Gå til innhold
Fiskersiden

Beste haspelsnelle .


seven
 Share

Recommended Posts

Hvis man har en stang på 7 fot , 2-12 kastevekt , skal fiske etter ørret , harr , stam, og litt abbor .

Og man skal kjøpe seg n ny snelle til 1000-1500 kr .

Med multisene 0,12 på .

Hvilken syns dere r den beste snella ?

Feks : shimano exage 1000.

abu garcia sorøn 1000.

daiwa exceler 1500 .

Andre bedre forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen får du MYE snelle for 1000-1500 kroner!

Var innom Intersport i Bogstadveien i lunsjen og plukket med meg en Technium 1000 (FB) til 1000 kroner (det var halv pris på alt av sneller og stenger der).

Jeg har noen sneller jeg er fornøyd med. Krone for krone synes jeg mitt beste kjøp er Okuma Vs45 (og jeg er Shimano-freak)...anbefaler deg å sjekke ut denne serien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen sneller jeg er fornøyd med. Krone for krone synes jeg mitt beste kjøp er Okuma Vs45 (og jeg er Shimano-freak)...anbefaler deg å sjekke ut denne serien..

Har også et par Okuma sneller som jeg er veldig fornøyd med. Men jeg hadde ikke turt å kjøpe Okuma på postordre, for kvaliteten er litt ujevn. Har ved forskjellige anledninger opplevd slarkete sveiv, hakkete brems, raklelyd ved innsveiving. Og det var på toppmodellene!

Edit: man har jo angre-rett på postordre, så sånn sett taper man bare portoen. De ovennenvte mandagssnellene ble returnert til selger, og fikk pengene tilbake (minus 200 i frakt frem og tilbake).

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ei exage 1000 i sommer som jeg ikke er blitt helt fornøyd med. den legger snøret for langt inn, dvs innpå "spolekåpa" eller hva det heter. der hvor det står snøredimensjoner og slikt. så har ikke noe godt inntrykk av exage. men andre shimano-sneller har omtrent bare godord om. blant annet hatt en biomaster i 15-17år som funker like bra idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har abu snella ?

(Den som er nevnt i start innlegget)

Med mindre de på magisk vis plutselig har begynt å produsere bra saker igjen ville jeg styrt unna. Siste bra fra Abu var vel Suverän, og den var et lite lysglimt i en ellers mørk og dyster strøm av crap fra den kanten. Det er mange år siden de har klart å produsere noe det er verdt å bruke penger på. Når det er sagt har jeg ikke testet den aktuelle snella, og jeg registrerer at den har fått skryt, men personlig har jeg for mye negativ erfaring med Abu-haspler til at jeg noensinne kommer til å kjøpe en igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo haspelsnellene til gi-bort pris på ymse nettbutikker. Får bedremodeller enn dette, med frontbrems, til godt under 1500,-

Blandt de du nevner ville mitt valg bli Daiwa Exceler (kjenner ikke til ABU-modellen). Har ikke god erfaring med Exage. Da er selv min Biomaster (ikke II-modellen) og Aero GT fra tidlig 90-tall bedre...

Vurederer selv ny snelle. Går å håper på at DAM Quick 1000 FD skal dukke opp til en fornøyelig pris :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Mitchell-sneller som jeg bruker til ørretfiske og de er jeg veldig fornøyd med. Dem minste - Avocet AV-G1000 - bruker jeg med 0.16 og 0.20 til lettere markafiske og den største - 308XGE (tar 200 meter 0.20) bruker jeg med 0.235 siglon på den ene spolen og 0.12 fireline på den andre.

Spesielt den største har fått kjørt seg skikkelig noen ganger i år, bla.a fikk jeg ørreten på bildet under med 0.235mm i sterk strøm - uten snelle med god brems hadde nok ikke det gått bra.

0803200910228d29b7eb660c4c90b5.jpg?75

Ikke meningen å skryte mer av den ørreten med å legge ut bilde, men heller det å vise at gode sneller er mer enn bare Shimano.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du kjente kvalitetssneller (les: Daiwa, okuma, Shimano, DAM, Mitchell for å nevne noen) til over tusenlappen får du stort sett ei snelle du kan glede deg over i mange år.

At jeg plages litt med min Shimano Exage betyr jo ikke at det er ei drittsnelle. Kanskje jeg har vært litt uforsiktig, eller rett og slett vært veldig uheldig.

Denne finner du jo på nettet helt ned til 599 kroner....

Jeg vil bare fram til at med de tilbudene som er nå kan du finne enda bedre snadder enn de alternativene du listet opp, til en svært hyggelig prislapp :-)

Hva angår opplevd kvalitet føler jeg daiwa trekker det lengste strået. Faktisk kvalitet kan jo være noe helt annet, men de Japanske holder stort sett mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere innspill ?

Hva med denne?

bittelitt over anslått pris, men det blir alltid dyrere enn man har planlagt uansett :rolleyes:

Ellers har Skitt fiske gode priser på flere modeller, både Daiwa og Shimano (som er de to merkene du burde se på, etter min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen sneller jeg er fornøyd med. Krone for krone synes jeg mitt beste kjøp er Okuma Vs45 (og jeg er Shimano-freak)...anbefaler deg å sjekke ut denne serien..

Jeg har 2stk Okuma Vs (15 og 30) gode sneller, med noen unntak etter min mening. For det første, så glir sena under leggerrullen (Hvis du bruker tynn multi, som f.k.s 0-12mm), for det andre så er bremsen underlegen hva du finner på en Shimanosnelle av nyere dato, noe mer hakkete. Det kan ha noe med å gjøre at Okuma snellene har litt slankere og lengre spoler enn Shimano og gir dermed mindre dreiemoment til bremsen (Vet ikke hvordan det er med Vs45, men antar den er relativt lik). Fordelen med slik spoledesign er etter min formening at det gir lengre kast. Bremsen er grei nok å leve med, men ikke snøreleggeren. Men om man foretrekker litt tykkere mono-sene, er snellen et fullgodt alternativ til Shimano. Gangen er silkemyk, og snella virker generelt meget solid og grundig bygd, litt mere metall enn på en Shimano, som som regel er 40% plast, mulig de dyrere modellene fra Shimano er mindre preget av dette, jeg har forøvrig ikke vært høyere opp på Shimano, enn Seido, det er hovedsaklig den snella jeg setter Vs'n opp mot. Jeg ser for meg at Vs snellene har meget lang levetid, om man vedlikeholder de som de skal. Hadde Okuma oppgradert bremsen og fikset snøreleggeren hadde jeg valgt Okuma over Shimano any day!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

bittelitt over anslått pris, men det blir alltid dyrere enn man har planlagt uansett :D

Ellers har Skitt fiske gode priser på flere modeller, både Daiwa og Shimano (som er de to merkene du burde se på, etter min mening)

Technium 1000 FB er et snusfornuftig valg.

Premium-snelle etter mitt syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........ de skal. Hadde Okuma oppgradert bremsen og fikset snøreleggeren hadde jeg valgt Okuma over Shimano any day!

Mitt svar tar som forutsetning at pris styrer valget...Der synes jeg Okuma VS gir mye haspel for penga.. Dersom penger ikke er ramma for valget er jeg veldig godt fornøyd med mine Fireblood 4000 og Stella Sw8000pg, litt avhengig av hvilket fiske de skal brukes til da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.