Gå til innhold
Fiskersiden

Lande fisken på ei kai


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Ser ut som jeg har funnet kaia for type: Jeg-kjeder-vettet-av-meg-og-tar-en-liten-fisketur plassen min en sånn 5-10 minutter i Renault'en unna.

Den lille kaia er bare 5 meter brei, men fikk et par småtorsker der i løpet av kort tid sist. Og ikke minst, det er på et nedlagt lagerområde, så blir ikke plaga med folk soom skal mas eom jeg får noe hele tida.

Men det er jo ei kai, og jeg er mer vant til å fiske fra båter og svaberg. Og selv om forige fisketuren ikke gav den helt store fisken...(les babytorsk og miniatysei), så kan man jo ryke borti større saker.

Seien for eksempel er jo helt råtten i kjeften, så å heise en sådan en på 1-10 kilo 2-3 meter opp på kaia dinglende i en 1/0 krok eller stingsild sluk er vel ikke å anbefale....for ikke å snakke om kveite, torsk og steinbit som plassen er kjent for...iverfall før i tida.

Kan jo altids kjøpe med en alvorlig lang klepp, men det er jo all fisk man vil ta livet av....så da er vel håv tingen....men disse har heller ikke metervis med skaft. Satt og så på denne videoen på youtube. Ved rundt 4m 50s, dukker et drop nett opp. Som brukes til å heise fisken opp på kaia.

Noen som vet om sånt er å få kjøpt, eller har oppskrift på å lage selv?

--------------------------------------

Fikk svar et anna sted, og her er oppskrifta...nå trenger jeg bare et gammelt sykkelhjul og litt netting. :blink:

http://codheadbob.tripod.com/id18.html

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

såg fin ut den, minnte meg om en halv ruse/teine.

Så denne må vel gå ann å lage litt om: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=323&iItemId=98444

kanskje feste kanskje noen lodd rundt den nederste ringen slik at den går under vann fortare..

Det der så ikke dumt ut, og biltema åpna her i byen i sommer. Så får rulle bortover i morra. Hvis jeg finner noe jeg kan bruke, lover jeg å komme tilbake her med kreasjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så ikke dumt ut, og biltema åpna her i byen i sommer. Så får rulle bortover i morra. Hvis jeg finner noe jeg kan bruke, lover jeg å komme tilbake her med kreasjonen :-)

Det som var på filmen er vel det som på Vestlandet vert kalla ein glip, sjølv har eg nytta ein slik ved landing av søpersen min i Stockholm. Ved brufiske der vart det nytta ein slik når fangsten skulle bergast, fisken vart ført inn over glipen og ein drog den opp. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Drop net"/"glip" Ser ut som en veldig god ide :lol: Oppskriften på hvordan man kunne lage det selv var også lettfattelig :)

Jeg synes du skla lage en sånn og slå deg til ro med at det er bra :)

Kom meg ikke på Biltema i går. For mye rabalder hejmme med unger og kjerringer som skulle i alle retninger untatt mot Biltema. Men dingsen skal lages.

Særlig etter at jeg så prisen på en stor håv...4-500 kroner, og på den var ikke skaftet langt nok en gang.

Tenker jeg rett og slett senker drope nettet ned på forhånd og lar det ligge 30-40 cm under vann eller grunnere, det finner jeg ut av. Dermed skulle det bare være å bruke stanga til å manøvrere fisken oppi, og heise det hele opp.

Det er ikke "rocket science vi snakker om tross alt.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg balubaet når du får en fisk/ål u name it som er større en drop nettet. Da blir gode råd dyre..hehe

I så fall tar jeg den med kleppen. Eventuelt sleper den i land i båtstøa ved siden av kaia :-)

Gjorde det med ei storkveite jeg fikk fra sjekta til bestefaren min da jeg var guttunge. Den dro avgårde med både meg og sjekta. Så når den var utslitt, rodde jeg den rettt og slett i land i båtstøya da jeg ikke ville hatt sjans å få den opp i båten :-)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall tar jeg den med kleppen. Eventuelt sleper den i land i båtstøa ved siden av kaia :-)

Gjorde det med ei storkveite jeg fikk fra sjekta til bestefaren min da jeg var guttunge. Den dro avgårde med både meg og sjekta. Så når den var utslitt, rodde jeg den rettt og slett i land i båtstøya da jeg ikke ville hatt sjans å få den opp i båten :-)

:P Eg seier alltid at det problemet med landing vert ingenting imot det å få den store til å bita, lykke til med kaifisket ditt, Gimbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lykke til, sleng ut et bilde av dropnetttet når det er ferdig.

Kanskje jeg ender opp med å lage et slikt jeg og som kan henge nedpå bonten, helt til en full tulling pælmer det på sjøen (ikke meg altså, såsant jeg ikke prøver å få opp en 40kilos havål med det og mister den på det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.