Gå til innhold
Fiskersiden

Vis oss dine slukmodifiseringer/Custom sluker/Woblere!


Tor Hopmark
 Share

Recommended Posts

Jeg har i høstværet sittet litt om kveldene å prøvd litt forskjellige vrier på div SØ sluker og ørretsluker.

Sleng ut bilder av deres patenter, eller egenlagde produkter :)

Her er mine:

SØ sluker:

DSC00190.jpg

Ingen store modifiseringer, kun forskjellige krokvalg og litt oppdressing av krokene. Samt pålimt holografisk øye på møresilda.

Ørretsluker:

DSC00192.jpg

dressedhook på lillauren, samme på spesialen, samt satt inn spinnerblad i øverste splittringen.

Håper dette gir det lille extra for å få fisken på bett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesial-moden din har jeg tro på. hva med å kombinere den med et agn 10-20 cm bak istedet for treblekrok på selve sluken?

Bare en idé har ikke peil på om det er bra i praksisi.

Jo det funker det! bruker den patenten på våren april-mai etter SØ da børstemarken svermer. Effektivt det, men en smule slitsomt å bytte mark mellom annenhvert kast i lengden. Bruker gjerne blank/rød spesial til det formålet, vil også tro det skulle funke bra med fet fisk som makrell/sild som agn, men har ikke fått prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt dumt at spinnerbladet ikke kommer til å spinne? Hva med to ringer forbundet av en ståltråd (hvor du så henger spinnerbladet)?

Meningen med spinnerbladet er at det skal "Klunke" mot sluken, og reflektere lys for å vekke oppmerksomheten/agresjonen til ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Kunne vært interessant med en spinnende modell også.

Det er jo ikke værre enn å seriekoble en spinner med en skjesluk det :P

Det funker sikkert det å, men i de farvannene jeg fisker i, så virker det som om ørreten tar på sluker som ikke er alt for store. Jeg har personlig ikke fått innlandsørret på større enn salamander 10, eller er det 12 gr de veier? (sort/kobber altså, da snakker jeg om fysisk størrelse, ikke slukvekt.) dermed har jeg mer tro på mindre sluker.

Forøvrig, så var dressed hook på møresilda en fiasko, den klarte ikke å holde på gangen sin med denne kroken. Så jeg vil anbefale å bruke dressed hooks på bredere sildesluker med en mer aggresiv kuv på enden, som f.k.s Jensen Seatrout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ah. Kunne vært interessant med en spinnende modell også.

Her kommer noen spinnende varianter :) Jeg fant noen gamle spinnere som lå å støvet ned, som jeg måtte prøve litt med :D

DSC00015.jpg

Satser på at det skal gi uttelling på treg ørret når fiske åpner igjen!

SØ wobblerne mine har også fått seg noen oppgraderinger, 2 av mine nyinnkjøpte X-rap subwalk fikk nye Gamakatsu åpne dobbelkroker på buken, istede for treblekrokene, for å unngå tang og tare mest mulig.

DSC00016.jpg

DSC00017.jpg

Videre så har de mindre wobblerne fått fjernet bukkroken og fått seg splitter nye Gamakatsu åpne dobbelkroker i enden :D

DSC00018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffige løsninger, men hvordan er krokinga med en wobbler der dobbelkroken er festet slik som på bildet? Mistenker at endel fisk som tar wobbleren på midten som ikke vil sitte...

Det var enten det, eller fjerne krokene. Så vi får se hvordan krokingen blir. Jeg har personlig ikke kroket en eneste ørret på bukkroken med wobbler tidligere, men de wobblerne jeg har brukt er noe mindre enn subwalken, så det er mulig bukkrokene har mere for seg på en større wobbler. Men en ting er sikkert, det er at det kommer til å henge med mye mindre martaum enn med treblekrokene på. Det syns jeg er meget irriterende i lengden, når man får det på annethvert kast :D

Alle patentene på testes i felten før man har den mest effektive løsningen... Mister jeg en fisk på det, tar det 20 sek å snu kroken :D Kjekk på wobblere disse åpne dobbelkrokene!

Endret av Tor Hopmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting er sikkert, det er at det kommer til å henge med mye mindre martaum enn med treblekrokene på. Det syns jeg er meget irriterende i lengden, når man får det på annethvert kast :unsure:

Det er jo også mulig å sette på en s.k. siv-avviser, dvs en tynn men spenstig ståltråd som dytter vekk martaum o.a., men som bøyer seg når fisken biter. Er vel enklest å få til på enkeltkrok, men burde gå an å få til å funke på de dobbeltkrokene også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke TH : Hva om det er dit livs fisk som nettopp da og da tar på en av woblerne med påmonterte kroker slik du har mot buken ? Vet at det tar kort tid og snu kroken , dog tar det ennå kortere tid å miste eller å gå glipp av nettop det : Ditt livs fisk. Jeg hadde hørt på LasseB : snu kroken i buken wink.gif

Når det gjelder monteringen i halen , kan slik montering også bidra til avbalansering av wobleren. Det er optil deg å høre på megsmile.gif Ellers har du gjort lurt av å sikre den med ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.