Gå til innhold
Fiskersiden

Sentrale østlandet 4.-12.10; forslag til fiske?


SMS
 Share

Recommended Posts

Etter å ha tilbragt sommeren på et kontor i Trondheim nærmer det seg endelig en kort, veldig forsinket, men svært etterlengtet "sommerferie" ca 4.-12.10.

Har ikke fulgt med veldig på FS de siste mnd, så jeg spør derfor om noen har forslag til hva enn lettere avdanka sportsfisker kan finne på en uke tidlig i oktober på sentrale Østlandet.

1) Tatt noe særlig HA i det siste? Ber ikke om tips om plasser, bare lurer på om det har vært noe HA-aktivitet i indre Oslofjord i september?

2) Asp - har den nedadgående trenden i Dynovika fortsatt? Blitt tatt noe særlig asp i Nitelva i år i det hele tatt, eller er det trolling på Øyeren det går i?

3) Artsjakt; forslag til satsing på arter jeg mangler? Artsliste: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=1128&view=findpost&p=12962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt tatt en og annen HA, noen fisk over 3kg også, men har ikke vært noe hurrafiske i år såvidt jeg har fått med meg. Garnfiskerne er visst glade i å ta de på vinteren ..

Har hatt noen turer selv, men har ikke fått annet en sjøørret og horngjel.

Hadde vel tre turer i Dyno tidligere i sommer, var ekstremt mye asp jaging da men har ikke fått noen der i år.

Vet de som gidder å stå opp har klart å få noen 2+ fisk på sluk ellers har det vært labert.

Hvilke arter vet du at du mangler som du kan ta Østlandet? Litt enklere å komme med forslag eller tips da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir tatt en goddel ha, spørs vel på hvem som fisker etter de. Vet om flere dyktige som drar flere på nesten hver tur. Største jeg har hørt er 3.8, ellers mye fisk rundt 2-2.5, mesteparten på flue. Har prøve litt med Jerk, men ikke til hell enda. To turer bare, regner med tur igjen veldig snart. Så ha er nok ikke ett dumt kort å satse på, tror heller stammene har spredd seg over landet enn at de tatt av garnfiskere. De har fisket etter de i over ti år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke arter vet du at du mangler som du kan ta Østlandet? Litt enklere å komme med forslag eller tips da :D

Mangler en drøss med arter som er minst like lette å få på Østlandet som på Vestlandet og i Trøndelag; gråhai, mulle, slettvar, smørflyndre, tangbrosmene, tunge, og tykkleppe multe i saltvann - ingen av de spesielt enkle egentlig.

Takk for tips om HA, Remy, skal svinge pisk igjen for første gang i år, blir moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enn at de tatt av garnfiskere. De har fisket etter de i over ti år!

Det er dog trist å se garnfanget HA langt under gytemoden størrelse i diskene på Aker brygge og på Nesbru.

Det er gode sjanser nå SMS, været her har vært kanon lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for havabbor - damn, skulle gitt litt for å holde deg med selskap, men får heller ri av stormen her og gjøre kveiteforsøk med fluestangen i stedet. De er nok hakket sprekere enn havabboren, men hadde ikke hatt noe mot litt godt gammeldags havabborfiske nå på høsten som de er på sitt feiteste også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA på dagen og tunge på kvelden må da være en god plan, uten at jeg noensinne kommer til å få artene sjøl. Har snakka litt med Brutus om noen tungepass, så mulig det blir et par av de på oss i oktober, hvis unger og tid gjør at ting passer. Hørte du hadde prata litt med han om flatfiske under Frøyaturen også. Slettvar er jo kongefisken å ta målrettet, men det tas ikke mange av de i løpet av året såvidt jeg har skjønnt.

Jeg har uansett mista alt mot etter 12 timers fiske og 2 fisk på tilsammen 100 gram (sei og sypike) i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA på dagen og tunge på kvelden må da være en god plan, uten at jeg noensinne kommer til å få artene sjøl.

Vissvass, HA får man bare man er på rett sted til rett tid. Tunge bør man helst hete "Audun" for å få, eller ha "Perca" som brukernavn, men det betyr ikke at det er umulig for vanlige feriefiskere som oss heller.

Kjører nok en tur til Dyno en morgen også, for i verste fall å konstatere at det er for lite vann eller bare helt enkelt dødt.

EDIT: Er det noe poeng i forsøke seg på stam så sent?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.