Gå til innhold
Fiskersiden

Ny lakserømming - Lerøy Midnor


Stinger
 Share

Recommended Posts

Helvete altså!

Det er jo rømninger hele tiden! Snakker om å ha dårlig kontroll på dyra sine, verre enn sauebøndene jo!

Forskjellen er at her er konsekvensene verre for andre enn akkurat de som mistet dem....

Enkelte oppdrettere skulle vært hengt opp på veggen i digre haikroker til de klarte å skaffe til veie mer pålitelig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete altså!

Det er jo rømninger hele tiden! Snakker om å ha dårlig kontroll på dyra sine, verre enn sauebøndene jo!

Forskjellen er at her er konsekvensene verre for andre enn akkurat de som mistet dem....

Enkelte oppdrettere skulle vært hengt opp på veggen i digre haikroker til de klarte å skaffe til veie mer pålitelig utstyr.

Burde du ikke vente med å konkludere på enkeltrømminger til årsaken er klarlagt?

En liten fakkel i samme sleng:

Jeg var nettop borti et mulig rømmingstilfelle lengre nord: dykkerinspeksjon viste tre vertikale rifter i en ganske ny not, og det er funnet fiskeutstyr flere ganger ved notskift. Dette er dessverre ikke noe særtilfelle, og jeg mener norske (og utenlandske) fritidsfiskere trolig er skyld i mer av rømmingene fra norske oppdrettsanlegg enn det vi burde være...

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du ikke vente med å konkludere på enkeltrømminger til årsaken er klarlagt?

En liten fakkel i samme sleng:

Jeg var nettop borti et mulig rømmingstilfelle lengre nord: dykkerinspeksjon viste tre horisontale rifter i en ganske ny not, og det er funnet fiskeutstyr flere ganger ved notskift. Dette er dessverre ikke noe særtilfelle, og jeg mener norske (og utenlandske) fritidsfiskere trolig er skyld i mer av rømmingene fra norske oppdrettsanlegg enn det vi burde være...

Du har selvfølgelig rett i at jeg ikke burde hoppe til konklusjoner angående enkeltrømninger. Det er mengden rømninger jeg irriterer meg blå og grønn over. Næringen kan ikke være uskyldig i alle sammen.

At sportsfiskere fisker så tett ved anleggene at de setter fast i dem og ødelegger dem er direkte uansvarlig og, etter hva jeg har forstått, i strid med fiskereglene. Skal man ikke holde seg minst 100 meter unna slike anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig rett i at jeg ikke burde hoppe til konklusjoner angående enkeltrømninger. Det er mengden rømninger jeg irriterer meg blå og grønn over. Næringen kan ikke være uskyldig i alle sammen.

At sportsfiskere fisker så tett ved anleggene at de setter fast i dem og ødelegger dem er direkte uansvarlig og, etter hva jeg har forstått, i strid med fiskereglene. Skal man ikke holde seg minst 100 meter unna slike anlegg?

Det skal man, og det står stort sett på skilt på alle anlegg. Men det er mye svaksynte sportsfiskere ute og går, det har jeg sett ved selvsyn...

Hvordan får man lagt til vedlegg på svar her? Har et par ganske skremmende bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irrelevant spør du meg. Selvsagt dumt og komplett uansvarlig av evt fritidsfiskere hvis de er skyld, men ansvaret er uansett oppdretternes spør du meg. Hva om man låner bort bilen sin til naboen, hvor den så blir stjelt. Man blir selvsagt sint på tyven, men også på naboen spesielt hvis han lot den stå ulåst med nøkkelen i. Hvis fritidsfiskere er et så stort problem og en så stor risiko for oppdretterne bør de gjøre noe med det. Dette er det samme for alle selskaper, de må styre egen risiko. Om de løser det med kameraovervåking opp imot securitas eller hva som helst får bli opp til de. Hva om kjernekraftverk sto åpne, løvebur sto ulåste uten tilsyn etc. Her er næringen ansvarlig uansett spør du meg...

Du har selvfølgelig rett i at jeg ikke burde hoppe til konklusjoner angående enkeltrømninger. Det er mengden rømninger jeg irriterer meg blå og grønn over. Næringen kan ikke være uskyldig i alle sammen.

At sportsfiskere fisker så tett ved anleggene at de setter fast i dem og ødelegger dem er direkte uansvarlig og, etter hva jeg har forstått, i strid med fiskereglene. Skal man ikke holde seg minst 100 meter unna slike anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sportsfiskere fisker så tett ved anleggene at de setter fast i dem og ødelegger dem er direkte uansvarlig og, etter hva jeg har forstått, i strid med fiskereglene. Skal man ikke holde seg minst 100 meter unna slike anlegg?

:closedeyes: 100m grensa vert ofte overtrede av fiskarer, men som regel er det tyskere som driv med dette. Dei som er bøtelagt for å fiska for nær anlegg her i distriktet er alle utlendinger. Dei vert fyrst advart og jaga, men dykker opp att litt seinare for å fiska pelletsei, og då er politiet neste som tek kontakt. Saftige bøter og inndraging av utstyr er konsekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal man, og det står stort sett på skilt på alle anlegg. Men det er mye svaksynte sportsfiskere ute og går, det har jeg sett ved selvsyn...

Hvordan får man lagt til vedlegg på svar her? Har et par ganske skremmende bilder.

Det er en sånn "insert image"-knapp.. så lenge man ikke bruker "fast reply".

Vil gjerne se bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:closedeyes: 100m grensa vert ofte overtrede av fiskarer, men som regel er det tyskere som driv med dette. Dei som er bøtelagt for å fiska for nær anlegg her i distriktet er alle utlendinger. Dei vert fyrst advart og jaga, men dykker opp att litt seinare for å fiska pelletsei, og då er politiet neste som tek kontakt. Saftige bøter og inndraging av utstyr er konsekvensen.

Pelletsei er jo virkelig attraktivt.... Spesielt kvaliteten på levra er utmerket.

Hva er attraktivt med å fiske den? Jeg ser ikke verdien hverken som sportsfisk eller matfiak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irrelevant spør du meg. Selvsagt dumt og komplett uansvarlig av evt fritidsfiskere hvis de er skyld, men ansvaret er uansett oppdretternes spør du meg. Hva om man låner bort bilen sin til naboen, hvor den så blir stjelt. Man blir selvsagt sint på tyven, men også på naboen spesielt hvis han lot den stå ulåst med nøkkelen i. Hvis fritidsfiskere er et så stort problem og en så stor risiko for oppdretterne bør de gjøre noe med det. Dette er det samme for alle selskaper, de må styre egen risiko. Om de løser det med kameraovervåking opp imot securitas eller hva som helst får bli opp til de. Hva om kjernekraftverk sto åpne, løvebur sto ulåste uten tilsyn etc. Her er næringen ansvarlig uansett spør du meg...

Man kan ikke sammenlikne dette med å la bilen stå ulåst, det defineres som grov uaktsomhet. Du burde se forskjellen her.

At det er mulig å begå et lovbrudd er ikke det samme som at det er greit å gjøre det hvis ingen hindrer meg..

Halvkilosfisk er ikke kjønnsmoden, men de som overlever blir det med tid og stunder.

Kvaliteten på fisk som spiser pellet er omdiskutert, jeg kjenner selv fiskere som tar fisk av svært god kvalitet rundt oppdrettsanlegg. og de fortsetter å fiske der. Har selv spist noen kilo oppgjennom og merket ikke forskjell.

Fiskekvaliteten vil trolig avhenge av hvor mye pellet de spiser (dvs hvor stort fôrspillet er), men villfisk kan trolig samle seg rundt anlegg selv om det ikke er mye fôrspill.

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenlikne dette med å la bilen stå ulåst, det er grov uaktsomhet. Du burde se forskjellen her. At det er mulig å begå et lovbrudd er ikke det samme som at det er greit å gjøre det hvis ingen hindrer meg..

Hva er egentlig den prinsipielle forskjellen på de to tingene? I en idéel verden ville vi ikke behøve å låse bilen, men vi gjlr det da vi vet at det til en viss grad hindrer forbrytelser. Hvordan skiller dette seg fra oppdrettsanlegg som står uten tilsyn/overvåkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i de siste dagene også tatt en god del o-laks ved Kårtveitspollen samt i Fjellspollen, begge lokaliteter på Sotra i Fjell kommune. Den rømte laksen er primært liten fisk, på 0,5 – 0,8 kg, men også noen større fisk fra 3 – 6 kg.

Den store fisken er sannsynligvis fra en annen rømming som skjedde tidligere i sommer, men hva med småfisken da? Hvor kommer den fra? Som vanlig - ingen vet noe som helst....

I tillegg veldig små regnbuer på frifot i Osterfjorden - hvem eier egentlig disse? Har de regnet ned fra himmelen?

Det er bare å slå det fast med en gang - hvis "nullvisjonen" ang lakserømming skal nåes innen 2010, så må oppdretterne bevisst underrapportere eller holde rømmingene skjulte for offentligheten. På meg virker det som om aktørene forlengst har kommet til samme konklusjon. Faktum er at det fremdeles lekker ut fisk med de potensielle skadevirkninger dette måtte ha - uansett hva årsaken er blir ikke villaksens problemer mindre..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig den prinsipielle forskjellen på de to tingene? I en idéel verden ville vi ikke behøve å låse bilen, men vi gjlr det da vi vet at det til en viss grad hindrer forbrytelser. Hvordan skiller dette seg fra oppdrettsanlegg som står uten tilsyn/overvåkning?

Definisjonen her kan man sikkert diskutere i det blå, men dette er ingen ideell verden.

Hvordan venter du at anlegg som ligger utenfor allfarvei skal overvåkes når det ikke er lyst? Det var nettop et eksempel i Troms. Skal man ligge og vente på lovbryterne og ta dem selv?

Når man opplever slikt er det politiets ansvar å tak når de blir informert om lovbrudd, men gjentatte tilfeller viser at så ikke skjer.

Nå ble vel dette en avsporing fra trådstart, det er nok av rømmingsrelevante ting å ta tak i som ikke omhandler sportsfiskere. Men jeg må avslutte med å si at det er fantastisk at sportsfiskere skiter i eget reir, jeg håper ikke det er de samme gutta som står i elva helgen etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble vel dette en avsporing fra trådstart, det er nok av rømmingsrelevante ting å ta tak i som ikke omhandler sportsfiskere. Men jeg må avslutte med å si at det er fantastisk at sportsfiskere skiter i eget reir, jeg håper ikke det er de samme gutta som står i elva helgen etter!

Jeg velger å tro at de som velger å fiske så uforsvarlig nær disse anleggene er andre fiskere enn de som kjøper fiskekort som koster skjorta for å fiske i elvene.

Seriøse fiskere burde vite bedre enn som så. Useriøse, uetiske og ansvarsløse individer finner man innen enhver aktivitet.

Hvis noen fisker nære anleggene og er så uheldige at de kommer borti dem med kroken, burde de ha mot nok til å melde fra om dette selv for å kunne begrense skadeomfang. At dette ville føre til at de ble straffet for forhold de ellers ville slippe unna med, tilsier nok at svært få ville gjøre det.

Når det gjelder dette med overvåkning av anleggene.. Det har nok vært nevnt mang en gang før.. men hva med kameraer?? Overvåkning med kameraer fører med seg en haug med etiske dillemmaer, men så lenge bruken er for å kunne identifisere/skremme bort lovbrytere stiller det seg vel på linje med bruken av overvåkningskameraer i butikker og liknende. Hvorvidt dette ville være gjennomførbart/virkningsfullt vet jeg ikke noe som helst om. Jeg bare undrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du ikke vente med å konkludere på enkeltrømminger til årsaken er klarlagt?

En liten fakkel i samme sleng:

Jeg var nettop borti et mulig rømmingstilfelle lengre nord: dykkerinspeksjon viste tre horisontale rifter i en ganske ny not, og det er funnet fiskeutstyr flere ganger ved notskift. Dette er dessverre ikke noe særtilfelle, og jeg mener norske (og utenlandske) fritidsfiskere trolig er skyld i mer av rømmingene fra norske oppdrettsanlegg enn det vi burde være...

Godt å konstatere at annleggene ikke tåler slike påkjenninger som 0,36 fireline og lignende. For ikke å snakke om frisk bris :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen vil jeg spørre...

Hvis vi hadde noen tusen rømte rever springende rundt i skogen. Ville saken blitt bagatellisert? Hadde noen brydd seg? hadde det blitt etterforsket?

Hadde alle revefarmerne i området sluppet unna med skuldertrekk?

Eller hadde det blitt et ramaskrik og full etterforskning med politisk enighhet om at slikt kan vi ikke leve med, og krav om å legge ned næringa hvis den ikke tok ansvar.

Hvorfor er det ikke et kjempesak i Osloavisene når vi har et par rømminger i uka, mengder av fisk ingen kan gjøre rede for, underrapportering av rømmingene?

Og ja, vi har massiv underrapportering av rømmingene. Hvis vi leser anmeldelsen av Sinkaberg inneholder den store tall som får stå uimotsagt. Det fortelles om opptil 80 000 fisk rømt. Det er nesten det totale rømte antallet i fjor. Innrapportert. Og så er det regnbuen, da. 600 rømte fisk. Næringen selv innrømte på TV i fjor at disse tallene var uriktige og for lave. Likevel blir de puttet inn i miljørapporten, som av Helga brukes som faktagrunnlag.

Vi VET at det underrapporteres. Det er ikke bare rykter og baksnakkelser.

Igjen, jeg bare spør.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, sterke nett de bruker som en fiskestang rakner :closedeyes:

Godt å konstatere at annleggene ikke tåler slike påkjenninger som 0,36 fireline og lignende. For ikke å snakke om frisk bris

Det er vel kanskje ikke Firelinen som er problemet, men når folk filer opp innsiden av krokbøyen på en svenskepilk, slik at den lettere skal skjære gjennom nota hvis den setter seg fast, er vel det en litt annen type belastning enn det nota er (og bør være) konstruert for.

De aller fleste snører ryker når de setter seg fast i nota, derfor har oppfinnsomme fiskere altså funnet tiltak for å unngå å miste sluker. Bly er jo ikke akkurat billig i 2009!

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke Firelinen som er problemet, men når folk filer opp innsiden av krokbøyen på en svenskepilk, slik at den lettere skal skjære gjennom nota hvis den setter seg fast, er vel det en litt annen type belastning enn det nota er (og bør være) konstruert for.

De aller fleste snører ryker når de setter seg fast i nota, derfor har oppfinnsomme fiskere altså funnet tiltak for å unngå å miste sluker. Bly er jo ikke akkurat billig i 2009!

Har igrunnen lurt litt på dette.

Har alltid tenkt at slike nøter ikke bør få store rifter av sluk og snøre, det er kraftige saker tross alt. Men hvis du sier at det er vanlig å slipe opp krokene kan det jo være med å forklare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk virkelig modifiserer utstyret sitt for å tilpasse det ulovlig fiske, er det alarmerende.

Jeg mener dog ikke at eksistensen av uansvarlige fiskere rettferdiggjør måten oppdrett drives på i dag.

Når de sliter med rømninger er det deres problem og de som må ordne opp i det.

Folk som bevisst går inn for å ødelegge anleggene og derved sørge for rømninger burde vært gjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke Firelinen som er problemet, men når folk filer opp innsiden av krokbøyen på en svenskepilk, slik at den lettere skal skjære gjennom nota hvis den setter seg fast, er vel det en litt annen type belastning enn det nota er (og bør være) konstruert for.

De aller fleste snører ryker når de setter seg fast i nota, derfor har oppfinnsomme fiskere altså funnet tiltak for å unngå å miste sluker. Bly er jo ikke akkurat billig i 2009!

Eg syntes du begynner å bli morsom. Slipe krokene så de skjærer horisontale snitt. Tror vi må koble inn Tore Torell på denne saken :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.