Gå til innhold
Fiskersiden

Ny lakserømming - Lerøy Midnor


Stinger
 Share

Recommended Posts

Men la det være sagt, jeg er like klar for å gi dem som forårsaker rømminger en klask på pungen som oppdretteren hvis jeg skulle komme over dem..

La ikke noen forstå det som at jeg, og forhåpentligvis dere andre her på nettet synes tjuvfiske er OK!

Føler ikke at jeg som vanlig fritidsfiske skal identifiseres, eller stå til ansvar for dem som driver med dette

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syntes du begynner å bli morsom. Slipe krokene så de skjærer horisontale snitt. Tror vi må koble inn Tore Torell på denne saken :closedeyes:

For det første er det vel vrient å skjære horisontale snitt ved fisking, for det andre ser jeg ikke helt det humoristiske i slikt virke. Kanskje du kan utdype ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det vel vrient å skjære horisontale snitt ved fisking, for det andre ser jeg ikke helt det humoristiske i slikt virke. Kanskje du kan utdype ?

LTPoppe, av 29 September 2009 - 16:25, skrev:

Burde du ikke vente med å konkludere på enkeltrømminger til årsaken er klarlagt?

En liten fakkel i samme sleng:

Jeg var nettop borti et mulig rømmingstilfelle lengre nord: dykkerinspeksjon viste tre horisontale rifter i en ganske ny not, og det er funnet fiskeutstyr flere ganger ved notskift. Dette er dessverre ikke noe særtilfelle, og jeg mener norske (og utenlandske) fritidsfiskere trolig er skyld i mer av rømmingene fra norske oppdrettsanlegg enn det vi burde være...

Morsomt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det gå :)

Har rettet opp til vertikalt, takk for korrigering!

Da kobler vi ut Tore Torell :D .

At det har hendt noe lignende som du påstår kan jeg ikke motbevise.( Velger å være litt tvilende). Tror "dere" må sette fokus på egne rutiner (også melderutiner) og dimensjonerer brukene etter vær og vind.Må da kunne tåle en frisk bris? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes noen utskudd som er villige til å sabotere for næringen det tror jeg nok en kan anta, men at dette har noe særlig stort omfang det tror jeg ikke. Uansett må de som det gjelder selvsagt tas. Der tror jeg alle er enige. Men hvem har så ansvaret for at evt. også slike tas? Der er vi nok uenige. Jeg mener næringen har 100% ansvar for å sikre en forsvarlig kontroll med eget utstyr og egne anlegg. Dette betyr at det må stå imot den værste 1000 års storm, mulig sabotasje og all annen tenkelig risiko... Dette burde vært et soleklart krav som næringen slipper fullstendig unna med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes noen utskudd som er villige til å sabotere for næringen det tror jeg nok en kan anta, men at dette har noe særlig stort omfang det tror jeg ikke. Uansett må de som det gjelder selvsagt tas. Der tror jeg alle er enige. Men hvem har så ansvaret for at evt. også slike tas? Der er vi nok uenige. Jeg mener næringen har 100% ansvar for å sikre en forsvarlig kontroll med eget utstyr og egne anlegg. Dette betyr at det må stå imot den værste 1000 års storm, mulig sabotasje og all annen tenkelig risiko... Dette burde vært et soleklart krav som næringen slipper fullstendig unna med....

Storm og vær skal jeg være helt enig i, så får vi leve med uenighet om hvor ansvarsgrensen går ift. forhindring av ulovlig fisking og sabotasje ++ !!

At anlegg skal tåle drøyt vær og være rustet mot den nevnte storstormen er en selvfølge, men jeg lurer litt på hvordan man egentlig skal klare å få det til i praksis. Det jobbes mye med dette på teknologisiden nå, men når man ser på de vanvittige kreftene som er i sving langs norskekysten, er jeg helt ærlig litt i tvil om det er realistisk å få til null rømmingsrisiko relatert til vær og vind. Men jeg håper ingeniørene kan bevise at jeg tar feil.

Ulovlig fiske kan jeg skrive under på at det skjer mye av, men jeg tror ikke det forårsaker så mange rømminger, så den blir forsåvidt ikke så interessant i ansvars/utstyrsdiskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm og vær skal jeg være helt enig i, så får vi leve med uenighet om hvor ansvarsgrensen går ift. forhindring av ulovlig fisking og sabotasje ++ !!

At anlegg skal tåle drøyt vær og være rustet mot den nevnte storstormen er en selvfølge, men jeg lurer litt på hvordan man egentlig skal klare å få det til i praksis. Det jobbes mye med dette på teknologisiden nå, men når man ser på de vanvittige kreftene som er i sving langs norskekysten, er jeg helt ærlig litt i tvil om det er realistisk å få til null rømmingsrisiko relatert til vær og vind. Men jeg håper ingeniørene kan bevise at jeg tar feil.

Ulovlig fiske kan jeg skrive under på at det skjer mye av, men jeg tror ikke det forårsaker så mange rømminger, så den blir forsåvidt ikke så interessant i ansvars/utstyrsdiskusjonen.

Hvem som kan lastes synes jeg for så vidt er uinteressant hvis det er negative effekter for villaksen det snakkes om. Det er uansett den som må slite med langtidseffektene av dette..!

Hvis ingen kan garantere at havari ikke skjer, noe alle er enige om er en ren utopi, da skjønner jeg slett ikke tendensen mot stadig større mærder i ytre kyststrøk med en størrelse som er ennå mer utsatt for vind og spesielt strøm. En eneste totalhavarert stormærd vil få fjorårets rømmingstall til å blekne. Ikke greier de å lusebehandle eller etterse laksen i slike mærder heller. Når det gjelder småskader etter uvær eller fiskeres herjinger på notveggene er et utslipp på noen hundre laks om dagen heller ikke mulig å oppdage på lang tid.

Tror de fleste skjønner at moderne oppdrett har blitt mer av en høyriskoaffære etter at utviklingen av stormærder skjøt fart - uansett om det er uvær, skarpslipte kroker eller billige Kina-kjettingsjakler som til slutt blir syndebukken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm og vær skal jeg være helt enig i, så får vi leve med uenighet om hvor ansvarsgrensen går ift. forhindring av ulovlig fisking og sabotasje ++ !!

når det først har skjedd sabotasje og ulovlig fisking med rømning som følge, synes det bør være helt naturlig for næringen å ta alle de forholdsreglene de kan og forske på nye muligheter for å beskytte anlegga sine. synes dette er en selvfølgelighet og myndighetene burde utøve konsekvenser mot de som bare lar det suse og gå videre og sier at; "dette kan jo ikke vi noe for".

"At anlegg skal tåle drøyt vær og være rustet mot den nevnte storstormen er en selvfølge, men jeg lurer litt på hvordan man egentlig skal klare å få det til i praksis. Det jobbes mye med dette på teknologisiden nå, men når man ser på de vanvittige kreftene som er i sving langs norskekysten, er jeg helt ærlig litt i tvil om det er realistisk å få til null rømmingsrisiko relatert til vær og vind. Men jeg håper ingeniørene kan bevise at jeg tar feil."

hvis ikke det er mulig å sikre anlegga mot slikt vær og vind som vi har på norskekysten så burde jo anlegga vært lagt ned eller flytta på land for lengst. godt mulig at man ikke forutså hvor store problemene med rømninger ville bli i oppdrettens spede barndom(nekter å tro at ingen kom med advarsler!), men nå har man jo vist om dette i lang tid. og det spanderes ikke mye av profitten til oppdrettsbaronene på å finne løsninger. de planlegger heller å fylle på med mer laks i mærerne, med helga i spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir både uvel, overrasket og litt sint. Tåler nøtenen virkelig så lite at man med litt modifikasjon, og senetykkelse litt over det "normale" kan ødelegge en slik not ? Forsøket på å vri fokus over på sportsfiskerne for rømninger synes jeg er langt under middels. Det er ikke sportsfiskere som gjør slikt, like lite som det er jegere som bruker ulovlige feller og driver tjuvjakt. Folk av denne kategori er intet annet en kriminelle og burde omtales og behandles slik.

Vi sportfiskere skulle hatt en organisasjon ala Bellona, som virkelig kunne ha satt problematikken på dagsorden. Før noen virkelig får satt saken på dagsorden vil vi ikke se noen bedring i rømlings/oppdretts problematikk og alle de problemer den fører med seg.

Hvem tør, hvem har vilje og guts nok til virkelig å stå opp ? Oppdrettsindustrien er meget ressurssterk så noen lett oppgave er det jo ikke.

Sikkert lett å spille ballen tilbake og si "gjør det selv", men det var dette med mot, kunnskap, ressurser osv da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir både uvel, overrasket og litt sint. Tåler nøtenen virkelig så lite at man med litt modifikasjon, og senetykkelse litt over det "normale" kan ødelegge en slik not ? Forsøket på å vri fokus over på sportsfiskerne for rømninger synes jeg er langt under middels. Det er ikke sportsfiskere som gjør slikt, like lite som det er jegere som bruker ulovlige feller og driver tjuvjakt. Folk av denne kategori er intet annet en kriminelle og burde omtales og behandles slik.

Vi sportfiskere skulle hatt en organisasjon ala Bellona, som virkelig kunne ha satt problematikken på dagsorden. Før noen virkelig får satt saken på dagsorden vil vi ikke se noen bedring i rømlings/oppdretts problematikk og alle de problemer den fører med seg.

Hvem tør, hvem har vilje og guts nok til virkelig å stå opp ? Oppdrettsindustrien er meget ressurssterk så noen lett oppgave er det jo ikke.

Sikkert lett å spille ballen tilbake og si "gjør det selv", men det var dette med mot, kunnskap, ressurser osv da !

Nå må du lese innleggene skikkelig før du svarer, Kjell Arne! "jeg tror ikke det forårsaker så mange rømminger, så den blir forsåvidt ikke så interessant i ansvars/utstyrsdiskusjonen."

Når man finner en halvkilos svenskepilk som er filt knivskarp på innsiden av krokbøyen, sier det meg at en gjennomsnittlig not er ganske sterk, selv om den ikke er beregnet på den type store punktbelastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTPoppe; konklusjonen er og blir den samme! Dritten har ikke noe i fjordene våre å gjøre, basta bom!

Og fortell meg en ting: Om jeg driver oppdrett av lama og de stikker av, hva skjer da? Hvorfor skjer ikke dette i oppdrettsnæringen? Hvorfor er det helt greit at tusenvis av laks får lov til å rømme? Hvorfor driter staten og oppdrettsnæringen i at de knuser vår nasjonale arv? Hvorfor er alle som har noe å si likegyldige til hva som skjer? Hvorfor tas det så lett på rømninger? Jeg tror jeg har svaret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lese innleggene skikkelig før du svarer, Kjell Arne! "jeg tror ikke det forårsaker så mange rømminger, så den blir forsåvidt ikke så interessant i ansvars/utstyrsdiskusjonen."

Når man finner en halvkilos svenskepilk som er filt knivskarp på innsiden av krokbøyen, sier det meg at en gjennomsnittlig not er ganske sterk, selv om den ikke er beregnet på den type store punktbelastninger.

Vel, jeg mener da at jeg har lest.......

Jeg får ikke til å "quote" flere innlegg samtidig, men inngangen din til diskusjonen var:

"jeg mener norske (og utenlandske) fritidsfiskere trolig er skyld i mer av rømmingene fra norske oppdrettsanlegg enn det vi burde være... "

Videre sier du:

"Men jeg må avslutte med å si at det er fantastisk at sportsfiskere skiter i eget reir, jeg håper ikke det er de samme gutta som står i elva helgen etter! "

"....men når folk filer opp innsiden av krokbøyen på en svenskepilk, slik at den lettere skal skjære gjennom nota hvis den setter seg fast,....."

Jeg mener, og forstår deg slik at dette er flere hentydninger i en rettning, og et avsporingsforsøk. At du senere bagatelliserer ved å si at "jeg tror ikke det forårsaker så mange rømninger" medfører ikke at du ugyldiggjør dine tidligere påstander.

Den eller de som saboterer anleggene er kriminelle, uansett om de benevnes sport-, fritidsfiskere eller har sitt daglige virke innenfor næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTPoppe; konklusjonen er og blir den samme! Dritten har ikke noe i fjordene våre å gjøre, basta bom!

Og fortell meg en ting: Om jeg driver oppdrett av lama og de stikker av, hva skjer da? Hvorfor skjer ikke dette i oppdrettsnæringen? Hvorfor er det helt greit at tusenvis av laks får lov til å rømme? Hvorfor driter staten og oppdrettsnæringen i at de knuser vår nasjonale arv? Hvorfor er alle som har noe å si likegyldige til hva som skjer? Hvorfor tas det så lett på rømninger? Jeg tror jeg har svaret....

Mulig du har svaret, jeg har det ihvertfall ikke. Det at jeg jobber med fiskeoppdrett gjør meg ikke til verken talsmann eller hoggestabb for oppdrettsnæringen, på dette forumet kan jeg kun bidra med innspill som privatperson med mer innsidekunnskap enn dere som ikke jobber i oppdrett. Og det bør vel være interessant hvis det er diskusjon og progresjon man faktisk ønsker?

Forøvrig har Økokrom det siste året anmeldt rømminger, og det deles ut saftige bøter av mye strengere karakter enn noengang. Så at det er tilnærmet likegyldighet fra det offentlige stemmer ikke. Om dette er nok til å hjelpe får tiden vise, men jeg vet i hvertfall at veldig mange har rømming mye høyere på agendaen nå enn for få år siden.

Man kan godt mene at oppdrett ikke har noe å gjøre i fjordene våre, og skulle jeg sett problemstillingen kun i lys av min interesse for laksefiske, ville jeg sagt meg enig for å være på den sikre siden ift laksens fremtid.

Men det er en utopi, og da synes jeg det blir snevert å bare avfeie alt med at næringen må flytte på land, avvikles osv.

Det kommer ikke til å skje - dessverre, vil mange si, men så lenge oppdrett nå er kommet for å bli, kunne ikke dette forumet prøvd å bidra til å endre på ting for å få en næring som alle parter kan leve med? Mulig det også er en utopi, men det kommer en del gode forslag av og til i disse FS- "diskusjonene" - det er synd ikke de blir tatt videre, jeg synes det er en lei tendens til at dette bare blir en klagemur for egeninteresserte laksefiskere der fiskeoppdrett er roten til alt ondt. Det er en helt ærlig sak, men det bringer ikke laksen noe nærmere redningen.

Kan ikke dere i FS ta tak i dette og danne et forum, en gruppe e.l., slik det har vært foreslått her tidligere? Det er mange oppegående og flinke mennesker her inne som garantert har mye å bidra med. Detter er garantert noe som ville vært bra for både næring og forvaltning også!

Skulle jeg lagt premissene for oppdrettsnæringen fremover, ville jeg like lite ønsket en styregruppe bestående kun av oppdrettere som jeg ville satt enten kun laksefiskere eller kun notfiskere til å forme villaksforvaltningen.

Vel, jeg mener da at jeg har lest.......

Jeg får ikke til å "quote" flere innlegg samtidig, men inngangen din til diskusjonen var:

"jeg mener norske (og utenlandske) fritidsfiskere trolig er skyld i mer av rømmingene fra norske oppdrettsanlegg enn det vi burde være... "

Videre sier du:

"Men jeg må avslutte med å si at det er fantastisk at sportsfiskere skiter i eget reir, jeg håper ikke det er de samme gutta som står i elva helgen etter! "

"....men når folk filer opp innsiden av krokbøyen på en svenskepilk, slik at den lettere skal skjære gjennom nota hvis den setter seg fast,....."

Jeg mener, og forstår deg slik at dette er flere hentydninger i en rettning, og et avsporingsforsøk. At du senere bagatelliserer ved å si at "jeg tror ikke det forårsaker så mange rømninger" medfører ikke at du ugyldiggjør dine tidligere påstander.

Den eller de som saboterer anleggene er kriminelle, uansett om de benevnes sport-, fritidsfiskere eller har sitt daglige virke innenfor næringen.

Vær så snill og ikke analyser dette opp og ned og i mente. Ja, jeg sier at det er mer ulovlig fiske i og rundt anlegg enn det vi tror, akkurat det vet jeg mer om enn de fleste. Og at en del av rømmingene oppigjennom trolig er forårsaket av dette. TROR jeg. Jeg tror samtidig det skal mer til å rive opp en not i dag enn for fem år siden pga forbedret rivestyrke, så problemet er forhåpentligvis dalende. Men du kan ikke tolke det som hentydninger eller avsporingsforsøk når jeg ordrett la ballen død ved å si at totalt sett er ikke dette blant de viktigste årsakene, og presiserer at vi ikke skal avspore debatten pga dette.

Jeg synes bare det er helt utrolig at norske fiskere kan gjøre slike ting. Det er kjernen i det jeg skrev, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke analyser dette opp og ned og i mente. .............

Jeg synes bare det er helt utrolig at norske fiskere kan gjøre slike ting. Det er kjernen i det jeg skrev, verken mer eller mindre.

OK, skal ikke analysere opp og ned i mente, en av ulempene med foradiskusjoner er jo at leser har ikke noe annet en det skrevne ord å forholde seg til. Helt enig med deg at det er ganske uttrolig hva folk kan få seg til å gjøre, enten det er i uvitenhet, ignoranse eller kriminelle hensikter.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er vel og forblir vel uansett at oppdrett har risiko ved seg man ikke får bukt med. Man både har og kan fortsatt redusere risikoen videre, men slik oppdrett drives idag vil rømminger og lus alltid være et problem. Utstyret er ikke godt nok, selv om det er bedre enn noen gang og til tross for økt avlusing og nærmest lusefrie oppdrettslaks vil fortsatt lus på villaks være et stort problem pga lusebeltene som finnes i anleggssoner.

Man må derfor se på hvordan industrien drives. Å kaste den på land kommer nok aldri til å skje på hundre år, det er det bare å innse. Det er folk som har prøvd, men kostnadene blir for store sammen med økt sykdomsfare at dette er en utopi. Da må man heller se om måten man driver idag i fjorden er trygg nok og god nok. Idag ser man ikke på dette, man kun plastrer.

Er en stadig fullere mær i fritt hav trygt nok? Svaret gir historien og det er et entydig NEI. Hva som skal gjøres vet ikke jeg, men det er iallefall ikke en god nok løsning med enda sterkere mærposer, sterkere kjetting og mer avlusningsmiddel... Dette plastrer kun og gjør ingenting med selve såret. For å forebygge såret må man tenke fullstendig annerledes. Det beste hadde selvsagt vært å sette det på land, men det skjer ikke. Bør man da ha egne notposer i 100 meters sone rundt anlegget og forebygge rømming på den måten? Kan man utvikle en "lussamler" utenfor anleggene som gjør at lus kommer dit istedenfor i anlegget?

I det lange bildet er forskning avgjørende, men på kort sikt må det innføres strakstiltak...og økning i konsesjoner og MTB er IKKE det jeg mener med strakstiltak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det lange bildet er forskning avgjørende, men på kort sikt må det innføres strakstiltak...og økning i konsesjoner og MTB er IKKE det jeg mener med strakstiltak!

Eksakt på spikeren!

Problemene i skjæringssonen mellom norsk oppdrett og villfiskinteressene er strengt tatt ikke de seriøse (NB!) oppdretterne. Har fulgt med på kampen de har hatt i Hardanger mot lusa. Det er beundringsverdig hva de frivillig fikk til der inne av djerve målsetninger og samarbeid mellom industriaktørene. Men for villaksens og sø'ens del nytter det lite, dessverre. Etne er siste oppegående elv der inne, men sliter med rømlinger og ufattelig dødelighet i sjøfasen som følge av nettopp lus. O-industrien er langt fra bærekraftig i Hardanger på tross av at aktørene selv har gjort alt det de kan!

Problemet er at industrien har vokst seg alt for stor. Det er rett og slett alt for mange laks i sjøen. Om så hver laks hadde en tidels voksen holus i mærden, så blir lusetrykket på villfisken enormt når millioner av laks bader i samme fjordsystem.

Hvis en endring i denne industrien skal komme, må denne erkjennelsen på bordet, selv om det betyr kroken på døra for mange anlegg. Erkjennelsen må også innbefatte at laks er og blir et luksusprodukt ment for kjøpekraftige forbrukere i den vestlige verden. Så hvorfor fortsette denne volumproduksjonen av halvbra, reellt sett dårlig priset lakseråvare som kun evner å sysselsette en håndfull tusen mennesker (litt over 4000 i følge Fiskeridir. tall) på golvet, dvs lokalt der anleggene ligger? Regner man med FAO's tall kan man gange dette på 4 i tilstøtende næringer, transport og andre spin-offs. Sannheten for Norges del er et langt lavere tall siden vi ikke har spesialisert handel med fisk som annenhåndssalg f. eks. på torg, utrolig liten grad av videreforedling, effektiv håndtering i produksjon, transport osv. Tallene for sysselsetting er dermed irrelevante i Norge grunnet helt annen, langt mer effektiv infrastruktur og teknologisk nivå enn i resten av verden. Altså en helt marginal industri hva sysselsetting angår, men råvareeksporten genererer mye penger til noen få siden volumet er ekstremt.

Kan ikke dy meg for å tenke tanken på at et produksjonsvolum på, la oss si, 30 % av i dag kombinert med stor grad av viderforedling kunne generert like mye penger. Fordelen ville jo da være at pengene ble spredt på mange hender, også lokalt i de bygdene/tettstedene anleggene ligger i. Slik det er i dag tjener noen veldig få seg søkkrike mens sysselsettingsgevinsten og verdiskapningen, spesielt i lokalsamfunnene, er helt marginal. I tillegg ville vi fått produksjonen ned på et mer håndterbart nivå hva angår villfisk og andre miljøeffekter!

Mitt råd blir derfor provoserende; ikke 5 % økning i MTB, heller en 70 % reduksjon! Da skal jeg være med på å diskutere "bærekraft" både forvaltningsmessig hva angår forforbruk og forfiskressurser, økologisk innvirkning på villfisk og omkringliggende miljø, samt at det ville svart seg rent samfunnsøkonomisk sett. Slik industrien er innrettet og turer frem nå blir en diskusjon på bærekraft i utvidet forstand bare komisk. Alle skjønner såpass, men det gjør ikke FHL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet diskuteres også heftig på nettsiden til avisa Hitra Frøya ser jeg:

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1246790.ece

Noen av de beste innleggene:

30.09.09 - 12:39

kårr dåkk kritisere opprettsnæringa..kalrt at itj rømmning ska sje..D ha vårre rimelig fra fløtta utpå øyen her ha d itj vårre ferr Lerøy Midnor,Salmar,Marine Harvest + + + ferr å sei d på ein ainnja måte,ved fyring å bilkjøring e mer skadlig for naturen!!!

Av: Steinar

01.10.09 - 00:38

Det samme sa de i Tsjernobyl....

Av: gammel sjølaksfisker

30.09.09 - 19:20

Du misser grovt her. På hvilke måter kan hvalfangst og lakseoppdrett sammenlignes? Og hvis du har lest innleggene mine så bør du også fått med deg at jeg har alltid sagt at hovedutfordringa til næringa er og vil bli å få lussituasjonen under full kontroll-fordi det er den ikke pr dato. Som jeg også har sagt mange ganger så har oppdrettsnæringa blitt stor og big business. Og i enhver næring som blir stor så vil uhell skje-uansett. Likefullt så er rømmning enhver oppdretter sin skrekk,det er det værste som kan skje hvis vi ikke snakker om personskader.Innenfor hvilken næring som er stor finner vi ingen ulemper og utfordringer? Jeg vil heller gjerne snu litt på flisa og spørre om hvilke næringer som er store og med biologi som er MER bærekraftig enn lakseoppdrett. Og jo jeg kjenner janteloven-folk tenker ikke lengre enn at de leser skattelistene og dermed er det fram med knuttneven.Ta landbruket f.eks. Her snakker vi betenkeligheter hvis vi skal snakke om bærekraftighet! Alt fra avl til genproblematikk,til dyrevelferd og slakting,for ikke å snakke om medisinbruk pr kilo. Synes støtt det er oppslag om horrible tilstander som blir avslørt i fjøs og rundt dette.Men nei da,landbruk er noe vi har hatt i 1000 år og det er bare sånn og det får skure og gå. Men ei næring som er 30 år og som tross alt er den mest bærekraftige av alle næringer ved framstilling av mat-den gyver vi løs på og gir skylden for alt og skal framstilles som værsting. dette ER vissvass.

Av: Frode Håvik

01.10.09 - 00:34

Hva du tjener Frode er for meg irrelevant. Jeg antar du har lagt ned dine arbeidstimer og fortjener det du får. Jeg ser også det positive næringen skaper med sysselsetting og hadde det ikke vært for oppdrett hadde enkelte bygdesamfunn vært mer eller mindre døde. Alle næringer har sine svin på skogen. Jeg er selv ingen miljøvernfantast på noen måte, men jeg setter pris på det naturen gir meg av opplevelser og frihet. Oppdrettsnæringen har også sine problemer og vil ha det i uoverskuelig fremtid. Man kan ikke helgardere seg mot rømminger, og lakselus vil forbli et problem. Næringen selv gjør mye arbeid her med å forebygge det som kan forebygges, men dette er jo ikke nok. Jeg mener det blir feil å legge oppdrettere for hogg da de bare forholder seg til det regelverket som er. Imidlertid mener jeg at regelverket er fullstendig feil så lenge vi har så store problemer som vi har idag. Lakselus truer både villaks og sjøørret i våre fjorder og vassdrag. Det finnes selvsagt andre kilder til problemer, men ingen kan hevde at oppdrett ikke er et av de. I tillegg er rømminger langt fra historie, noe de siste ukene har vist. Jeg har selv notrett og er en ivrig laksefisker og har selv sett endringene som har skjedd over flere år. Stammene blir svakere og sjølaksfisket reduseres samtidig som kvoter i elvene tas ned. Sjøørretten er fredet i mange vassdrag, og det er ytterligere innstramminger på gang for å redusere beskatningen ytterligere i de fleste av våre vassdrag. Dette skulle bare mangle da uttakene idag er for høye selv med innskjerpelser. Mens dette skjer øker antall konsesjoner og det samme med mtb. Dette er ikke oppdretterne sin feil, men myndighetene som tydelig nok ikke ser verdien av våre villaks - og sjøørret stammer. Hadde de gjort dette ville dette ikke blitt tenkt på en gang, selv av den mest inkompetente. Det er på høy tid at noen setter foten ned og sier nei til dette røveriet av våre barns og barnebarns naturarv...

Av: gammel sjølaksfisker

30.09.09 - 22:53

Mye av dette er jeg faktisk enig i du. Måten Sinkaberg har opptrått i etterkant er svært uheldig og ikke en seriøs oppdretter verdig.Jeg er også enig i at Torskerømmninga kunne vi godt vært foruten.Siden Trheimsfjorden er en nasjonal laksefjord med kysttorsk,så skulle ikke oppdrett vært tillatt i Trheimsfjorden-enkelt og greit.På en annen side,hvis det er sabotasje som er årsaken så bør jo ikke oppdretter få skylda.Du veit ,det er noe som heter at man må knuse noen egg for å lage en omelett. Oppdrettsnæringa har blitt stor og å ingen kan garantere for at uhell kan skje i big business,mye av dette går på holdninger. Når det kommer kritikkverdige forhold til overflaten hos den enkelte aktør,så bør jo vedkommende ta det innover seg.Det jeg vil til livs er den ekstreme dommedagsprofetien som enkelte prøver å legge over næringa,at det er dyremishandling,forurensing på sitt værste,at havet fiskes tomt foe fisk for å framstille laksefor.dette er regelrett usant oppgulp.Fullstendig klar over at det er utfordringer i næringa,med lusa som pri 1. dagens situasjon må ikke få eskalere og man må komme ovenpå situasjoen. Det arbeides intenst med dette i næringa og mobiliseres sterkt for og få dette til.

Av: Frode Håvik

oppdrettsnæringa produserer ikke MAT

30.09.09 - 20:44

Den forbruker mat for å produsere surrogatfisk. Mais, hvete, soya, villfisk, alt på naturens bekostning, sausa inn med miljøgift og giftige medikamenter. Og det kan ikke tillates å fortsette på denne måten, bare fordi andre gjør feil. Når dere er så "unge og oppegående" så må dere forstå såpass. Alle andre unntatt dere har forstått det forlengst. Stopp. Tenk. Bygg ned.

Av: snille bestemor

Å?

29.09.09 - 18:39

Har prisen på skvipet gått ned? Kan jo ellers godt forstå at oppdrettsfisken rømmer.....Hvem vil være i en merd?

Av: snille bestemor

Medaljens bakside

29.09.09 - 15:39

Rømmingstallene i år går trolig over fjorårets.. Så langt i år har det rømt 295.002 fisk, mot 226.895 i samme periode i fjor. Totalt i fjor rømte det 370.290 fisk. - Jeg er sterkt bekymret og urolig over rømmingstallene, sier Jens Christian Holm i Fiskeridirektoratet. En slik utvikling kan vi ikke være fornøyd med. Rømninger må vi bare forvente sier oppdretter på Vikna som nylig har hatt en rømning. Stuerent? Tja...i en oppdretters øyne ihvertfall. Det er godt å vite at anleggene i Chile er på fote igjen.... Ser frem til et turbulent oppdrettsår med milliardmengder resistent lus. Pd-områder og Ila i fleng. Skal si næringa er flink....en mester i klassen! Er ikke lenge siden en viss oppdretter her inne mente at rømninger nesten ikke eksisterte, men igjen...hva kan en forvente. Uansett, lykke til! Jeg håper dere greier å holde fjosfisken i mærene og at dere en gang om en 30-40år får kontrollen på lusa.

Av: Full treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.