Gå til innhold
Fiskersiden

Utsatt start på laksefiske 2010?


J.P
 Share

Recommended Posts

Hepp

Svirra et rykte om at laksefiskestarten i Gaula, kansje flere elver i trøndelag blir utsatt starten på. Hørte noen sa start den 15 juni..

Er det noen som kan komme med noe fakta om saken, eller er det bare løse rykter?

J.P

Jeg hørte det samme ryktet noen dager etter sesongslutt i Orkla, referent hadde fått det fra kilde i elveeierlaget der. Det ble der ikke sagt noe om det var begynnelse eller slutten av sesong det skulle kortes inn.

Dersom dette skulle vise seg å være noe mer enn et rykte, må det vel være august det bør kuttes av, ellers blir det jo bare slik at de øvre deler av elva får nok en fordel.

Forøvrig enig med mao her, 15 mai start og så la gytefisken være i fred fra 15/8.

En annen ting er anbefalinger som står i RAPPORT FRA VITENSKAPELIG RÅD FOR LAKSEFORVALTNING 9/9/09 gjeldende Orkla og Gaula:

"Råd om beskatning: Beskatningen for denne bestanden framstår som bærekraftig og det er ikke nødvendig med ytterligere tiltak for å redusere beskatningen"

rapport her: http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500039033&language=0

Endret av pescador
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette skulle vise seg å være noe mer enn et rykte, må det vel være august det bør kuttes av, ellers blir det jo bare slik at de øvre deler av elva får nok en fordel.

Jeg foreslår forbud mot fluefiske. Dette med bakgrunn i og den kraftige økningen i andel av beskatning ( dette åpenbart effektive fangstredskapet har hatt de senere årene..).

..og med det samme jeg holder på så foreslår jeg fiskestart 01.05 (nedenfor fossen)og fiskestopp i første august (nedenfor Gaulfossen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår forbud mot fluefiske. Dette med bakgrunn i og den kraftige økningen i andel av beskatning ( dette åpenbart effektive fangstredskapet har hatt de senere årene..).

..og med det samme jeg holder på så foreslår jeg fiskestart 01.05 (nedenfor fossen)og fiskestopp i første august (nedenfor Gaulfossen)

Ja, det var jammen fornuftig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir utsatt til midten av juni er nok svært lite sannsynlig. Det har tidligere vært kortet inn på sesongen, og da i siste del av august.

Blir jo svært urettferdig også for fiskerne nedenfor fossen, som jo går glipp av 60-70 % av laksen minst, hvis de ikke får fisket før siste halvdel av juni. Noe som sikkert alle ovenfor fossen har syntes vært veldig greit :P Dette hadde jo vært det samme som å kutte både juli og august ovenfor fossen, da hadde det sikkert blitt baluba blant de mektige der oppe også :o At det evt. blir kortet inn i sesongen siste 14 dager har nok mest effekt i de øvre deler, for det er jo der det meste blir tatt i august. Men skal man tenke på laksen (hvis det da er krise) så er det mest fornuftig å kutte juni nedenfor fossen, og resten av sesongen ovenfor fossen. Og da er det svært liten vits for noen og hver å fiske i det hele tatt. Ikke sant ? Da er det tross alt bedre å frede laksen noen år da. Vel og merke hvis det er total krise i f.eks. Gaula !

Ja, jeg har godt kunne tenkt meg å starte i midten av mai selv h1rik, og heller kuttet ut hele august :)

Det som er så rart er at det er så mange forskjellige restriksjoner, med tanke på redskapsbegrensning etc. i visse deler av sesongen, og noen år på visse vannstander. Og noen år er sesongen kortet inn 14 dager etc. etc. Lurer på om de som bestemmer har alt under kontroll, og vet om effektene egentlig av dette ? For meg så virker det som at de skal finne på et eller annet, for det er jo forskjellig hvert år. Ett år er det f.eks. lov med 1 trippelkrok, neste år er det ok igjen med 3. Så er det tilbake med 1 krok igjen :P

Har mange eksempler på rare beslutninger som varierer hele tiden. Kan de ikke frede hele skiten da så det blir skikkelig sus i det, enn å gjøre det så forbaska vanskelig for hvermannsen hvert år ! Hvis det er så stor fare for laksen, mener jeg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLUTT Å SNIFF I WORMCRIBBEN!!!!! :o

Har allerede begynt å samle feitmark for neste sesong.. store oppvarmede tanker for kultivering i vinter...landbasert..så der kunne oppdrettsnæringa lært noe :P

Har mange eksempler på rare beslutninger som varierer hele tiden. Kan de ikke frede hele skiten da så det blir skikkelig sus i det, enn å gjøre det så forbaska vanskelig for hvermannsen hvert år ! Hvis det er så stor fare for laksen, mener jeg.

Der er jeg helt enig. Fiske annet hvert år hadde vært akseptabelt..uten tullete begrensninger som lettfiske, en wobblerkrok, rare kvoter osv... Vel å merke i ei elv som når sine bestandsmål og ikke er truet/i krise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven; fiskestart 1 juli til 15 august, KUN flue, max en fisk i uken. Der er man inne på noe ;)

Skulle man fiske nedenfor Lundamo da, tror jeg det ville vært en prestasjon å fått 1 laks pr. uke :P

Da tror jeg mye bedre på at det kun er tillatt med duggmark ovenfor Støren i juni, og fredet resten av sesongen. Da hadde man spart laksen for mange seigpininger med altfor laaaang kjøring på fluestanga :D Husk: Det er vi ormfiskere som fòrer opp yngelen, så den blir stor og sterk og vil tilbake til elva.

Synes jeg ser for meg grunneierene i nedre soner hvis elva hadde blitt fredet første halvdel i juni :P Da tror jeg brorparten av inntektene fra døgnkortsalget hadde gått fløyten.

De er ikke akkurat blide nå heller pga. restriksjonene med fluefiske i august, og at de ikke får selge kort i mai. Tror det hadde blitt verst for de, og det er nok de som hadde skreket mest :o Hadde sikkert blitt borgerkrig oppe i Gauldalen da tenker jeg, he he.

Men jeg skal innrømme at det hadde blitt en aldri så liten nedtur hvis vi som fisker i nedre deler hadde gått glipp av den fineste laksen, som jo går på elva i mai og de første 14 dager i juni. Det dabber jo kraftig av den tredje uka, med tanke på storlaks og tildels mellomlaks. Måtte fiske på en og annen smålaks da, og noen brune augustlakser :)

Edit: Jeg må få tilføye at det mest sannsynlig blir innkortet sesong i andre elver, ikke i Gaula. Ut ifra det jeg har lest. Stjørdalselva f.eks.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Her var det jammen mye friske forslag folkens?!? Men jeg tror nok at vi uansett må forvente at det blir mere restriksjoner. Det er i hvertfall helt sikkert at for Gaula sin del burde det tidvis innføres fredning i Gaulfossen. Dette på rett vannstand og tidlig i i sesongen. Det er klart at man ikke drive slik som det har vært og pilke i ett akvarie som det tidvis er. Det er rett og slett ikke vakkert det som foregår i fossen tidvis.

Jeg vil ikke bli forbauset om de vil slippe opp litt fisk føre de setter i gang startskuddet. Mitt tips er at det kortes inn i begge ender. Beholder kvoten som den er.

Det går også rykter om at alle trønder elvene kun skal tillate fluefiske med flyteline. Det er det visst rimelig enighet om blandt grunneierlagene og forvaltningen generelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wacko: Her var det jammen mye friske forslag folkens?!? Men jeg tror nok at vi uansett må forvente at det blir mere restriksjoner. Det er i hvertfall helt sikkert at for Gaula sin del burde det tidvis innføres fredning i Gaulfossen. Dette på rett vannstand og tidlig i i sesongen. Det er klart at man ikke drive slik som det har vært og pilke i ett akvarie som det tidvis er. Det er rett og slett ikke vakkert det som foregår i fossen tidvis.

Jeg vil ikke bli forbauset om de vil slippe opp litt fisk føre de setter i gang startskuddet. Mitt tips er at det kortes inn i begge ender. Beholder kvoten som den er.

Det går også rykter om at alle trønder elvene kun skal tillate fluefiske med flyteline. Det er det visst rimelig enighet om blandt grunneierlagene og forvaltningen generelt!

Rykter er det alltid, men dette var nok rykter som jeg tror svært lite på, de var ganske ville. Kanskje i enkelte sårbare elver ja, men alldeles ikke i Gaula nei.

Ser også for meg fluefiske med kun flyteline i juni nedenfor fossen :blink: Blir mange fine kast da, og lite drag i fluelina. Men det er nok heller ikke meningen med restriksjoner, at man skal ha noe særlig drag i lina. Jeg er jo helt enig at det først og fremst er laksen man må tenke på, hvis man skal ha restriksjoner. Og da gjerne så det monner. Da er det som sagt like greit å frede noen år, eller hvileår imellom i elver der gytebestandmålet ikke er oppnådd.

Fluefiske med flyteline på 400kbm/s og 5-6 grader elv, hadde vært noe :P

Og jeg tror alledeles ikke at det er enighet om dette i alle grunneierlagene i Gaula eller Orkla. Men at det er endel grunneiere med egeninteresser lenger opp i elva som vil dette, det tror jeg på. Vi har jo noen karer der som bestemmer litt også. Men at det kan skje noe i fossen er ikke så usannsynlig nei. Utrolig mye storlaks står der og stanger i juni, og det fisket der er nok ganske så vilt ja.

Og det er nok ingen vits for oss å komme med forslag heller, på det ene eller andre. Det er andre som tar seg av reglene, og uansett så må vi følge de. Vi bare synser, hva vil skje ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wacko: Er lov å spøke litt! Det siste om fluefiske med flyteline er tatt ut av løse lufta som mye annet her i denne tråden, men en del av det andre kan nok bli en realitet.

Ja du kan spøke du, he he. Kanskje i fremtiden går vi alle med flyteliner og tørrfluer, og fisker hele sesongen. Uten kroker på flua :blink:

Men det er så mange motsetninger i en lakseelv, og mange egeninteresser blant fiskere og grunneiere. Og de blir aldri fornøyd med reglene. Skal det lages restriksjoner bør det gjøres riktig mener jeg. Og ikke la fiskere hverken i nedre deler eller øvre deler av ei elv ha visse fordeler. Det må gjøres rettferdig ovenfor fiskerne.

Blir det forbudt med mark og sluk engang, blir det tatt mye mindre laks i nedre deler i den gylne perioden i juni. Og desto mere lenger opp i elva.

Så dette må det tas hensyn til. Det som bør være grunnlag er hvor mye av laksen blir tatt på mark nedenfor fossen, og hvor mye av laksen blir tatt på flue ovenfor. Blir en altfor stor andel tatt nedenfo fossen, er jeg gjerne med på noen begrensninger her. Man må jo tenke på de som står lenger opp i elva og fisker også, ikke bare på seg selv !

Er det fare på ferde, og man må iverksette alvorligere tiltak, ja da er det like greit at man freder hele elva. Så er det ikke noe å krangle om. At grunneierene ikke tjener pæng får så være egentlig. Laksen er det viktigste tross alt, vi fiskere kommer i siste rekke.

Fisketrykket er blitt for stort nå også synes jeg. Det bør gjøres noe med dette, få en limit på antall fiskedøgn på et visst antall kilometer. Er jo meningsløst at man har kvoter, så lenge grunneier kan selge ubegrenset med kort, eller altfor mange døgnkort. Vinninga går opp i spinninga. Flere får fiske selvsagt, men alt med måte.

Er jo slik i jakt også, man kan ikke sende 1000 mann innpå et begrenset område der alle kan skyte 10 elger i sesongen :P

10 laks pr. sesong som vi har nå i Gaula kan man jo diskutere, men det som forundrer meg er at det er mye mere liberalt i andre elver der det står mye dårligere til med laksen. Og lenger sesong. Kvotene i Gaula nå er helt greit egentlig. Man kan i utgangspunktet fiske seg halvt ihjel hele sommeren, og ta vare på 10 laks. Resten kan slippes uti, så man har da egentlig fått utløp for sin "sykdom" i rikt monn. :)

En laks for meg er 1 laks uansett om den blir tatt 1. juni eller 31. august. Laksen gyter ikke før i okt/nov. likevel. Så om man tar en halvbrun laks i august eller en sølvblank en i juni er det samme, for laksestammen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps, her var det mange som hadde hørt eller ville bli hørt! Topp med slik respons hehe

No har æ smilt mæ gjennom tråden og endel krevative løsninger på det enen og andre. Dog viser det seg at det bare er et rykte enda så får en se hva grunneier og fylkesmann mm vil gjøre. Kan ikke finne noe fakta som bekrefter rykte iallefall.

En annen ting som slår mæ i mange av innleggene er at envær trussel mot vår kjære hobby er tabu og noe dritt. Om det er flue, mark eller sluk for den del, over eller under fossen osv. Fluefiskeren vil bare ha flue, markfiskerne klamere seg til både oppforing av yngel, lite effektift og vil slett ikke vike for noe begrensing,,,, Men slik fiske fåregår pr dags dato kan vi ikke forsette med. Noen vald holder seg til kvoter og regeler andre gir fulstendig fan,,, desverre ser æ at den generasjon som burde være forbilder, er de virkelig stygge! Også min erfaring at det er stor forskjell på mark, sluk fiskere og fluefiskere, skal ikke si noen er så mye bedre enn de andre, men at det er en annen holding til feks F&S i den ene gruppen kontra de andre tør æ påstå. Samme når det gjelder kvoter.

Så min mening er at fiske de neste årene må begrenses, mye! Kvoter, begreninger på fiske tid, redskapsbruk, freding av oppganghinder og sikkert flere tiltak, men noe bør settes inn.

Så foreslår flere begrensinger:

1, Et forbud mot bruk av blysøkker.

2, 14 dager innkorting i starten.

3, Freding av brun laks og all hunnfisk i august.

4, Oppgangshindere fredes

5, Lett fiske innføres allerede på 40 m3, i Gaulfossen, andre elver får finne sin målestokk.

Det viktigste syns æ bør være et styrket oppsyn! Hvem har blitt kontrolert i år? Æ har ikke det, noen som har blitt sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Gaula trenger andre begrensinger enn at de faktisk følger opp de begrensningene som finnes fra før og får slutt på folk som gjemmer laks i busker og kratt og klipper av og kaster uti død og halvdød smålaks. De kan innføre så mye krimskrams de vil, men det "jukses" jo over en lav sko og hvem tror at det ikke vil jukses ved evt nye kvoter osv. Nei, sørg for å følge opp kvoter osv som finnes pr i dag og del ut saftige bøter for miljøkriminaliteten som blir begått så tror jeg ting løser seg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det med Gaula at man kan sette inn tiltakene mens elva fremdeles er bra, ikke sånn i etterkant som har skjedd så mange andre steder, Og at begrensinger må til i det lange løp, det er jeg ikke i tvil om.

I fjor tok man vel 42 tonn i Gaula, eller noe sånt? Innrapportert. Hva som havner i buskene kan jo ingen vite, men etter hva jeg hører her inne er det anseelige mengder. Uansett, nå har Gaula de kraftigste begrensingen noensinne med kvotene sine, og redskapsbegrensingen i løpet av sesongen, og likevel fanges det 42 tonn fisk?

Det får meg til å tro at det reelle trykket i elva ikke egentlig har blitt begrenset av tiltakene i det hele tatt. Det har vel aldri blitt tatt så mye laks som etter at kvotene ble innført. Det er som Sølvreven antyder, hvis færre fisk pr fisker kompenseres ved at flere fiskere er i elva, spiller det ingen rolle. Til syvende og sist er det antall fiskere som avgjør utfiskingspotensialet. Desverre ser jeg ikke helt hvordan dette skal reguleres uten å trakke på alle trønderske(og andres) tær. Men det er heldigvis ikke mitt problem å bli upopulær i Gauldalen ved å innføre harde og urettferdige regimer :P

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Desverre ser jeg ikke helt hvordan dette skal reguleres uten å trakke på alle trønderske(og andres) tær.

Olav

Såvidt jeg vet finnes det vel mange flotte modeller rundt omkring i Norge (jfr. beskrivelser i ulike tråder på FS). En tiltalende modell som ser ut til å ha almen aksept er vel å begrense tilreisendes/turister/fiskebomser`s mulighet for fiske og å operere med toprissystem for å prise flest mulig av disse ut... Med tanke på antallet som strømmer til Trøndelag hvert år, måtte jo dette alene ha berget den atlantiske laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.