Gå til innhold
Fiskersiden

Utsatt start på laksefiske 2010?


J.P
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg vet finnes det vel mange flotte modeller rundt omkring i Norge (jfr. beskrivelser i ulike tråder på FS). En tiltalende modell som ser ut til å ha almen aksept er vel å begrense tilreisendes/turister/fiskebomser`s mulighet for fiske og å operere med toprissystem for å prise flest mulig av disse ut... Med tanke på antallet som strømmer til Trøndelag hvert år, måtte jo dette alene ha berget den atlantiske laksen.

Jo, det finnes en mengde modeller, men alle vil fornærme noen. Turister, fluefiskere, makkafiskere....

Og jeg vet ikke hvor allment akseptert det er å begrense tilreisendes muligheter eller å ha et toprissytem. For de lokale høres det jo greit ut, men veldig mange av oss bor jo i områder hvor det ikke finnes laksefiske(lenger), og vi vil jo føle oss urettferdig behandlet i forhold til dem som er så heldig å fremdeles ha fiskemuligheter. Jeg er vel en god gammeldags sosialdemokrat, og synes at man bør ha like muligheter rundt om i landet. Akkurat som jeg synes det er en urimelighet med forskjellsbehandlingen som gjøres mellom finnmarkinger og andre nordmenn i forhold til multeplukking( det var ihvertfall forskjeller sist jeg prøvde :P ). Jeg ser at det er fristendes, spesiellt i småelver hvor fiskemulighetene er begrenset og de lokale selv fyller elva, men de store elvedalene som Gauldalen og Namdalen tror jeg ikke vil ha så mye å tjene på det. Kan hende skulle de lokale i større grad ha tilgang på fiske gjennom elv disponert av foreninger.

Nei, jeg ser ikke noen enkle måter å gjøre alle til laks, men hvis det er nå laksen vi skal tenke på, så er det totalt antall fanget fisk som må reguleres.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav, hjelper jo ikke det når en virkelig stor andel av fiskerene ikke gidder å holde seg til kvotene. Når man ser en kar traske avgårde til vogna si med en laks og er ute igjen litt senere?! :P

Selvfølgelig ikke, og det er jo alle enige om. Men de fleste er jo også enige i at man bør ha lover selv om vi vet at mange vil bryte dem. At det finnes skurker skal ikke ta fra oss ambisjonen om å ha et lovlydig samfunn.

Det er underforstått at skal man ha regler i elvene våre, ja da trengs det et oppsyn for å gjennomføre dem. Videre må det få konsekvenser å bryte reglene. Men i første omgang snakker vi om å lage etter forvaltningssytem som tilpasser det totale uttaket av en bestand til den situasjonen den er i. En del av dette forvaltningssytemet vil være oppsyn, åpenbart!

Og alle er vel enige om at et mye strengere oppsyn er på sin plass. Eller et oppsyn i det hele tatt.

Hvis en dal som Namdalen har 100-200 millioner i verdiskapning som følge av laksefisket, skulle man vel kunne lønne et par mann full tid til oppsyn og oppfølging. Gjelder vel gauldalen også. Det er ikke så mange kronene pr grunneier, vil jeg tro.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kontrollert 1 gang på den tiden jeg har fisket i Gaula :D

Forslagene som du kommer med er jo nesten det samme som å sette begrensingen til kun fluefiske. Brorparten av fluefiskere setter ut all fisken alikevel ;) jern og blydengere har blod på tann! :P

Nei, var ikke ment som en utelukkelse av mark,slukfiskere men en begrensing på å komme ned til laksen som står. Æ drit i om folk ikke for fisk, for det er ikke det som bør være fokus: Fokuset må være å beholde så mye av fiksen vi kan i elva og ikke tilfedstille fiskere med blodig klær og svartsekken full av mat til familien. For det er litt snedig at på en bestemt dato klare alle sluk og markfisker å fiske med flue, men før e det klin umulig???

Såvidt jeg vet finnes det vel mange flotte modeller rundt omkring i Norge (jfr. beskrivelser i ulike tråder på FS). En tiltalende modell som ser ut til å ha almen aksept er vel å begrense tilreisendes/turister/fiskebomser`s mulighet for fiske og å operere med toprissystem for å prise flest mulig av disse ut... Med tanke på antallet som strømmer til Trøndelag hvert år, måtte jo dette alene ha berget den atlantiske laksen.

Helt uenig i at det er alment aksept på det, hvorfor skal folk i alta fiske gratis, trøndere fiske billig i gaula, og betale mere i drammenselva? Fordi vi var så dumme å bosette oss her? Det der mene æ en navlebeskuende og utelukkende egoisme! Det hjelper ikke laksen at lokale kan fiske som de gjør no mens en fra Oslo ikke kan! Hvem tar mest fisk, en med lokalkunskap om elva eller en som ikke har det? Eller mente du kansje at lokale skulle betale mest? Siden de tar mest fisk..

Olav, hjelper jo ikke det når en virkelig stor andel av fiskerene ikke gidder å holde seg til kvotene. Når man ser en kar traske avgårde til vogna si med en laks og er ute igjen litt senere?! :o

Så et styrket oppsyn, mere informasjon og holdings endring er kansje mye av løsningen? Så det var bare en som hadde blitt kontrolert en gang i gaula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke at såkalte lokale fiskere skal betale mindre enn tilreisende. Det ville vært urettferdig. Mange tror nok også at det er så mange lokale fiskere (Gaula). Jeg tror det tallet er svært lavt totalt sett. Kanskje under 5 % hvis man ser på antall fiskedøgn/stenger. Men de få (som er her på FS) har jo en egen evne til å vise snuten mere enn alle de andre til sammen :D Hvor nærme ei elv skal man bo for å være en lokal fisker ? :) Man må heller ikke begynne å sette opp prisene enda mere, det er svindyrt å fiske laks allerede som det er nå. Husk også at flere av de som betaler sesongkort må opp i 15-20.000,- og de fleste får ikke 4-5 laks engang ! Hvor mange tusen skal man betale for hver laks, nok er nok. Tør ikke tenke på fanatikerne som betaler like mye bare for å leie et vald 1 uke, da har nok jeg meldt pass for lenge siden. De fleste jeg treffer er vanlige lønnsmottakere, og jeg vet at prisene allerede er på smertegrensen allerede. De tilreisende har jo reise og boutgifter i tillegg, så det blir myttji pæng etterhvert for å fiske laks. Skal man sette opp prisene, vil det bare resultere i at laksefiske blir kun for de velbeslåtte, og en slik ressurs må være for allmennheten. Ser jo på jakta, det har tatt av endel der også med prisene, der det er de rikeste av de rike som får de beste jaktområdene. Da er det bedre å frede hele elva noen år, mye mere rettferdig. At det snikes unna noen laks stemmer nok ja, men totalt sett er det kanskje ikke mere enn 1% prosent av totalfangst. Det gjør altså ikke så stort innhogg på laksestammen som man tror. Men uansett, det er ikke bra. Det som utgjør de store tallene er som sagt at det er et enormt fisketrykk nå, jamfør med hva det var tidligere. Ser jo bare på valdet mitt det. Har vært mange år som var bedre enn årets, der det ble tatt 1,5 tonn på valdet. Et "normalt" tall under et godt år. I år er det tatt nesten 3 tonn ! Kun pga. at det nå er minst 3-4 ggr. så mange fiskere pr. elvestrekning ! Dette er tall som er notert ned i fangstbøker, børsen har mindre tall pga, ikke rapportert inn alle fra grunneiere. Å forby det ene og det andre er ikke lett. Å forby markfiske f.eks i juni eller deler av sesongen er jo å skvise ut markfiskerene. Og de som fisker lenger opp i elva, gnir seg i hendene. Og hva er effekten av å korte inn på endel av august. August er jo en skitmåned, blir ikke tatt mange laks da, ihvertfall ikke nedenfor Gaulfossen, sett ut ifra det totale kvantum. Freder man elva i starten forskyver man bare problemet, da blir jo mye av denne laksen som passerer lenger ned i elva tatt lenger opp i elva. Nei, behold kvotene, det må mye strengere og hyppigere kontroller til. Og det må svi hvis noen blir tatt ! De kan starte oppi sideelvene for der er det mere enn Texas !

Og det bør være et visst antall døgnkort/sesongkort pr. kilometer elv. De som sutrer mest på disse kvotene er faktisk utlendingene, ikke nordmenn har jeg erfart. Så det virker for meg som at flere utlendinger er her for å fiske mest mulig og ta med seg mest mulig laks hjem. I utg.punktet.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke at såkalte lokale fiskere skal betale mindre enn tilreisende. Det ville vært urettferdig. Mange tror nok også at det er så mange lokale fiskere (Gaula). Jeg tror det tallet er svært lavt totalt sett. Kanskje under 5 % hvis man ser på antall fiskedøgn/stenger. Men de få (som er her på FS) har jo en egen evne til å vise snuten mere enn alle de andre til sammen :D Hvor nærme ei elv skal man bo for å være en lokal fisker ? :) Man må heller ikke begynne å sette opp prisene enda mere, det er svindyrt å fiske laks allerede som det er nå. Husk også at flere av de som betaler sesongkort må opp i 15-20.000,- og de fleste får ikke 4-5 laks engang ! Hvor mange tusen skal man betale for hver laks, nok er nok. Tør ikke tenke på fanatikerne som betaler like mye bare for å leie et vald 1 uke, da har nok jeg meldt pass for lenge siden. De fleste jeg treffer er vanlige lønnsmottakere, og jeg vet at prisene allerede er på smertegrensen allerede. De tilreisende har jo reise og boutgifter i tillegg, så det blir myttji pæng etterhvert for å fiske laks. Skal man sette opp prisene, vil det bare resultere i at laksefiske blir kun for de velbeslåtte, og en slik ressurs må være for allmennheten. Ser jo på jakta, det har tatt av endel der også med prisene, der det er de rikeste av de rike som får de beste jaktområdene. Da er det bedre å frede hele elva noen år, mye mere rettferdig. At det snikes unna noen laks stemmer nok ja, men totalt sett er det kanskje ikke mere enn 1% prosent av totalfangst. Det gjør altså ikke så stort innhogg på laksestammen som man tror. Men uansett, det er ikke bra. Det som utgjør de store tallene er som sagt at det er et enormt fisketrykk nå, jamfør med hva det var tidligere. Ser jo bare på valdet mitt det. Har vært mange år som var bedre enn årets, der det ble tatt 1,5 tonn på valdet. Et "normalt" tall under et godt år. I år er det tatt nesten 3 tonn ! Kun pga. at det nå er minst 3-4 ggr. så mange fiskere pr. elvestrekning ! Dette er tall som er notert ned i fangstbøker, børsen har mindre tall pga, ikke rapportert inn alle fra grunneiere. Å forby det ene og det andre er ikke lett. Å forby markfiske f.eks i juni eller deler av sesongen er jo å skvise ut markfiskerene. Og de som fisker lenger opp i elva, gnir seg i hendene. Og hva er effekten av å korte inn på endel av august. August er jo en skitmåned, blir ikke tatt mange laks da, ihvertfall ikke nedenfor Gaulfossen, sett ut ifra det totale kvantum. Freder man elva i starten forskyver man bare problemet, da blir jo mye av denne laksen som passerer lenger ned i elva tatt lenger opp i elva. Nei, behold kvotene, det må mye strengere og hyppigere kontroller til. Og det må svi hvis noen blir tatt ! De kan starte oppi sideelvene for der er det mere enn Texas !

Og det bør være et visst antall døgnkort/sesongkort pr. kilometer elv. De som sutrer mest på disse kvotene er faktisk utlendingene, ikke nordmenn har jeg erfart. Så det virker for meg som at flere utlendinger er her for å fiske mest mulig og ta med seg mest mulig laks hjem. I utg.punktet.

Enig med det meste du skriver her. Vi må ikke glemme at den lokale forankringen er uhyre viktig. (Gråter ikke for min syke mor jeg bor i Trondheim). En av de vikigste aktørene i elveforvaltning er kommunen. Det lokale og regionale politiske presset som laksefiskere utgjør er viktig. Går prisene for mye opp går det lokale engasjemanget ned. Ingen bruker tid og krefter for at rikingene skal få ha lekestua si i fred. Norsk friluftspolitikk (i den grad noe slikt faktisk finns) er tuftet på at allmenheten skal ha tilgang til friluftsressursene.

Men to forhold er jeg nok litt uenig i. For det første er jeg nok lang mer kritisk innstilt til mine medmennesker. Jeg tror jukset i elva er langt større enn 1%. En av grunnene til dette tror jeg er et misslykket forsøk på å overlate forvaltningen til det lokale elveierlaget. Alle som vil vite, vet jo at det i nedre deler av gaula er en utbredt oppfatning av at grunneierene lenger oppe i dalen sammen med størenmiljøet har kuppet greia. Resultatet i store deler av elva er at det ikke finns noe eierskap til regelverket. Mange av grunneierene (slett ikke alle) blir da en del av problemet og ikke en del av løsningen. Oppsyn kan gjøre noe, men uansett ikke mye. Løsningen på dette må ligge i at kulturen i elva endrer seg slik at det rett å slett ikke blir sosialt akseptabelt å jukse. I dag er det ikke sosialt akseptabelt, på mange vald, å reagere på juks. Mye av dette ansvaret må nødvendigvis vile på grunneierene, sånn er det bare. Vi vet at det finns enkelte som uttaler at det er bare å fiske. Jeg har større tro på regler fastsatt av Fylkesmannen, fulgt opp av et oppsyn, med konsekvenser for både fiskere og grunneiere dersom enkelte vald viser seg å notorisk gi blaffen i regler.

For det andre. August har de siste årene vært dårlig i nedre deler. Om dette fortsetter kan vi ikke være sikre på, men det er vel sannsynlig slik det ser ut nå. I øvre deler av elva derimot tas det år om annet mye laks i august. Mye brun og rogntung hunlaks som havner som høyst middelmådig mat. Jeg er vel også usikker på hvilken prosentdel av laksen som tas i august ovenfor Støren som oppgis. C&R (ingen ny debatt om dette) er også problematisk på rogntung sliten hunlaks i ei varm elv (selv om det på mindreverdig matfisk faktisk er det riktige). Personlig er jeg ikke i tvil om at det kunne vært et meget fornuftig håndslag til laksen å frede øvre deler av elva tidligere.

Her er noe av problemet med lokal fiskeforvaltning. Et misforstått likehetsprinsipp. Der misforstått rettferdighet mellom grunneiere i ulike deler av elva går foran fornuftig forvaltning.

Når det gjelder økt fisketrykk har jeg dessverre følgende tanke. De siste årene har en rekke elver i midtnorge hatt elendige sesonger. Jeg har flere ganger hørt av folk som jeg truffet på fosen (hobbyfiskeelvene mine) at nå har vi fisket her i mange år, nå gidder vi ikke mer, vi fisker mer og mer i Gaula (både nordmenn og utlendinger). Det er egentlig helt naturlig. Når elv etter elv svikter søker folk seg til de elvene som fremdeles holder stand, med de konsekvenser dette får.

mvh

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan spøke du, he he. Kanskje i fremtiden går vi alle med flyteliner og tørrfluer, og fisker hele sesongen. Uten kroker på flua :P

Men det er så mange motsetninger i en lakseelv, og mange egeninteresser blant fiskere og grunneiere. Og de blir aldri fornøyd med reglene. Skal det lages restriksjoner bør det gjøres riktig mener jeg. Og ikke la fiskere hverken i nedre deler eller øvre deler av ei elv ha visse fordeler. Det må gjøres rettferdig ovenfor fiskerne.

Blir det forbudt med mark og sluk engang, blir det tatt mye mindre laks i nedre deler i den gylne perioden i juni. Og desto mere lenger opp i elva.

Så dette må det tas hensyn til. Det som bør være grunnlag er hvor mye av laksen blir tatt på mark nedenfor fossen, og hvor mye av laksen blir tatt på flue ovenfor. Blir en altfor stor andel tatt nedenfo fossen, er jeg gjerne med på noen begrensninger her. Man må jo tenke på de som står lenger opp i elva og fisker også, ikke bare på seg selv !

Er det fare på ferde, og man må iverksette alvorligere tiltak, ja da er det like greit at man freder hele elva. Så er det ikke noe å krangle om. At grunneierene ikke tjener pæng får så være egentlig. Laksen er det viktigste tross alt, vi fiskere kommer i siste rekke.

Fisketrykket er blitt for stort nå også synes jeg. Det bør gjøres noe med dette, få en limit på antall fiskedøgn på et visst antall kilometer. Er jo meningsløst at man har kvoter, så lenge grunneier kan selge ubegrenset med kort, eller altfor mange døgnkort. Vinninga går opp i spinninga. Flere får fiske selvsagt, men alt med måte.

Er jo slik i jakt også, man kan ikke sende 1000 mann innpå et begrenset område der alle kan skyte 10 elger i sesongen :P

10 laks pr. sesong som vi har nå i Gaula kan man jo diskutere, men det som forundrer meg er at det er mye mere liberalt i andre elver der det står mye dårligere til med laksen. Og lenger sesong. Kvotene i Gaula nå er helt greit egentlig. Man kan i utgangspunktet fiske seg halvt ihjel hele sommeren, og ta vare på 10 laks. Resten kan slippes uti, så man har da egentlig fått utløp for sin "sykdom" i rikt monn. :D

En laks for meg er 1 laks uansett om den blir tatt 1. juni eller 31. august. Laksen gyter ikke før i okt/nov. likevel. Så om man tar en halvbrun laks i august eller en sølvblank en i juni er det samme, for laksestammen.

:) Jeg er tildels enig med deg i konklusjonene, men det må være klart at en kan ikke ha det slik at en kan fortsette å fiske etter at en har tatt en laks, da er det kroken på døra resten av døgnet. Hvis ikke grenser det til dyreplageri, og det er nå slik i en del andre elver at når du har tatt kvoten din så skal du ikke fiske mere!! Og hva skal en med 10 laks, 10 smålaks ok til dels men 10 storlaks er det ingen som har behov for.

Og jeg er ikke enig med deg at en laks er en laks om den tas den 1 eller den 31 august. Den 31 august har den overlevd hele sommeren om den er brun, og er klar for gyting. En laks som har tatt gytedrakt eller fått en god farge har også blitt mye mere robust mot skader og sår mm. dvs den tåler mere juling. Må du til eks sette ut en hunnlaks som det har vært regler for over en viss størrelse tåler denne mye mindre som sølvblank enn brun. Dvs mulightene for at den ikke klarer en utsetting er større jo nyere/blankere den er i elva.

Det er verdt å tenke på. Selvfølgelig om en ikke banker den i hjel. Men husk en laks som har klart seg gjennom alt av sluk og mark, og selv de vakreste fluer helt frem til 31.08 har jo noen gener som kanskje skulle vært tatt vare på......... den har sikkert vært utsatt for litt tilbud underveis! Og det er de sterkeste som overlever helt til gytetiden.

Mye fisk klarer ikke den siste tiden pga de rett og slett er utslitt eller har skader. Når hunnlaksen utvikler rogna helt frem er det ikke mye reserver i gjen. Og en fisk tatt helt på slutten av sesongen som har tæret på reservene tror i hvertfall jeg ikke har like mye å gå på etter den har vært kjørt og satt ut i gjen. Men dette kan en diskutere opp og ned til krampa tar en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Jeg er tildels enig med deg i konklusjonene, men det må være klart at en kan ikke ha det slik at en kan fortsette å fiske etter at en har tatt en laks, da er det kroken på døra resten av døgnet. Hvis ikke grenser det til dyreplageri, og det er nå slik i en del andre elver at når du har tatt kvoten din så skal du ikke fiske mere!! Og hva skal en med 10 laks, 10 smålaks ok til dels men 10 storlaks er det ingen som har behov for.

Og jeg er ikke enig med deg at en laks er en laks om den tas den 1 eller den 31 august. Den 31 august har den overlevd hele sommeren om den er brun, og er klar for gyting. En laks som har tatt gytedrakt eller fått en god farge har også blitt mye mere robust mot skader og sår mm. dvs den tåler mere juling. Må du til eks sette ut en hunnlaks som det har vært regler for over en viss størrelse tåler denne mye mindre som sølvblank enn brun. Dvs mulightene for at den ikke klarer en utsetting er større jo nyere/blankere den er i elva.

Det er verdt å tenke på. Selvfølgelig om en ikke banker den i hjel. Men husk en laks som har klart seg gjennom alt av sluk og mark, og selv de vakreste fluer helt frem til 31.08 har jo noen gener som kanskje skulle vært tatt vare på......... den har sikkert vært utsatt for litt tilbud underveis! Og det er de sterkeste som overlever helt til gytetiden.

Mye fisk klarer ikke den siste tiden pga de rett og slett er utslitt eller har skader. Når hunnlaksen utvikler rogna helt frem er det ikke mye reserver i gjen. Og en fisk tatt helt på slutten av sesongen som har tæret på reservene tror i hvertfall jeg ikke har like mye å gå på etter den har vært kjørt og satt ut i gjen. Men dette kan en diskutere opp og ned til krampa tar en.

Jeg er jo enig i at man ikke skal fortsette å fiske samme fiskedøgn etter at man har tatt en laks. Hvis døgnkvoten er 1 laks der man fisker. Ingen kan være uenig i det. Om man tar 2 laks (er kjeltring) så er det jo egentlig ikke så mye mere dyreplageri å ta den andre. Da er jo den første dyreplageri også da :P Dobbelt dyreplageri, kanskje, he he. Men det er jo ulovlig ! Det som er et hett tema er om det er riktig å fortsette å fiske når man har sluppet uti en laks, eller 2 eller 3 etc. Da blir det jo gjerne trippel dyreplageri da, eller verre, som du nevner når man kjører en laks opp av elva. Jeg tror nok ikke en laks i august er så mye smartere enn de som kommer tidlig. All laks er nok slik at de er mere villig til å ta redskap i juni, fremfor spesielt i august. Men så blir de mere aggresiv igjen senere på høsten, når det nærmer seg gyting. Så genene til en 7-8 kilos tatt i august er nok ikke generelt bedre enn en evt. sølvblank nygått laks i juni. Laks som går opp i juni skal gyte de også, og skal man se på laksestammen generelt så er jo denne laksen like mye verdt egentlig. Og det er jo gjerne den største laksen som kommer i juni også, dertil største hunnlaks med mest rogn (i snitt). Disse blir jo mest vriene å ta utpå sommeren, så laksen er jo flink til å "regulere" dette selv egentlig (heldigvis). Kan jo være helt tjukt med laks i alle størrelser i elva i august, men ingen laks tar flua eller hva det måtte være. Det har jeg selv erfart i alle år. Mye mere laks på elva der man fisker i august, enn hva som går forbi i juni altså ! Og ingen tar redskap. Men hvis man skal drepe en laks, så dreper man ikke den bare for å drepe. Det er jeg helt enig i. En slamsete brun hunnlaks er hverken et syn for Guder, eller god matfisk. Samtidig er den meget verdifull for gytinga sin del. Så mitt synspunkt på å drepe laks i juni eller i agust er det samme, så lenge det er en god matfisk. Uten at jeg sier at man absolutt må drepe laksen, noen velger å slippe den uti. Men hvis det er dyreplageri å kjøre på en laks helt til den er skakkjørt og klar til å landdras, kan man selvsagt diskutere om det er riktig å stå å fiske og slippe uti laks hele dagen når det er bra bett. Hvis man ser bort fra "dyreplageriet" så er det jo helt klart best at absolutt alle fiskere hadde sluppet uti all laksen. Er jo ikke noen tvil om at flere laks ville overlevd til gytinga da. Lell om elva hadde vært varm og liten. En drept laks er en drept laks, den kommer ikke tilbake. Om man slipper uti 100 laks, og bare 5 overlevde (selvsagt mye mere) så er det tross alt 5 laks mere på elva enn hvis man kverket samtlige laks :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er ikke enig med deg at en laks er en laks om den tas den 1 eller den 31 august. Den 31 august har den overlevd hele sommeren om den er brun, og er klar for gyting. En laks som har tatt gytedrakt eller fått en god farge har også blitt mye mere robust mot skader og sår mm. dvs den tåler mere juling. Må du til eks sette ut en hunnlaks som det har vært regler for over en viss størrelse tåler denne mye mindre som sølvblank enn brun. Dvs mulightene for at den ikke klarer en utsetting er større jo nyere/blankere den er i elva.

Her glemmer du vel et viktig forhold. Augustlaksen er ofte tatt i en elv som er over 15 grader varm og som har en vannføring ofte under 20kbm. Den blanke junilaksen er tatt i en elv som i alle fall har en vannføring på 150-300 kbm. Full av oksygen og med en temperatur på 9 grader og under. Dette er vesentlige faktorer når det gjelder overlevelse både på kort og lang sikt.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisker jeg kjenner opplevde å plukke en nesten død laks opp av elva bare tre kvarter etter sesongstart ! Laksen var helt ferdig og lå på siden inntil land. Den bet på en sluk på valdet ovenfor like over midnatt. Så har man en lang og seig kamp med laksen kan den dø også i juni, men faren er selvsagt mye høyere lenger utpå sommeren når elva er varm. Har plukket mange store sjøørret i august selv f.eks. som har kommet flytende inne på grunna som var sprengt etter en fight. Det er vel helst når tempen blir høy at det blir store problemer for laksen etter en fight, gjerne fra 15-16 grader. Det observeres faktisk mest død laks nedover elva i juni der jeg fisker. Men grunnen til det er nok at det er desidert størst fisketrykk da, pluss at mange lakser slites av og går med redskap i kjeften. Så fisketrykket er nok den verste fienden for laksen uansett hvis man ser på laksens dødelighet. I år var tempen på Gaula f.eks. brukbar "kald" og problemet med varm elv var nok ikke så stor egentlig tror jeg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye retningslinjene for forvaltning av bestander er til bruk både lokalt og regionalt. Dette betyr at hvis det allerede er innført begrensninger i elvefisket, så må dette balanseres opp ved at ytterligere begrensninger foretas i sjøfisket. Her ville jeg altså vært mer bekymret for innskjerpinger i notfisket enn for elvefisket, siden elveeierne allerede har innført sterkere begrensninger. Det skal også tas "sosioøkonomiske" hensyn, som m.a. vil ta hensyn til hvor laksen effektivt sett er mest verdt. Positivt for stangsvingerne, dette her.

Ellers innskjerper retningslinjene mulighetene for fiske i sjøen. Dette kommer av økt hensynstagen til bestander som sliter, som vil beskattes i et ikke-spesifikt sjølaksefiske. Det kan f. eks. tenkes at hensynet til oppbygging av bestander i "friskmeldte" gyroelver tillegges stor vekt i forvaltningen, slik at blind, ikke bestandsspesifikk beskatning i f. eks. ytre Trondheimsfjord ikke kan tillates. Dette fisket vil jo automatisk beskatte fisk fra samtlige elver, også de der bestandene skal bygges opp, og vil derfor være i strid med forvaltningsmålene for de aktuelle elvene. Dessuten et større fokus på sø som også vil beskattes av sjølaksefisket. Hvis sø'en er fredet i elvene synes det rart at nøtene skal beskatte stor sø i havet, ikke sant? Mer helhetstenking er det overordnede målet. Positivt for stangsvingerne, dette her også.

En innsjerping i fisketider er en effektiv måte å sikre gytebestandsmålene på. Da er selvsagt Juni spesielt sårbar, siden de største fiskene tross alt har flest rognkorn! Begrensningene skal først og fremst ta hensyn til laksen, ikke mulighetene til å fiske på den, selv om dette selvsagt tillegges vekt i vurderingen. Derfor kan det bli overraskelser også!

Ellers er det vel bare å ringe Rikstad å høre hva de tenker om saken..?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er litt "inside information"

Det sies at det er sterkt påtrykk fra grunneiere ovenfor fossen angående utsatt fiskestart.

Gaula er delt i flere "soner" der grunneierene i hver enkelt sone har x antall stemmer i fellesforvaltninga, som er Gaulas "lovgivende forsamling". Det er nettopp fordeling av disse stemmene en del av den pågående jordskiftesaken dreier seg om. Nedre del av Gaula, opp til Gaulfossen, står for ca 50% av fisket i elva, men grunneierene her nede har kun 5 stemmer i fellesforvaltninga. Dette gjør at et forslag om utsatt fiskestart fremmet av "størensmafiaen" antagelig vil bli klappet igjennom hos fellesforvaltninga, da grunneierene oppover elva har en stor overvekt av stemmer.

Det som kan skje, og dette vil være et langt skritt tilbake, er at grunneierene i nedre deler trekker seg ut av fellesforvaltninga. Da har ikke Gaula en fellesforvaltning lenger, og elva vil automatisk bli underlagt fylkesmannens fiskeregler og kvoter, noe som for Gaulas del vil bety en betydelig lemping på fellesforvaltningens selvpålagte kvoter og redskapsbegrensninger.

Uansett, dette blir en spennende høst og vinter.

La oss bare håpe at det er laksens framtid som blir satt i sentrum og ikke kroner og øre..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan skje, og dette vil være et langt skritt tilbake, er at grunneierene i nedre deler trekker seg ut av fellesforvaltninga. Da har ikke Gaula en fellesforvaltning lenger, og elva vil automatisk bli underlagt fylkesmannens fiskeregler og kvoter, noe som for Gaulas del vil bety en betydelig lemping på fellesforvaltningens selvpålagte kvoter og redskapsbegrensninger.

Uansett, dette blir en spennende høst og vinter.

Hvorfor kjører Størensmafiaen et slikt løp, når et mulig scenarie er dette...Det må jo være åpenbart for dem, at de selv vil tape på å fortsette rævkjøringen av de nedre grunneierne/fiskerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en sak med flere sider. For laksens del så vil jo en utsatt fiskestart i nedre deler bety svært mye, nødvendigheten av det i en elv som når sitt gytebestandsmål hvert år kan nok diskuteres.

Tror nok også at det bedrives en mye mer utstrakt C&R ovenfor Gaulfossen, det er rett og slett en liten forskjell på klientellet som fisker nedenfor og ovenfor fossen slik jeg ser det. (Skjærer selvfølgelig ikke alle over en kam........)

Svært mye av den C&R som bedrives i nedre deler har lite eller ingenting med C&R å gjøre. Fisken blir ikke satt tilbake i elva av den grunn at den skal få gyte, men rett og slett fordi fiskeren ønsker å få en større fisk han kan kakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en sak med flere sider. For laksens del så vil jo en utsatt fiskestart i nedre deler bety svært mye, nødvendigheten av det i en elv som når sitt gytebestandsmål hvert år kan nok diskuteres.

Det vil nok også bety det meste for lommeboka til grunneierne nedenfor fossen, alt som kan krype og gå vil jo fiske disse magiske første 2 ukene av sesongen på denne strekningen, og da ligger det nok i kortene (som det inidikeres) at det går mot fullt brudd i grunneierforeningen.

I samme slengen : Er det ikke slik at avtalen mellom "Elvene rundt Tr.heimsfjorden" og kilnotfiskerne utgikk i 2009? Noen som vet noe om en eventuell fortsettelse, eller kommer nøtene ut i sjøen igjen? Dette i kombinasjon med utsatt sesongstart vil nok svi skikkelig i de nedre delene vil jeg tro..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, denne saken har mange sider. Det er jo fellesforvaltninga som står for utkjøpet av notfiskerne, så ryker fellesforvaltninga ryker vel utkjøpet også. En annen side av denne saken er vel at utkjøp kanskje ikke er nødvendig etter at fylkesmannen har fått sagt sitt angående sjøfisket etter laks........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, denne saken har mange sider. Det er jo fellesforvaltninga som står for utkjøpet av notfiskerne, så ryker fellesforvaltninga ryker vel utkjøpet også. En annen side av denne saken er vel at utkjøp kanskje ikke er nødvendig etter at fylkesmannen har fått sagt sitt angående sjøfisket etter laks........................

Joda, det er korrekt at tiden jobber for ErT, de sitter selvsagt på gjerdet lengst mulig for å unngå å punge ut gitt at myndigheter bestemmer seg for å stramme inn på dette fisket. Når det er sagt, er det jo også et poeng å huske på utkjøp ikke bare dreier seg om Gaula.....Som det står å lese på ErT sin hjemmeside:

"ErT er en paraplyorganisasjon for elveeierlagene i Nord og Sør-Trøndelag. Så langt består organisasjonen av Verdalselva, Stjørdalselva, Skauga, Nidelva, Gaula og Orkla samt en rekke mindre elver"

Det er jo en mulig snøballeffekt at dersom nedre deler av Gaula bryter ut, så kan dette også sørge for problemer innad i ErT og da blir også de andre elver berørt dersom ordning kollapser pga indre strid.....og laksen blir taperen som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.