Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget kveitespyd


palkr
 Share

Recommended Posts

Det burde være solid nok ja :glare:

Men de pleier vel ikke å ha mothake slik som en kveitekrok?

nei, ikke de nyere værtfall. Ser flere av de gamle har det, men detta var noe som var laget for og huke sel.

Største jeg fant på vaapen andresen var 11/0 J-krok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min er 15/0, har en krokåpning på ca 9 cm og er 25 cm lang. Det er altså en forholdsvis liten krok, men er stor nok.

Det er en Mustad 4480DT

Dette burde kanskje løse problemet med hvordan man får tak i en :glare: Vil kanskje i utgangspunktet si at det ville være en tanke å kjøpe litt større enn 15/0, men dette med hvilken størrelse som fungerer best i praksis er det mange mange som har bedre grunnlag til å uttale seg om enn hva jeg har.

Krokenes vitale mål står på sida jeg linket til så du kan se at dette ikke er noe småtteri :P

Din lokale forhandler av fiskeutstyr kan sikkert skaffe en når du vet koden, om ikke annet gjør koden det lettere å søke den opp i nettbutikker. Å kontakte Mustad for å få kjøpt en kan være vanskelig for en privatperson. Jeg prøvde selv å kontakte dem angående en helt annen krok som jeg ikke fant i butikkene for en stund siden, jeg så aldri noe svar på henvendelsen.

Håper dette kan være til nytte, selv om det er litt off-topic.

Synes spydet du har laget ser bra ut, sjarkarn, men jeg har vanskelig for å forestille meg at et hjemmelaget spyd er like solid som en slik krok.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solid og solid...det handler vel om og se om forholdet=) et spyd brukes vel generelt til og berge fisken, får du spydet på plass er det nesten garantert(hvis spydet er solid nok) at du har berga den.

Det samme gjelder vel med en krok, men problemet jeg kan se ved bruk av en krok...du får en spedalsk kveite på 100kg...da er det verken tryggt eller lurt og begynne å lene seg over ripa før og prøve å kroke fisken, spesielt hvis du fisker alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at forholdene har betydning. Men disse krokene er ekstremt solide og fryktelig digre.

Får man festet den i kveita bør den sitte såpass at man kan taue den til land etter båten.

Kloke hoder har vel også nevnt idéen om å montere et skaft på kroken, skaftet vil da kun være for å øke brukerenes rekkevidde. Tauet/kjettingen vil fortsatt være plassert i krokøyet og IKKE i skaftet.

Poenget mitt var forøvrig å informere deg om hva produktnavnet var slik at du lettere kunne få tak i en om du ville ;)

Et lite og muligens dumt spørsmål angående spyd: Det er vel viktig å ha stor nok blåse slik at kveita ikke kan stikke av med alt sammen??

Husk at dere ikke kan få notert en eventuell offisiell verdensrekord hvis fisken er landet med spyd da ;)

Er det sant?

Hvilken begrunnelse har de for den regelen?

En helt annen ting.. Det fantes på en måte ingen grenser for hvor negative de flyplassansatte var til kveitekrok og 10 meter tau i håndbagasjen, det er kanskje bedre med spyd sånn sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at forholdene har betydning. Men disse krokene er ekstremt solide og fryktelig digre.

Får man festet den i kveita bør den sitte såpass at man kan taue den til land etter båten.

Kloke hoder har vel også nevnt idéen om å montere et skaft på kroken, skaftet vil da kun være for å øke brukerenes rekkevidde. Tauet/kjettingen vil fortsatt være plassert i krokøyet og IKKE i skaftet.

Poenget mitt var forøvrig å informere deg om hva produktnavnet var slik at du lettere kunne få tak i en om du ville ;)

Et lite og muligens dumt spørsmål angående spyd: Det er vel viktig å ha stor nok blåse slik at kveita ikke kan stikke av med alt sammen??

Er det sant?

Hvilken begrunnelse har de for den regelen?

En helt annen ting.. Det fantes på en måte ingen grenser for hvor negative de flyplassansatte var til kveitekrok og 10 meter tau i håndbagasjen, det er kanskje bedre med spyd sånn sett?

joda, skal annskaffe krok også..men som sagt, man må bedømme situasjonen. Hvis jeg er aleine i båten å får ei kveite på rundt 30kg, så spyder jeg den for da er den sikret. Men begynner det og bli et skikkelig beist det er snakk om gjør jeg ingen av delene. Da handler det bare å få den nært nok ripa å dryle løs med kniv og høttet...for og så eventuelt sette krok/tau rundt sporen.

Ja takk for tipset=) skal se om jeg får vaapen andresen til og bestille.

Ja som Nikolassisen skreiv er det lurt pg bruke kork for og ungå implodering eller hva det heter:P også sa han vel 10liters skal være nok oppdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for tipset=) skal se om jeg får vaapen andresen til og bestille.

Hvis du ikke får dem til å bestille kan du prøve å ringe Løvold i Bodø og høre om de kan sende en i posten ;)

Jeg har en innrømmelse...... Jeg får det kanskje til å høres ut som om dette er noe jeg er ekspert på.. Jeg har kun landet ei kveite med krok, dette var ei på noe over 30 kg som kameraten min fikk. Da jeg fikk festet kroken gikk det veldig greit, men den bakset såpass at jeg må si at det virkelig var nødvendig å ha krok med mothake i motsetning til en klepp uten mothake. Spyd ville sikkert ha fungert greit, men personlig ville jeg følt meg mer ukomfortabel med bruken av det, rett og slett på grunn av usikkerhet med tanke på hvor mye kraft jeg skulle legge på det.

Alle mine utsagn om dette er basert på hva andre, som har mye erfaring på området, har sagt.

Håper jeg ikke har brakt deg på villspor med noe av det jeg har sagt. Jeg føler meg dog veldig sikker på at jeg ikke har sagt noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke har brakt deg på villspor med noe av det jeg har sagt. Jeg føler meg dog veldig sikker på at jeg ikke har sagt noe galt.

neida, dette er jo en plass for og diskutere å dele meninger erfaren eller uerfaren. Er selv ikke noe spesielt erfaren, men har jo enda meninger=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til og tenke. Det er kanskje en ide og ha tau fra blåsa og inn til båten=P?

Eller gjøre som gutta som jakter på tuna i >100kg klassen med harpun (se link under): bruke flere bøyer som er sammenkoblet (med noen meter tau i mellom). Holder kanskje med 2 for norske forhold da. En liten kveite vil klare å dra den første under, men ikke nr. 2. En større kveite vil kanskje klare begge bøyene, men det tar sikkert ikke så lang tid før nr 2 popper opp til overflata.

http://www.freedive.net/feature/pickering_record.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har vel solide kveitkroka på både Refa og Nofi...Vi har som regel kjørt med enten to solide kleppa evt en solid klepp og en svær kveitkrok vesst fesken nærme sæ 30+

hmm ja, tenkte og kanskje lage en klepp utav kveitekrok, før og få en skikkelig kraftig en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Min er 15/0, har en krokåpning på ca 9 cm og er 25 cm lang. Det er altså en forholdsvis liten krok, men er stor nok.

Det er en Mustad 4480DT

Dette burde kanskje løse problemet med hvordan man får tak i en :) Vil kanskje i utgangspunktet si at det ville være en tanke å kjøpe litt større enn 15/0, men dette med hvilken størrelse som fungerer best i praksis er det mange mange som har bedre grunnlag til å uttale seg om enn hva jeg har.

Er det noen her på forumet som har kjøpt denne kroken på en nettbutikk?

Kan noen anbefale en trygg nettbutikk som har denne kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, senere i sommer skal jeg til Fosen, og håper på kveitefangst da. Takk for kjøpstips :) Har sett youtubefilmer hvor kveitekrok med tau benyttes, og synes det ser ut som en god måte å sikre fangsten i småbåt - om man er så heldig å få en kveite inn til ripa.

Det er ingen dum investering, det koster lite men gir den ultimate tryggheten skulle drømmefisken sitte. Bare husk å sikre andre enden av tauet på fornuftig måte :)

Men en skikkelig klepp er fortsatt redskap nr 1 for meg, da 95% av fisken jeg får er under 20kg. Men kroken er selvfølgelig med på kveitefiske, og da med et solid tau med strekkavlaster på, og tjoret til baugen av båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.