Gå til innhold
Fiskersiden

På'an igjen. O-laks i massevis.


Helge S
 Share

Recommended Posts

Den største var merket med Bergen havforskning.

Tipper det er disse som ble merket og satt ut som smolt oppe i Matre, N-Hordaland. De hadde flere smoltslipp der, som et merke-gjenfangst forsøk. Eksakt hva formålet var husker jeg ikke helt, men det var vel tilbakevandringsrate (overlevelse), gjenfangststed og vekstrate i sjø som var formålet. Størrelsen og de nokså fine finnene/sporden tyder på det også.

Disse er det viktig å melde inn!

Kan jo nevne at mange av disse smoltene endte i magene på lyr som er "hangarounds" ved o-anlegg i Matrefjorden. Merkene fordøyes jo ikke, men de ble funnet i til dels store antall (opptil 6-9 stk) i magene på lyr fanget av yrkesfiskere i nærheten av o-anlegg. Disse danner jo kunstige rev midt i utvandringsruten, der stor lyr og sei svinser omkring, noe som utgjør en potensiell tapsfaktor som sjelden nevnes når det snakkes om overlevelse av vill smolt. Men akkurat hvor stor effekten av slike kunstige o-rev er for predasjonsrater på utvandrende villsmolt vites ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim med o-laks på 2,8kg fra Dåfjorden 17/10:

IMGP3463.jpg

I formiddag var eg ute ein liten tur og fekk ein liten o-laks på 0,8kg og ein liten bue på 0,4kg.

91775_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36596/91775.jpg

Det var svært mykje lus på laksen. Sikkert bortimot 100 for det meste små lus men også fleire kjønnsmodne lus med eggstrenger. Det er 30 lus berre på dette bildet:

91774_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36596/91774.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ein som var i Hellandsfjorden forrige sundag, og han verken så eller fekk noe.

Under dykking idag håvet K-Pog jeg 3 o-laks ut av vassdraget. Men vi fekk heldigvis også se noen fine vill laks, men haddet gjerne sett flere av disse..... :unsure:

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ein som var i Hellandsfjorden forrige sundag, og han verken så eller fekk noe.

Under dykking idag håvet jeg og K-P 3 o-laks ut av vassdraget. Men vi fekk heldigvis også se noen fine vill laks, men haddet gjerne sett flere av disse..... :)

Joost, det heiter "K-P og jeg". :) Var dåke i Vatnaelva eller i Frugaarden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag.Fisket i 2,5 timer uten verken å sjå eller kjenna noke.Pakket sammen og gjekk heimover,da eg hadde komt ca 50 meter høyrte eg eit fæla plask,

snudde og sprang ned igjen,kastet ut duppen med reka der laksen hadde vist seg da det hopper ein ny laks lenger ute.

Tar lettspinnstanga og hiver ut og den tar momentant.I mens eg kjører på laksen ser eg att duppen går under,tar over bøylen på snella så det ikkje vert noke motstand og fortsette å kjør laks på lettspinnstanga.

Får berget laksen som var 3,5 kg og er spent når eg springer bort til den andre stanga.

Begynner å sveive inn.Joda det er fast fisk og denne er stor og brun,den hadde svelgt reka så eg berget den og.

15min etter at eg har gitt meg ligger det 2 lakser framfor meg.3,5 og 6kg ;)

020.jpg

Endret av Ivar Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan den største være en vill laks? Ut fra bilde kan halen og finnene se grei ut, men fargen til en han laks skal ikke være så svart som dette. Dette taler for en tamm-laks.

Den merkede laksen kan også stamme fra Guddalselva der Havforskningen har satt ut laks til forskningsformål noen år. Det var Olav Moberg som minte meg på at de drev på med dette i elva, men ingen av oss husket hvilke merker som ble brukt hvor. En "vill" laks kan det altså være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den merkede laksen kan også stamme fra Guddalselva der Havforskningen har satt ut laks til forskningsformål noen år. Det var Olav Moberg som minte meg på at de drev på med dette i elva, men ingen av oss husket hvilke merker som ble brukt hvor. En "vill" laks kan det altså være.

Er det Guddalselva her i Kvinnherad du meiner? I så fall er det vell Øystein Skaala som driv den forskningen der, for han er knytta til havforsk. Har ellers vert dårleg fiske her i kommunen i år..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjera så godt eg kan :) Virker som det minker på den nå,men eg har noken andre plasser som eg har tenkt å sjekke ut.

Skal hjelpe deg til helgen, har tenkt meg en tur med kajakken. Får se om de går på spinner konsepten min enda.... :D

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Guddalselva her i Kvinnherad du meiner? I så fall er det vell Øystein Skaala som driv den forskningen der, for han er knytta til havforsk. Har ellers vert dårleg fiske her i kommunen i år..... ;)

Ja, Guddal i Hardanger (nær Rosendal).

Fiskene er merket kun med fett-finne klipping, muligens andre finne også. Finne man noe sånt i området er det bare å ta kontakt med Øystein Skaala eller meg selv gjennom HI. Vi bruke DNA for å identifiskere om fisken er et forsøksfisk.

HIlsen,

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.