Gå til innhold
Fiskersiden

På'an igjen. O-laks i massevis.


Helge S
 Share

Recommended Posts

Svein Endre er ute ein liten tur etter o-laksen og melder om mykje fisk. På 2 timar har han dradd opp 8 o-laks. 6 av dei er fra like i underkant av kiloen og opp til 2kg. + ein på 3kg og ein på 4kg.

Det virkar som det er mykje av dei små overalt no men det er sikkert ingen som vil vedgå å ha "mista" dei. :)

91560_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Endre er ute ein liten tur etter o-laksen og melder om mykje fisk. På 2 timar har han dradd opp 8 o-laks. 6 av dei er fra like i underkant av kiloen og opp til 2kg. + ein på 3kg og ein på 4kg.

Det virkar som det er mykje av dei små overalt no men det er sikkert ingen som vil vedgå å ha "mista" dei. :angry:

91560_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

hvor var dette? kunne tenkt meg å fiske opp noe av dritten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkar som det er mykje av dei små overalt no men det er sikkert ingen som vil vedgå å ha "mista" dei. :angry:

Nei, det er jo ofte det som er problemet. Og gjerne forklaringen på den "positive" utviklingen vi har sett med tanke på antall rømte laks de siste åra.

De bare dukker opp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Endre er ute ein liten tur etter o-laksen og melder om mykje fisk. På 2 timar har han dradd opp 8 o-laks. 6 av dei er fra like i underkant av kiloen og opp til 2kg. + ein på 3kg og ein på 4kg.

Det virkar som det er mykje av dei små overalt no men det er sikkert ingen som vil vedgå å ha "mista" dei. :angry:

91560_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere får fisket opp noen av rømlingene da. Er det bare umiddelbart etter en rømning at o-laksen går langs land (for så å stikke ut på dypere vann og langt vekk) eller blir de i området til de er fisket opp?

Og hva er mest effektivt til fiske etter rømt o-laks? Biter den på "alt"? Er agn (som reke f.eks) best siden fisken er vant til å bli foret og ikke vant til å måtte jage noe bytte? Eller duger vanlige sluker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor er dette?

Det snakkes om at det kan være samme fisk som en del av de som finnes i Sævareid, så jeg gjetter på Hordaland. Etter hva jeg har hørt har det ikke vært rapportert noen rømminger i det hele tatt i Hordaland i år.

Nå har det seg jo slik at jeg vet at det er fisk i sjøen, og at jeg ikke får med meg alt som skjer, men er det noen der ute som vet om noen regsitrerte rømminger i Fylket i år?

Dette er faktisk et spørsmål stilt av rein nysgjerrighet, og ikke et forsøk på skeivspark til næringa, for dem av dere som skulle falle for fristelsen å tro noe slikt ;)

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med fiskeforvalter Kambestad i dag. Ingen rømminger er rapportert, men han sier det tyter av laks i en rekke størrelser overalt i søndre Hordaland. Med andre ord - helt normalt..!

Med slik unnfallenhet versus rapporteringsplikt når nok industrien "nullvisjonen" sin til slutt glare.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stord

:rolleyes: Skjønner ikke helt at det ikke kan utdjupes litt mer når folk (ikke lokal kjente) spør om hvor det skal fiskes for å hjelpe til, til å få opp o-laks. Særlig ikke hvis de er sånne mengder du snakker om.......

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått store mengder med kg's +- laks i bergensområdet. Vil vel tro at meg og svogeren har dratt 10-15stk hver i de siste 2-3ukene.

Edit: Tror eg underdriver der... har nok fått 20stk pluss alene og svogeren har også fått omtrent like mye i løpet av de siste ukene.

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått store mengder med kg's +- laks i bergensområdet. Vil vel tro at meg og svogeren har dratt 10-15stk hver i de siste 2-3ukene.

Edit: Tror eg underdriver der... har nok fått 20stk pluss alene og svogeren har også fått omtrent like mye i løpet av de siste ukene.

Det tas laks overalt i søndre Hordaland. Øygarden, Bergensområdet, Bjørnafjorden - og selvsagt lenger sør. Men hørte også at de tok opp en del i Gulen. Må ha vært flere og til dels store rømminger, dette her. Rimer jo dessverre godt med PD-problemer, dette her...

Er jo ikke mange som er ute og fisker for tiden, så det å oppdage kilden for disse rømmingene før fisken har spredt seg er ikke så lett. Men kontakt Atle Kambestad ved Fylkesmannens Mijøavd. i Hordaland for å få tatt & levert prøver. De vurderer å bruke genetikk (dvs. analysere arvematerialet) for å spore fisken hvis de får inn mange nok prøver av fisk i sånn ca samme størrelse, altså fisk som kan antas å være fra samme rømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tatt meg en tur til de traktene der jeg gitt for å få brutt forbannelsen, men det blir jo ikke det samma det da. Ville vel bare endt opp med å bli enda mer forbanna selv.

Hvor stort estimerer man mørketallene for rømminger å være?

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok noen tastetrykk, og kom inn på Fiskeridirektoratet sine hjemmesider for rømmingsproblematikken

Rømming fra fiskeoppdrett

Her er det blandt annet noen linker til innrapporterte rømminger.

Ifjor hadde vi innrapportert 39 rømminger i landet totalt, alle arter. I tillegg var det mistanke om 26. I hordaland var det da innrapportert 2939 lakser. Skulle mene de var fisket opp i Sævareid alene :)

Så langt i år er det innrapportert 40 rømminger på landsbasis, altså en liten økning, men så har vi jo enda et par måneder igjen. Så, ja, antall rømminger er gått opp i år. Og igjen, Fiskeridirektoratet har mistanke om 42 rømminger til, så antall mistenkte ser ut for å øke mer enn antall bekreftede.

Det betyr vel at så mye som annenhver rømming gjerne ikke rapporteres, noe som er svært bekymringsfullt. Og det ser ut som om oss som tviler på innrapporteringene har en del støtte fra offisielle tall. Hvis dette så i tillegg følges opp med underrapportering i antall rømt fisk, så ser vi her et kjempeproblem. Ok, mistanke er mistanke, men jeg er ganske sikker på at når direktoratet tallfester problemene på denne måten, er det berettiget mistanke, ikke nødvendigvis bare rykter fra slike som oss.

Vil dette påvirke vår gamle og nye Fiskeriminster i målet om vekst før kontroll, eller skal man fremdeles løse problemene underveis?

Og minst like viktig, hva er egentlig problemet?

At det rømmer fisk, eller at det ser ut for å være en seriøs underrapportering både i antall rømminger og antall rømt fisk pr rømming? Fisk vil alltid rømme, men hvis man ikke klarer å ha en litt mer ansvarlig holdning..... Som vi alltid klager på, nullvisjonen nås jo fortere hvis man ikke rapporter rømmingene :)

Hvis direktoratet mener å ha grunn til at det er like mange urapporterte rømminger som rapporterte, ja da MÅ man gå bransjen nærmere i sømmene.

Kan ta med lusa også. Lusedata rapporterer nå om ca 0,65 lus på landsbasis. I Nord-Trøndelag er tallet i overkant av 1,5. Det er vel ingen her som tror at dette er det reelle snittet, så her har vi igjen grunn til å anta at det er noen anlegg med seriøst høye tall. Dette samtidig som grafene for behandling, både kjemisk og med leppefisk går opp. Sannsynligvis har vi noen anlegg med ekstreme tall, og mistanken om resistens kommer igjen krypende som i fjor.

Så kom igjen, si at vi har deen kontrollen som kreves for fortsatt vekst.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tatt meg en tur til de traktene der jeg gitt for å få brutt forbannelsen, men det blir jo ikke det samma det da. Ville vel bare endt opp med å bli enda mer forbanna selv.

Hvor stort estimerer man mørketallene for rømminger å være?

O-laks er IKKE det samme som villaks. Smør deg med tolamod - dette er ikke samme opplevelsen, ikke det du søker. Dette er et mataukfiske uten glede!

Ingen vet hvor store mørketallene er, rent bortsett fra at størrelsen på tallene er så store at o-industrien godt vet at de ikke tåler offentlighetens oppmerksomhet. Det er en utopi å tro at f. eks. 5 % fanges på sportsfiskeredskap, men selv med dette estimatet vil det si at fanges det 500 var rømmingen på minst 10.000. Fjorårets totalt 600 rømte regnbuer i hele landet blir jo slik sett latterlig når det siden jul er fanget ca 2500 stk rømlinger bare i Osterfjorden på stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-laks er IKKE det samme som villaks. Smør deg med tolamod - dette er ikke samme opplevelsen, ikke det du søker. Dette er et mataukfiske uten glede!

I know, I agree.

Tenkte bare å yte en lite skjerv. En O-laks i vannet er en for mye. Jo mer jeg prøver å forstå og jo mer jeg prøver å sette meg inn i problematikken rundt o-fisk, jo mer skremt blir jeg. Det gikk nettopp et program på NRK om o-laksen og dens trussel mot vill-laksen men jeg fikk jo ikke sett mer en de to siste minuttene. Håper programmet gjøres tilgjengelig på nett-tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.