Gå til innhold
Fiskersiden

På'an igjen. O-laks i massevis.


Helge S
 Share

Recommended Posts

;) Eg snakka med Ivar Magne på tlf i ettermiddag, og han kunne fortelja at den vetle olaksen han fekk igår hadde to pellets i magen. :wub: Dette tyder på at det er "lekkasje" på eit av dei nærliggande anlegga, då fisken ikkje nytter så lang tid på å fordøya pelletsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Eg snakka med Ivar Magne på tlf i ettermiddag, og han kunne fortelja at den vetle olaksen han fekk igår hadde to pellets i magen. :wub: Dette tyder på at det er "lekkasje" på eit av dei nærliggande anlegga, då fisken ikkje nytter så lang tid på å fordøya pelletsen.

Det är väl ikke umulig at den kan ha varit ved det anlegget og spist spillfor heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Guddal i Hardanger (nær Rosendal).

Fiskene er merket kun med fett-finne klipping, muligens andre finne også. Finne man noe sånt i området er det bare å ta kontakt med Øystein Skaala eller meg selv gjennom HI. Vi bruke DNA for å identifiskere om fisken er et forsøksfisk.

HIlsen,

Kevin

Vi var idag og hovet fisk her i Ådlandsvassdraget på Stord. Det ble hovet en tert på 1.5 kg (han) som var fettfinne klippet og anslått til å være o-laks. Ble avlivet og skjellprøve tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av dei smålaksane som eg fekk, hadde rognebær i magen. Eit var heilt ferskt og nokre litt eldre halvfordøyde som kunne likna på pellets.

:D Då spørs det om Ivar Magne kan sjå forskjell på eldre halvfordøyde rognebær og pellets.... Men så lenge det ikkje vert rapportert om fisk i den størrelsen frå andre aktuelle stader her, så er det ikkje utenkeleg at det er eit lite hol i ein merd utanfor Dåfjorden, og anlegg er det nok av i Stokksundet og omegn. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,noke ekspert på pellets er eg ikkje,men rognebær var det ikkje.Lysebrun/gul på farge.

Vel pellets er ikkje min sterke side heller :) spise ikkje mykkje slikt :blink: trur nok ikkje den fisken kjem så langt vekke fra eg heller Even. Slik det såg ut så gjekk småfisken i stim og det tyder på att den ikkje har vært lenge på frifot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser ut for att me har fått opp mestedelen, men det kjem vel ein ny rømming er eg redd :( Dei er jo i heile sunnhordlandsbassenget så det er berre å leite etter dei :( Hellandsfjorden, Etnefjorden, Dåfjorden og Kvinnheradsfjordane er alle eksempler der o-laksen svømmer fritt :) det er berre å fiske :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser ut for att me har fått opp mestedelen, men det kjem vel ein ny rømming er eg redd :( Dei er jo i heile sunnhordlandsbassenget så det er berre å leite etter dei :( Hellandsfjorden, Etnefjorden, Dåfjorden og Kvinnheradsfjordane er alle eksempler der o-laksen svømmer fritt :) det er berre å fiske :angry2:

Har hørt om mye fangster i Matre (som har gått i helgene i det siste, samt i elveutløpet) og fra kanalen i Mauranger siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om mye fangster i Matre (som har gått i helgene i det siste, samt i elveutløpet) og fra kanalen i Mauranger siste ukene.

Fisket bør bli bra fremover i Matre. Der er satt ut en del smolt de senere år som skal komme tilbake fra havbeite i år og i årene som kommer. Smolten er fra "simulerte rømmingsforsøk" utført av Havforskningen der oppe. Husker ikke hvor mange de satte ut, men det skulle gi grunnlag for et ok fiske hvis de har noenlunde bra sjøoverlevelse og vender tilbake til utsettingspunkt. NB: Viktig å melde fra til HI hvis dere finner merker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket bør bli bra fremover i Matre. Der er satt ut en del smolt de senere år som skal komme tilbake fra havbeite i år og i årene som kommer. Smolten er fra "simulerte rømmingsforsøk" utført av Havforskningen der oppe. Husker ikke hvor mange de satte ut, men det skulle gi grunnlag for et ok fiske hvis de har noenlunde bra sjøoverlevelse og vender tilbake til utsettingspunkt. NB: Viktig å melde fra til HI hvis dere finner merker!

Det er nok Matre i Kvinnherad Joost refererer til og ikkje Matre i Masfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fisk på land i dag.Det mest spennendes som skjedde var 4stk svaner som jagde og hakket på noe eg trudde var ein mink i hodet.

Da den nærmet seg land viste det seg å være ein o-laks på ca 3kg med halve hodet/kroppen over vann,hadde stort kjøttsår på hodet etter angrepet fra svanene :D

Prøvte å fange den med hoven uten å lykkes :) Og selfølgelig låg kameraet heime :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fisk på land i dag.Det mest spennendes som skjedde var 4stk svaner som jagde og hakket på noe eg trudde var ein mink i hodet.

Da den nærmet seg land viste det seg å være ein o-laks på ca 3kg med halve hodet/kroppen over vann,hadde stort kjøttsår på hodet etter angrepet fra svanene :)

Prøvte å fange den med hoven uten å lykkes :( Og selfølgelig låg kameraet heime :D

:P No er det vorte så mykje olaks i Dåfjorden at sjølv svanane er byrja på fiskediett :lol: , det er godt du nytter fritida di til å få opp flest mulige, Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Korleis gjekk dugnadsfisket, Joost, og kor var du?

Var i vatnaelva, ikke o-fisk denne gangen. Har fjernet 4stk der fra gytteplassene siste ukene. Ikke sett nevneverdig fisk på Frugård. Fjernet en haug med regnboge smolt 70 - 150 gr. Nærmere 60 stk. i hele trappen....;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i vatnaelva, ikke o-fisk denne gangen. Har fjernet 4stk der fra gytteplassene siste ukene. Ikke sett nevneverdig fisk på Frugård. Fjernet en haug med regnboge smolt 70 - 150 gr. Nærmere 60 stk. i hele trappen....;-(

:( Kor driv dei å klekker den arten her i distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.