Gå til innhold
Fiskersiden

Slimålsfiske


brosme_se
 Share

Recommended Posts

Jag är en svensk havsfiskare som sedan 1990 minst en gång årligen fiskar i norska vatten. Jag har blivit svårt biten av artjakt och är svaert imponerad av några av de artlistor som jag sett här på forumet. Jag har idag ca 35 saltvannsarter på min lista och det börjar bli marigt att utöka den.

Har sett att några av er har slimål på era listor. Hur tacklar ni när ni fiskar efter den? Jag vill naturligtvis kunna kroka den rätt så jag antar att det krävs enormt små krokar?

Om det är någon som har några bra tips på hur det ska gå till, samt även tips på fiske efter andra lite ovanligare arter, små som stora, är ni välkomna att svara här på forumet eller till min mail, brosme_se@hotmail.com

Tack på förhand och skitt fiske

Anders Pettersson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre er å binde en liten senestump på en av svivlene på tacklet du likevel fisker med. Vi sjekker ikke agnet så ofte som Karl Inge hvis vi er på skikkelige dyp. For oss som ikke trener så mye med vekter som vår venn fra Karmøy så er det litt slitsomt å trekke opp 400 m hvert eneste kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slimålens forsvar mot predatorer er nettopp slim. Den kan utskille 4,2 liter slim som er en DEL! Det den gjør om en havner i munnen på ett byttedyr er å masseproduere slim og dermed kveles predatorfisken siden gjeller blir tettet med slim. Den fyller også opp munnen slik at fisken gulper og ut kommer slimålen igjen! Om du vil spise dette, be my guest! Men sørg for å dokumentere det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]Per Hafslund var ein artig rakker som hadde mange innslag om naturfenomen i sine program på NRK på 60-70 tallet. Meiner å huske at han vart innlagt etter å ha spist slim av slimål på TV! Og dette var leeenge før realitytrenden med sjølvplaging vart mote.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvilke sportsfiskere er det som har interesse av å fiske noe slikt over hode, arts jeger eller ikke!? Kan skjønne de som knyter på en liten senestump med liten krok og litt agn i svirvelen for å få de vekk fra hovedagnet, men målrettet fiske etter slimål??? Nei!

Vel, det er spennende å få en ny art. Det er gøy å fiske målrettet. Slimål er fascinerende og stygg. Fullgodt sportsfiske, spør du meg.

Jeg har minst like store problemer med å skjønne dem som hver vår iler til nærmeste vann for å taue bitevillige, utsultede ørretpinner på noen hundre gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.