Gå til innhold
Fiskersiden

HUMMINBIRD 718x Ekkolodd


Deep Blue Sea
 Share

Recommended Posts

Hva slags svinger har du? Fisker du i ferskvann eller saltvann? På hvilken frekvens får du bunnkontakt på 400m?

Fram til Humminbird for noen måneder siden gjorde det mulig å slå av TGV funksjonen (som egentlig ikke er en TGV slik uttrykket brukes i elektronikken) ville jeg ha frarådet å kjøpe Humminbird bortsett fra til bruk på veldig grunnt vann. Når det nå går an å slå av denne filtreringsfunksjonen ser ting mye bedre ut, men jeg må få testet på dypere vann før jeg vil anbefale det.

Det er ikke nok for et ekkolodd å ha følsomhet nok til å vise bunnen, det må kunne vise fisk på samme dyp også.

Humminbird er utviklet og optimalisert for bassfiske i grunne amerikanske innsjøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingeren er en gjennomgående stor sak. Hva den heter må du ikke spør om.

Det var til tider i starten litt vanskelig å få bunnen over 300 meter. Filtreringsfunksjonen har fikset dette når alt ble stilt inn riktig i menyen.

Jeg er kjempefornøyd med ekkoloddet. har ikke sviktet meg enda. Men jeg bruker ikke fish ID. den er slått av.

Følsomheten er det ikke noe å klage på. Jeg leser loddet veldig greit. Ser og makrelstimer om det er det der og. Skjermen viser i gråtoner. Lær deg disse og du blir fornøyd.

Men det er klart, skal du mye på dypet og gjerne over 400 meter, er ikke dette loddet det optimale. Men det er ikke dårlig heller. Kommer ann på hva du skal bruke det til, hvor mye du har tenkt å legge i det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en stor gjennomgående messingsvinger så koster en slik mer enn hva Deep Blue Sea totalt har som budsjett på lodd og svinger.

Med en god (og dyr) svinger kan følsomheten til et ekkolodd økes med en faktor på mer enn 100, slik at det er tilnærmet umulig å sammenligne ekkolodd som har veldig forskjellige svingere tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Om du har budsjett på 4000.- og skal ha den innvendig tror jeg du vil ha ett lite problem med å nå 300m.

Da tror jeg at en hekkmontert er ett mye bedre alternativ. Du kommer i hvertfall rimligere unna på dette, og enklere montasje.

300 meter er gangske dypt, og krever mye mer av både svinger og lodd/elektronikken. Innvendige svingere i dette segmentet er ganske kostbart av det jeg har sett på i hvertfall. Jeg endte med en utvendig hekkmontert 600W 50/200khz. Du får disse i 1kw også, i hvertfall til min Lowrance. Men det er noen store kollosser.

De innvendige i 1Kw er rådyre. Jeg har en HDS7 med ovennevnte svinger, og jeg når bunn på 300m. men da begynner vi å snakke om nedre limit slik jeg ser det i hvertfall. Etter ny oppgradering av softweare skal det muligens nå enda litt lenger. Så på en 1KW innvendig til mitt oppsett, men det ble rådyrt til mitt bruk i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en rapport om en som har klart å få lås på bunnen med en HDS-5x og Lowrance sin 50/200kHz svinger på 1235m en eller annen plass i middelhavet. Ikke spør meg om hvordan det er mulig. Men har sett flere rapporter på P66 sammen med HDS som funger meget bra på 300-500m.

Innvendig svinger på 300m er nok noe optimistisk i 4000kr klassen. Med et tynt skrog bør P79 og HDS-5x klare det, men det er nærmere 10 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg må nok legge lista litt høyere ja.

Noen som vet om en bra nettside som selger ekkolodd evt link til eksakte lodd?

Du kan da se om du finner noe her.Har selv kjøpt meg et Lowrance HDS -5 fra dette firmaet i England.

http://www.cactusnav.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance HDS-5 og Furuno FCV-620 er de to beste loddene i 5" klassen, men dette er en helt annen prisklasse enn du har tenkt. Jeg har begge loddene (har kombimodellen HDS-5) og også et Lowrance LMS-525C DF som har samme ekkolodmodul som Eagle Saefinder 480DF og Lowrance X126DF. Disse 4 loddene er det jeg vil anbefale av 5" lodd. 50/200kHz svingeren til Lowrance er grei, men en Airmar P66 er betraktelig bedre. P79 er den innvendige utgaven av P66.

Kan anbefale denne nettbutikken i England:

JG Tech

og denne i USA:

Boatersland

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en helt ny X126DF (premie) som er samme instrument som 480DF, men litt høyere pris, for 3000kr for 4 år siden. Etter det har prisene på marinelektronikk gått noe ned og den teknologiske utviklingen har fortsatt, så 2500 for en ny og 2000 for en pent brukt er vel omtrentelig prisnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Furuno FCV 620.

Får man svinger som til denne som monteres innvendig uten inngrep i skroget?

Du får kjøpt hekkmontert svinger til Furuno FCV 620 Furuno 525STID-PWD P66 transducer transom mount 600W 50/200 kHz - Airmar P66-10F

Skrur det rett på hekken på båten uten noe som helst inngrep på skrog.

http://www.toptransducer.com/servlet/the-4/Furuno-525STID-dsh-PWD-P66-transducer/Detail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Airmar P79 og M260 til Furuno. FCV-620 er et fenomenalt lodd du vil ikke angre. Jeg kjenner til et lodd som er til salgs for en grei pris. Send en PM til dacron her på forumet.

P79 heter 527ID-IHD og B260 heter 527ID-IHD .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.