Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor så laaange stenger til SØ


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Kastelengde avhenger blant annet av:

*utgangshastigheten (avhenger av vinkelhastighet på håndtaket, lengde og aksjon på stanga)

*utgangshøyden (forskjell på å stå ved vannet og oppå en høy kai)

*luftmotstanden (først og fremst form og tetthet på det som kastes, men også lufttemperatur, -trykk, -fuktighet og -bevegelse, aka vind)

*motstanden fra sena (i lufta, mot stangringene og enten mot spolekantent (haspel) eller kastebremser, magnetisk/sentripetal (multiplikator)

*gravitasjon (litt svakere på Hardangervidda enn ved havnivå ved Ekvator)

Piscator! Nå som det ikke er noen andre gode diskusjoner på forumet på gang, kan ikke du gi oss et analytisk uttrykk for kastelengde som funksjon av de 13 ovennevnte variablene? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også ann på farten man klarer og gi det som kastes og dennes masse og luftmotstand etc.

Bare for å gi et ekstremt eksempel....

Jeg aner ikke hvor langt jeg kaster en 3 grams vibrax med min 165 cam lange UL stang. Men tipper det er betydlig lengre enn jeg klarer å kaste same sluk med den 4,5 meter lange surf stangen min. Rett og slett fordi UL stangen er tilpaset vekten som skal kastes.

Og på grunn av den lette vekten klarer jeg nok også å gi den lette sluken mer utgangsfart fart enn med en lengre og tyngre stang. Noe som kompenserer for den lengre stangen.

Ja, det er klart det gjelder å finne en balanse her. Med lang stang i denne sammenhengen mener jeg 11-12-13 fot, kontra 8-9. Slukvekt og - form har selvsag også en del å si. Selv liker jeg godt kompakte og aerodynamiske sluker i 10-28 gram, kan være greie å bruke når den fiskegivende pålandsvinden rår. Kystwobblere, møresild, gjerne stingsild.

Mulig jeg har misforstått, at du skal fiske indianer i elv, men skal du tråle kysten etter havets dronning i vær og vind, trenger du litt skyts, og rekkevidde. Ville ikke nølt med å bruke haspel heller. Og stanga må ha rask aksjon.

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å legge så mange teorier rundt dette.  :lol:

Fisking dreier seg mye om følelser. Hvordan jeg føler en stang funker for meg kan være helt anderledels for deg. Det er ikke feil å bruke korte eller lange stenger til SØ. Er du mest konfertabel med korte stenger synes jeg du skal fortsette med det. Vi er nok rake motsettningene der. Jeg liker 13', oxo til ørret. B)  

Har du muligheten til å teste forskjellige stenger er det sef. best. Ikke la andre "betemme" stangvalget ditt. Det er greit å få inn erfaringer vedr. kvalitet og bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å legge så mange teorier rundt dette.  :lol:

Fisking dreier seg mye om følelser. Hvordan jeg føler en stang funker for meg kan være helt anderledels for deg. Det er ikke feil å bruke korte eller lange stenger til SØ. Er du mest konfertabel med korte stenger synes jeg du skal fortsette med det. Vi er nok rake motsettningene der. Jeg liker 13', oxo til ørret. B)  

Har du muligheten til å teste forskjellige stenger er det sef. best. Ikke la andre "betemme" stangvalget ditt. Det er greit å få inn erfaringer vedr. kvalitet og bruk. 

Ønsker på ingen måte å "bestemme" hva noen skal bruke - selv bruker jeg kun fluestang om dagen, men overskriften på denne tråden er "Hvorfor så laange stenger til SØ?", da blir det naturlig å "forsvare" lange stenger, som jeg foretrekker. og når noen påstår at det er "bare tull" at man i en SØ-sammenheng kaster lenger med lange stenger, ja da blir man jo følelsesmessig engasjert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å legge så mange teorier rundt dette.  :lol:

Fisking dreier seg mye om følelser. Hvordan jeg føler en stang funker for meg kan være helt anderledels for deg. Det er ikke feil å bruke korte eller lange stenger til SØ. Er du mest konfertabel med korte stenger synes jeg du skal fortsette med det. Vi er nok rake motsettningene der. Jeg liker 13', oxo til ørret. B)  

Har du muligheten til å teste forskjellige stenger er det sef. best. Ikke la andre "betemme" stangvalget ditt. Det er greit å få inn erfaringer vedr. kvalitet og bruk. 

Prøver egentlig ikke å legge så mye følelser i dette. Bare imøtegår noen påstander som jada...generelt sett er de nok riktige. Men i praksis ikke nødvendigvis så. :-)

Jada er nok mest komfortabel med korte stenger. Men SØ fiske er jo et helt annen fiskestil enn den der indianerfiskinga mi i småvann i skog og fjell. Så gjennom kansje å kverulere litt, får jeg fremprovosert litt kunnskap til eget valg av utstyr. Og sånn kommer jeg nok fram til noe jeg vil kose meg med å både fiske med og eie som sådan enten det til slutt blir langt eller kort...eller noe midt i mellom :-)

Er jeg litt rar sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ fiske er ikke så forskjellig fra vanlig ørretfiske. Bruker kanskje litt større sluker. Problemet kan bli alt annet som oxo biter på. :lol: Kan bli ganske heftig hvis det går på en sei på 6-7kg med UL utstyr.  B)

Å jada :-)

Men det må vel bare være ren og uforfalska GØY!

Men nå er vel ikke 5-20 grams utsyr ultralett så det kan umulig være noe problem å hale inn en sei på 6-7 kilo. Har fått større fisk enn det påæ så lett utstyr. Barndommens Grønne ABU stang hvor cardinal 33 snella var festet til korkdelen på stanga med et par plastringer...dro inn større sei enn det der for ikke snakke om torsk. Rekorden var vel en torsk på 110cm (ukjent vekt) med den :-)

Blir verre og vade seg gjennom all småseien...den var et mareritt i sommer. Det var milliarder av dem...sei på 15-20 cm som tok 10 cm lange sluker konstant og på hvert eneste kast....argh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jag litt lengde på stenger så man kommer utanfor tare og steiner. Jag synes 10' fot+ er bra til slukdenging i saltvann

Hade en Speedmaster 240L og en Beastmaster 270MH fra før. Når det var dags for en sø stang stog det mellom speedmaster 300ML og Greys SST 12' 4-20g.. Endte på greys.. Nydelig kastemaskin.. Hvordan den er at kjøre fisk på håper jag få svar på i morgen :lol:

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengde avhenger blant annet av:

*utgangshastigheten (avhenger av vinkelhastighet på håndtaket, lengde og aksjon på stanga)

*utgangshøyden (forskjell på å stå ved vannet og oppå en høy kai)

*luftmotstanden (først og fremst form og tetthet på det som kastes, men også lufttemperatur, -trykk, -fuktighet og -bevegelse, aka vind)

*motstanden fra sena (i lufta, mot stangringene og enten mot spolekantent (haspel) eller kastebremser, magnetisk/sentripetal (multiplikator)

*gravitasjon (litt svakere på Hardangervidda enn ved havnivå ved Ekvator)

Piscator! Nå som det ikke er noen andre gode diskusjoner på forumet på gang, kan ikke du gi oss et analytisk uttrykk for kastelengde som funksjon av de 13 ovennevnte variablene? :lol:

Hvis ikke Piscator vil er jeg mer enn nerd nok til å interessere meg for dette :D

Dessverre har jeg ikke midler til å sette i gang et forsøk for å finne ut eksakt hvordan stangas aksjon påvirker utgangshastigheten, dette ville kreve innkjøp av fryktelig mange stenger så dette vil bli dyrt. Skal vi regne luftmotstanden som proporsjonal med kvadratet av hastigheten? Ellers er nok mine kunnskaper innen aerodynamikk svært så tvilsomme så det spørs om dette blir gjort denne helga B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jag litt lengde på stenger så man kommer utanfor tare og steiner. Jag synes 10' fot+ er bra til slukdenging i saltvann

Hade en Speedmaster 240L og en Beastmaster 270MH fra før. Når det var dags for en sø stang stog det mellom speedmaster 300ML og Greys SST 12' 4-20g.. Endte på greys.. Nydelig kastemaskin.. Hvordan den er at kjøre fisk på håper jag få svar på i morgen ;)

Jeg har Greys SST seatrout 10 fot, 5-18 gram. Den er Rå og kjøre kilosørret med ;-).

Jeg kjøpte den for fjellfiske, men er også fin til Sjø Ørret

Grunn til at jeg kjøpte lang stang var kastelengde. Fisker med mye små sluker på fjellet, da er kastelengde greit å ha. Og man kan ha en veldig myk følsom stang, til stoore fisker (Som jeg ikke får :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Etter å ha brukt UL stenger på 5-6 fot til alt av ørretfiske (som bare har foregått i ferskvann til fjells og i skauen), er jeg en smule overasket over de "enorme" lengdene på stengene dere bruker til SØ fiske.

Hva er egentlig de tekniske fordelene med så lange stenger opp en 12-13 fot til så forsåvidt lett fiske som SØ fiske jo er?

Spørmålet kommer fra en som aldir har bedrevet SØ fiske før, men som sparer til utstyr og vil kjøpe riktig med en gang.

lengre stang=mer feeling med fisken og lengre kast. så enkelt som det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden vil skåne agnet for en brå aksellerasjon. Da slipper man å se bak seg etter agnet hele tiden.

Muligheten for å løfte fiske klar av vegetasjon er også et pluss med lengre stenger.

Lengre stenger fanger opp slakk raskere.

De som mener at de kaster lengre med kort stang burde ta seg en tur i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson Energy har en 7 fots 3-15 gram og en 9 fots 3-15 gram.

7 foteren passer til indianerfisket du beskriver, og 9 foteren passer bedre til SØ (Sånn DERSOM du er fornøyd med 3-15 gram i kastevekt)og vil kaste lengre med samme sluk/spinner og samme snelle/sene som på 7 foteren. Det å sammenligne en UL med en surf blir bare søkt.

Selv ville jeg gått for enda lengre stang og noe mer i kastevekt til sjøen. Om jeg skal fortsette å snakke om Lawson Energy ville jeg valgt 13 fot med 7-32 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson Energy har en 7 fots 3-15 gram og en 9 fots 3-15 gram.

7 foteren passer til indianerfisket du beskriver, og 9 foteren passer bedre til SØ (Sånn DERSOM du er fornøyd med 3-15 gram i kastevekt)og vil kaste lengre med samme sluk/spinner og samme snelle/sene som på 7 foteren. Det å sammenligne en UL med en surf blir bare søkt.

Selv ville jeg gått for enda lengre stang og noe mer i kastevekt til sjøen. Om jeg skal fortsette å snakke om Lawson Energy ville jeg valgt 13 fot med 7-32 gram.

Æh....vil bare minne om alderen på tråden. Har forlengst bestemt meg for stang, da jeg skal bruke en multisnelle er det ikke mye å velge mellom her i riket. Og det blir en relativt kort en.

https://www.tackleuk.co.uk/berkley-series-skeletor-p-4190.html

Får en kompis over dammen til å ta den med når han komme hit på besøk til våren en gang, om jeg ikke finner baitcasting utgaven her det konservative fiskenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh....vil bare minne om alderen på tråden. Har forlengst bestemt meg for stang, da jeg skal bruke en multisnelle er det ikke mye å velge mellom her i riket. Og det blir en relativt kort en.

https://www.tackleuk.co.uk/berkley-series-skeletor-p-4190.html

Får en kompis over dammen til å ta den med når han komme hit på besøk til våren en gang, om jeg ikke finner baitcasting utgaven her det konservative fiskenorge.

Den var meget kort ja.

Kommer ikke disse i lengre utgaver? mente å ha lest om disse i napp&nytt

korsn snelle skal du ha på ?

Endret av Glenners
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var meget kort ja.

Kommer ikke disse i lengre utgaver? mente å ha lest om disse i napp&nytt

korsn snelle skal du ha på ?

Har ei Ambassadeur REVO snelle som venter på stang...

Dette er en helt vanlig kombinasjon i f.eks USA. Hvor det ser ut som de foretrekker korte og lette stenger i mye høyere grad enn i Norge. Men så er det også mer pop/ vanlig med multisneller der ser det ut som.

Kommer sansynlivis også til å bedrive fiskingen sittende på en Kayak...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men helt seriøst, det er helt sikkert at en kan kaste lenger med lengere stang. og selvfølgelig krever en lenger stang en tilpasset kasteteknikk. men kasteteknikk er jo en litt spesiellt sak... jeg har aldri sett så mange fiskere med en såpass utrolig dårlig kasteteknikk før jeg har flyttet til Norge.

jeg tviler veldig sterkt på at det finnes noen som klarer å kaste like langt med samme sluk og samme senediameter med en 6 fot stang som jeg med 9 fot stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om korte stenger i denne tråden om lange..

Ser etter en skikkelig lang stang til bruk med kastedupp samt sluk/shad/wobbler - noen som har erfaring med disse?

BeastMaster BX Float 480 16' 10-30gr

Norwegian series 18`/20-65gr 4-Delt

Kinetic Godspeed 14' 15-40 gr 3-Delt

Nexave BX 480 ML Salmon 16`/8-40gr

@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Ambassadeur REVO snelle som venter på stang...

Dette er en helt vanlig kombinasjon i f.eks USA. Hvor det ser ut som de foretrekker korte og lette stenger i mye høyere grad enn i Norge. Men så er det også mer pop/ vanlig med multisneller der ser det ut som.

Kommer sansynlivis også til å bedrive fiskingen sittende på en Kayak...

248gr snelle virker nydelig på denne, dette blir nok å gi den flott kombo du blir nok meget førnøyd med men lange kast med noe slik er bare å glømme.

med en slik lett kombo får du nok et meget behagelig fiske med go kontakt med sluk og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

248gr snelle virker nydelig på denne, dette blir nok å gi den flott kombo du blir nok meget førnøyd med men lange kast med noe slik er bare å glømme.

med en slik lett kombo får du nok et meget behagelig fiske med go kontakt med sluk og fisk.

I mitt tilfelle blir det nok hva jeg binder fast i enden av snøret som bestemmer kastelengden. Og de få metrene jeg "mister" kompenseres lett med noen åretak ekstra, eller eventuelt at man vasser litt lengre ut der det er mulig om man ikke er i båt/kajakk.

Har ganske lang erfaring med lett, kort utstyr. Så kateteknikken sitter. Har forseten akkurat prøvd snella på ei litt tyngre stang. Og tror den blir bra den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.