Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor så laaange stenger til SØ


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Etter å ha brukt UL stenger på 5-6 fot til alt av ørretfiske (som bare har foregått i ferskvann til fjells og i skauen), er jeg en smule overasket over de "enorme" lengdene på stengene dere bruker til SØ fiske.

Hva er egentlig de tekniske fordelene med så lange stenger opp en 12-13 fot til så forsåvidt lett fiske som SØ fiske jo er?

Spørmålet kommer fra en som aldir har bedrevet SØ fiske før, men som sparer til utstyr og vil kjøpe riktig med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg fiska me haspell etter sø brukte jeg en 12,6 fot 5-25 og fire line. Når jeg begynte med lang stang oplevde jeg og gå fra miste mer fisk på fireline forhold til mono til og nesten ikke miste fisk i det hele tatt. om det er tillfeldigheter vet jeg ikke. uansett føler du har mer kontroll på fisken me lang stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sant at det er lettere å styre og fighte fisk på lengre stenger. en annen fordel er at det er lettere å kaste i sterk vind med lengre stenger. man kaster vel også lenger med stenger fra 9 fot og oppover. har brukt stenger opptil 9,6fot mye sjøl og synes det er en god lengde. tror ikke jeg vil like lenger stenger enn det til slukfiske. men synes det er mer moro på fighte fisk på korte stenger. i sommer fikk jeg meg ei stang på 6fot som jeg fiska mye med. var skikkelig moro å få fisk på nettopp på grunn av at man hadde mindre kontroll og styring på fisken. men fikk jo som vanlig ingen store fisker. mistenker at det storfisk blir helt greit på 9fots stanga å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre kast

dette er etter min mening bare tull lange kast avhenger mer av ka slags gøtt og vekt på sluk som brukes. (8 fot minimum)

liten tvil at lenger stang gir bedre kontroll selv foretrekker jeg korte stenger 8/9 fot som preferanse.

det med å holde fisken rolig er vel etter ens egen erfaring med kjøring av fisk. holde hode kaldt med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er etter min mening bare tull lange kast avhenger mer av ka slags gøtt og vekt på sluk som brukes. (8 fot minimum)

Jada, å kjøre fisk blir en vill oplevelse med kort og tøyelig stang. Ta min Shimano Beastmaster UL 165 for slukvekter fra 0-7 gram. Som jeg bruker 0.10 fireline på uten noe sjokkfortomtull fordi jeg rett og slett ikke trenger det.

Stangen er tross alt en fjær og med riktig bruk av stangen lar man stanga ta av for alt hva fisken gir, direkte gjennom senna...

Les litt om dette her for de som får kaffen i vranghalsen...men det dreier seg altså å aldri sveive inn med senna "rett på" stangringene...men i vinkel, ofte 90 grader i forhold til stangens retning...dermed får man utnyttet den fjærende effektenb i stangen maks...og med braiden rett på spinneren overføres jo alt rett i stanga. God kjøretur!

Jeg kan midlertid tenke meg at det kansje kan bli verre med de stivere stengene dere bruker til SØ fiske. (5-25 grams). Men kan tenke meg at den ekstra lengden kan opveie den manglende mykheten på fjæra- altså stangen?

Vekt på sluk i forhold til stang som brukes...samt til en viss grad senne og snelle...men mest slukvekt ja.

Men kastestilen har jo og noe å si. Med ei lang stang må den jo bli litt anderledes. Med den korte, superlette 5,5 fots stangen min skal det bare et lite flikk med handvristen til så farer spinneren akkurat dit jeg vil, og så langt jeg vil innenfor max radiusen min...som jeg aldri har målt. Men den er nok ganske bra :-)

Ja jeg tror faktisk kastelengden min hadde blitt verre skulle stangen vært særlig lengre enn den er. Ei kort stang til lette 3 grams spinnerne regner jeg som optimalt. Men det kan jo være bare fordi jeg rett og slett aldri har prøvd noe annet fordi det funker så utrolig godt for meg :-)

Med ei lang stang, og selvsagt tyngre sluk en de 3 grams spinnerne jeg bruker nå, blir det jo litt mer en lobb ser jeg for meg...men har alt bestemt meg for multiplikatorsnelle så kastestilen blir helt anderledes uansett for meg.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Smaken er som baken, Gimbo, det er opp til kvar og ein kva ein tykkjer er best, eg er ein av dei som meiner at lang stang gir mest gøy under fight, bedre presisjon ved kasting på vakande fisk og best fleirbruk (sluk/dupp/agn). Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min har en sånn beastmaster 5,5' Ul som du har. Jeg har en speedmaster9' 3-14g. vi har begge 0,10 på str 1000 sneller. Greia er at jeg katser en vanlig markklyse lenger enn han, mye lenger! Ikke kom og fortell meg at det ikke har noe med lengda og gjøre! :)(vi har forresten samme kasteteknikk) Men det er jo utrolig fett å kjøre kilosørret på stanga hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Smaken er som baken, Gimbo, det er opp til kvar og ein kva ein tykkjer er best, eg er ein av dei som meiner at lang stang gir mest gøy under fight, bedre presisjon ved kasting på vakande fisk og best fleirbruk (sluk/dupp/agn).

Her er egentig ikke ræva så nødvendig.

Jeg bare forteller om egne erfaringer med korte UL stenger, og tenker høyt om hvordan overgangen til lengre stang eventuelt blir og hvor mye jeg må legge om egen teknikk på kjøring av fisk etc.

Samtidig som jeg lurte på hvorfor SØ stengene er så lange i det inledende spørsmålet. Noe jeg alt har fått gode svar på.

Men lurer jo litt på hvor lang stang jeg skal velge?

Valget blir vanskeligere av at jeg har veldig lyst på ei lavprofil multiplikatorsnelle til dette (Ambassadeur REVO står høyt på ønskelista). Og vet ikke helt hva som skal sitte i enden av snøret. Men kan tenke meg at det blir 10-15 grams sluker av en eller annen type, samt flue/dupp kombi. Da må det jo bli ei spinnstang av et eller annet merke. Det finner jeg nok ut av (lommeboka kommer nok til å a en stor innflytelse her)...men hvor lang stang jeg skal velge er jeg jammen ikke sikker på da jeg aldri har prøvd så lette stenger over 6-7 fot før...

Kompisen min har en sånn beastmaster 5,5' Ul som du har. Jeg har en speedmaster9' 3-14g. vi har begge 0,10 på str 1000 sneller. Greia er at jeg katser en vanlig markklyse lenger enn han, mye lenger! Ikke kom og fortell meg at det ikke har noe med lengda og gjøre! :D (vi har forresten samme kasteteknikk) Men det er jo utrolig fett å kjøre kilosørret på stanga hans!

Hvor tung er marklysa di?

Stangen hans er jo en helt annen vektklasse enn din. Hans stang er nemlig perfekt til spinnere på 2-3 gram. Og henger jeg på noe over 7 gram er det ikke rare greiene jeg får ut av stangen 0-7 grams beastmasteren. Snella til kompisen din er også noe stor til den stanga syns jeg.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er nok ikkje utvalget til dette fisket så stort når det er snakk om stenger for multi, då dette fisket nesten alltid har vore tilrettelagt for lett haspelutstyr. Det som er å finna hjå nordiske levrandørar er ikkje tilrettelagt for multifiske, men kanskje den amerikanske marknaden er meir fleksibel. Lykke til, Gimbo. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er nok ikkje utvalget til dette fisket så stort når det er snakk om stenger for multi, då dette fisket nesten alltid har vore tilrettelagt for lett haspelutstyr. Det som er å finna hjå nordiske levrandørar er ikkje tilrettelagt for multifiske, men kanskje den amerikanske marknaden er meir fleksibel. Lykke til, Gimbo. :lol:

Har tenkt på det der...da utvalget her er ganske håpløst ja. Derfor har jeg ikke konsentrert meg så mye om merker og slikt. Men heller finne ut litt om hva som er gjengs med stanglengder, vektklasser etc... og når jeg vet noe om det kan det kansje finnes noe.

Amerikanerne har også noen gode fiskeforum. Og de har vel ørretfiskere der også...eller kansje ei lett Bass stang gjør nytten? De bruker jo multisneller til det der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er egentig ikke ræva så nødvendig.

Jeg bare forteller om egne erfaringer med korte UL stenger, og tenker høyt om hvordan overgangen til lengre stang eventuelt blir og hvor mye jeg må legge om egen teknikk på kjøring av fisk etc.

Samtidig som jeg lurte på hvorfor SØ stengene er så lange i det inledende spørsmålet. Noe jeg alt har fått gode svar på.

Men lurer jo litt på hvor lang stang jeg skal velge?

Valget blir vanskeligere av at jeg har veldig lyst på ei lavprofil multiplikatorsnelle til dette (Ambassadeur REVO står høyt på ønskelista). Og vet ikke helt hva som skal sitte i enden av snøret. Men kan tenke meg at det blir 10-15 grams sluker av en eller annen type, samt flue/dupp kombi. Da må det jo bli ei spinnstang av et eller annet merke. Det finner jeg nok ut av (lommeboka kommer nok til å a en stor innflytelse her)...men hvor lang stang jeg skal velge er jeg jammen ikke sikker på da jeg aldri har prøvd så lette stenger over 6-7 fot før...

Hvor tung er marklysa di?

Stangen hans er jo en helt annen vektklasse enn din. Hans stang er nemlig perfekt til spinnere på 2-3 gram. Og henger jeg på noe over 7 gram er det ikke rare greiene jeg får ut av stangen 0-7 grams beastmasteren. Snella til kompisen din er også noe stor til den stanga syns jeg.

Markklysene vi bruker er som regel en krok med 2-4 mark på. Jeg kaster en spinner/sluk/wobbler/markklyse på 2-3 gram lenger enn han selv om stanga mi ikke er beregnet for så lette vekter. Tviler på at det har noe med at snella er litt overkill på stanga hans, han har jo like stangringer som på stanga mi.

Poenget mitt er bare at man kaster lenger med lange stenger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markklysene vi bruker er som regel en krok med 2-4 mark på. Jeg kaster en spinner/sluk/wobbler/markklyse på 2-3 gram lenger enn han selv om stanga mi ikke er beregnet for så lette vekter. Tviler på at det har noe med at snella er litt overkill på stanga hans, han har jo like stangringer som på stanga mi.

Poenget mitt er bare at man kaster lenger med lange stenger :lol:

På ei så ekstrem stang er riktig balanse stang/snelle ganske viktig. Men jeg tviler ikke på at du kaster lengre enn kompisen din. Men her er det mere som spiller inn en ren stanglengde. Blant annet er kasteteknikk viktig...har stått noen år med disse korte stengene og det tok sin tid før jeg fant tonen for å si det sånn. Og kaster like langt med min stang som kompisen min gjør med sin...som er samme opsett som du har. Det kan jo selvsagt være at min fiskekompis er elendoig til å kaste med stanga si :lol:

Jeg har uansett ikke behov for å kaste langt. Fiskestilen er å vasse uti med vadebuksa, og snike seg langs land med buskene i ryggen og kaste rett i vakene jeg ser. Ofte står jeg faktisk utenfor fisken en 5-10 meter og kaster inn under ei buske ved land eller noe.

Men nå er det jo SØ det skal fiskes etter...helt annen stil og teknikk. Så da blir det nok langstang på meg og...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ei så ekstrem stang er riktig balanse stang/snelle ganske viktig. Men jeg tviler ikke på at du kaster lengre enn kompisen din. Men her er det mere som spiller inn en ren stanglengde. Blant annet er kasteteknikk viktig...har stått noen år med disse korte stengene og det tok sin tid før jeg fant tonen for å si det sånn. Og kaster like langt med min stang som kompisen min gjør med sin...som er samme opsett som du har. Det kan jo selvsagt være at min fiskekompis er elendoig til å kaste med stanga si :lol:

Jeg har uansett ikke behov for å kaste langt. Fiskestilen er å vasse uti med vadebuksa, og snike seg langs land med buskene i ryggen og kaste rett i vakene jeg ser. Ofte står jeg faktisk utenfor fisken en 5-10 meter og kaster inn under ei buske ved land eller noe.

Men nå er det jo SØ det skal fiskes etter...helt annen stil og teknikk. Så da blir det nok langstang på meg og...

Okay :lol: 9' er passe til SØ, med mindre du skal fiske med flue og dupp! da er 11-13' fint. Jeg vil anbefale deg speedmaster 9' 7-21g til SØ, med mindre du skal fiske med flue og dupp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :lol: 9' er passe til SØ, med mindre du skal fiske med flue og dupp! da er 11-13' fint. Jeg vil anbefale deg speedmaster 9' 7-21g til SØ, med mindre du skal fiske med flue og dupp! :lol:

Det blir nok litt begge deler. Men er jo vant med å bruke den gamle 9 ' Tjøstheimen som flue og dupp stang. Og helt til jeg fikk surf stanga på 14 fot i sommer syns jeg den var uhyggelig lang he he.

Så hva du sier er at jeg kommer unna med ei stang på sånn 9-10 fot. Da blir det kansjke lettere å finne ei spinnerstang (multiplikatorstang) ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukvekter er relativt... kaster glatt 12g med beastmasteren du har selv om det står 0-7g på den...

Samme som at jeg fisker mye med 6g på 12fot 10-20g SØ stanga jeg fisker mest med(eller fisket mest med siden jeg knakk den i sommer)....

Kansje stiller jeg feil spørsmål.

Hvilken slukvekt bruker dere til SØ?

Jeg har jo bare surret med disse 3 grams spinnerne mine siden Metusalems tid. Og BARE brukt 3 grams Vibrax type blank...he

Er vist typen som finner "min" sluk og tilpasser utsyret etter den...det var i alle falls ånn jeg endte opp med 0-7 grams stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en mindre multiplikator gir ei 10' stang suveren balanse. Jeg bruker ei 10' 8-28g stang til sjøørretfiske med Ambassadeur 2500C. Går opp til ei 11' stang når jeg bruker 5500C. Uansett fiske kjører jeg aldri lenger enn 11' stenger med multiplikator, blir for framtungt med måten jeg holder stanga på.

Vent på 2010 modellen av Revo Premier hvis du vil ha deg Revo. Kjøpte 2009 modellen som bare har magnetbrems og er ikke helt fornøyd med kasteegenskapene. 2010 modellen av Premier har både magnet og sentrifugalbrems. Har sett veldig positive rapporter på denne snella (er i salg i USA allerede)

Bruker Guideline LPXe 10' 8-28g som jeg har bygd om til triggerfeste sammen med 2500C.

LPXe 10' 8-28g

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er etter min mening bare tull lange kast avhenger mer av ka slags gøtt og vekt på sluk som brukes. (8 fot minimum)

Det får være din mening- alle fysiske prinsipper og logikk tilsier at en større svingradius gir lengre kast. Ingen katapultbyggere etterstreber kortest mulig kastearm. Men det er klart; man må ha en viss teknikk i bunn.

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være din mening- alle fysiske prinsipper og logikk tilsier at en større svingradius gir lengre kast. Ingen katapultbyggere etterstreber kortest mulig kastearm. Men det er klart; man må ha en viss teknikk i bunn.

Det kommer jo også ann på farten man klarer og gi det som kastes og dennes masse og luftmotstand etc.

Bare for å gi et ekstremt eksempel....

Jeg aner ikke hvor langt jeg kaster en 3 grams vibrax med min 165 cam lange UL stang. Men tipper det er betydlig lengre enn jeg klarer å kaste same sluk med den 4,5 meter lange surf stangen min. Rett og slett fordi UL stangen er tilpaset vekten som skal kastes.

Og på grunn av den lette vekten klarer jeg nok også å gi den lette sluken mer utgangsfart fart enn med en lengre og tyngre stang. Noe som kompenserer for den lengre stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.