Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 06.12.09


erik
 Share

Recommended Posts

Åpen småbåt i desember er ekstremsport. Uansett kom Stian og jeg frem til at det var det beste alternativet, siden isforholdene ikke er noe særlig å skryte av her enda. Jeg var i Oslofjorden i går, og siden forandring fryder, ble det Vansjø i dag. Utstyrsvalget bestod av pilkestikker, multiplikatorsneller, shadjigger, balansepilker og etterhvert agnfisk. Vi hadde forresten på oss like luer og flytedresser, så neste gang får vi ringe hverandre først for å koordinere antrekk... (Not)

Vanntemperaturen lå på 3,5-5 grader, så vi forventet tregt fiske. Det var det også, men totalt ble det to gjørs og to abbor. Balanse og shadjigg ga en gjørs hver, shadjiggen ga også en abbor. Agnfisk ga den største abboren.

Stian fikk den første. Det passet godt at han på forhånd sa han ønsket seg en gjørs:

94715_s.jpg

Neste var en abbor i størrelse M:

94716_s.jpg

Så fulgte en gjørs til, noen centimeter større enn den forrige. Enda godt, jeg kan ikke la lettmatrosen få større fisk enn meg. :)

94718_s.jpg

Vi flyttet litt på oss, inn i et trangt omåde som har gitt meg fin gjedde tidligere. I det vi kommer igjennom trangen og ut i åpent område, støkker vi to skarv på matjakt. De var tydeligvis mette og gode, for de brukte enda lenger tid på å komme i luften enn normalt. Årsaken så vi når vi kom nærmere, ekkoloddet var svart av småfisk, og det fløt opp 3-4 døde lauer som bar preg av "mishandling". Agnfisken var sikret.

Vi avsluttet med en flott abbor. Den tok en laue rigget på 20g jigghode med ekstra treblekrok:

94721_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dere gjørsene på dypt vann?

Og agnfisk: Prøvde dere å fiske agnfisk, eller brukte dere bare de dere fant?

I Vansjø er "dypt vann" relativt. :huh: Vi fikk de på 6-7m. Jeg har fått gjørs på isen flere ganger, og også fra båt selv når vanntemperaturen er lav. Min erfaring er at de naturlig nok er litt sløve, så man må treffe fisken veldig presist for å få den til å ta. Bommer man på fisken med 1-2 meter er det nok til at den ikke viser interesse. Rolige bevegelser er også å foretrekke, med innlagte pauser på et sekund eller tre, slik at fisken "rekker" å ta. Som regel finner jeg gjørsen på 5-10m nå, på steder hvor det er merkbare undervannsterskler. Ekkolodd er med andre ord kjekt å ha, ikke for å se fisken, men for å finne tersklene. Rask dybdeendring fra 3-5m til 5-7m ser ut til å være det ideelle. Det er drag i vannet i Vansjø nå, siden elva går, og da er også min erfaring at strømsiden av terskelen er best. Det idelle er altså en terskel hvor vannet drar mot terskelen, og hvor det er 5-7 meter for så å stige raskt til 3-5m. Den store abboren tok dog på lesiden av en terskel, så det er bra å prøve seg litt frem også.

Vi brukte agnfisk som vi fant etter skarvens herjinger. Montert på jigghoder av typen "fireball" som har to fester for sena. Ett feste for sena til stangen og et hvor man knyter en senestump med en treblekrok på som man setter i siden på agnfisken, vanligvis rett foran gattfinnen. Setter man kroken for langt bak, mister agnfisken gangen i vannet, setter man den for langt frem misser man forsiktige hugg (og de er i flertall nå). Det har stått flere artikler om dette fisket i svenske sportsfiskeblader, så et nettsøk bør gi resultater. I følge noen svenske sportsfiskejournalister er dette det klart beste "våpnet" mot vintergjørs. Ikke ulikt Drakowitchtacklet, men enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har nå kjøpt meg ekkolodd for å bruke på isen, så jeg skal nok lete etter kanter hvis det blir gangbar is der i vinter da. 6-7 m er jo temmelig dypt i Vannsjø.

De gjørsene du har fått på isen, har det vært på balansepilk, eller noe annet? Har selv fått på balanse og på "stor pimpel" med hode av liten agnfisk på den ene trekroken. Begge deler brukes mye under isfiske etter gjørs i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har nå kjøpt meg ekkolodd for å bruke på isen, så jeg skal nok lete etter kanter hvis det blir gangbar is der i vinter da. 6-7 m er jo temmelig dypt i Vannsjø.

De gjørsene du har fått på isen, har det vært på balansepilk, eller noe annet? Har selv fått på balanse og på "stor pimpel" med hode av liten agnfisk på den ene trekroken. Begge deler brukes mye under isfiske etter gjørs i Amerika.

Lykke til med ekkolodd. Brukt riktg, kan det gi en merkbar økning i snittstørrelse på fisken. :) De gjørsene jeg har fått har tatt en shadjigg. Men det har sikkert sammenheng med at det er det jeg primært bruker..... Har fått noen på balanse også, så om gjørsen har noen preferanser her er usikkert. Jeg bruker mye shadjigger på 5-7cm, og setter gjerne på en ekstra treblekrok for å bedre krokningsprosenten når det er kaldt i vannet. (Dropper med andre ord den om sommeren). Jeg tror dog det viktigste er å aktivt oppsøke fisken, nettopp fordi den ikke gidder å flytte seg noe særlig når det er kaldt. Etterhvert finner du ut av noen "hotspots" og så gjelder det å borre mange hull på disse, gjerne med så lite som 2-3 meters mellomrom. Skal fortsette å teste agnfiskvarianten, men pga fødsel blir det nok et lite opphold i testingen fremover. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.