Gå til innhold
Fiskersiden

Veg's forberedelser til laksedebuten


veg
 Share

Recommended Posts

Hei ;) .Under torsketreffet på lørdag ble jeg nesten overtalt av silver,raga og h1rik med flere til å prøve laksefiske neste år.. Er vel kanksje litt tidlig nennå, men kan noen simeg hvilke vald/plasser i hvilke elver(helst nidelva,kanskje gaula..) som er best og hvordan jeg får/kjører laksen. For ikke å glemme hva slags sluk/spinner/wobbler som er best. Helst så billig som mulig og noe som passer for en ferskis på 13-14 år. ;)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja du har nå ambisjoner må jeg si ;) Husk at laksefiske er en ganske så dyr "hobby", så det spørs om lommeboka tåler det enda for en ung og lovende fisker :P

Men nå oppfordret vi ikke så mye om at du skulle begynne å fiske laks, for som vi (h1rik) sa så var vår største anbefaling å ikke begynne med laksefiske i så ung alder, for da ville du blitt like "ødelagt" som oss. Kanskje best å tenke på utdanning og kanskje få et sted å bo før man begynner med dette, for det har en tendens til å ta av laksefiske litt for de fleste. Jeg startet ikke å fiske laks før oppe i 30-årene, så du har tiden foran deg :)

Men det skader jo ikke å dra en tur oppi elva for å myse litt på galningene. Gaula er nok i dyreste laget kanskje for deg enda, men de har jo døgnkort i Nidelva (som ikke er så langt unna) for en ganske så rimelig penge. Men i Nidelva er jeg ganske ukjent med priser på de forskjellige vald. Kanskje noen Nidelvfiskere kan hjelpe deg på FS (evt. på PM) ?

Når det gjelder Gaula så er det nok billigst å fiske nede ved Melhus, og priser og vald finner du sikkert på Melhus Jeger og Fisk sine sider (MJFF). Raga fisker jo litt der nede (unnskyld, jeg mener blanker) :D

Men generelt når det gjelder fiskeutstyr for en nybegynner i laksefiske, så trenger man ikke å gjøre det så avansert i begynnelsen. Man kommer langt med noen 30-40 grams sluker, og forholdsvis grovt utstyr og minst 0.45 line som tåler en real laksefight. Så er det bare å la sluken seile sin egen gang over strømmen, og vente på et evt. hugg.

Jeg kan jo evt. spørre grunneier i sommer om det er mulighet for en guttepjokk å fiske et gratisdøgn, vet de er veldig liberale på dette såfremt det skjer i kontrollerte former. Hvis du får skyss da, men dette kan vi jo evt. snakke om i sommer (før juni). Men jeg kan ikke love noe 100%. Vet jo at det ligger en aldri så liten baktanke bak, at du skal gruse Silver rett foran trynet på ham, oppi elva ;)

Skulle ikke forundre meg om du gjorde det heller, det hadde jo vært svært så morsomt. Da spørs det om jeg går av med laksepensjon.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I Nidelva er det kansje ikke så mange valdene du kommer til på, men vald 13 bykortet og tilfredsett (Ved st.olav, adm av TJFF) er de eneste vald med åpent kortsalg.

http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=174

http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=175

Ellers er det også døgnkort salg på vald 2 og vald 4. Se www.tofa.no

Sluk og mark er nok det enkleste og begyne fisket med. Sluker som Møresild 40g Koster 40g er i allefall gode laksesluker og ha i sekken.

TOFA har også en årlig laksefiskedag i Leirfossen, da er det gratis og prøve laksefiske i fossen, denne dagen blir anonsert på TOFAsiden og adressa avisa, ca midt i august. Det må du få med deg vis du er hjeme.

Hilsen Kay

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre deler av Nidelva er ikke bare billig,det er gratis for ungdom under 16 år. Du må hente fiskekort og regler og betale et depositum på 200 kr. Ikke værst.

Mitt råd, gå rund med store øyne og lær. Se på hvordan fiskere gjør det. Bruk dette som ei læretid. Prøv å blir kjent med noen du tror kan lære deg mye.

http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=175.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fortidlige svar. :) Jeg tenkte litt på "bykortet" selv(det er gratis for dem under 16 såvidt jeg har forstått ) . Noen andre somhar prøvd her???

Silver: Er den stanga jeg brukte under torsketreffet bra nok? Den er 9 fot med kastevekt 20-80 gram.

ja jeg har prøvd bykortet veg ;) Garantert umulig å få fisk der !!!! ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fortidlige svar. ;) Jeg tenkte litt på "bykortet" selv(det er gratis for dem under 16 såvidt jeg har forstått ) . Noen andre somhar prøvd her???

Bykortet er et bra sted å begynne.

Her vil du se mye spennende og er du heldig kan du virkelig få kjørt deg.

Jeg anbefaler både sluk og markfiske, samt at du prøver å få med deg en kamerat. Det er triveligere å fiske der når en er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfredshet er et greit sted å starte. Kan godt være med deg noen runder til sommeren om du vil. Jeg lærte enormt mye om laksefiske der nede som 14-15 åring.

Og husk at alder ikke stopper noen. Her er historien om hvordan jeg ble solgt som 14 åring:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=29209&st=0&p=345195&fromsearch=1entry345195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangststatistikk Bykortet 2009, denne statestikken lyver litt da det ikke er alle fiskere som er like flink med innmeldingen her!

Kan vel nevne at 2008 sesongens største ble tatt nede ved Nidarø, 21 kilo var vel den vis ikke husker helt feil.

Laks: Bykortet 2009

Totalt antall: 23

Totalt kilo: 138

Største fisk: 11,4

Gjennomsnittsvekt: 5,98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ikke merke til hvilken stang du brukte, pleier å være lite fokusert på utstyr egentlig. Men med den kastevekta oppimot 80 gram så duger det, også til en storlaks i utg.punktet. Man kan godt dra inn en evt. 10-kilos på din stang vil jeg tro. Og en god haspelsnelle som rommer endel line på minst 0.45, det er faktisk nok. Markfiske kan du jo evt. prøve, men det er ikke det enkleste å begynne med. Men man må jo starte en plass, så trening, trening, trening.....

Hadde jo vært lidderlig moro at du hadde fått en storlaks på kroken. Det skal ihvertfall ikke stå på meg, jeg kan guide deg og vise deg masse triks oppi Gaula og valdet hvor jeg fisker. Hvor sjansen for en laksefight av dimensjoner absolutt er tilstede. Ble jo litt gira sjøl nå, og jeg kan som sagt spørre en av grunneierene. Men for all del, minn meg på det uti mai (regner med at du husker det). Får du skyss, så er du i de beste hender ;)

Og jeg blir ikke så veldig lei meg om du får en 10-kilos laks, jeg har masse sørgemedisin i hytta (noe brunt noe).

Hadde jo vært noe å dratt deg med oppe på "apeberget", med en solid klyse feitmark natters tid i løpet av de første 14 dagene. Jeg er ganske så kjent der ;)

Og vet sånn ca. hvordan disse beistene skal lures.

-"Ja dette er noe annet enn torskefiske", he he. Så nå er nok denne gutten snart også "ødelagt", ihvertfall etter en tur på Borten !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tilfredshet/stavne hørtes også bra ut ;) Er det virkeligslik at ungdom under 16 kan få gratis fiskekort der om man er medlem av TJFF?(Da fyller jeg kravene hehe..)

Jeg la ikke merke til hvilken stang du brukte, pleier å være lite fokusert på utstyr egentlig. Men med den kastevekta oppimot 80 gram så duger det, også til en storlaks i utg.punktet. Man kan godt dra inn en evt. 10-kilos på din stang vil jeg tro. Og en god haspelsnelle som rommer endel line på minst 0.45, det er faktisk nok. Markfiske kan du jo evt. prøve, men det er ikke det enkleste å begynne med. Men man må jo starte en plass, så trening, trening, trening.....

Hadde jo vært lidderlig moro at du hadde fått en storlaks på kroken. Det skal ihvertfall ikke stå på meg, jeg kan guide deg og vise deg masse triks oppi Gaula og valdet hvor jeg fisker. Hvor sjansen for en laksefight av dimensjoner absolutt er tilstede. Ble jo litt gira sjøl nå, og jeg kan som sagt spørre en av grunneierene. Men for all del, minn meg på det uti mai (regner med at du husker det). Får du skyss, så er du i de beste hender ;)

Og jeg blir ikke så veldig lei meg om du får en 10-kilos laks, jeg har masse sørgemedisin i hytta (noe brunt noe).

Den sørgemedisinen kan desverre ikke brukes når jeg er i nærheten. Det har mamma sagt.hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tilfredshet/stavne hørtes også bra ut ;) Er det virkeligslik at ungdom under 16 kan få gratis fiskekort der om man er medlem av TJFF?(Da fyller jeg kravene hehe..)

Jeg er ikke sikker på hvordan det er nå, men tidligere hadde ungdomsgruppa kort for utlån. De hadde også utlånskort på TOFA/Melhus JFF sine vald i Gaula. Anbefaler deg å sjekke litt rundt dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bykortet er et bra sted å begynne.

Her vil du se mye spennende og er du heldig kan du virkelig få kjørt deg.

Jeg anbefaler både sluk og markfiske, samt at du prøver å få med deg en kamerat. Det er triveligere å fiske der når en er flere.

Den derre wobbleren jeg fikk av deg. RIKO trur jeg den hette. Hvordan skal den fiskes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tilfredshet/stavne hørtes også bra ut ;) Er det virkeligslik at ungdom under 16 kan få gratis fiskekort der om man er medlem av TJFF?(Da fyller jeg kravene hehe..)

Den sørgemedisinen kan desverre ikke brukes når jeg er i nærheten. Det har mamma sagt.hehe

blir en tung kveld for deg dette Silver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir en tung kveld for deg dette Silver ;)

Åneida, ingen ting har gledet meg mere enn å se en gutt kjøre på en storlaks, og få berget den inn til land :P

Hadde jo vært drømmejobben dette, å guide den yngre garde oppe i elva. Vi gamlekaillan har jo masse tid til å lære bort ting og tang for de som er interessert :P

Og å sette på plass karan er jo endel av gamet :D Regner med at han ikke gruser persen min enda likevel :P Steike, vet ikke hvordan jeg hadde taklet det.

Du Veg, første døgnet jeg kom til elva (Gaula) så skjønte jeg ikke bæra av noe som helst på dette med laksefiske i elver større enn en bekk.

Så jeg (og kompisene) "kastet" bort det første døgnet med å slenge sluken uti strømmen, og drog den inn raskt for hvert kast, så evt. laks i nærheten måtte sette ny rekord i å fly etter sluken ;) Første leksjonen kom utpå ettermiddagen på åpningsdøgnet da en kar som hadde fisket noen år tok en på 17 kilo etter 10 min. fiske.

-"Dokker skal kaste uti sluken, og la den gå rolig over strømmen, like over bunnen helst", sa han proffe fiskeren. Elva var kald også.

-"Fin elv idag, har aldri sett den så fin på åpningsdøgnet", sa han også til oss grønnskollinger.

Visste ikke det engang vi :P Så man lærer så lenge man lever.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dævven :P om han hadde tatt persen din med det samme hadde det vært slutt på laksehistorier på FS, så vi lar han holde seg til under 15 ;) hehe.. neida.. gutten bryter 20kg`s grensa på fjerde kastet han :P Gled deg til å komme opp i elva hvertfall veg :P

Ja gjett om jeg gleder meg!!!! Tenkte først og fremst bare å småsatse litt i valdene 10-11(tilfredshet/stavne som jeg muligens kan få gratis fiskekort i som medlem av tjff) og 13 bykortet som er gratis for alle under 16.

Men nå må jeg gå og legge meg før en ny uke med skole hufff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fortidlige svar. ;) Jeg tenkte litt på "bykortet" selv(det er gratis for dem under 16 såvidt jeg har forstått ) . Noen andre somhar prøvd her???

Silver: Er den stanga jeg brukte under torsketreffet bra nok? Den er 9 fot med kastevekt 20-80 gram.

Hei hei

nå må du ikke gå i den fella som de fleste av oss gjør, kjøper alt for mye fiske saker,Men HUSK DET ER SNART JUL ;):D

bruk en veldig bra sene så er mye gjordt skal du se ;)

Kansje ser jeg deg i gaula i sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Vet jo at det ligger en aldri så liten baktanke bak, at du skal gruse Silver rett foran trynet på ham, oppi elva ;)

Skulle ikke forundre meg om du gjorde det heller, det hadde jo vært svært så morsomt. Da spørs det om jeg går av med laksepensjon.

Neida, er ikke så slem :D , Men det er storlaksen selv som bestemmer seg for hvilken krok den skal bite på...... Og hvor slem... den skal være mot snøre, stang, snelle og fiskerens nerver....

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel bare legge til enda et spørsmål :D Var nettop inne på tofa.no og så på fangstrapportene fra nidelva i år. :wub: Etterå ha skumlest hele greia fort kunne jeg grovt se at på VALD 13 BYKORTET ble de fleste laksene tatt om høsten(og de var ikke mange :( ) :) Er det noen som har fisket her (og fått fisk) som kan forklare hvor/når og hvordan man tar laks på dette valdet?? :D

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bykortet kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Det jeg vet er at valdet er sterkt preget av flo og fjære.

Men som sagt, om du vil prøve deg på Tilfredshet så kan jeg godt vise deg litt rundt.

Så kan du jo kose deg med denne gamle historien fra Tilfredshet mens du venter på laksesesongen:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=30545&st=0&p=361158&fromsearch=1entry361158

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.