Gå til innhold
Fiskersiden

Veg's forberedelser til laksedebuten


veg
 Share

Recommended Posts

Bykortet kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Det jeg vet er at valdet er sterkt preget av flo og fjære.

Men som sagt, om du vil prøve deg på Tilfredshet så kan jeg godt vise deg litt rundt.

Så kan du jo kose deg med denne gamle historien fra Tilfredshet mens du venter på laksesesongen:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=30545&st=0&p=361158&fromsearch=1entry361158

:D

god historie, som gjør min trang til å prøve laksefisket neste år mye sterkere. :D Er det fortsatt slik som i historien, at storlaksen kjæm opp med floa, Kanskje bæst fiske på bykortet i overgangan da?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Laksen kommer som regel med floa ja, og det beste fisket i nedre deler av elva er ofte når floa har snudd, slik at det begynner å bli drag i elva igjen.

Når det går lite vann i elva kan man faktisk oppleve at elva renner oppover på oppfløinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen kommer som regel med floa ja, og det beste fisket i nedre deler av elva er ofte når floa har snudd, slik at det begynner å bli drag i elva igjen.

Når det går lite vann i elva kan man faktisk oppleve at elva renner oppover på oppfløinga.

ok, :D Men er Bykortet og tilfredshet noe veldig nære hverandre? og hvorer nidarø?? ^_^

VALD 12 ØYA ØVRE er vel også gratis for barn/ungdom :D Noen som har prøvd her???

edit: fant ut at jeg leste feil på tofa sine sider.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt deg Pm veg, ring med på TOFA tel en dag så kan jeg svare på alle spørsmål du har om valdene som TOFA disp også om du fiske gratis på tilfresdset/øya øvre... Men vent til over nyåret er du snill, nå er det julebord, ferie og fugle jakt samt juletre salg for alle penga.... God jul.

Kay

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...Veg er utålmodig.

Det er et godt tegn.

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg startet laksekarrieren på Tilfredshet.

Nidelvfisket mitt startet også her, men holdt også på å dø ut på samme vald...

Jeg gjorde en nybegynnerfeil....fiska meg møkkalei i juni, omtrent hver dag, på feil plasser, uten å kjenne så mye som spolen.

Det må ikke du gjøre, for da kan du miste trua på dette.

Nidelva er preget av mye bingo i nesten hele juni, spesielt de nederste valdene, og man bør være litt lommekjent for å ha gode sjanser til å få lurt på en blank og stor en.

Med Master som guide får du informasjon som tar årevis å finne ut av selv, så her må du slå til. Jeg bor ikke mange steinkastene unna valdet, og kan sikkert komme med noen tips jeg også etterhvert.

Dette klippet er fra Tilfredshet (2008):

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

her er iallefall slukskrinet mitt (et antikt tøyskrin som farfar hadde en eller annen gang) med de slukene (bare wobblere hittil) som skal brukes. Snart skal tråden bytte navn også tenkte jeg. fyller opp med oppdateringer etterhvert. :P

97340_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38974/97340.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

takk til PerH og H1rik :P

PS: hvis respektive moderatorer synes navneskifte på tråden var litt drøyt skal jeg bytte tilnake til det originale med en gang.

edit: glemte stanga, den må med også

97349_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38976/97349.jpg

97350_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38976/97350.jpg

97351_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38976/97351.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

tar slukvekter 20-70gram og er 13fot lang :) .

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er iallefall slukskrinet mitt (et antikt tøyskrin som farfar hadde en eller annen gang) med de slukene (bare wobblere hittil) som skal brukes. Snart skal tråden bytte navn også tenkte jeg. fyller opp med oppdateringer etterhvert. ;)

Litt balsa og et "smykkeskrin"....nå er du i gang, veg!

Vil tro at du allerede er inne i det gode selskap hos den hardbarka wobbler-kjernen :) Den øverst til høyre så forresten giftig ut.....

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt balsa og et "smykkeskrin"....nå er du i gang, veg!

Vil tro at du allerede er inne i det gode selskap hos den hardbarka wobbler-kjernen :) Den øverst til høyre så forresten giftig ut.....

Takk for komplimanget! Den "giftige" til høyre er en masseprodusert RT sito jeg fikk av PerH ;) Men hva syns du om stanga da?? overkill eller tannpirker?

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er fin den Veg, du er nå igang ser jeg. Bra start dette. Et godt råd: Ikke la disse fine smykkene slenge løst, kan ikke risikere at det blir riper på de :D Legg de i lommer i skumplast el.l. Da bevarer du de godt. Evt. plastposer hver for seg. Må jo få til ett døgn eller to (eller 3) oppi Gaula til sommeren. Tror ikke det er noe problem overfor grunneier i det hele tatt :D Så får du prøvd deg in the real world. Jeg låner gjerne bort markutstyret mitt.

Men husk nå endelig å gå på markjakt i april/mai da. Viktig, meget viktig hvis du skal bli en ordentlig laksefisker :) Er vi på storviltjakt, så er vi på storviltjakt. Småviltjakta får andre ta seg av, regner med at du er enig :D

Skal nok vise deg hvordan man fisker med mark, og hvordan det føles å få svidd arma helt opp til albuen. Dette er noe annet enn torskefiske ;)

Hilsen en beskjeden rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk nå endelig å gå på markjakt i april/mai da. Viktig, meget viktig hvis du skal bli en ordentlig laksefisker ;) Er vi på storviltjakt, så er vi på storviltjakt. Småviltjakta får andre ta seg av, regner med at du er enig :D

Skal nok vise deg hvordan man fisker med mark, og hvordan det føles å få svidd arma helt opp til albuen. Dette er noe annet enn torskefiske :D

Hilsen en beskjeden rev.

Da skulle jeg ha vært i hagen på det huset vi bodde før da. det var en fuktig skråning som ble brukt som mislykket blomsterbed der,. Det bare krydde av stormask! :D

Men vi som bor på min side av byen har en aldri så liten fordel(?) i at snøen smelter MYE tidligere enn oppi bymarka. :) hvordan skal jeg godgjøre "gourmetmaten" til laksen når den er fikset om noen måneder???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg ha vært i hagen på det huset vi bodde før da. det var en fuktig skråning som ble brukt som mislykket blomsterbed der,. Det bare krydde av stormask! :)

Kremt, kremt, dette kan vi snakke nærmere om når det nærmer seg vår. Gode skråninger har alltid vært min store lidenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg ha vært i hagen på det huset vi bodde før da. det var en fuktig skråning som ble brukt som mislykket blomsterbed der,. Det bare krydde av stormask! B)

Men vi som bor på min side av byen har en aldri så liten fordel(?) i at snøen smelter MYE tidligere enn oppi bymarka. :P hvordan skal jeg godgjøre "gourmetmaten" til laksen når den er fikset om noen måneder???

Bor ikke langt unna, så du kan stikke innom og sjekke worm-cribben min sånn ca. mai..kan være du får noen tips da..

Ps. vi som bor på rettsia, får en hard tørn med å holde kontroll på hood`en til våren. Ofte kommer de strømmende til for å plyndre våre moseskråninger...fordi deres egne har tæla... Det er et hardt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke langt unna, så du kan stikke innom og sjekke worm-cribben min sånn ca. mai..kan være du får noen tips da..

Ps. vi som bor på rettsia, får en hard tørn med å holde kontroll på hood`en til våren. Ofte kommer de strømmende til for å plyndre våre moseskråninger...fordi deres egne har tæla... Det er et hardt liv!

Er hood det samme som måser,kråker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snelle så har jeg kanskje plaget dere nok, men har funnet en som ser grei ut. Holder det med en som tar 180 meter med 0.45 sen? :P

Jada, det holder i massevis. Meget sjeldent jeg har kjørt på laks som er over 80 meter uti elva ihvertfall. Kanskje med unntak av når de går ned et stryk og man ikke klarer å følge like hurtig etter. I Nidelva nedre deler er det heller ingen stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det holder i massevis. Meget sjeldent jeg har kjørt på laks som er over 80 meter uti elva ihvertfall. Kanskje med unntak av når de går ned et stryk og man ikke klarer å følge like hurtig etter. I Nidelva nedre deler er det heller ingen stryk.

Fint å få det bekreftet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, kremt, dette kan vi snakke nærmere om når det nærmer seg vår. Gode skråninger har alltid vært min store lidenskap.

Da tør jeg ikke fortelle deg hvor vi bor nå. :) Mamma har "matet" alle potteplantene sine med kaffegrut hele sommeren i fjor og opplevd enorm økning i fine planter og antall mark hun finner under hagearbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er det ofte slik at unggutter og kvinnfolk gjerne tar fisk den første sesongen de fisker. Kanskje er det fordi de fisker annerledes enn den gjennomsnittlige laksefisker? Jeg tok min første laks som 13 åring (13,5 kg), riktignok etter noen fiskeløse år og i løpet av de neste to sesongene hadde tre av mine kompiser på samme alder tatt laks på over 10 kg. Ikke det at de sto på så sykt mye, men av en eller annen grunn var vi fire kompiser som alle hadde tatt storlaks før fylte 15 år. Tror det var Møre Silda vi alle tok på. Jeg endog på en liten sluk på 18 gram tidlig i juni.

Det skal tillegges at alle de andre har sluttet med laksefiske for lengst, mens det kun er meg som fortsatt er på kjøret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel snart snella i boks også! :) Utifra mye sjekking på diverse nettsteder og "ukelønn matematikk" har jeg falt på en finale mellom disse to

deltager 1

Deltager 2

Bare å komme med sine meninger. To ting som må nevenes er at 2ern har større senkapasitet og at prisforskjellen er ett sett da jeg må betale frakt selv om valget faller på viva men alivioen kan jo enkelt og greit handles inn på agdars nede i byen

HVILKEN bør jeg velge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.