Gå til innhold
Fiskersiden

Veg's forberedelser til laksedebuten


veg
 Share

Recommended Posts

???

Fotball slutta jeg med i fjor (og det hadde ingenting med fisking å gjøre, det ble bare kjedelig-æresord) :)

Og for de som lurer på var det snella mi som endelig har ankommet postkassa. Mye penere enn china/japan/taiwan/indonesia etc produserte haspelneller altså.(ambassadeurc3 6500)

:D

En ting er sikkert, får Veg på en storlaks i sommer, da er løpet kjørt.

Mener du "galskapen begynner" ellere "da laksen vant og psykiatrisenteret fikk en ny pasient" ?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

???

Mener du "galskapen begynner" ellere "da laksen vant og psykiatrisenteret fikk en ny pasient" ?? :)

:D Det er nok berre det at galskapen starter og då er vegen til psykiatrisenteret kort uansett, Vegar. Vert du fyrst bitt av dette viruset så slepp det aldri taket, kvar elv du ser, enten på tv eller frå bil, tog, fly osv, vert vurdert og tar plass på harddisken. Om du ein regnværsdag ser ein stor meitemark på vegen vert den putta i lomma, sjølv om bestedressen er dagens antrekk. Nabohunden vert vurdert til kva for fluger den kan gjeva matriell til, alltid ligg tanken der for kva som kan vera giftigt neste gang. For det er alltid ein neste gang....... noko nattesøvnen og draumane kjem til å verta prega av. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det er nok berre det at galskapen starter og då er vegen til psykiatrisenteret kort uansett, Vegar. Vert du fyrst bitt av dette viruset så slepp det aldri taket, kvar elv du ser, enten på tv eller frå bil, tog, fly osv, vert vurdert og tar plass på harddisken. Om du ein regnværsdag ser ein stor meitemark på vegen vert den putta i lomma, sjølv om bestedressen er dagens antrekk. Nabohunden vert vurdert til kva for fluger den kan gjeva matriell til, alltid ligg tanken der for kva som kan vera giftigt neste gang. For det er alltid ein neste gang....... noko nattesøvnen og draumane kjem til å verta prega av. ;)

Når det gjelder det med vurdering av elver ble jeg infisert av viruset allerede før sommerferien i fjor. :D

Vi skulle på speiderleir i åndalsnes og jeg satt med øyna som stilker gjennom vinduet og hadde på meg polaroidbriller hele veien fra trondheim B).

Spotta faktisk en pen laks på et brekk i en småelv!!!(frabussen ja)!! :D:D

Leverer nysnella laks til sommeren er det slutt på svenskevitser for min del altså B)

Men jeg kan ikke fortelle danskevitser heller da fordi jeg kjøpte snella billig av nettop en danske på qxl.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kommer fra mannen som tilbringer store deler av vårnettene med å luske rundt på byens plener med lommelykt og soddspann......

;)

Soddspann??? :D

Er ikke container bedre?? :P

Bare er litt tullete idag jeg :) (fortsatt glad for at snella er kommet :) )

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og prøvekasta litt i hagen i dag. Var ltt ekkelt i starten med så lang stang og multirulle(med 0,46 sen) men etterhvert fikk jeg dreisen på det (da brukte jeg tyngre søkker)

veg

:D Då er du godt igang med treninga, Vegard, fortsett med det så går det som ein lek når sesongen står for døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Då er du godt igang med treninga, Vegard, fortsett med det så går det som ein lek når sesongen står for døra.

Ikke for å hakke på bagateller men den D en skal ikke være dær ;)

Navnet er Vegar. :D

Ikke ta det personlig, men jeg blir alltid irritert når folk staver navnet feil :D

(selfølgelig vet jeg at du ikke kunne vite det sånn uten videre ) :)

Veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge inn bilete av fiske utstyret.

Og av treninga, så de med erfaring kan rettleie deg :rolleyes:

Lykke til!

Hadde tenkt på det selv, men da må jeg få fiksa laptopen først.

Stanga ligger faktisk i denne tråden(13fot og kastevekt 20-70 gram), snella er en ambassadeur c3 6500 og sena jeg bruker er trilene xl long cast i 0,46 som har en bruddstyrke på 20kilo.

tyngste søkket jeg brukte var 20 gram.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og prøvekasta litt i hagen i dag. Var ltt ekkelt i starten med så lang stang og multirulle(med 0,46 sen) men etterhvert fikk jeg dreisen på det (da brukte jeg tyngre søkker)

veg

Da var du sannelig i gang, Vegar.....gratulerer med ny og flott snelle! Smell nå på et 60 grams søkke, 20 blir for pinglete! Sølvreven betaler garantert villig vekk han vettu når dette søkket fyker gjennom stuevinduet til naboen :D Sagt med andre ord: Med mindre du har stor hage, kan det lønne seg å ta det pent med kastingen i tettbebygd strøk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, start med korte kast. Og øk på når du har kontroll. Vipp med stanga rolig opp/ned med et søkke som du skal kaste med. Der søkket er hengende i lina like nedenfor stangtupp. Når snella er frigjort for kast ! Da skal ikke søkket gå rett i bakken, men gjerne gå sakte ned for hvert rykk i stanga. Justeres på høyre siden på snella, rett ut for senter trommel. Jeg bruker null brems på utkast, men anbefales ikke for nybegynnere :angry2:

Da får du garantert backclash når du tar i for et superkast. Og ihvertfall hvis søkket eller opphenget hekter seg fast i noe når du skal kaste på null brems. Bruk alltid tommeltott over trommel, såvidt at den berører lina som er på trommel. Får du problems med kastet, så trykk tommel over trommel fortere enn svint og brems trommel for "over-run". Akkurat dette er nok det mest utfordrende :D

Så start med "brems" på trommel når du kaster, og løsne brems når du får mere kontroll og kjenner hvordan det funker. Husk at en kraftig vipp i stanga etter utkast også kan få snella (trommel) til å løpe løpsk. Eller når du tar i, og det er mye luftmotstand i redskapen i kastet. Som når du prøver å kaste med sluker som ikke tåler mye motvind f.eks. (Trønderskeia er en av dem). Jo mere man tar i, og jo mere mislykket kastet blir, jo raskere må man være frempå med tommel og bremse trommelen ganske så kvikt :P Vanskelig å forklare, men du finner sikkert ut av det.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda et veldig godt råd, når kastene sitter som støpt :angry2:

Gå ned på Skovgård. Vent på 7`ern fra byen. Er en holdeplass der. Hekt på lina på bussen. Og klarer du å stoppe bussen før den har nådd Askeladdveien er du klar for Gaula :P

Blir vel samme følelsen som å kjøre på en Megalaks vil jeg tro. Bra trening i clutchbruk vil jeg si. Men ikke si til bussjåføren at jeg har sagt det B)

Kan jo evt. gi deg et tips når jeg kjører 7`ern forbi der :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda et veldig godt råd, når kastene sitter som støpt :P

Gå ned på Skovgård. Vent på 7`ern fra byen. Er en holdeplass der. Hekt på lina på bussen. Og klarer du å stoppe bussen før den har nådd Askeladdveien er du klar for Gaula :D

Blir vel samme følelsen som å kjøre på en Megalaks vil jeg tro. Bra trening i clutchbruk vil jeg si. Men ikke si til bussjåføren at jeg har sagt det ;)

Kan jo evt. gi deg et tips når jeg kjører 7`ern forbi der :D

Men da må jeg jo kjøpe ny sen :P

(blir jo fort tomt)

For all del, start med korte kast. Og øk på når du har kontroll. Vipp med stanga rolig opp/ned med et søkke som du skal kaste med. Der søkket er hengende i lina like nedenfor stangtupp. Når snella er frigjort for kast ! Da skal ikke søkket gå rett i bakken, men gjerne gå sakte ned for hvert rykk i stanga. Justeres på høyre siden på snella, rett ut for senter trommel. Jeg bruker null brems på utkast, men anbefales ikke for nybegynnere :P

Da får du garantert backclash når du tar i for et superkast. Og ihvertfall hvis søkket eller opphenget hekter seg fast i noe når du skal kaste på null brems. Bruk alltid tommeltott over trommel, såvidt at den berører lina som er på trommel. Får du problems med kastet, så trykk tommel over trommel fortere enn svint og brems trommel for "over-run". Akkurat dette er nok det mest utfordrende :D

Så start med "brems" på trommel når du kaster, og løsne brems når du får mere kontroll og kjenner hvordan det funker. Husk at en kraftig vipp i stanga etter utkast også kan få snella (trommel) til å løpe løpsk. Eller når du tar i, og det er mye luftmotstand i redskapen i kastet. Som når du prøver å kaste med sluker som ikke tåler mye motvind f.eks. (Trønderskeia er en av dem). Jo mere man tar i, og jo mere mislykket kastet blir, jo raskere må man være frempå med tommel og bremse trommelen ganske så kvikt :P Vanskelig å forklare, men du finner sikkert ut av det.

Faktisk lettere å forstå enn diverse youtubefilmer om temaet.

Takk for enkel innføring ^_^

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.