Gå til innhold
Fiskersiden

Guttedrømmen oppfylt.


torrybra
 Share

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og der var drømmen satt litt på vent :D

Fikk tlf fra min mor i dag, som hadde kjørt forbi båten der den ligger. Hun sa jeg måtte kommer meg avgårde å sjekke den med en gang, da det var noe som ikke stemte, båten var full i vann.

Dro avgårde fra jobben i full fart, og ringte samtidig forhandleren som jeg har kjøpt båten av. Da jeg kom fram var de faktisk alt på plass med pumpe, så det skal de ha.

Båten lå fryktelig lavt i vannet, og fløt bare på flyteskummet i skroget mest sansynlig.

95330_s.jpg

Herlig blanding av saltvann og batterisyre:

95331_s.jpg

Så nå er det bare og smøre seg med tålmodighet en stund til.

Er nå glad jeg kjøpte nytt med garantier o.l. Hadde slitt litt nå hvis det var en bruktbåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare en ting å si:

Jævlig kjipt!

og hev kjøpet.... Skummet er nå vanntrukket og tungt, dette vannet får du ikke ut igjenn, pluss at det er fult av syre....

dette vil tære på ALT som er i båten og i lasterommene i all framtid.....

Håper dette ornder seg fort..

min båt står fortsatt på verksted ....18 måneder etter at den gikk til bunns med full kasko!... Det er kunn pisk og mas som virker (litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er noe dritt når slik skjer. Jeg er glad når jeg ser dette at jeg har min på henger. Hvordan i all hverden klarte den å bli så full av vann. Jeg hadde stengt kuleventilen på min når den sto på hengeren og da ble det en del vann, men så det heldigvis føre det ble slik at det skjedde noe med batteri etc. Jeg hadde stengt krana på slangen som fører ut vannet fra dekk. Siden den gang er den aldrig vært stengt! Her tror jeg det gjelder å prøve å heve kjøpet om mulig. Syra eter jo alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis også min på henger, men har opplevd "halvdruknet" båt engang jeg glemte å sette i bunnproppen før sjøsetting....

Utolig kjedelig uansett, når drømmen endelig er oppfylt. Har du/ forhandler funnet ut av hva årsaken var? Hvor tar den inn vann? Litt avhengig av design og hva som er montert kan det være greit å sjekke selvlensen, boltene til påhengeren og ikke minst der du har festet reciveren/svingeren til ekkoloddet. Alle steder hvor det er laget hull i skroget er potensielle problemområder. Selvfølgelig litt sent nå, men det er lurt å ta en lommelykt å sjekke alle slike steder fra innsiden mens båten ligger på vannet. Kommer det en dråpe fra et slikt sted er det nok til at man bør demontere og legge på sicaflex før man setter ting på plass igjen. Dette kan være litt vrient på båter med doble skrog, men bør gjøres med jevne mellomrom uansett.

I utgangspunktet bør man være forsiktig med åpne batterier i båt, trodde det meste av båter i dag kom med batterier av geletypen? På bildet ser det ut til at motorhuset har gått klar av vannet, hvis ikke kan du ha endel korrosjonsproblemer å se frem til. Er ellers enig med andre her i at du bør vurdere å heve kjøpet, du skal i hvertfall ha et solid prisavslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette va trist.

Men jeg er sikker på at det vil få en lykkelig slutt. Forhandler ordner helt garantert opp i dette. :)

Tenk positivt , og gled deg til alle de fantastiske turene du og din familie får med båten i framtiden.

Hvis du trenger bistand til å få dette fixet, så har du tlf nr mitt. Jeg stiller ASAP

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er båten kommet på land hos Frydenbø som har vært veldig behjelpelig hittil. Var ikke umiddelbart noen synlig årsak til dette. Båten har gelebatteri og er selvfølgelig selvlensende, men her kan det se ut til at det er nettopp den veien vannet er kommet inn. Motoren ser ut til å ha klart seg. Puter, toppen av besintanken o.l. har akkurat gått klar av vannet. Sikringene var under, så de er røket. Så fikk ikke startet den innvendige pumpen og lanternene. Flyteskummet skal ikke trekke til seg vann ifølge de jeg har pratet med. Nå får jeg gi de litt tid til å gå over båten, så får vi se hva dette ender opp med. Har tro på at det løser seg helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skummet ikke trekker til seg vann, bør du ta med ei klype hasj..

Dette er typisk noe de som har solgt båten har STOR innteresse av å få fram.

Ta båten på ei av biltilsynets vekter og vei den og sammenlign med oppgitt vekt. Du har jo egenvekt på henger og motor oppgitt fra før så vekta på båten bør være grei skuring.

Syre vil ødelegge alt av elektriske kabler og dingser det har vært i berøring med, alt av metall (også "syrefast") vil bli påvirket av dette oppholdet under vann.

Om frydenbø er seriøse gir de deg ny båt og motor uten spørsmål.

Men de vil prøve å bagatellisere dette så mye som mulig vil jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Det har selvfølgelig litt å si hva slags flyteelementer det er i båten, og hvor lenge det har ligget under. Det er jo ikke på langt nær alt som trekker til seg vann som trekkpapir. Da ville det ikke vært mye hjelp i å ha flytemiddler. Men det som er utfordringen her er når dette tørkes opp. Syre og salt som har kommet inn over alt er ikke bra. Den må jo høytrykksspyles i alle bauer og kanter med vann og evnt basisk oppløsning for å nøytralisere, og alle sikringsplinter og el koblinger må skiftes i hvertfall. Dette vil du ikke få ok uten dette. Det vil irre i lang tid etter,og etses opp. En kompis hadde en liten lekkasje ved styreenheten på en ny båt. den lille litern med saltvann som lå noen mnd føre det ble oppdaget i ett skott irret i stykker alt av ledninger og koblinger. Husk at blandingen som har nådd sikeringer etc vil trekke inn i kablene der de er mantlet eller der det er satt på kabelsko og lign. Hele el-anlegget bør gåes i gjennom med argusøyne.

Så her ville jeg fulgt nøye med. Det er en annen ting også: om det har satt seg denne ulekre blanding av vann og syrebad så er det en mulighet at det vil bli lukt i varmen som ikke er spesielt gunstig. Jeg regner med at forsikringen er i orden. Om du får den minste tvil om det de tilbyr eller sier ikke nødvendigvis er ok så betal en takstmann for å komme med sitt synspunkt. Båttaksmann betalt av deg er mye sikrere enn om de eller forsikringen gjør det. Jeg er sikker på det finnes noen i ditt område. Og at det kan være vel brukte kroner. Men Frydenbø er vel en seriøs leverandør, og de må vel ha en form for forsikring. men i denne "prisklassen" kan det jo hende de er selvassurandør. Om motoren er helt ok vil de jo slippe forholdsvis gunstig unna med evnt å bytet båten. Husk at du skal ha glede av denne så lenge du har den, og det er ikke moro om dette skal skape driftsproblemer i lang tid. Kanskej en ide å nevne at denne kjøpshistorien som staret lykkelig følges av noen tusen på nettet som er svært interresert i å se hvordan det ender.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med båt, trist med det som skjedde.

Dette er vel ikke en "skade" som automatisk gir rett til heving av kjøp.

Det er ikke bare forbrukere som har rettigheter i slike tilfeller, selger har sine rettigheter de også.

Hvis jeg ikke har misforstått helt så har selger krav på å forsøke å reparere samme skade 2 ganger før kjøper kan kreve å heve kjøpet.

Nå virker jo dette som en seriøs forhandler, som stiller opp med pumpe o.s.v så det ordner seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff Uff, dette var surt. Meget glad at du kjøpte hos frydenbø - de bruker å være seriøse. Trenger du hjelp fra en "proff" fra båtbransjen er det bare å ta kontakt. Har du ett bilde som viser hvor langt motor var nedde - det ser ikke så galt ut på bildet.

Peter

Det bilde som ligger her på siden er vel det beste jeg har. Motoren duppet vel et par cm nedi i forkant der. Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt hvis dette ikke løser på en grei måte. Jeg har jo ikke greie på dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bilde som ligger her på siden er vel det beste jeg har. Motoren duppet vel et par cm nedi i forkant der. Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt hvis dette ikke løser på en grei måte. Jeg har jo ikke greie på dette i det hele tatt.

Normalt sett skal dette ikke være et problem, hvis motoren ikke har vert lengere nede. Specielt ikke hvis du ligger i en havn med meget ferskvann. Batteri, hovedstrøm, kabler og kansje elektrisk annlæg/starter er nokk skadet. Hvis dette blir byttet skal der ikke være grunn til å skifte motor. Hvor længe har båten lagt i ro siden du brukte den sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.