Gå til innhold
Fiskersiden

snøre på snella.


Hafnor
 Share

Recommended Posts

hei. bestilte nettopp nye accurate bx 2 600 snelle link: http://www.accuratefishing.com/products/bx2/bx2_600.php

men sliter med å finne ut størrelsen på den. det står at den tar 65# 484meters spectra line. vet at det er små forskjeller på hvilken spectra (multi) snøre men det er av merket jerry brown står også at den tar 300 yards 40# Mono . vet dere har skrevet en liste på dette men finner den ikke igjen. kan noen hjelpe meg? ga 720 dollar for snella med ekstra handle og 300yards med 65#. tror merket # står for pounds eller lb. herregud det er vanskelig med disse amerikanske måleenhetene. kan noen sammenligne snella men en lignende snelle størrelsemessig. ellers fikk jeg også med 100meter med 130# mono. dette fikk jeg gratis så tok den groveste sena slik at jeg kan bruke den som fortom osv. men jeg har sett at de pleier å legge flere meter med fortom mono i usa på snellene. holder knuta når det er såpass forskjell på diameteren og hvilken knute bruker de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at snella tar 300yards med 0,024` 40lb mono.

Noe som burde tilsvare ca 280m med 0,60 (0,024 * 25mm).

Noe som igjen kan passe bra med 500m+ 0,41 PP.

40lb mono er ikke nødvendigvis 0,80... Sufix superior 80lb er det samme som 0,80mm. Dam imperial soft leader 80lb er 0,70mm mens mustad ayaka troll 0,80mm er 100lb.

Så det spørs om lb står for tykkelse eller brudstyrke....

130lb mono etter gamle målestokken (tykkelse) vil nok tilsi 1,6mm eller tykkere.

Mens moderne mono på 130lb er alt fra 1mm (mustad ayaka troll) til 1,4mm. Blir sikkert knall til litt grøvre lange/kveite fortommer :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendte mail til charkbait. de mente at multisena (visstnok 60lb) var på 0.34-0.36 mm og 130 lb monoen var 1,2mm. dette tror jeg blir bra som fortom og muligens litt underlag for å fulle hele. skal ikke fiske særlig dypt(max 150m)

ellers så jeg i en tråd noe om utvekslinger på sneller. snella er to speed og har på høygir 5:1 og lavgir 2.2:1 vil dete si at på høygir går spolen 5 ganger rundt på et sveiv? hvor mye ca. i cm tar snella på høy og lavgir per sveiv?

er dette for høy utveksling sett i norske farvanns øyne? ( skal muligens brukes til litt jigging utenlands etterhvert også etter tropiske arter/tuna, wahoo, dorado etc... hva er optimalt bruksområde for snella?

elllers tusen takk for utfyllende gode svar. dere er til stor hjelp når det gjelder sære spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer at med utveksling 5:1 så går spolen 5 ganger rundt pr runde med sveiva.

Når det kommer til antall meter inn pr runde med sveiva så må du finne omkretsen på spolen og gange den med utvekslingen :)

Ikke noe problem med den utvekslingen til fisket du beskriver. Har selv ei to-girs snelle med 6:1 og 3:1 i utveksling som jeg bruker til fiske fra 50-400m og det funker som bare det. Høy utveksling utgjør kun et problem under veldig tungt fiske med 1kg+ bly og på veldig dypt vann, men det er ikke bare utvekslingen som bestemmer hvor tung det blir. Str på spolen kontra sveiven har også mye å si.

Snella blir sikkert knall til vanlig pilking og meite i norge.

Samt at den er mer en kraftig nok til lettere fiske i varmere strøk etter de artene du nevner (untaket blir big game etter blufin og div marlin...).

Kunne tenkt meg ei accurat snelle selv etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det Rønsingen, svært informasjonsrik informasjon du gir meg. kjøpte accurate snella på charkbait.com (trolig billigste siden i usa for sneller). snella er visstnok helt sinnsyk, ifølge anmeldelser og fra forum. all innmat er byttet og forsørret til innmaten i big game snellene sine ATD 12, 30 osv. dobbelt bremsesystem skal også gjøre bremsen til noe av det jevneste bremsen testpanelet har testet.

fikk min snelle for 600 dollar shippet til usa der en venn av meg henter deg til Norge. du får også 25usd gift card(juletider) der som du kan bruke i samme slengen på snøre eller hva det måtte være. snella tok visstnok en tunfisk på 314 pounds for en tid tilbake så det skal nok holde for det meste=) løp og kjøp folkens, der har du snelle i generasjoner =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.