Gå til innhold
Fiskersiden

isen er på vei


hansi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det noe regel som kan følges for å vite hvor trygg isen er? Hvor mange dager med minus grader? Osv. Jeg er alltid så skeptisk til å gå på isen.

Jeg har som regel at jeg venter til venndølene er kommet seg utpå de er som regel først ved toppdalsfjorden :) Det er mye ferskvann i fjorden så den fryser veldig fort med disse temp..Torsken er også der inne så gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka skogsfjorden i dag og den var ca 15-20 cm tykk!!!!!!!!

Sjekka ikke så mange plasser men regner det som solid. Jeg vil uansett ikke oppfordre noen til å gå på isen, men jeg kan si at jeg kommer til å gå på den.

Tjukkere enn jeg trodde, husk bare at det har vært plussgraf\der og vind. Samt snøen isolerer også. Positivt var det at det ikke var snø på isen, nå vokser den fort.12minus he he.

Wiggy, jeg vil ikke anbefale noen å gå på isen før den er minimum 10cm ved stålis. På blanda is er det gjerne lurt å legge til noen buffere i form av ekstra cm.

Så lenge det er skikkelig kaldt så er saltvannsisen seig, men det skal ikke mye vind til før varemere vann presser seg opp under isen og den smelter fra undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ytterst på try i går, sjekka isen og lot det være med det. Var vel å 5-7 cm helt inne ved land, var alene og sur vind fikk meg til å vende hjem i steden. Tror den høye tempen som har vært i sjøen denne høsten har gjort at det fryser sakte. Men nå pleier vi vel normalt her nede ikke å fly på isen før i februar vel, dersom det i det hele tatt legger seg is, så det kan jo ha noe å si det å:D På denne tiden har vi jo ellers dorget både sø og lyr....... Nå er jo alt fryst inne:(

Tror vi tar turen over til lene/grønsfjorden i morgen for å ta en sjekk der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se vi ender opp på et ferskvann og balanserer opp noen sjebber og aurer i steden:) Mulig vinden som har vært gjør at isen ikke legger seg så lett.

Det enkle og trygge alternativet er jo også skogsfjorden og prøve på den feite bestandsdelen av sø der inne, men vi får se hva kvelden bringer av planer.....

Snakket forresten med svigerfar til brodern i dag, og gleder meg til våren./sommeren..:D Plan: revet, med min båt hvor vi møter han og han kan fungere som sikkerheten/backupen vår (er fisker). Eller for å si det sånn; han gir beskjed om når han tar turen og vi er velkomne etter... Han tar mye torsk der ute på vekter rundt 10+ ferdig sløyd og mye pen sei.... Greit å drømme om noe varmere fiske:) Regnet oss vel frem til ca 2 timers gangtur ut dit med båten min og det skulle jo være realiserbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det får være et prosjekt for seg selv og noe å komme tilbake til:)

Hvilken side/hvor er det de entrer isen fra på innsiden av Varodd??

Jeg tipper de går ut fra båthavna på bysida, i narviga, men det er jo bra å gå ut fra rona også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del folk ut på topdalsfjorden i dag. Og det gikk en gjeng på skøyter fra smalsund til mones (skogsfjorden) i går. Så isen må være greit nok.

Ifølge et rundskriv fra Arbeidstilsynet om «kjøring på is», bør det være minst 20 cm stålis før man trygt kan bevege seg utpå isflaten i kjøretøy. Da med maksimal vekt på to tonn.

For traktorer, eller andre kjøretøy med vekt mellom 5 og 7 tonn, må det være 40 cm stålis.

For sikker gåis anbefales 10 cm stålis.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del folk ut på topdalsfjorden i dag. Og det gikk en gjeng på skøyter fra smalsund til mones (skogsfjorden) i går. Så isen må være greit nok.

Ifølge et rundskriv fra Arbeidstilsynet om «kjøring på is», bør det være minst 20 cm stålis før man trygt kan bevege seg utpå isflaten i kjøretøy. Da med maksimal vekt på to tonn.

For traktorer, eller andre kjøretøy med vekt mellom 5 og 7 tonn, må det være 40 cm stålis.

For sikker gåis anbefales 10 cm stålis.

Å ja da, målte den i topdalsfjorden, ca 12-15cm, og den venter i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen har lagt seg på sponga og bankefjorden, det er tatt mye torsk på skogsfjorden opp igjennom. Vi fikk også mye hvitting og......ørretpinner? Stor ørret :)

Hehe....så finnes det store pinner også da!

Men sjansen for utgytt fisk er vel kanskje stor? Og de ser jeg ikke helt poenget med å sitte på isen å fiske etter.....

Men hvis torsken trekker helt innover der bør det vel kanskje gis en sjanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet jo ikke hva som biter på. jeg fisker primært for forandringens skyld og naturopplevelsen når jeg isfisker. Sjøørret fisker jeg helst utenom.

Abbor, røye og torsk- villing er vel det jeg helst vil ha.

Det er mye blank sjøørret i skogsfjorden nå, det forundrer meg om ikke. Pass opp for utgytt laks. De gyter skogsfjordbekken.

Mulig sponga har litt å by på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.