Gå til innhold
Fiskersiden

Byttefiskens bevegelser i vinterhalvåret


Mrot
 Share

Recommended Posts

For min del er abbor, gjedde, gjørs og lake alle aktuelle arter frem til meitefisket med stang starter rundt april.

Så når man skal ut å fiske rovfisk, hvor leter man? Ekkolodd har jeg, men skulle gjerne hatt litt mer basisviten om

hvor mort, laue, krøkle, småsørv og hork befinner seg om vinteren?

For alle som fisker etter rovfisk er dette kanskje noe av det mest interessante å få greie på!

Finner man stimene er det sannsynlig at man finner rovfisken like i nærheten. Dette er selvfølgelig noe som er like aktuelt sommerstid.

Det er vanskelig å definere noe som gjelder overalt, det er vel egentlig helt umulig, så jeg tar meg friheten til å tenke litt høyt om Vansjø:

Hvilke rovfisker spiser hva her? Sannsynligvis er det nok ofte sånn at det som blir servert blir fortært, men jeg ser ikke

bort i fra at Laue er Abborns favorittmat i Vansjø. Muligens krøkle i de dypere partiene der abborn jager mer pelagisk.

Har fått inntrykk av at mort er et kanonagn, men foretrekker abborn laue i vann der de fins?

Gjørsen i Vansjø har jeg lest at er glad i hork og krøkle. Derfor må det jo være en idè å lete etter gjørsen der det er 7-8 meter eller dypere.

Hva lake helst spiser er jeg jammen ikke sikker på. Hvis det er sånn at mort, sørv, flire og småbrasme trekker ut på dypere vann, og ved bunnen

på vinteren passer det veldig godt overens med når det er lettest å få lake, og når lakene er mest aktive.

Jeg er usikker på om gjeddene følger byttefisken på samme måte som abborn, deres strategi er vel gjerne å finne gode gjemmesteder i nærheten av

næringsrike områder, men at det ofte fins bra med gjedde i nærheten av store stimer med laue har jeg inntrykk av.

Jens Ploug Hansen skriver at laua gjerne holder seg langs skrenter og over grunner på 6-14 meters dyp.

Er deres inntrykk det samme? På sommeren er ihvertfall skjær i Vansjø steder der det ofte står laue, og skjær er det mange av i Vansjø.

På vintern kan dette kanskje bli i grunneste laget.

Mortens vandringer og bevegelser i de forskjellige årstider vet jeg lite om annet enn sommerstid da den stort sett befinner seg i vegetasjonen på dagtid.

Nattestid trekker den ut for å spise plankton, noe gjørsen kanskje er ekstra glad for!

Setter pris på alle erfaringer og teorier, tenk høyt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen innspill?

Så begynne med noen tanker jeg da så får vi se hva som skjer :)

Jeg fisker da stort sett bare abbor og mort når det kommer til byttefisk.

Men hvor disse oppholder seg er vanskelig og si uten litt lokal kunnskaper om sjøen du skal fiske i.

Så det kommer veldig an på hvordan sjøen er.

Var ett sted nå i helga, der har sjøen nokså jevn bunn. Den var vel 3m på det dypeste vis jeg ikke tar helt feil.

Og der virker det som uten så mye kulper og rygger som fisken kan oppholde seg på, så beveget fisken seg mye.

Plutselig var fisken den, så ble den borte en stund før den kom igjen.

Vi var da 2 stk og når den ene fikk fisk fikk den andre også.

Og samme når det ikke var fisk og få..

Men kommer du til ett nytt sted så er det bare og prøve borre som gjelder.

Fisker du på 1m, borrer ett hull 10m lenger bort og der er det 3-4m så er vel sjansene store for att det er noe fisk i nærheten

Men er jo bare og prøve seg frem.

Også kanskje ikke gi opp med det første.

Stedet som jeg og Yosh her på forumet har fisket gjedde på i år. Første gangen vi var der gikk det veldig dårlig.

Men vi bestemte oss for og prøve en gang til, og det anger vi ikke på

For der har vi fått mye gjedde i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel i Vansjø, og følger nøye med på ekkolodet (ikke bare på grunn av fisken, men skjærene også) når jeg bruker båten. Min erfaring er at nå som vannet er kaldt, trekker byttefisken ned på 4-8m, og kanskje enda dypere. De stiller seg gjerne inntil kanter, og står der og sturer. Sammenlikner jeg dette med hva jeg ser i akvarium med naturlig vanntemperatur, slutter karpefiskene nesten helt å spise når vanntemperaturen går under 5 grader, og samler seg i små grupper i hjørnene. Dette har nok sammenheng med at fordøyelsessystemet fungerer dårlig i så kaldt vann, så fisken klarer ikke å fordøye det den spiser innen rimelig tid. Nå får vi fisk når det er kaldt i vannet uansett, men næringsinntaket er altså bare en brøkdel av hva det er i juli. Samtidig er fisken lite mobil, du må treffe den i hodet med maggoten for at den skal ta. Det er med andre ord sesongen for mange hull og slitne armer. Hvis man er et sted hvor det er relativt flat bunn, bør man søke opp de små endringene som er. Ofte vil det være noen groper og rygger, selv om forskjellen er liten. På områder med jevn bunn skal det ikke mer til enn en halvmeter forskjell i dybde før det er relevant.

Etterhvert som lyset vender tilbake, blir det også mer aktivitet på agnfisken. Den sturer mye mindre, og blir mer aktiv i sitt matsøk. Du merker godt forskjellen på agnfisk i januar og mars, når det kommer til hvor enkle de er å finne, rett og slett fordi de beveger seg mer og derfor finner maggoten selv, i steden for at du må finne fisken. Nå finner du agnfisken mye grunnere, kanskje helt inne på grunna på 0,5 meter, men mest på 2-4 meter.

Rovfisken følger selvfølgelig agnfisken. Krøklebestanden i Vansjø er ikke noe å rope hurra for, så å hvis målet er pelagisk jaktende fisk med krøkle på menyen, er ikke Vansjø ditt mest fangssikre sted.

Jeg har fått svært få laue i januar-februar, men det kan komme av at de står enda dypere enn jeg pleier å fiske. Vanligvis fisker jeg ikke etter agnfisk dypere enn 6-8 meter, på grunn av utfordringene med dybden og lette agn.

Hvis ikke du bruker for allerede, er dette noe du bør begynne å utforske snarest. Senere i sesongen, kan foret få ønsket effekt etter bare noen minutter, mens nå kan det ta en dag eller tre før du får fisken inn over foret (eller "swimmen" som meitere kaller det). Men for å vite hvor man skal fore, er det en fordel å finne et passelig sted først. Har du fått en karpefisk i et hull, er det et bra sted å starte. Tidlig i sesongen, prøver jeg gjerne å fore et hull eller to i god tid før jeg skal fiske. Hvis jeg vet jeg skal fiske på søndag, stikker jeg innom fiskeplassen på fredag etter jobb, borrer et hull og slipper ned en forball eller to. Sannsynligheten for at det står en mort eller ti der på søndag er overhengende. Dessverre er det ikke alltid man har tid og mulighet til dette, og da er man tilbake til letetaktikken....

Foret behøver ikke å være spesielt avansert, og det er bare fantasien som setter grenser. Et bra sted å starte er havregryn med mye sukker og kanskje litt anis. Bland en halvliter hjemme, og helle på vann når du kommer til fiskeplassen. En eller to knyttnevestore baller er i hvert hull er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gode tips!

Det er først og fremst rovfisken jeg er ute etter, men det skader ikke å ha et par ferske mort med seg:)

Krøklebestanden er jeg usikker på, den er vel ikke spesielt lett å få på vanlig utstyr.

Vil tro det er mest av den i Storefjorden.

Gøy det er flere som fisker i Vansjø, har sett et par av rapportene dine!

Hvilke av bassengene er du mest kjent i?

Jeg er bruker ofte fôr, og taktikken du beskriver høres bra ut.

Meitefisker du på sommeren også?

Det er noe lettere å få agnfisk da ja.. :lol:

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gode tips!

Takk. :) Jeg har fisket mest i det vestre bassenget frem til utfiskingsprosjektet. Se her for ulike rapporter om vann og fisk. http://www.morsa.org/rapportarkiv.php Særlig er denne verdt en kikk: http://www.morsa.org/pdf/rapp_id20_227_2004.pdf

Etter at garnfisket for alvor tok av i det vestre bassenget, har jeg fisket mest i Storefjorden. Siden båten har sin hjemmehavn i Mosseelva, drar jeg sjelden langt østover.

Du kan fint legge opp et lager av agnfisk og fryse ned. Min erfaring er at mort, flire og sørv er godt egnet til dette, mens laue bør brukes når den er fersk. En kompis og jeg gjorde et lite forsøk for noen år siden, hvor han fisket med agnsild og jeg med laue som hadde vært frosset. Han vant klart.... Etter dette har jeg ikke brukt frossen laue som agnfisk. Når du fryser agnfisken, er det en god ide å fryse de stykkvis, for så å legge de over i en lufttett beholder eller pose for videre lagring i fryseren. Da tiner de fort når du trenger de, og det er enkelt å ta med det antallet agnfisk du trenger for en dags fiske. Bare legg agnfisken på en fjøl i fryseren over natten, så kan du legge de sammen etterpå uten at de fryser til en klump.

Jeg har tidligere meitet endel om sommeren, men de siste årene har det blitt mest dorging på meg. Familielivet setter endel begrensninger på tiden, og da blir det en prioriteringssak hva man bruker tiden på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, tror jeg både gjedde, abbor, gjørs og lake driter blankt i om det er mort, laue eller krøkle de skal spise. Men noen av disse artene er kanskje et lettere bytte... Hva som er den beste agnfisken, er en helt annen sak. Det som lukter mest, og synes best i vannet, ER best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti disse rapportene før og de er meget bra! :(

Jeg vil også anta at de aller fleste rovfisker åpner munnen hvis det svømmer mat rett forbi, men det er nok ingen tvil om at

det fins rovfisk som helst spiser èn type byttefisk hvis det er mulig. Og gjerne søker seg til områder der "favorittmaten" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.