Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger treningstips


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Hjeeeeelp!

Håper på å gradere om få måneder på Taekwondo'n, men har et problem som heter armhevinger/pushup's.

Per idag tar jeg kun 40 stykker på rappen, og da går jeg ikke helt nedi med brystkassa.(ikke påkrevd)

Innen neste graderingsmulighet må jeg klare minst 60 stykker, noe som betyr at her må trenes.

Hvordan skal jeg klare dette på best mulig måte?

Broder'n sa til meg at jeg måtte ta så mangen jeg klarte når jeg først trente, så vente 2 til tre dager til neste gang.

Jeg tar da armhevinger en gang(så mangen jeg klarer) på mandag, onsdag og lørdag.

Er dette en bra måte å bli bedre på????

Dersom det er noen av dere som KAN trening, kom gjerne med deres meninger.

Jeg har ikke så god tid på dette, så jeg vil helst ikke trene feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen fitnessguru, men har drevet en del med styrke tidligere.

Jeg ville vel kanskje lagt på fire-fem kilo på ryggen e.l. og kjørt maks reps.

Alternativt blir det å ha på kanskje 10 kg og kjøre 3 sett av feks 15-20 reps.

Ikke kjør for tungt, da vil du over tid bli sterk, men ikke utholden, noe du må være for å klare 60 pushups. hehe.

Når man trener styrke, er det i hvertfall viktig å bytte på treningsmetoden for den aktuelle muskelgruppen innimellom. Musklene blir "vandt" til treningen hvis man kun kjører en type øvelse over lengre tid. Kan feks ha bena på stol for å forandre vinkelen på kroppen for å trene muskelen litt anderledes..

Hviletid for restitusjon av muskler er veldig viktig.

Man kan evt. kjøre på med kreatin og aminosyrer for raskere restitusjon. (Kreatin binder vann i musklene)

Ønsker man "mer utbytte av fettet på kroppen, kan man spise Tonalin 80 eller 100 (en mer konsentrert form av CLA, dette omgjør mer av fettet til muskler(tar 1-2 mnd før full virkning kommer)

Alt dette får man kjøpt i de fleste norske helsekostforettninger

Lykke til.

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... fikk dårlig flashback fra de få dagene i militæret nå.... 30 pushups med full felt utrustning og snøføyke og vind og godt over 35 effektive oppi kirkenes... fysj å fysj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... fikk dårlig flashback fra de få dagene i militæret nå.... 30 pushups med full felt utrustning og snøføyke og vind og godt over 35 effektive oppi kirkenes... fysj å fysj...

TUSEN TUSEN TUSEN , TAKK!!! Det hadde jeg fortrengt , helt til nå :( hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en del erfaring med styrketrening, push ups er en øvelse du fint kan ta 2 ganger om dagen,morgen og kveld dette fordi du bruker kun din egen kropsvekt og du er trent fra før,Hvis du har mulighet så er benkpress og press med løse vekter også bra, da trener du samme muskelgruppe,du kan også ta push ups med armene tettere sammen under kroppen,da tar øvelsen mere på armene,også lengre fra hverandre da tar den mer på bryst,det kan være du har mindre styrke i armene enn i brystet eller omvendt, :( og som han over sa,regulere vinkel på kroppen, da tar den lengre oppe eller lengre nede ettersom vilken vinkel du har på kroppen,lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remember to relax, breathe and speed up your repetitions... If you can do 40 slow you can double it with a faster repetition.

This stimulates fast twitch fibres in the muscle which will be good for your hand speed.

Mind tricks... I like to count of each finger to ten, so both hands=100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remember to relax, breathe and speed up your repetitions... If you can do 40 slow you can double it with a faster repetition.

This stimulates fast twitch fibres in the muscle which will be good for your hand speed.

Mind tricks... I like to count of each finger to ten, so both hands=100

Hviler en eller to dager mellom hver gang jeg, det burde vel holde...eller?

Synes mine armhevinger går seint uansett, men kan jo prøve å presse opp tempo hehe. De siste 10 går driiitseint hvertfall.

For de som mener at det er smart å legge av seg noen kilo....jeg elsker mat, gjerne usunn mat.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene maks styrke så tar du vekt på ryggen, (uten å svaie) og maks antall rep på 10. Ta 3 serier, med god pause mellom hver serie.

Øk vekten hver gang du trener at du holder deg på maks. 10 rep. Ha treningsintervaller på 2-3x i uken og tren alternativt de andere dagene.

Men husk en eller annen form for litt oppvarming, gjerne at du belaster andere muskelgrupper, før du setter igang. Slik at du ikke får deg en skade!!

En god måtte og trene på ellers er å gå kjapt opp, for så å gå svært sakte ned. Da legger du vekt på eksentrisk belasting av muskulaturen som er svært effektivt.

Inn imellom harde treningsøkter tester du hvor landet ligger med maks antall push-ups uten vekt. Ikke ta dette for ofte, da kan du ikke fortsette med hardtreningen.

Mat er svært viktig. Fibrene trenger påfyll og må restituere seg etter hardtrening, holder absolutt ikke med kjip mat. Spis fe en del kyllingbryst.

Lykke til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviler en eller to dager mellom hver gang jeg, det burde vel holde...eller?

Synes mine armhevinger går seint uansett, men kan jo prøve å presse opp tempo hehe. De siste 10 går driiitseint hvertfall.

For de som mener at det er smart å legge av seg noen kilo....jeg elsker mat, gjerne usunn mat.

I mean to relax whilst doing the exercise. Do them as soon as you wake up and another set in the evening. Everyday unless your energy levels are low then every second day is fine but that seems to increase size more on your lats and pecs which isn't as helpful as it sounds.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en øvelse som funka for meg for utholdende pushups var å kjøre 3 serier med hva du klarer maks for hver gang

poenget er jo å øke kapasiteten i muskelaturen slik at de holder ut lengre, ikke at de skal klare å løfte tyngre hver gang

økte rask fra en treer serie på ca 30-20-10 til 80-60-30

husk at du skal ha en liten pause i mellom hver runde, men ikke mer enn 1-1,5 min,

EDIT: kjørte dette den første uka med pause annenhver dag ( kan kjøre lettere armhevinger som ikke går på maks anntal disse dagene for å øke den aerobe kapasiteten din), så hver dag de neste ukene.

flere har og nevt at du skal øke tempoet, som gir deg mer eksplosivitet. og det trenger du i kampsport smile.gif

lykke til smile.gif

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Kjør direkte armhevningstrening to ganger i uken, feks;

Oppvarming; halve repetisjoner, feks 10stk, litt hurtige. Så 45sek pause, så 15til.

Mandag; 30 armhevninger normalt grep (her skal du legge på tre armhevninger for hver uke, etter to uker.) , 20 bredt grep.

Onsdag; 15reps x 2set bredt grep strict med full stans i bunn og topp. Etterhvert kan du feks legge beina i en lenestol for å øke belastningen. Husk å få god kontakt med brystet under denne øvelsen, armene ca skal være flate mot gulv, peke rett fram, tommel 90grader ut til venstre. Fra tommelspiss til skulder skal det være ca 10cm. Det er en fin avstand. Øvelsen skal utføres ved at du rolig senker kroppen helt ned til bakken, holder kroppen statisk like over gulvet, før du presser deg opp igjen. Ikke lov å legge seg flat på gulvet, og ta et par åndedrag før man løfter seg opp igjen. Viktig at armene dine(sett ovenifra) peker rett ut ifra kroppen(90grader vinkel ribbein-arm.) under hele repetisjonen.

Fredag; 15reps x 3set strict smalt grep med full stans i bunn og topp. Denne kan du feks ta mot en vegg. Ikke bli fortvilet hvis du synes det virker lett, du kan belaste den enkleste øvelse så tungt du selv klarer. Du kan også variere med å ta èn og èn arm hver for seg. Bare sørg for å få god kontakt med triceps(bakside arm) under hele repetisjonen.

Skal gjøre deg i stand til 80 iløpet av to måneder :) Husk å spis som en ape etter trening, bananer i bøtter og spann. Glykogenlagrene må alltid være fulle! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.