Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerens fiskeeventyr


Oz
 Share

Recommended Posts

Dette tror jeg er min første tråd i delforumet forbeholdt nordnorske temaer. Morsomt nok, etter drøyt fem år på forumet. Men nok om det!

Til sommeren skal det endelig bli tur til nord for å fiske. Plassen er Kvaløyvågen, og hovedmålet er selvsagt kveite. Delmål er åpenbart rødspette og steinbit, og jeg gleder meg selvsagt som en unge.

Det jeg lurer på er om det er noen som kjenner området og kan fortelle meg litt om plassen og fisket der. Og i tillegg til disse tre artene, hva annet er det mulig å håpe på der oppe? Alle tips, kommentarer og hjelp mottas med takk og takk. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjenner området sånn passe :blush: hvor skal du bo og hva slags båt skal du med? Bare send meg en PM om du vil.

Si det. Og si det... Kjenner hverken til plassen eller båtene, vi er en kameratgjeng som skal oppover, og jeg gjør ikke stort annet enn å betale og henge meg på :) Fikk en gjennomgang av båtene her forrige fredag, men det var rimelig fuktig rundt bordet akkurat da, så det er ikke stort jeg husker :P I alle fall er det ikke noen fartsmonstre vi skal ut med, men såvidt jeg har forstått trenger man ikke gå særlig langt for å få fisk der... Vi skal bo ved Kvaløvågen et sted...Kommer nok sikkert til å sende deg en pm etterhvert, men om du har noe info som tåler dagslys er det bare å poste i tråden her. :D

Sandflyndre over 1 kg er ingen umulighet heller.

Sandflyndre over kiloen er jo en liten drøm for enhver som har interesse for flate fisk, så det høres på ingen måte kjedelig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaløyvågen er jo en plass hvor du har store muligheter for flere "farvann" du kan ha en stor rekkevidde med riktig båt. Ellers som sagt tidligere, ta kontakt med de fra Tromsø Havfiskeklubb i forumet. De har en del suksess turer dær i området. Håper du gleder deg=) Ser jo at det er veldig mange fra FS som peker nasen nordover til sommeren. Man skulle jo ha laget et lite treff=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandflyndre over kiloen er ingen umulighet heller.

Må du ikke avsløre for mye Kim.. info på PM om den saken senere.

Ja, jeg er med i havfiskeklubben. Og ja, det er mye bra i området, men man bør definitivt ha tålmodigheten med seg. Det kan i verste fall bli dager med blanking før man får kveite.

Dere skal kanskje bo på Maribell Sjøbua? I såfall vil dere bo som konger :) Når på sommeren er det dere skal dit?

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ikke avsløre for mye Kim.. info på PM om den saken senere.

Ja, jeg er med i havfiskeklubben. Og ja, det er mye bra i området, men man bør definitivt ha tålmodigheten med seg. Det kan i verste fall bli dager med blanking før man får kveite.

Dere skal kanskje bo på Maribell Sjøbua? I såfall vil dere bo som konger :) Når på sommeren er det dere skal dit?

Det kan godt tenkes at det er der vi skal bo ja ;) Vi skal fiske fra 4. til 11. juli. Idiot som jeg er skal jeg kjøre opp alene... Så fiske ei uke, så plukke opp resten av familien på flyplassen og så bilferiere oss nedover norgeskartet igjen. Skulle bli rimelig forsynt med bilkjøring etter det. PM sendt, forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er ute og kjører kan du jo svinge oppom på en kaffe. Om du piper når du passerer fylkesgrensa skal jeg nok rekke å få lunk på kjelen ;-)

Vi kan møtes på halvveien, så kan jeg koke en liten kjele på primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dokker skal ut med snekka til Maribell så begrenses actionsradiusen noe, passerer denne ofte på sommeren og den gjør vel 5 knop om man gjer flat pedal :)

Kvalsundet er ellers såpass langt at det inneholder fine muligheter for alle grener innen havfiske, fra dyphavsfiske omkring 100 meter på begge innløpene til typiske strømsatte kveitesletter. Fine sandviker i deler av sundet for meite etter mindre flatfisk eller ka det no e de her specimen gutta styre med...Steinbit i deler av sundet. Forsøk å les dere opp på hva Jarmo K har skrevet om Kvalsundet på div svenske forum. Han er veteran i området. Han regner inntil 50 timer fiske pr kveite herfra, trøsten er at det er nokså høy snittvekt. Det går ikke lang tid å finne de beste sandgrunnene. Prøv å styr unna området omkring Holmen i sør utløpet, her er det mye strøm og ugrei bunn så det går mye bruk her...Selv har jeg endel waypoints på kartet her men satser ofte mer på høsten da jeg synes Kvalsundet er best på seinhøsten ang kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 6,5 knop, da blir det jo litt action likevel...spøk til side , egentlig er denne snekka ideel til å fiske lokalt i Kvalsundet, man trenger ikke større fart pga kort avstander her, fin fiskeplattform ellers. Metodemessig er driftjigging fint etter kveita, ved innstrøm starte rundt støtta på nordre Lysgrunn og drifte ned mot støtta på Rakknesskolten. Motsatt ved utstrøm. Strømmen videre inn i sundet kan til tider være for hard, på nevnte drift går det skjelden over 1,5 knop. Går det for tregt eller man vil konsentrere innsatsen om et område er det jiggtrolling det går på. Har ikke sett andre enn meg selv med downrigger enda her. Om man skal tenke på noe taktisk ifht til undevanns-topografi så er mitt stikkord konturendringer, kanter,renner og dropp. Har foreløpig fått lite fisk oppå selve toppene. Jeg har også hatt best suksess med fart på jiggen også fiske aktivt helt til båtripa, så det er greit med utstyr som er lett og brukervennlig for mye sveiving. Jeg har også fått endel fisk (kveite) på wobler i sundet , sveivet på bom eller dorget. Det er generelt lite torsk i sommermnd her og ofte småtorsk. Sei har jeg enda ikke fått , så det er et forholdsvis artsfattig område.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det for tregt eller man vil konsentrere innsatsen om et område er det jiggtrolling det går på.

Har ikke veldig stort statistisk grunnlag å basere meg på, men når det var dårlig drift i sommer hadde jeg bra uttelling allikevel på agnsei.

Rigget den på et selvlysende flyvende øye, og fisket den aktivt nær bunn.

Jigg var det heller dårlig respons på, ja....

Persa: hvor kritisk er størrelsen på jiggen på det aktive, 'pelagiske' jiggfisket? Vil kaliber "Storm 264g" være OK, eller MÅ man opp i den største? Prøvde begge deler i sommer, men det var like dårlig uansett :D

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke glemt seien el agnfisk men av egen erfaring har denne gitt mindre i Kvalsundet, har prøvd og har ofte en agnfisk bare hengende på baithead el kulejigg dersom det ikke er store dybdeforskjeller. Jarmo K skrev en plass at han heiste ei brosma opp og ned i to daga før han gav opp og gikk over på jigg før det smalt. Vekta på jiggen må du vel styre etter dybde og strøm, lettest mulig ifht forhold. Har imidlertidig en fornemmelse av at om kveita får velge mellom to jigger så tar den den største og også den mest attraktive ifht bevegelse. Mener ikke her akkurat "pilking" men mer måten å gjøre jiggen synelig på i vannlagene for kveita, dvs presentere den på ulikt "siktedyp" for siluettjegeren og av og til pirre jaktsansen med fart og retningsendring. De fleste mener å se mest hugg under jiggpauser under denne typen "aktivt " fiske. Dette mener jeg å ha sett i praksis sammen med Frank, hvor vi lå i et omr. med flere fisker og jeg fisket "aktivt" og han med mer passiv jigg. Kveita som vi så under båten gikk i flere retinger og stresset voldsomt før den hugg på min jigg som kanskje skilte seg ut med bevegelse.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke glemt seien el agnfisk men av egen erfaring har denne gitt mindre i Kvalsundet, har prøvd og har ofte en agnfisk bare hengende på baithead el kulejigg dersom det ikke er store dybdeforskjeller. Jarmo K skrev en plass at han heiste ei brosma opp og ned i to daga før han gav opp og gikk over på jigg før det smalt. Vekta på jiggen må du vel styre etter dybde og strøm, lettest mulig ifht forhold. Har imidlertidig en fornemmelse av at om kveita får velge mellom to jigger så tar den den største og også den mest attraktive ifht bevegelse. Mener ikke her akkurat "pilking" men mer måten å gjøre jiggen synelig på i vannlagene for kveita, dvs presentere den på ulikt "siktedyp" for siluettjgeren og av og til pirre jaktsansen med fart og retningsendring. De fleste mener å se mest hugg under jiggpauser under denne typen "aktivt " fiske. Dette mener jeg å ha sett i praksis sammen med Frank, hvor vi lå i et omr. med flere fisker og jeg fisket "aktivt" og han med mer passiv jigg. Kveita som vi så under båten gikk i flere retinger stresset voldsomt før den hugg på min jigg som kanskje skilte seg ut med bevegelse.

Meget godt forklart, takker! Ser at jeg er nødt til å gjøre en innsats ift jigging i sommer. Bra jeg har kjøpt inn haspelutstyr til dette bruket, får bare håpe det holder mål... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da er det jaggu ikke altfor lenge til, og jeg begynner å få på plass utstyret :fish:. Ny snelle er bestilt, og jeg trenger da åpenbart snøre til den. Noen minimumstykkelse og lengde jeg må skrive meg bak øret når jeg bestiller? Samtidig har jeg registrert at flere av dere bruker topshot, og lurer på hvilken dimm og type dere foretrekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som vi to aldri blir enige, og stol litt på meg nå, overdimmensjoner litt, gjerne 0,45 vist du får tak i. Har selv 0,39 og det funker, men skal oppgradere til 0,45 whiplash nå. Til topshotten er 1,2mm en fin størrelse. hadde ikke gått under 0,28..men syntes igjen det er for tynt til kveita

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som vi to aldri blir enige, og stol litt på meg nå, overdimmensjoner litt, gjerne 0,45 vist du får tak i. Har selv 0,39 og det funker, men skal oppgradere til 0,45 whiplash nå. Til topshotten er 1,2mm en fin størrelse. hadde ikke gått under 0,28..men syntes igjen det er for tynt til kveita

Hehe! Siden du kjører overkill til alt får jeg trekke fra litt ;) Neida, jeg har ingen erfaring med dette fisket i det hele tatt, så jeg får ta til meg de tipsa jeg får. :fish: Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Siden du kjører overkill til alt får jeg trekke fra litt ;) Neida, jeg har ingen erfaring med dette fisket i det hele tatt, så jeg får ta til meg de tipsa jeg får. :fish: Takker!

tror til og med Frank kjører på med 0,50. Men vist du har 1,00 nylon holder også det lenge. Og igen så burde alt av kroker, splittringer å svivler være owner=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror til og med Frank kjører på med 0,50. Men vist du har 1,00 nylon holder også det lenge. Og igen så burde alt av kroker, splittringer å svivler være owner=)

Owner holder mål - garantert. Alternativ er WMC som også virker hvasse og solid.

Jeg fisker med 0,65 braid med bruddstyrke på litt over 80kg og mono topshot på 1,15mm. Dette kan nok anses som overkill, men dette oppsettet er berergnet kun på kveitefiske. Har andre stenger til lettere fiske.

Overkill er trygt og sålenge jeg fisker relativt grunt og det tykke snøret ikke skremmer fisken ser jeg ingen hensikt å fiske med svakt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale 0.28 whiplash, som egentlig er lik 0.45 mm som Sjarkarn sier. (100 lbs, det holder). Så finnes det også noe som heter Tuf Line + Gigafish Powerline, persa har vel testet disse og kan sikkert si noe om kvaliteten på braiden.

Ville ikke brukt under 1.15 i fortom. Ville helt klart ikke gått under denne tykkelsen på fortom/topshot. Selv bruker jeg 1.20.

Kjør kraftige tønnesvivler, evt. Ownersvivler. Owner Hyperwire er solide ringer, størrelse 10 er grei, 11 blir så kraftige at de nesten er vanskelige å styre med, selv med splittringtang. Bruker selv Søvik 17 og 20 mm, har aldri hatt problemer med disse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har snella kommet!

image-upload-95-762288.jpg

I tillegg kom et lite knippe jigger fra Storm og Savagear, samt splittringer og svivler, og en rull braid. Jeg er så jævla klar nå at jeg kunne dratt med en gang :D Får sitte og vente en drøy måned til desverre :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.