Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskeekspedisjon 2010


Perca
 Share

Recommended Posts

Jepp folkens, nå er det spikret en ny havfiskeekspedisjon for Fruen og meg. Det blir 10 dager med hardcore havfiske etter megatorsk på den tiden av året hvor innsiget av diger torsk er på topp. 10 fiskedager i månedskifte mars-april. Flybilettene er i boks, vi har ordnet med båt, fri fra jobben, rødvinen er allerede innkjøpt og suppleringen av hempevirvler og annet stæsj er i full gang. Og så skal IT-sjefen passe hus og bikjer mens vi er på tur. Nå gjenstår kun å sende en bestilling av all right vær til metereologene.

Det er vel ingen steder i Norge hvor sjansen til å få torsk på 30 kg er større enn ved Sørøya. Fruen har stygge planer om å dra en slik megatorsk, og helst litt større bare for å ha fått større torsk enn meg! Og jeg skal love en "liten" rapport fra denne ekspedisjonen når vi kommer hjem. Hvis noen ønsker å lese om forrige Sørøyaekspedisjon så kan de søke på "Sørøyaekpedisjonen 2008".

Er det noen som har erfaring med slike lysgreier, Esca eller lignende til slikt torskefiske? Jeg har aldri prøvd dette selv, men jeg ser jo at det funker på annen fisk.

Om jeg gleder meg..? Å neidaaa..! :D

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en herlig satsning. Måtte dere bare ha flaks med været. Hvilken båt skal dere med og fra hvor? Om det er Breivikbotn så er sjansen mye bedre for å komme seg ut enn Sørvær. Fra Sørvær risikerer man i verste fall å blåse inne i 10 dager..

Ang. kveite så ville jeg ventet med det og gått for torsk først. Er man så heldig å få fullklaff der, så kan man selvfølgelig prøve kveita. Selv om mars/april er litt i tidligste laget er det nok fullt mulig å få en bordplate eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mange som har drevet med havfiske i så mange år som meg og ikke fått kveite! Denne gangen skal jeg prøve å unngå og få kveite... Kanskje det er måten å lure denne flatfisken?

Det er selvfølgelig langt mellom torsk på 30+, men ingen umulighet, jeg har klart det før. Det gjelder bare å finne stimen med de store. Det er noen triks som jeg har lært meg på mine tidligere turer til Sørøya. Søk etter stimer som står høyt over bunnen. Finner du en slik så er det gjerne stor fisk! Disse stimene med stor torsk går nesten alltid pelagisk. Er det rundt 90 meter dypt så går disse stimene ca 30 meter over bunnen. Ihverfall på den tiden av året som vi skal dit. Jeg har opplevd å få mer en 20 stk torsk på over 20 kg på samme tur! Og da var vi 2 mann som fisket. Vi ble så blaserte etterhvert at vi gadd ikke veie de som vi mente veide under 20 kg. Ved kontrollveiing etterpå så viste det seg at noen av de vi i første omgang gjettet til å veie under 20 kg faktisk veide hele 22 kg.

Vi skal bo i Breivikbotn og båten(e) vi skal bruke ligger også der. Den ene båten vi skal bruke noen av dagene er min gamle fiskebåt, en sjark på 27 fot. Breivikbotn er et flott utgangspunkt, kort vei til fiskefeltet og brukbart beskyttet mot flere vindretninger. Men jeg har blitt blåst på land der også en del dager. Se min rapport fra Sørøyakspedisjonen 2008.

Det skal bli veldig spennende i år for det er meldt om utrolig store mengder med skrei og mye stor fisk. Er det ingen som har noe erfaring med slike lysgreier til dette fisket? Kanskje en forhandler kan sponse meg med noen så skal de få en skikkelig tilbakemelding om dette funker bra på denne typen fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, høres kanon ut!

Ang esca tror jeg ikke du skal stresse for mye med det. Sleng den på om du føler for det. Eller la vær.. Resultatet blir nok mye det samme tror jeg.

Min lille erfaring med esca sier meg at det ikke har særlig å si. Biter fisken så biter den, og omvendt. Og i de tilfellene hvor fisken er sky og lite bitevillig, synes jeg kansje esca har negativ effekt. Det er uansett helt umulig å "måle" effekten av en esca, da fiske er og blir avhenging av en porsjon flaks, som aldri vil være konstant.

Det er et lys, altså på ingen måte noe revolusjonerende :P

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo tatt en del kveite der oppe som bifangst når d pilkes etter torsk. Jeg var oppe på Sørøya i 2002, og på samme tur slo Broderen(John Olav) til med ei kveite på 77,5kg og kompisen Stig til med en på 62,2kg. Sinnsyk opplevelse, og alt på film :) Familie rekorden vår på torsk der oppe har ann far på 31kg. Men d er sommer torsk. I den perioden dere ska opp kan du være virkelig heldig me torskens vekt, og faktisk også passere 40kg :D Vert fett å pyntet på norgesrekorden..hehe

En av verdens flotteste fiskeplasser, så misunne deg denne turen ;) Lykke te med stortorsken, og kansje dukker kveita opp når du minst venter d!

98472_s.jpg

John Olav Florø-Larsen

98473_s.jpg

Helge Florø-Larsen

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre lite statistikk på ESCA. Men det høres ut som du har erfaring fra dette fisket. Er det lov å spørre hva du har planlagt å bruke? Personlig så har jeg 3 klare favoritter til torsken nordpå: store shadjigger, fersk småsei (når det er å oppdrive), og den gode gamle svenskepilken. Har jo fått torsk på andre pilker også, men ingen har utpekt seg som bedre enn svenskepilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om denne Esca saken. Da ser det ut til at det blir å kjøre allerede oppkjørte løyper...

Det er vel nesten å banne i kjærka å si at noe så konservativt og gammaldags som svenskepilken er det jeg har hatt absolut best fiske med på dette vinter/vårfisket. Jeg har aldri prøvd disse plastfiskene og jeg er egentlig ikke sikker på om de funker så bra på dette fisket. Når vi sløyer torsken så er det kun tobis som magen er full av. Mulig det er dumt av meg, men jeg tror, legg merke til tror, at torsken ikke er så voldsomt gira på store agn når magan er smekkfull av rogn eller melke. Jeg har også forsøkt med forskjellige typer opphengere, blinker, gummiblekksprut i alle farger, men jeg havner tilbake til den gode gamle gummimakken. Og det er forskjell på hvilke farger som fisker godt, gul og rød er aldri feil, men noen ganger så er gummimakk som er tofarget rød og hvit helt rå og utfisker de andre fargene fullstendig. Det er også stor forskjell på "svenskepilker". Alle som har en form omtrent som den originale svenskepilken blir kalt svenskepilk, men det er den originale med glatte blanke flater som helt klart fisker best. Da det er forholdsvis lite strøm i Breivika hvor vi skal fiske så holder det vanligvis meg 250-400 grams pilk, men noen tyngre har jeg alltid med om vindavdriften blir stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode tips, har ikke fått testet annet enn sommertorsken nordpå.

Skulle tro noen Red Gill som opphengere ville funke, siden de er ganske OK tobis imitasjoner. Det funket imidlertid dårlig for meg på sommeren, torsken foretrakk gummimakk'en fremfor red gill i tilsvarende størrelse.

Hvor kjøper du tofarget gummimakk? Jeg har ikke kommet over disse i noen butikk ihvertfall.....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så de der, men de er litt femi med de glitter greiene stikkende ut av rompa :angry2:

Det er bare bull som er skikkelig gummimark. Handla mine fra campelen i bergen. Både hvit/rød og gul/rød

Har skjønt at jeg må innom Campelen neste gang jeg er i Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Bare støtte under det Vilhelm sier, og flere med ham. De gutta i klubben min som virkelig har fisket en del år sier akkurat det samme. Bull skal det være, og de står på hodet for å få tak i disse. Skal sammen med de til Lofoten i April. Bull er det beste og fisker mye bedre. Han ene vant også konkurransen der i fjor, Moskenescupen. Begge fikk torsk over 20.

Jeg kjøpte en del Bull i fjor i Sortland, og får vel dra til med noen flere. Men som Perca sier så er det ei Kveite som står øverst på ønskelista. Nå har jeg brukt sjøkartene flittig og lagt opp noen løyper, men så er dette med været..........

henger meg på med ett spørsmål også.

Hvilke størrelse på Bullmarken anbefaller dere til de store torskene?? Jeg kjøpte noen rimelig store i Sortland sist år!

Det er en konkurranse med bra premier disse dagene. 10 største torskene. Elbe har satt opp noen fine Shimano premier.

Dette er en uoffisiell konk. Slik at det ikke er bestemt fisketid etc, så det er bare å kjøre på i 4 dager.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12/0 rød gummimakk er det vi har brukt. Ikke bull da. Men andre farger funker vel fint. Bare å prøve seg frem...Ellers støtter jeg utsagn om Pilk. Sølvkroken Svenskepil ikke de andre typene.

:) Det var svensken det gikk i skjønte jeg for disse gutta i klubben også. Og rød Bullmark. Men med flere i båten så kan det jo bli noe selskap med svensken.......

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha med anstand oppover?  B)

;) Det er ganske mange som skal oppover, og det er fult mulig å sjekke ut om det er flere plasser. Om du ønsker så send meg en pm så skal jeg videre formidle kontaktperson. Innebetalingen forfalt 1/2, men siden dette er mest fisketur og ikke en ren konkurranse så er det jo fullt mulig å høre. Jeg tror heller ikke det er umulig å få flybilletter. Det er fiskere fra Oslo, Asker, Ski, Trondheim og litt ymse steder. 21 er med så langt. Koster i hvertfall ikke noe å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg gått gjennom noe av havfiskeutstyret og det er helt klart at det er nødvendig med noen supleringer...

99290_s.jpg

Her er det jeg skal sende nordover i morgen. For at vi ikke skal få noe trøbbel med utstyret mens vi er på Sørøya, så sender vi med en ekstra snelle, Fireline og stang. Jeg tror nemlig på "alle tings iboende faenskap"! Om vi ikke har med ekstrautstyr så kan du være sikker på at noe går i stykker. Det er greit å ikke ta med alt dette utstyret på flyet da det hadde medført en rimelig solid regning for overlast! Legg merke til vekta... Den går til 50 kg! :-)

Jeg må nok handle inn noen fler Svenskepilker og en del store gummimakk!

Nå er det "bare" en drøy måned til avreise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.