Gå til innhold
Fiskersiden

Lakselus skremmer ikke kundene


BAN
 Share

Recommended Posts

My link

Mulig at en annen taktikk for å berge villaksen en sirkus Oddekalv og annet vissvass ville vært bedre.

To ting å bite seg merke i her:

1. Vi har et luseproblem.

2. Det er ikke vits i å avluse hvis naboen ikke gjør det samme.

Som jeg har sagt i alle diskusjoner tidligere, så er det myndigheter og mattilsyn som har ansvaret og midlene for å forandre praksisen i næringen. Å angripe Norsk oppdrettslaks er en blindvei og vil ikke føre til noe som helst. Det eneste som blir gjort er å skade omdømmet til Norge, mens alt fortsetter som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud....

Jeg for min del ønsker ikke å spise et produkt hvis produksjon av medfører utryddelse av den atlantiske villaksen. Og så lenge næringen konsekvent nekter å ta inn over seg at den er hovedårsaken til den dramatiske bestandsnedgangen, så er det faktisk grunn til å angripe både næringen og ansvarlige myndigheter - uansett om det medfører "å skade omdømmet til Norge", hva du nå enn mener med en så diffus påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud....

Jeg for min del ønsker ikke å spise et produkt hvis produksjon av medfører utryddelse av den atlantiske villaksen. Og så lenge næringen konsekvent nekter å ta inn over seg at den er hovedårsaken til den dramatiske bestandsnedgangen, så er det faktisk grunn til å angripe både næringen og ansvarlige myndigheter - uansett om det medfører "å skade omdømmet til Norge", hva du nå enn mener med en så diffus påstand.

Det jeg mener er at man ikke oppnår noe som helst ved å ramme Norsk oppdrett. Selskapene som er ledende er internasjonal, og flytter seg bare hvis ting blir ille.

Miljøet og laksen merker ikke forskjell om selskapene flytter til et annet land. Det er det som kommer til å skje dersom det er Norsk oppdrettslaks som angripes.

Det står mange land klar til å ta imot de inntektene oppdrett gir...

Hvis du hadde lest artikkelen, så ser du problemet for oppdretterne. Hvis du avluser fisken din, og naboen ikke gjør det er du like langt. Skal man bli kvitt lusen så må hele regioner ha samkjørt avlusing. Dette er det bare myndighetene som kan fremtvinge.

Det som skjedde i Chile kan skje hvor som helst. Dette er oppdretterne klar over og det jobbes for å hindre det.

Der førte luseskader til at man fikk ILA som sekundærsykdom, og alt kolapset. ILA er jo allerede et problem i Norge og ved nedsatt kondisjon hos både tam og vill fisk kan vi ha en katastrofe gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du avluser fisken din, og naboen ikke gjør det er du like langt. Skal man bli kvitt lusen så må hele regioner ha samkjørt avlusing. Dette er det bare myndighetene som kan fremtvinge.

Det som skjedde i Chile kan skje hvor som helst. Dette er oppdretterne klar over og det jobbes for å hindre det.

Der førte luseskader til at man fikk ILA som sekundærsykdom, og alt kolapset. ILA er jo allerede et problem i Norge og ved nedsatt kondisjon hos både tam og vill fisk kan vi ha en katastrofe gående.

Men BAN, det er jo dette som er hovedfokuset hos Mattilsynet. Det skal kjøres minst to koordinerte avlusninger før resultatene evalueres.Om de får noen effekt av tiltaket er en annen skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My link

Mulig at en annen taktikk for å berge villaksen en sirkus Oddekalv og annet vissvass ville vært bedre.

To ting å bite seg merke i her:

1. Vi har et luseproblem.

2. Det er ikke vits i å avluse hvis naboen ikke gjør det samme.

Som jeg har sagt i alle diskusjoner tidligere, så er det myndigheter og mattilsyn som har ansvaret og midlene for å forandre praksisen i næringen. Å angripe Norsk oppdrettslaks er en blindvei og vil ikke føre til noe som helst. Det eneste som blir gjort er å skade omdømmet til Norge, mens alt fortsetter som før.

Hei,Ban!

Har du en taktikk for å berge villaksen, så kom med den!

Taktikken med å la næringen løse problemet selv ser ikke ut til å virke. Samordnete fellesavlusninger KUNNE ha hjulpet som et av flere tiltak, men da måtte disse blitt pålagt næringen for mange år siden. Problemet er at faglige råd fra forskere ang miljøhensyn sjelden blir tatt hensyn til. Som du sier har myndighetene ansvaret. Synd og skam at de svikter og lar næringen mer eller mindre styre seg selv. I går kunne vi høre i spørretimen på Stortinget at miljøminister Erik Solheim overlater ansvaret for å løse miljøutfordringene til næringen selv.

Spørretime 10.22010

Jeg er uenig med deg i at alt kommer til å fortsette som før. Tror desverre at utfordringen med lakselus er for stor, og at dette ender i Chilenske tilstander. Som du nevner vil sekundersykdomer øke når laksen svekkes av mye lus. Det er faktisk et helt alfabet av sykdommer som truer.

Kanskje Oddekalvs aksjoner i utlandet bør sees på som et siste et forsøk på å få til en endring til det bedre? For her hjemme er alle dører stengte.

P.S Fjerner laks fra menyen etter Oddekalvs aksjon.

Endret av PerU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.