Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på sjøørreten


StevenG
 Share

Recommended Posts

Hei alle

Vinteren har virkelig satt sine spor langs kysten i sør og begynner å bli mektig lei. Har derfor begynt og forbrede meg på sjøørreten. Har jo fisket med det meste og er derfor ute etter noen ny klassiker for 2010 sesongen. Ser at Sølvkroken har kommet med noen nye sluker. Torungen sluken ser jo spennende ut. Har noen prøvd den? Tar gjerne imot noen stalltips som sikrer fangst utover sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å finne en sluk som sikrer fangst :) det er nok dessverre slik at én dag funker én bestemt sluk i én bestemt farge best, og neste dag funker noe annet best. Så det gjelder å ha et utvalg så man kan prøve seg fram. Det viktigste er nok likevel å finne godplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøl skal jeg først og fremst satse mest på flua i vår. men regner med at slukstanga blir tatt fram innimellom når jeg går lei piskinga. da har jeg planer om teste med 10cm shadjigger i hvit, blå, sølv og brune farger. tror det kan være bra effektivt. bombarda og makrellstrimmel ska også prøves. rapala twitchbait og andre små jerkwobblere skal få fisketid. toby rocket 12gr i sølv/blå har blitt en favoritt, så den kommer nok til å bli våt den å. pluss at jeg fant en kystwobbler fra kinetic i fiskerotet mitt i fjor høst, som jeg nesten ikke har fisk med før. den ga SØ på første turen etter gjenoppdagelsen, så den må testes mer. hadde en utrolig bra gange. den svømte i 45 grader mot bunn ved spinnstopp akkurat slik tobisen(og sikkert andre byttefisk) gjør når de skal gjemme seg for rovfisken.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke spre dette til noen du ikke liker og du ikke vil skal få mere og større fisk enn deg.. :lol:

Lange slanke lette sluker i homsete farger har fungert bra.

Kjøpt på Løvold Bodø. (vet ikke om andre i landet selger den).

De kaller den "Sølvpilen" (dette er ikke sølvpilen som du muligens kjenner fra før).

Vi har tatt en god del på denne i rosa, blå og blå/brunaktig.

Ellers er det noen andre gode sluker fra Kinetic og sluken Tobis har fungert bra.

Men den største som ble tatt for noen år siden ble tatt på en 40 grams stingsild :)

Ellers er jeg jo av den formeningen at jo oftere sluken er i vannet og hvor og når du fisker er mest avgjørende.

Men man skal jo helst tro på det man holder på med, så sluker jeg vet virker, selv om de ser litt Harry eller femi ut, kan lett få en ufortjent pause i slukboksen.

Lykke til.

P.S. Stalltips er uthevet.

Edit:

Kvaliteten på disse slukene er ikke all verden, så når du har halet opp noen ørreter begynner lakken å flasse av, men hva gjør man ikke for litt fisk da?

Endret av Salten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode stalltips. Er nok mest fan av skjesluker etter sjøørret. Liker sluker som man kan fiske på grundt vann uten å få falske bunn napp hele tiden.

Rosa er jo en bra farge det, har fått litt på rosa nobblere den gangen jeg stod og veivet med fluestang. Takk gud for at fluestangen er pakket ned og slukstangen igjen skal blomstre langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kan anbefale, røde kompakte sluker gjerne med innslag av noe svart eller blankt. Favoritten min er egentlig trumf 12-15 gram nesten helt rød med blank reflekstape i midten.

Bare synd den er gått ut av produksjon :) den var helt gull husker jeg :)

Men som regel går det mest i atomsild, møresild, toby (gjerne med rødt som sagt) og ulike wobblere når jeg skal bruke slukstanga etter sø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sluk jeg har hatt stort hell med uansett årstid og temperatur i vannet. Er en sluk som heter inkoo (ikke vivid) som blir produsert av blue fox.

Dette er en bred skjeaktig sluk nederst som smalner inn mot toppen, som er blank på undersiden og har en slags fluoriserende overside med innslag av grønt,rødt og blått.

12-18 gram og den vingler veldig lokkende gjennom vannet.De største ørretene jeg har fått, har jeg tatt på denne.

Bare synd denne sluken er så sjelden å finne i Norge.

I Danmark hvor jeg er å fisker minst en gang hvert år kjøper jeg alltid med meg en neve med slike : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

fikk noen kaste"wobblere" fra ebay i dag som jeg er meget spent på å teste.

Disse er 9cm og 22gr plastbelakt, disse minner mye om Rogerdraget til sølvkroken.

Så i morgen blir det nok en test tur etter SØ

DSCN4586.jpg

DSCN4587.jpg

Ellers så blir det ørretbomber med reke og børstemarkimitasjon.

DSCN4513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

:lol::dribble:

Hei alle

Vinteren har virkelig satt sine spor langs kysten i sør og begynner å bli mektig lei. Har derfor begynt og forbrede meg på sjøørreten. Har jo fisket med det meste og er derfor ute etter noen ny klassiker for 2010 sesongen. Ser at Sølvkroken har kommet med noen nye sluker. Torungen sluken ser jo spennende ut. Har noen prøvd den? Tar gjerne imot noen stalltips som sikrer fangst utover sesongen.

viking herring er bankers på sjøøretten her i vestfold,18gram,sølv rød ,sølv blå,men er jo som sakt en jungel velge i,men bruker bare den jeg,får du ikke tak i den er møresilda go erstatning,i samme farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg får vel komme med min anbefaling også jeg da. Jeg har ikke vært aktiv så lenge, men de siste ukene har det blitt mye fisking. Jeg har fisket en del med møresilda holographic og MaxRap fra rapala! Fantastisk wobbler! Lett å kaste med, og går 0,3-0,6m! Lykke til!

http://www.anglerscenter.com/Merchandise/Lures/Rapala/MaxRap-Hero.jpg

edit: glemte å legge ved link

Endret av Per Vetle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet at det er en stund siden det har vært aktivitet i denne posten men skriver anbefalingene mine alikevel jeg...

Møresilda på 15g er jo et must, og de fleste farger funker, men på sommeren nå er det jo mest nattfiske etter sjøørret og da er det jo gjerne en fordel å fiske med litt mørke sluker, hvertfall etter mine erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.