Gå til innhold
Fiskersiden

Lars' fisketurer 2010


Lars M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 355
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aldri hørt det før iallefall :)

Barn og fulle Finnmarkinger er ikke til å stole på.. hehe :D

Jepp, "Narve-stormen" var temmelig hard, spesielt på dere på øya. Ble endel evakuerte brakkerigger på toppen da. Sjelden stormene herjer så lenge, og spesielt på sørøstlig vindretning. -19 grader bidro heller ikke i positiv retning...

Mener det var noe Statoil fant ut da de foretok seismiske undersøkelser i forbindelse med legging av gassrør. Men man skal da ikke stole på en vestlending heller.

Vi ble evakuert ja, Hurtigruta inn til Alta og fly videre. Vannet frøs i brakkeleiren og takene på brakkeriggene begynte å løfte seg fra veggene så det var ikke et minutt for tidlig :)

Jeg har forresten noen bilder av nordlys fra den tiden jeg jobbet der oppe, er ikke tilfeldigvis du som har tatt disse?

Her kommer bildene:

n905250472_465773_8455.jpg

Utennavn.jpg

Utennavn1.jpg

Utennavn5.jpg

Endret av FV.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å se... kan du fortelle litt hva slags innstillinger du bruker her? linse? lukkerhastighet? blender? iso? på forhånd takk, prøver å bli god til å ta bilder skjønner du men det er ikke lett

Camera Maker: Canon

Camera Model: Canon EOS 5D Mark II

Lens: EF24mm f/1.4L USM

Image Date: 2010-10-29

Focal Length: 24mm

Focus Distance: Infinite

Aperture: f/2.5

Exposure Time: 10.000 s

ISO equiv: 1600

Exposure Bias: none

Metering Mode: Matrix

Exposure: Manual

Exposure Mode: Manual

White Balance: Auto

Flash Fired: No

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva karene klarer å grave fram...

Blodtypen er forøvrig A+ (ekte fjellfinn :closedeyes:). Personnummer og DNA-profil får du IKKE ;)

Hafnor. Her er et bilde fra samme turen, med litt andre instillinger..

Area 51

5131348737_66292c0e82_o.jpg

Skulle sette hvitbalansen i snøen. Antagelig reflekterer skyene noe lys fra ei bygd litt unna.

Resultatet ble en noe spesiell blåtone i himmelen.

Synes det hele ble litt stilig og sci-fiction-preget.  

Kjapp eksponering på stor blender og høy iso pga mye bevegelse i skyene.

EXIF:

Exposure 6

Aperture f/2.0

Focal Length 24 mm

ISO Speed 1600

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camera Maker: Canon

Camera Model: Canon EOS 5D Mark II

Lens: EF24mm f/1.4L USM

Image Date: 2010-10-29

Focal Length: 24mm

Focus Distance: Infinite

Aperture: f/2.5

Exposure Time: 10.000 s

ISO equiv: 1600

Exposure Bias: none

Metering Mode: Matrix

Exposure: Manual

Exposure Mode: Manual

White Balance: Auto

Flash Fired: No

kontonr så skal du få en 10er=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontonr så skal du få en 10er=)

Konotnummer, visakortinfo, blodtype, DNA-profil, personnummer, kodenøkkel til nettbanken, internettpassord etc etc ble av hensyn til fotografen slettet før publisering. Med "slettet" mener jeg "lagret for senere bruk". Forøvrig Lars, dette har jeg ikke nevtn ennå; Satans gode nordlysbilder! På høyde med det beste fra utlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konotnummer, visakortinfo, blodtype, DNA-profil, personnummer, kodenøkkel til nettbanken, internettpassord etc etc ble av hensyn til fotografen slettet før publisering. Med "slettet" mener jeg "lagret for senere bruk". Forøvrig Lars, dette har jeg ikke nevtn ennå; Satans gode nordlysbilder! På høyde med det beste fra utlandet!

Mange takk, Oz :closedeyes:

Håper hr.Ørud får revet i nytt kamerahus snart så det er mulig å få selskap på utfluktene.

En jævel på å ta gode bilder, Espen.

I visse tilfeller HAR faktisk utstyret noe å si, spesielt ved nordlysfoto uten hjelp fra måneskinnet. Da må isoén presses og blenderen på vidt gap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Oz :closedeyes:

Håper hr.Ørud får revet i nytt kamerahus snart så det er mulig å få selskap på utfluktene.

En jævel på å ta gode bilder, Espen.

I visse tilfeller HAR faktisk utstyret noe å si, spesielt ved nordlysfoto uten hjelp fra måneskinnet. Da må isoén presses og blenderen på vidt gap...

Uten tvil! Og jeg ser jo at du fotograferer med high end-utstyr. Perfekt til slike situasjoner hvor man spesifikasjonsmessig har ekstreme behov. Personlig kommer jeg til å gå for en 7D om forhåpentligvis kort tid. Mitt gamle kamera (med trykk på "gamle") døde her for et par uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det virkelig ant og få mye bedere bilder?

Det går alltid an å få bedre bilder. Uten den innstillingen blir man aldri bedre, noe som vil føre til kjedelige samlebåndsbilder... For nordlysbilder som Lars har tatt her er meget gode, men tar han 100 stykker til som er like gode vil alle etterhvert bli middelmådige og kjedelige... Sett det før, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil! Og jeg ser jo at du fotograferer med high end-utstyr. Perfekt til slike situasjoner hvor man spesifikasjonsmessig har ekstreme behov. Personlig kommer jeg til å gå for en 7D om forhåpentligvis kort tid. Mitt gamle kamera (med trykk på "gamle") døde her for et par uker siden...

7D er nok et supert kamera. 1,6 cropfaktor og dermed "gratis" brennvidde.

Råkjapp autofokus, med masse fokuspunkter, kjappe bildeserier, innebygt blits-transmitter, bedre værtettinger, etc...

Mye mere fugle-/sportskamera enn 5d Mk II.

Til våren kommer vel 5D Mk III, som etter hva jeg har forstått skal kombinere egenskapene fra begge disse :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7D er nok et supert kamera. 1,6 cropfaktor og dermed "gratis" brennvidde.

Råkjapp autofokus, med masse fokuspunkter, kjappe bildeserier, innebygt blits-transmitter, bedre værtettinger, etc...

Mye mere fugle-/sportskamera enn 5d Mk II.

Til våren kommer vel 5D Mk III, som etter hva jeg har forstått skal kombinere egenskapene fra begge disse :closedeyes:

Det er spesielt hastigheten jeg gjerne vil ha. Også spiller selvsagt prisen en rolle... Et eventuelt 5D mkIII vil nok koste deretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.