Dan Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 (edited) Min far har en gammel Ambassadeur 5000 som han har haft og brukt siden tidernes morgen. Det er en 5000C tror jag, men S/N 751003 (1975?). Noen ambassadeur gurus som har peiling på disse? Den er så godt brukt at mye av dom interne delerne er slitt ut. Er det noe som går at få tag på per dags dato? Hade varit stas at få fikset opp den åt honom. Edited March 16, 2010 by Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 www.mikesreelrepair.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Stemmer at snella er en 1975 modell. Mikes Reel Repair har nesting ingenting på lager, men kjøper i fra Abu. Mye raskere å bestille direkte fra Pure Fishing Norway. Tar bare 3-4 dager å få deler, som kommer i fra lagret i Sverige. Hvis det er en svart 5000C faren din har finner du riktig splittetegning på listen linken under peker til. Ambassadeur 5000C skjemaer Riktig skjema for deg er 5000C 760204. Du må følge den øverste delen av tegninga som er merket 730400 for de delene som er med på denne delen av tegninga. Oppgi nummeret på snellefoten og delenummer fra tegninga når du ringer for å bestille. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted March 16, 2010 Author Report Share Posted March 16, 2010 Takk for den info'en Snakket nettop med gammer'n på telefon och snella er rød, ikke svart.. hvis det har noe at si? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted March 17, 2010 Author Report Share Posted March 17, 2010 Fikk en mail av farsan nå. Han hade hittat skjemaet for den: Nr 03-07-17130- Men det nummret med refferanse til en 5000C finner jag bare på en asiatisk side. I verste fall får jag bare ta og sjekke på det fysiske skjemaet neste gang jag drar hjem til Sverige - og håpe på at det er riktig skjema til riktig snelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 (edited) Hvis snella er rød er det en 5000, ikke 5000C. Skjema 5000 Da er det 5000 730400 på linken over som er riktig tegning. 5000C har kulelagre, 5000 glidelagre. Det er forholdsvis store forskjeller mellom delene i en kulelagret og glidelagret snelle fra -70 tallet. Edited March 17, 2010 by abbor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted March 17, 2010 Author Report Share Posted March 17, 2010 Beklager, det var bare gammer'n som drev og surret. Snella er svart som du først sa, ikke rød. Noe drit at ta sånt här over telefon Og sprengskissen som følgte med snellen stog det: 5000C 03-07-17130 Da er det den første linken/skjemaet du linket til som gäller? Kan ju vänta til jag kommer til Sverige og se på det da, men hade varit fint om jag kunde bestillt opp deler og skru det sammen da i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Er den første splittetegningen som er den korrekte for en 5000C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted March 17, 2010 Author Report Share Posted March 17, 2010 Thank you sir :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laksefiskern Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Utfordringen er ikke å kjøpe riktige deler, men å finne ut hvilke deler som er nødvendige å skifte ut. En diagnose for å avdekke hva som er feil og å finne ut om det virkelig er lønnsomt å reparere den kan være svært nyttig. Ofte er det, på gamle sneller, "skjulte" feil som rammeskjevhet og skjev aksling. Nevner dette bare som tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryta Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 En diagnose for å avdekke hva som er feil og å finne ut om det virkelig er lønnsomt å reparere den kan være svært nyttig. Gamle sneller med minner om fantastiske fisker skal repareres,så kostnadene er relative. Nye sneller uten sjel må "bygges" opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laksefiskern Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Gamle sneller med minner om fantastiske fisker skal repareres,så kostnadene er relative. Nye sneller uten sjel må "bygges" opp. Joda, jeg har erfart det jeg også - ved siden av at jeg har opplevd det motsatte. Trenden er nok bruk-og-kast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PNzer Posted November 17, 2020 Report Share Posted November 17, 2020 Jeg har en rød en.den har nr 127100. Noen som kan si meg noe om den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted November 18, 2020 Report Share Posted November 18, 2020 Snella er produsert i desember 1971, de to siste sifferene betyr at det er første versjon av denne modellen. Antar at de startet med versjon 00 på den utgaven som var i produksjon da de endret serienummersystemet. I 1971 da ABU var i ferd med å nå serienummer en million la de om sytstemet fra å ha induviduelle serienummer til å bruke produskjsonslot nummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar60 Posted February 10 Report Share Posted February 10 Jeg har en gammel 5600 AL. Den har nummer 801100 under foten. Litt rart hvis dette er serienr., for jeg finner en annen, brukt, snelle på nettet som ble solgt på auksjon, og den har akkurat samme nummer under foten. Min er derimot ubrukt, og har vært i mitt eie siden den var ny. Hva er greia her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted February 11 Report Share Posted February 11 Snella er produsert uke 11 i 1980 og 00 betyr første versjon av denne modellen. Abu sluttet i 1971 med løpende serienummer og har i stedet informasjon om produksjonsuke og år på snellefoten . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts