Identifikasjon av "gammel" Ambassadeur 5000


Recommended Posts

Min far har en gammel Ambassadeur 5000 som han har haft og brukt siden tidernes morgen.

Det er en 5000C tror jag, men S/N 751003 (1975?). Noen ambassadeur gurus som har peiling på disse? Den er så godt brukt at mye av dom interne delerne er slitt ut. Er det noe som går at få tag på per dags dato? Hade varit stas at få fikset opp den åt honom.

Edited by Dan
Link to post
Share on other sites

Stemmer at snella er en 1975 modell. Mikes Reel Repair har nesting ingenting på lager, men kjøper i fra Abu. Mye raskere å bestille direkte fra Pure Fishing Norway. Tar bare 3-4 dager å få deler, som kommer i fra lagret i Sverige.

Hvis det er en svart 5000C faren din har finner du riktig splittetegning på listen linken under peker til.

Ambassadeur 5000C skjemaer

Riktig skjema for deg er 5000C 760204. Du må følge den øverste delen av tegninga som er merket 730400 for de delene som er med på denne delen av tegninga.

Oppgi nummeret på snellefoten og delenummer fra tegninga når du ringer for å bestille.

Link to post
Share on other sites

Fikk en mail av farsan nå. Han hade hittat skjemaet for den: Nr 03-07-17130- Men det nummret med refferanse til en 5000C finner jag bare på en asiatisk side. I verste fall får jag bare ta og sjekke på det fysiske skjemaet neste gang jag drar hjem til Sverige - og håpe på at det er riktig skjema til riktig snelle ;)

Link to post
Share on other sites

Hvis snella er rød er det en 5000, ikke 5000C.

Skjema 5000

Da er det 5000 730400 på linken over som er riktig tegning.

5000C har kulelagre, 5000 glidelagre. Det er forholdsvis store forskjeller mellom delene i en kulelagret og glidelagret snelle fra -70 tallet.

Edited by abbor
Link to post
Share on other sites

Beklager, det var bare gammer'n som drev og surret. Snella er svart som du først sa, ikke rød. Noe drit at ta sånt här over telefon ;)

Og sprengskissen som følgte med snellen stog det:

5000C

03-07-17130

Da er det den første linken/skjemaet du linket til som gäller? Kan ju vänta til jag kommer til Sverige og se på det da, men hade varit fint om jag kunde bestillt opp deler og skru det sammen da i stället.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen er ikke å kjøpe riktige deler, men å finne ut hvilke deler som er nødvendige å skifte ut. En diagnose for å avdekke hva som er feil og å finne ut om det virkelig er lønnsomt å reparere den kan være svært nyttig. Ofte er det, på gamle sneller, "skjulte" feil som rammeskjevhet og skjev aksling. Nevner dette bare som tips! :blush:

Link to post
Share on other sites

En diagnose for å avdekke hva som er feil og å finne ut om det virkelig er lønnsomt å reparere den kan være svært nyttig.

Gamle sneller med minner om fantastiske fisker skal repareres,så kostnadene er relative.

Nye sneller uten sjel må "bygges" opp.

Link to post
Share on other sites

Gamle sneller med minner om fantastiske fisker skal repareres,så kostnadene er relative.

Nye sneller uten sjel må "bygges" opp.

Joda, jeg har erfart det jeg også - ved siden av at jeg har opplevd det motsatte. Trenden er nok bruk-og-kast.

Link to post
Share on other sites
  • 10 years later...

Snella er produsert i desember 1971, de to siste sifferene betyr at det er første versjon av denne modellen. Antar at de startet med versjon 00 på den utgaven som var i produksjon da de endret serienummersystemet. 

I 1971 da ABU var i ferd med å nå serienummer en million la de om sytstemet fra å ha induviduelle serienummer til å bruke produskjsonslot nummer. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...