Gå til innhold
Fiskersiden

Noen erfaringer med Shimano Torium 20?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

Har tenkt¨å prøve meg på fiske ned mot 300 meter. Det blir sikkert ikke hver dag, men tenkte uansett å kjøpe en snelle som kan brukes til slikt. Vanlig dybde blir nok mellom 100 og 200 meter.

Noen som har erfaringer med Shimano Torium 20 eller vet om dette er en grei snelle til dette bruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en, og bruker den ned til 150 meter, 200 såfremt jeg kan bruke relativt lette søkker. 300 meter synes jeg personlig blir litt mye for den snella, da den har temmelig høy utveksling. TIl sitt bruk er den ellers veldig god, jeg er i alle fall godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et svært så hjelpsomt svar, Rage...

TLD 20 II er absolutt en snelle som kan passe deg, er en arbeidshest som er godt kjent for både kvalitet og brukervennlig het.

Vet ikke med Avet snellene, hører fantastiske ting om dem men er usikker på om de ikke ligger litt høyt i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener TLD20 blir for grov for fiske på 100 - 200 meter. Ta en kikk på den nye Shimano Talica, kanskje den kan være noe? Er vel ikke mange som har den her til lands, og de som har den tar seg betalt, men den kan fås til en langt rimeligere penge på Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.

Jeg har også en Torium 20, kjøpte den fordi kameraten min hadde maken og var svært godt fornøyd med sin.

Jeg var veldig fornøyd med min på fiske på grunnt vann i nord, men var ikke like fornøyd da vi fisket på 160 meter nordpå.

Har også en TLD 20, som ikke er blitt brukt dypere enn ca 100 meter enda, men allerede der merket jeg at det var mindre slitsomt å sveive opp igjen søkket med TLDen som har lavere utveksling.

Kameraten min som har landet "utallige" kveiter har dog ymtet frampå om at den kanskje er litt stor til det fisket.

Vekten på TLD 20 og Torium 20 er omtrent den samme (TLD er 25 gram tyngre) TLD II er vesentlig tyngre enn TLD (986 gram kontra 670 gram) hvorvidt du trenger to gir har ikke jeg noe svar på, sikkert mange andre som har gode råd angående det, men jeg syntes jeg kunne uttale meg her da jeg har og har brukt både snella du opprinnelig spurte om og et av alternativene som er lagt fram.

Jeg ser dog at alle de kule gutta kjøper AVET for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.

Jeg har også en Torium 20, kjøpte den fordi kameraten min hadde maken og var svært godt fornøyd med sin.

Jeg var veldig fornøyd med min på fiske på grunnt vann i nord, men var ikke like fornøyd da vi fisket på 160 meter nordpå.

Har også en TLD 20, som ikke er blitt brukt dypere enn ca 100 meter enda, men allerede der merket jeg at det var mindre slitsomt å sveive opp igjen søkket med TLDen som har lavere utveksling.

Kameraten min som har landet "utallige" kveiter har dog ymtet frampå om at den kanskje er litt stor til det fisket.

Vekten på TLD 20 og Torium 20 er omtrent den samme (TLD er 25 gram tyngre) TLD II er vesentlig tyngre enn TLD (986 gram kontra 670 gram) hvorvidt du trenger to gir har ikke jeg noe svar på, sikkert mange andre som har gode råd angående det, men jeg syntes jeg kunne uttale meg her da jeg har og har brukt både snella du opprinnelig spurte om og et av alternativene som er lagt fram.

Jeg ser dog at alle de kule gutta kjøper AVET for tiden.

:) Nå følte jeg meg plutselig ganske kul!!:D)

Spøk til side! Om man vil ha Shimano så er det jo flere muligheter.

De store Tekotane har vel en utveksling på 4,2. Ellers så er det en ganske stilig snelle som ligner litt på Toriumen i utseende, men er vel en del vassere både i finish, pris og kvalitet. Shimano Ocea Jigger Game Reel. Utveksling på 5.1 og 4.1 avhengig av størrelse.

Prisen liger vel i område 390-510$. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte denne i stedet for Torium tidligere i vinter.

Det vil vel gi deg Shimano Ocea Jigger til mellom 2500.- og 3200.- på døra om du handler på rett sted.....

Du finner den på Ebay om du vil sjekke den ut.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ser dog at alle de kule gutta kjøper AVET for tiden."

VEL DET DE KULESTE GUTTA BRUKER ER JO ACCURATE! kan ikke akkurat se meg imponert over det avet har gjort for å skape langtlevende sneller, de korroderer ikke noe mer enn andre utvendig men innmaten er knusktørr og mangler viktig oljing for en langtlevende snelle. Det mest hjerteskjærende er vel dette med å olje drag washern (kan ikke det norske navnet)noen av snellene som er blitt brukt i saltvann over ikke altfor lang periode så IKKE bra ut i det hele tatt siden de ikke har blitt oljet på riktig måte fra fabrikken

se link:

http://www.westernangler.com.au/forum/avet_sx_rebuild/m_119113/tm.htm

http://www.pierfishing.com/resources/index.php?id=reel_rebuilds:avet_sx_-_tear_down_and_rebuild_-_part_2

det finnes flere av disse såkalte rebuildene av Avet sneller bare å google: avet rebuild.

men det er sikkert en god snelle med mange andre kvaliteter. bare synd at avet gutta klarer å ødelegge snellene sine og evt også i senere tid ryktet sitt ved å unngå å bruke noen små edle dråper på snellene sine...

videre leste jeg av Alantani ( en meget rutinert vedlikeholdsmann som har sett og fikset hundrevis av sneller- søk alantani rebuild på google) at mange sneller sliter med dette med riktig oljing, sneller som utmerker er flere av avets modeller og noen daiwa- spessielt den nye saltist 2010 mod.

han skriver også at overall er penn, shimano og accurate gode på dette. hvorfor ikke spe på litt ekstra penger å kjøp en accurate eller en shimano torsa, personlig har jeg accurate bx2 600 og er veldig fornøyd, to speed snelle på litt under 800 gram akkurat passe str og utveksling til fisket som er beskrevet. (si fra hvis bilder ønskes)

tenk før du/dere anskaffer dere en Avet dog men er du god på dette med å ombygge sneller med riktig olje for de forskjellige komponentene er det vel bare å følge instruksjonene på linkene og du vil få en flott snelle...

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet da at du er kul.

Er forøvrig overrasket over at folk er litt lunkne til toriumen, jeg synes den er glimrende til sitt bruk.

;)) Ikke lunken til Toriumen jeg!! Syntes snella er kjempebra! Og den ser bra ut! Selv om jeg kun har testet den ett par ganger. Kjøpte riktig nok en 16 til det letter fiske. Men en får på så mye PP at en fint kunne brukt den litt dypere. Og da kan det bli tungt i lenden med ett takkel og søkke med litt vekt å vinsje det opp fra en del meter. Hadde jeg lagt på noen kroner så kunne jeg kjøpt den andre jeg nevnte i posten som har litt lavere utveksling. men den blir fort 1000-1500 dyrere. Men jeg har jo sneller som fikser dette uansett....(Avet=kul)

Men som flere har nevnt; skal du bruke den til rimelig dypt fiske som ofte krever litt vekt i enden om en ikke er dregget opp kan det fort bli litt slitsomt og tungt.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ser dog at alle de kule gutta kjøper AVET for tiden."

VEL DET DE KULESTE GUTTA BRUKER ER JO ACCURATE! kan ikke akkurat se meg imponert over det avet har gjort for å skape langtlevende sneller, de korroderer ikke noe mer enn andre utvendig men innmaten er knusktørr og mangler viktig oljing for en langtlevende snelle. Det mest hjerteskjærende er vel dette med å olje drag washern (kan ikke det norske navnet)noen av snellene som er blitt brukt i saltvann over ikke altfor lang periode så IKKE bra ut i det hele tatt siden de ikke har blitt oljet på riktig måte fra fabrikken

se link:

http://www.westernangler.com.au/forum/avet_sx_rebuild/m_119113/tm.htm

http://www.pierfishing.com/resources/index.php?id=reel_rebuilds:avet_sx_-_tear_down_and_rebuild_-_part_2

det finnes flere av disse såkalte rebuildene av Avet sneller bare å google: avet rebuild.

men det er sikkert en god snelle med mange andre kvaliteter. bare synd at avet gutta klarer å ødelegge snellene sine og evt også i senere tid ryktet sitt ved å unngå å bruke noen små edle dråper på snellene sine...

videre leste jeg av Alantani ( en meget rutinert vedlikeholdsmann som har sett og fikset hundrevis av sneller- søk alantani rebuild på google) at mange sneller sliter med dette med riktig oljing, sneller som utmerker er flere av avets modeller og noen daiwa- spessielt den nye saltist 2010 mod.

han skriver også at overall er penn, shimano og accurate gode på dette. hvorfor ikke spe på litt ekstra penger å kjøp en accurate eller en shimano torsa, personlig har jeg accurate bx2 600 og er veldig fornøyd, to speed snelle på litt under 800 gram akkurat passe str og utveksling til fisket som er beskrevet. (si fra hvis bilder ønskes)

tenk før du/dere anskaffer dere en Avet dog men er du god på dette med å ombygge sneller med riktig olje for de forskjellige komponentene er det vel bare å følge instruksjonene på linkene og du vil få en flott snelle...

Nåja.. nå är väl kankje verlden litt mer komplisert än vad du måler opp här? Før det første er det ingen som jag vet som har olje på side drag washers, drag grease däremot.

Det er for og nackdeler, og både både dry/greased "leirerne" ser ut at ha mangen og fanatiske tillhengere. Här kan du lese om avets take på problemstillingen:

http://www.bloodydecks.com/forums/avet-reels-support/104954-grease-not-grease.html

Personlig så har jag overveid +/- og smørt opp både mine avets, det kostet meg ca 42kr og kanske 20min arbeid per snelle, så om det er argumentet for at gå for en mye dyrere snelle kjøper jag ikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure: Nå kan jeg i hvertfall si så mye at jeg skrudde opp mine to Aveter som begge er rimelig nye, og den ene er ikke brukt ennå. Men skal døpes 15 april. Begge snellene var svært godt fettet og smurt. Bremseskiva ikke. Men alt annet var svært godt smurt opp. Også anlegget til bremseskivene. Jeg så ikke noen grunn til å spytte noe mer på noen deler i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sigende var Avet mer plaget av korrosjon tidligere. Gjaldt hovedsakelig lagre (det klassiske svake punktet), samt bremseflatene, spesielt bak karbonlamellen. Bedre smøring og fastlimt karbonlamell vil nok redusere dette problemet betraktelig. Man skal ikke kimse av hva Avet har fått til, og alle produsenter har barnesykdommer på et eller annet tidspunkt.

Men Hafnor har et poeng i at det er litt rart at Avet tviholder på tørre lameller, mens "resten" av big game gutta kjører "wet system". Personlig ville jeg vært mer bekymret for bremsehavari pga korrosjon, enn at kraften varierer noen få prosent pga at den er smurt. Men det er nå min personlige mening :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen anbefalte Talica. Det kan jeg også gjøre. Kjøpte en ifjor og serdeles fornøyd med denne. Dog har jeg ingen planer om å fiske dypere en si 150m.

Anbefalte den ikke foreslo den :thumbsu: Vil ikke anbefale noen jeg ennå ikke har prøvd, selv om det neppe er totalt skivebom å si at det nok er ei temmelig god snelle :) Du sier du ikke vil bruke den dypere enn 150 meter... Er det fordi du mener den ikke egner seg, eller fordi det ikke er aktuelt for deg å fiske dypere enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte den ikke foreslo den :thumbsu: Vil ikke anbefale noen jeg ennå ikke har prøvd, selv om det neppe er totalt skivebom å si at det nok er ei temmelig god snelle :) Du sier du ikke vil bruke den dypere enn 150 meter... Er det fordi du mener den ikke egner seg, eller fordi det ikke er aktuelt for deg å fiske dypere enn det?

Har kun brukt den til Skreifisket. Torsk på rundt 20kg er vel det største jeg hat fått på den. Ellers er den tiltenkt kveitefiske i sommer. Jeg har 16, 2 speed varianten. Den er fyllt med litt for tykt braid for dypvannsfiske. Skal jeg på dypet trur jeg at jeg tyr til feks en penn senator eller en tld20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt den til Skreifisket. Torsk på rundt 20kg er vel det største jeg hat fått på den. Ellers er den tiltenkt kveitefiske i sommer. Jeg har 16, 2 speed varianten. Den er fyllt med litt for tykt braid for dypvannsfiske. Skal jeg på dypet trur jeg at jeg tyr til feks en penn senator eller en tld20.

Ja, vurderer en selv, og da blir det til sommerens kveitefiske, samt medium dypt fiske her hjemme. Litt usikker på om jeg gidder gå for den togria varianten. Ser i grunn ikke helt poenget (annet enn at det er litt tøft) i tilegg til at snella blir tyngre... Vurderer dog en noe mindre variant enn du har gått for, men snella har endel konkurrenter, så det er ikke helt avgjort ennå :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse 8 & 10 har vel utveksling på 6.2:1 Men veier ingenting. Ellers brems : Full: 20.0 lb.

Strike: 13.0 lb.

De større veier jo endel mer og har kraftigere brems samt Litt annerledes utveksling. High: 5.7:1 Full: 40.0 lb.

Strike: 22.0 lb.

Trur uansett du får ett knallkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.