Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stangtupp til brukken stang?


ubrukelig
 Share

Recommended Posts

I ren Mythbusters-ånd, fant jeg ut at det var på tide å teste myten om at en stang knekker når den blir klemt i bagasjeluka på en bil.

Jeg plasserte stanga kun med en liten del (ca 4cm) av stangtuppen stikkende utenfor, og smalt igjen bakluka slik jeg pleier når jeg er ferdig å fiske, og aller helst vil hjem til sofaen igjen. Myten ble, kanskje ikke overraskende, bekreftet. Stangtupper knekker faktisk i bakluker.

Del to av myten, var å se om dette bruddet kunne gjøres verre av å ikke åpne luka med en gang, men å kjøre rundt med stangtuppen stikkende ut bak i flerfoldige kilometer i variabel hastighet på særdeles variable veier. Fem dager senere kunne jeg ikke se at dette hadde forverret skaden i noen grad. Stangtuppen så ut som om den var klippet rett av, og ingen av endene hadde blitt oppfliset. Myth busted.

Kan jeg nå, for å teste myten om at reparerte stenger er dårligere enn andre, lime på en ny "toppring", og bør jeg "behandle" skadeområde på noen måte først? For å ha en påstand å bygge myten på, vil denne kunne påvirke stangas egenskaper i noen særlig stor grad? En slik reparasjon vil jo og endre avstanden mellom toppring og nest øverste ring. Vil det være hensiktsmessig å teste myen om at stenger med lav avstand mellom de to øverste ringene fungerer annerledes enn stenger med lang avstand mellom nevnte ringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt, si det som det er (at du er med i Mythbusters og driver og tester myter rundt fiskestenger) og hør hva de eventuelt tar for en ny stangdel. Ikke utenkelig at det kan bli relativt rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.