Gå til innhold
Fiskersiden

NJFF: Mattilsynet må få bedre fullmakter


 Share

Recommended Posts

Norges Jeger- og fiskerforbund: Mattilsynet må få bedre fullmakter

NJFF ber fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen utvide hjemlene for Mattilsynet slik at tilsynet kan kreve tiltak dersom lusetallene til våren blir for høye på villaksen. Per i dag er Mattilsynets tiltakshjemler kun knytta opp mot lusesituasjonen i oppdrettsmerdene.

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=69469815&displaypage=TRUE

Brev fra Norges jeger- og fiskerforund til fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/27835014.DOC

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er spent på svaret fra fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen til Norges Jeger- og Fiskerforbund!

Avsnitt i brevet fra Norges Jeger- og Fiskerforbund:

"NJFF anmoder derfor fiskeriministeren om å umiddelbart sørge for at Mattilsynet får tilstrekkelige virkemidler til å håndtere situasjonen, uansett om de høye lusetallene først observeres på villfisken eller i oppdrettsanleggene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dersom kontrollinstanser får utvidete fullmakter til å gjøre grep dersom det er påkrevd. Men jeg er prinsippielt uenig i at Mattilsynet er den rette instans til å håndtere saker som har med naturforvaltning å gjøre. Og C&R diskusjonen har jo vist at Mattilsynet har en tendens til å blande vitenskaplige erkjennelse sammen med moralsk synsing på en tvilsom måte. Det er greit at individenes ve og vel trekkes inn i vurderingene (så lenge man holder seg til fakta), men naturforvaltning handler jo egentlig mest om å redde populasjonene. Og her kan ikke jeg se at Mattilsynet har den rette kompetansen. Dessuten viser jo myndighetenes slapphet når det gjelder lakselus at man ihvertfall til nå har hatt en relativt inkonsekvent tilnærming også når det gjelder individenes ve og vel...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

For noen uker siden satt Lisbet i Dagsnytt Atten og prøvde å bortforklare det ene etter det andre.

Det som var interessant var at hun gjentatte ganger påsto at det viktigste ikke var å undersøke hvor mye lus i merdene, men at hun tvert imot anså det som mye viktigere å finne ut hvor mye som var på villfisken. Det virker på meg som hun er på linje med NJFF i dette, og burde ta imot alle forslag om med åpne armer, og legge pengene på bordet.

Men vil det skje?

La oss telle ned til 25 april, så får vi se hva Mattilsynet kan gjøre med sine allerede eksisterende hjemler og metoder

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Håper fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen ikke oppfatter det som utidig at jeg tillater meg å minne om denne saken :P

Er det noen som har sett svaret hennes til Norges jeger- og fiskerforbund?

I så fall ber jeg om en link eller at svaret legges ut som PDF.

Jeg blir ikke overrasket om hun ikke har svart, fordi trenering av saker er en velkjent strategi fra oppdrettsnæringens side :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.