Gå til innhold
Fiskersiden

rødspette tackle


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

forslag til en helt enkel rødspette tackel til og brukes på en grunne? hvilken krok strs. og eventuelt litt pynt?

Det enkleste er nok å gå for et glidende tackle. Krokstørrelsen avhenger av størrelsen på fisken der, men J-kroker fra 4 - 2/O vil fungere. Selvsagt avhengig av hvor stor fisken er... Av pynt bør du gå for perler i svart og perlemor. Gjerne en blanding og gjerne ganske mange :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan funker disse glidende tacklene da? har ikke så mye utstyr får hånda nu så ma kunne lage det enkelt:P er slik at den beveger seg fritt i forhold til loddet?

Ja, enten bruker du en liten bom hvor sena kan gli fritt gjennom, eller du kan bruke et inlinesøkke. I verste fall kan du bare bruke et pæresøkke og tre øyet inn på sena, men det er neppe noen god løsning om du må kaste langt, eller trenger tungt bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reke og tynn makrellstrimmel i kombo har gitt meg mest flyndrer. Fjæremark skal være helt suverent til rødspette og andre flyndrer men dette har jeg ikke prøvd. Men reke eller makrellstrimler helst begge deler er god knall, lett å få tak på og.

Som alltid, ikke dekk til krokgapet med agn slik at du ikke får kroket fisken.

Tror forsyne meg jeg må ut å prøve rødspetta jeg også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fjæremark etter flatfisk her oppe. Det fungerer bra det. Tatt både kveite og sandflyndre på det. MEN torsken og hysa liker det også ekstremt godt, så det får ikke ligge i fred. Som vanlig her oppe:p

Ta en titt på bloggen til Lasse, han er en røver på flatfisk http://therigwallet.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns personlig blåskjell er overlegent til flatfisk. Men det er mye arbeid med preparering. Men om man tar skippertak og plukker en dag, og renser neste så er det ok. Jeg henger alltid opp innmaten av blåskjell i ei t-skjorte eller et klede over natta slik at det får dryppa av seg før jeg pakker det i passelige rasjoner slik det holder til en tur. Zip-lockposer er genialt til dette formålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.