Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk i Oslofjorden


Carla
 Share

Recommended Posts

Oslofjorden er variert, med mange fiskearter, og jeg er usikker på hva du ønsker å satse på. Hvis du tenker på klassisk havfiske fra båt bør du absolutt bruke agn etter arter som hyse, hvitting, torsk, sei, flyndre etc. Ikke regn med at det blir fisk med en gang – Oslofjorden er ikke Nord-Norge. :) Ellers du kan dorge mellom øyer og skjær (du bor på Nesøya?) med wobblere etter lyr, sei, makrell, torsk, og sjøørret, eller fiske med jigg fra drivende båt - det er mange muligheter. Akkurat nå er det sjøørret det går i for mange: Sluk/fluefiske fra land/båt er tingen, eller meite med sild, mark etc. Utpå sommeren kommer havabboren som du fisker på omtrent samme måten. Sjekk andre tråder i dette forumet for mange tips om fiske i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofjorden er variert, med mange fiskearter, og jeg er usikker på hva du ønsker å satse på. Hvis du tenker på klassisk havfiske fra båt bør du absolutt bruke agn etter arter som hyse, hvitting, torsk, sei, flyndre etc. Ikke regn med at det blir fisk med en gang Oslofjorden er ikke Nord-Norge. blush.gif Ellers du kan dorge mellom øyer og skjær (du bor på Nesøya?) med wobblere etter lyr, sei, makrell, torsk, og sjøørret, eller fiske med jigg fra drivende båt - det er mange muligheter. Akkurat nå er det sjøørret det går i for mange: Sluk/fluefiske fra land/båt er tingen, eller meite med sild, mark etc. Utpå sommeren kommer havabboren som du fisker på omtrent samme måten. Sjekk andre tråder i dette forumet for mange tips om fiske i fjorden.

Ja jeg bor på Nesøya, og har tilgang til båt. Tror jeg i første omgang skal prøve meg på klassisk havfiske med agn smile.gif Takk for hjelpen, skal sjekke tidligere tråder.

Da ser jeg fremover til å få prøvd ut Oslofjorden og få tatt noen nye arter :)

Endret av Carla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg bor på Nesøya, og har tilgang til båt. Tror jeg i første omgang skal prøve meg på klassisk havfiske med agn smile.gif Takk for hjelpen, skal sjekke tidligere tråder.

Da ser jeg fremover til å få prøvd ut Oslofjorden og få tatt noen nye arter :)

Stort sett så er vel Oslofjorden og fisk=agnfiske. Dette sett bort fra SØ, Havabbor, sild, makrell. Men osgå noen av disse sier ikke nei til agn. Men pilk og gummimakk har ikke fungert særlig på det fiske jeg ar bedrevet i hvertfall.

Vinterstid og etter torsk kan det nok funke, men det har ikke vært mye torsk i det hele tatt sist år. Selv seien liker bedre agn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell og reke. Spørs jo hva du tenker å fiske etter.

:( Og fersk sildebiter/filet strimler. Gjerne sammen med makrell eller reke i kombo. Sei kan jeg anbefale å teste Gulp reker.(slike i boks med lake/luktstoff) De har seien hatt en liten ekstra smak for i vinter og høst. Dette gjelder som nevnt spesifikt seien. De største seiene når jeg har vært med har tatt disse på en opphenger. Jeg har ikke brukt det mye selv, men krøyp til korset og kjøpt en boks for litt siden. Brisling på en 5-10 cm som en får kjøpt frossen i bokser har også vært bra sei agn. Men de aller minste er håpløst å drive med uten å bruke mye agnstrikk. De sitter ekstremt dårlig. Og er seien treg så plukker de disse av hele tiden. På flate samt mye annen fisk så er også råreker ett utrolig bra agn, men samme som over. Sitter veldig dårlig. Krever fin agnstrikk som ikke surres for hardt. På artsfiske/konkurranse så brukes råreker nettopp pga at de fanger bra mange typer fisk, også når det er tregt. Men som Rage sier du kommer langt med makrell/reke( fra rema1000eks) og evnt sild. Det er lett å få tak i hele sild i fiskebutikkene for en rimlig penge om en ikke fisker de selv. Også makrell kan en få kjøpt tidvis nå. Og ofte brukes det kanskje litt mindre kroker enn nordpå. Eks i Drøbaksundet kan fisken være veldig forsiktig, og i hvertfall den teknikken jeg bruker er å se om fisken tar de første gangene når det napper. Lar den ta agnet og venter med tilslag. Om den så ikke sitter så er det å gjøre tilslag med en gang en kjenner fisken er bortpå i ettertid. Men vi har vel alle våre ideer og tanker rundt dette.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

har vært ute noen ganger å fisket og prøvd meg forskjellige steder nå. forrige tur endte med opp med mye forskjellig. 4-5 torsk, 1 lyr, 1 hyse, 1 makrell, 1 sei og 2 sild. Silden underkant av kiloen.

Er det vanlig å få sild i indre oslofjord? aldri fått så stor sild før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.