Gå til innhold
Fiskersiden

Ønsker tips til stang og snelle.


Lars M
 Share

Recommended Posts

Vurderer å prøve meg på kystmeite og trenger derfor noen anbefalinger mtp. utrustning.

Ønsker i første omgang noe for å komme igang, samt se om dette er noe jeg kunne tenke meg å satse videre på.

Dette bør ikke koste skjorta, men bør være av såpass kvalitet og dimensjon at det kan hanskes med torsk i 15-20 kilosklassen samt ei høvelig kveite om verden skulle smile til meg.

Samtidig bør det takle kastevekter på 200 gram ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å prøve meg på kystmeite og trenger derfor noen anbefalinger mtp. utrustning.

Ønsker i første omgang noe for å komme igang, samt se om dette er noe jeg kunne tenke meg å satse videre på.

Dette bør ikke koste skjorta, men bør være av såpass kvalitet og dimensjon at det kan hanskes med torsk i 15-20 kilosklassen samt ei høvelig kveite om verden skulle smile til meg.

Samtidig bør det takle kastevekter på 200 gram ++

Da kan du jo begynne med denne DAM stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo begynne med denne DAM stanga

Ville ikkje valgt den stanga. Den har ein tendens til å knekke noko eg og fleire andre her på forumet kan skrive under på. :rolleyes:

Gå heller for dette settet: Shimano Beastmaster SURF/ Shimano Biomaster XTA 8000

Der får du mykje for pengane.

Samtidig bør det takle kastevekter på 200 gram ++

Det er ikkje mange stenger som takler kastevekter på over 200gram. Dei fleste er overklassifiserte og DAM stanga feks er oppgitt til 100-250gram. Ideell kastevekt på den er 150gram og det går til nøds an å lempe 200gram med den. Beastmasteren er marginalt stivere men du kan ikkje dra til skikkelig med vekter over 200gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var obs på at det er mange som sliter med den beastmaster surf stanga. Ringerne tåler ikke så mye juling, men det går ju som oftest på reklamasjon da!

Själv har jag ikke hatt noen problem med min beastmaster, men den har blitt pensjonert til fordel for et par DAM Super Natural Surf stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk og anbefalt det settet som Helge S linkar til.

Eg angrar ikkje..Kanskje litt for "kraftig" til mitt bruk no, men det kjem seg nok :rolleyes:

Edit: Einaste problemet var at nederste og midterste del var umogleg å få ihop, men med litt sandpapir gjikk det brillefint.

Endret av Millionas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var obs på at det er mange som sliter med den beastmaster surf stanga. Ringerne tåler ikke så mye juling, men det går ju som oftest på reklamasjon da!

Själv har jag ikke hatt noen problem med min beastmaster, men den har blitt pensjonert til fordel for et par DAM Super Natural Surf stenger.

Overkommelig pris på Beastmaster'n. Burde vel være ideell å starte med.

Litt usikker når jeg leser Beastmaster-tråden.

Har såvidt sett og kjent litt på DAM Super Natural, men har jo absolutt ingen preferanser fra før.

Kom gjerne med flere tips til kombo-løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er egentlig ikke i posisjon til å komme med de mest vektlagte anbefalingene, da jeg er rimelig fersk i faget selv, men jeg har både beastmastere, og en century-stang, og foretrekke definitivt sistnevnte.

Eg ville selvfølgelig også valgt ei Centurystang foran Beastmasteren men det var snakk om pris her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris er selvsagt et tema her. Kan jo fort bli en kortvarig boom dette (selv om det meste jeg prøver blir ren besettelse..).

Kan jo vinkle annerledes også..

Hvor tungt utstyr trenger jeg til de aktuelle fiskeslagene her oppe? Her er jo heller ikke helt fritt for tidevannsstrømmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa 210gr + agn og rolig pendelkast med min Carbon Metal Express i dag, og jeg kunne med fordel hatt litt mer kastevekt også. Century er bare digg, men dyrt. Det skal nevnes at jeg har vært i gamet en god stund nå, og jeg kunne aldri hatt noe annet enn Century. Fantastiske stenger, men kvalitet koster.

Hør med Frode på Baardsen om du kan få en brukbar pris på ei Century-stang. Av de han har inne, er det vel Euro som er ringet for haspel.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips folkens :thumbsup:

Skal prøve å snuse litt til.

Etter å ha meitet litt under havfiske frister det å prøve fra land.

Har noen egne plasser som kan være giftige eeter både stor torsk og flatfisk av ymse slag.

I tillegg dukker det stadig opp tips om nye.

Cluet er at det er knapt noen som driver kystmeite her. Skal prøve å få Herr Ørud til å veilede litt.

Har vært veldig morsomt hvis flere hadde fattet interessen for meite her oppe.

Er jo mange lett tilgjengelige kveiteplasser nært land her i området. Bare det burde jo være motivasjon og utfordring nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sneller som jeg mistenker er samme snella, men med en annen finnish, DAM Quick 860SLR FS. Til en pris på ca 2500,- (ssom jeg ikke betalte)er de en skuffelse.

Har ikke brukt de spesielt mye og har allerede hatt problemer med brems, sveiva løsner når jeg sveiver inn og kjenner vibrasjoner i snellene under innsveiving. På shimanoene kjenner jeg ikke noe slikt og har vært helt fri for irritasjonsmonmenter så langt. Blir ikke flere sneller fra DAM her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med andre DAM baitrunnere. Den er langt fra god og eg ville heller kjøpt Shimano eller Daiwa som eg veit fungerer. Dei DAM snellene eg har hatt og andre eg kjenner har virka bra når dei var heilt nye men etter ei stund blir dei slarkete, bremsen er dårlig og eg vil absolutt ikkje anbefale dei. Det kan jo hende at MAD-snella er bedre men eg tviler og velger heller noko eg veit fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... jeg vet at denne trhreaden er ikkje min thred men men det er stang-relatert... bare en spørsmål... har kjøp en carpestang til kystmeite som jeg bruker for øyeblikket som "haspel" når jeg trenger kraftige sild / sluk. Skal prøve den i morgen med noen enkelte kystmeite tackler men lurer... hvir tungt kan jeg bruke? Det er en 3 LBS carpestang men jeg vet ikkje hva denne tåler. har lest 90-100 grams men er ikkje sikkert og vil gjerne vite hvis det er mulig å bruke lit tyngre. Stangen er en ProLogic Classic Carp 3 LBS og snellen, Shimano 8000 Aero GTE-C.

Stedet jeg skal fiske i i morgen heter Rongesund, i Øygarden ved Bergen. Stor strøm der...

Endret av Skygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 stk som jeg er kjempefornøyd med. Er egentlig Shimanofrik, men bruker desse en del. Til det tunge fisket brukes Shimano Baitrunner LC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settet Helge er en grei start for den som vil prøve. Men du må være klar over at stenger i den klassen du snakker om, er tunge tjukke beist av noen lyktestolper. Trenden er gjerne at desto billigere desto mer ligner de på en tømmerstokk. Er det virkelig er en reell "fare" for så stor torsk ofte, og behov for 200g bly? Hvis ikke ville jeg vurdert ei 3lbs karpestang til å begynne med. Det er ikke så gildt å fiske med spett ser du :) Mitt tips er at du holder deg unna surfstenger til å begynne med. I alle fall om du ikke har veldig behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... jeg vet at denne trhreaden er ikkje min thred men men det er stang-relatert... bare en spørsmål... har kjøp en carpestang til kystmeite som jeg bruker for øyeblikket som "haspel" når jeg trenger kraftige sild / sluk. Skal prøve den i morgen med noen enkelte kystmeite tackler men lurer... hvir tungt kan jeg bruke? Det er en 3 LBS carpestang men jeg vet ikkje hva denne tåler. har lest 90-100 grams men er ikkje sikkert og vil gjerne vite hvis det er mulig å bruke lit tyngre. Stangen er en ProLogic Classic Carp 3 LBS og snellen, Shimano 8000 Aero GTE-C.

Stedet jeg skal fiske i i morgen heter Rongesund, i Øygarden ved Bergen. Stor strøm der...

Jeg vil tro du kan bruke 150 gram, men prøv deg frem. Kastevekt kan variere endel på forskjellige merker, selv om det er 3lbs-stenger... Forøvrig usikker på om 150 gram er nok for Rongesundet uansett... Dryg strøm der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare opplyse om at Lars godt kan slumpe borti 10-kiloskveiter fra land her. Er tatt flere stykker under fiske ikke mer enn et lurvete OTG-kast fra land så det er greit med noe som tåler å holde igjen litt. Selv har jeg "halvbillige" stenger og lagt litt mer i snellene. Funker for meg i hvertfall. Vi starter satsningen grovt. Til det noe lettere kystmeitet etter prikkete småflate toalettlokk og andre mindre greier (vet du kommer til å ryke på artskjøret snart - hehehe) så har jeg såpass mye stenger at vi nok skal kunne få til både testing, låning og utleie. I tillegg har jeg en Mustad-tripod du kan få leie. Jeg får heller drasse med den litt tyngre Skypoden når vi får tid til å fiske sammen. Leie betaler du som fotograf når jeg omsider får opp noe verdt å avbilde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.