Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags Båt?


waidmannsdank
 Share

Recommended Posts

Hei, Jeg vil kjøpe meg en selvlensende båt jeg kan fiske med. Jeg har ikke båtplass så skal ha en jeg kan ta med meg på henger. Noen som vet hva slags båt som er bra. Skal bruke den i Mandals skjærgård. Ser Pero har en fin båt på noen bilder.

Hei.

I prinsippet kan du fiske fra det meste fra kajakk til slagskip. Her finnes det like mange svar som det finnes båteiere og ikke minst "båtdrømmere". Kan være greit å vite litt om budsjettet ditt, hvordan du stiller deg til vedlikehold og stell, hva bilen din kan dra, har du noen båterfaring, hvordan du fisker og hva du fisker etter (primært). Holder du deg innaskjærs og kun bruker båten på gode dager eller skal du ut på öppna havet og trolle laks? Skal båten også fungere til transport av hele familien og halve fotballaget eller er du stort sett alene? Etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme posisjon som deg, sånn rent bortsett ifra at jeg ikke har råd til det, p.t. Aner ikke hva budsjettet ditt er, men mitt nokså smale budsjett, er blitt svakt forelsket i Silver Viking Fisker 18'. Veier rundt 450kg, og skal visstnok være grei å "traile".

Men den er jo på mange måter en "minisjark", så utseende skremmer vel vekk endel :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg vil kjøpe meg en selvlensende båt jeg kan fiske med. Jeg har ikke båtplass så skal ha en jeg kan ta med meg på henger. Noen som vet hva slags båt som er bra. Skal bruke den i Mandals skjærgård. Ser Pero har en fin båt på noen bilder.

Ikke selvlensende men med kalesje.

Billig båt med henger.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21869199&counterId=26&UX_EL_c=boat_used_result

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme posisjon som deg, sånn rent bortsett ifra at jeg ikke har råd til det, p.t. Aner ikke hva budsjettet ditt er, men mitt nokså smale budsjett, er blitt svakt forelsket i Silver Viking Fisker 18'. Veier rundt 450kg, og skal visstnok være grei å "traile".

Men den er jo på mange måter en "minisjark", så utseende skremmer vel vekk endel :thumbsup:

en slik: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=9894&view=findpost&p=222103 har hatt den i noen år nå, kan absolutt anbefales, lettplanende praktisk, gammel lørje så en ikke trenger å være redd for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger mellom 30 og 50 på finn som regel, avhengig av motoren, og hvilken stand denne er i. Var en til 30 for noen dager siden, som ble solgt på to-tre timer, men den hadde delvis defekt motor, men var ikke orange som den som ligger der nå :)

Sett opp et autosøk på finn, så får du fort litt bedre oversikt.

Denne så heller ikke dum ut: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21856394 men kanskje ikke like praktisk som Vikingen.

Eller hva med en RIB, med 200HK motor: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21801750

Kanskje delvis rigget for fiske er fristende: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=21794110

Den forrige vikingen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21815291

Endret av ubrukelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg fant:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21838919

Er vel alt du ber om der  :withstupid:

Ikke at det har så mye å si, men jeg mener at de båtene med den type tak som her er de færste som ble laget og er fra 1983 eller eldre, ikke 1986 :-)

Hva tenker dere om prisen på denne båten? www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21838919 ekkolodd og gps fungerer antagelig ikke på den ifølge eier.

Jeg har en 1993 40 hk på min 84 mod, og hadde ikke solgt den for 50', så prisen er grei den, men hør med eier om årsmodell på båten, tror ikke denne er 1986 mod med den typen tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke den motoren der er mer enn strøken, så hadde ikke jeg bet 50000kr for den pakka, synes den båten ser ut til å være 5-10år eldre enn oppgitt. motoren er ikke akkurat ny. motoren og hengern er jo verdt mest her.

Endret av hansi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gal nok til å kjøpe den skal hente den i morgen. Mulig jeg har betalt for mye for det, jeg prøver og ser om den svarer til forventningene. Setter inn en liten propanvarmer i "kabinen" framme så jeg har et varmt rom å gå inn i når jeg er ute og fisker. Forestiller meg det er kalt på vår og høst når man er ute og fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gal nok til å kjøpe den skal hente den i morgen. Mulig jeg har betalt for mye for det, jeg prøver og ser om den svarer til forventningene. Setter inn en liten propanvarmer i "kabinen" framme så jeg har et varmt rom å gå inn i når jeg er ute og fisker. Forestiller meg det er kalt på vår og høst når man er ute og fisker.

Hvordan gikk det svarte båten til forventningene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, båten virker veldig bra. Gps'en fungerer ikke den er det vann i. Ekkoloddet ser ok ut, er et hummingbird. Men Må sikkert ha det også nytt. Onkelen min sier at han kan få denne som ny om vi legger ned noen timer på båten. Planen er å lakke den opp i en annen farge. Liker ikke den brannbil fargen. Noen forslag til fine farger på en slik båt? Kanskje ha den helt hvit? Motoren startet greit og er strøken å se på. Var bare ei stang med til kalesja så kanskje det mangler noe der vet ikke. Blir sikkert ikke brukt alikevel. Har tenkt å plastlegge treverket som er rundt døra. Må få kjøpt en ekstra dorgemotor til den. Hvor stor bør den være? Men båten er fin innvendig og ikke noen skader utvendig.

Takk for all hjelp her så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kallesjen min har også bare en bøyle som er festet i båten, men så går det en bøyle utfra denne og bakover som en Y hvis du forstår ? den ene går rett opp ca midt på båten og den andre treffer bak der hvor kallesjen skråer ned bak. Det står også en liten bøyle oppå taket. det trenger ikke være likt på din, for det er en annen modell.

Når jeg kjøpte min båt så stode det en 10 hk på den og da gjorde den 11-12 mil på fullt, så en 6-8 hk holder som dørgemotor kanskje også en 4 HK båten glir lett i vannet.

Ingen problem med å plastre treverket, det er jo bare finer plater, men hva med å male det med topcoat (maling for glassfiber) puss / rubb treverket godt opp så vil det holde i mange år det.

Båtfarge: hvit, blå, gul ? ikke grått iallefall, jeg malte den forrige båten min grå, vanskelig å se, også følte jeg meg litt som kystvakten :thumbsup:

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverket på disse båtene er bare finnerplater virker det som. De kan bli ok om man pusser de ned. Men blir litt vedlikehold på det når båten står ute. Derfor jeg lurte på om det var en god ide' og plastlegge det. Når det gjelder kallesjebøylen har jeg ikke fått den han skulle levere den til meg. Var en stor rar bøyle sa han. Så får se.

Det er jo slike knapper langs ripa til å feste kalesja i. Disse vil ikke fungere ved garnfiske da garnet vil henge seg opp. Jeg må nok få laget ei garnrulle som jeg kan hekte over ripa eller noe sånn. Eller hvordan kan det løses?

Ja det hadde sikkert vært bra med top coat. Er det gjennomsiktig?

Endret av waidmannsdank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse vil ikke fungere ved garnfiske da garnet vil henge seg opp. Jeg må nok få laget ei garnrulle som jeg kan hekte over ripa eller noe sånn. Eller hvordan kan det løses?

Ja det hadde sikkert vært bra med top coat. Er det gjennomsiktig?

Få tak i en gummi matte som du henger over ripa når du setter og trekker garn. Toppcoat fås i alle farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.