Gå til innhold
Fiskersiden

Kosedag på sjøen.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Da jeg våknet klokken 6 imorges og kikket ut av vinduet, hadde jeg mest lyst til å krype inn under dyna igjen. Snestorm!

Men jeg motet meg opp og plukket opp Øyvind, og vi satte kursen mot Kvaløyvågen. Sneen lavet tett ned da vi putret ut i vår innleide båt, og jeg må innrømme at jeg så temmelig mørkt på det hele.

Vi startet med resultatløse forsøk etter både brosme og steinbit, før vi rigget om til driftfiske etter kveite.

Været som etterhvert hadde blitt litt lettere, måtte til slutt kapitulere og slapp sola frem.

Dagen som hadde startet med sne og sterk vind, fremsto nå med sol og vindstille.

Øyvind hadde forklart at snittet for Kvaløysundet var omlag 40 timer pr. kveite, så etter flere timer med resultatløs drifting, var troen vår tydelig svekket, og da strømmen ga seg og vi ble nødt til å gå over til dorging bestemte vi oss for å pakke sammen og dra hjem. Men vi måtte selvsagt ha et lite forsøk til.

Men etter å ha dorget med rundt 200 meter sene ute for å holde noenlunde bunnkontakt, uten å kjenne noe denne gangen heller, så begynte vi å sveive inn. Og da kjenner jeg plutselig en liten ekstra motstand, og gjør tilslag mest for sikkerhets skyld. Og fast fisk!

Fisken kjempet ikke all verden, det var først da vi var rett over den at jeg merket noen særlig tyngde.

Dette var min andre målrettede tur etter kveita fra båt, og ikke har jeg fått den fra båt heller. Så det var først da Øyvind sa at rykkene den ga fra seg var typisk kveite, at jeg virkelig fikk opp håpet om at dette kunne være noe anstendig.

Og ganske riktig, der kom en (etter mitt syn) pen kveite sigende oppover.

Øyvind fikk satt kroken i den og dratt den ombord, og endelig, endelig fikk jeg en pers som jeg i det minste kan nevne i en bisetning! Kanskje ikke akkurat en bordplate, men en tv-bordplate var den iallefall! :)

102743_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41257/102743.jpg

15kg og 109 cm, og bortimot en 8dobling av pers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og fin kveite :) Kveita var ikke i støtet i går. Vi blanka på alle godplassene - både innaskjærs og utaskjærs.

Det var merkelig. Det er jo sjelden dere blanker, men ja, det virka veldig vanskelig i går. Vi hadde mange gode drifter i 1,5 til 2 knop uten antydning til liv. Først da driften stoppet opp og vi begynte å dorge gikk kveita på :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger og gratulasjoner! :)

Grattis med ny pers Andreas. Du får satse på 8dobbling neste gang og :D

Det verste er jo at hvis jeg 8 dobler persen en gang til, så er den knapt større enn kveita di! ;)

Fin rapport og fin kveite :) Kveita var ikke i støtet i går. Vi blanka på alle godplassene - både innaskjærs og utaskjærs.

Av en eller annen grunn ble jeg enda mer fornøyd med kveita mi nå! ;)

Ikke akkurat ofte at dere blanker, så det må ha vært vanskelige forhold igår...

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.