Gå til innhold
Fiskersiden

Boilies inspiasjon


nordkarpe
 Share

Recommended Posts

Da er det på høge tid og komme i gang med boilies produksjonene for årets karpe,sute og brasme fiske. Det virker som om innteressen for hjemmelaget boilies er økene og det er veldig positivt. Det er jo mye mer tilfredsstillende og fange go`fisken på noe man selv har lagt.

Boilies er ikke så veldig vanskelig men krever en liten innsats i hvordan de forskjelige ingredienser reagere i vannet og som deig, for eks. er det flytene eller er det synkende eller er det lett oppløselig eller det mottsatte binner deller ikke. Hvis jeg skal komme med et eks.

3 kilo pasta mel = en god binner og gjør boilien tung ikke tett oppløselig lav protein ingen olje.

2 kilo soya mel = en neotrall binner gjør boilien lett og lett oppløselig middel protein noe olje.

2 kilo peanøtt mel = en dårlig binner og dårlig oppløselig mye protein mye olje.

2/3 kilo fiske mel = veldig bra binner gjør boilien veldig tung middel oppløselig mye protein noe. olje og fett

1 kilo tørmelk pulver = binner ikke veldig lett oppløselig middel protein noe fett.

1 kilo solsikke mel = en dårlig binner gjør boilien lett middel oppløselig middel protein og mye olje.

1 kilo hampe mel = en god binner gjør boilien tung lett oppløselig middel på protein og mye olje.

Jeg vil anbefale og bruke vanlige egg da de både er en veldig god binner og har noe duft .

Binner = om deigen blir fast lett og rulle i rullebordet om det holder boilien sammen når den ligger i vannet.

Oppløselig = hvor lett det enkelte ingrediens slipper ut i vannet.

Koke tid variere litt fra miks til miks men dette miks og hva diameter du velger 16mm skal koge 2 min av dette miks da er mittet ukokt ca. en millimeter i mitten er rå da er boilien perfekt.

Tørk dem 5 til 7 dager og frys dem før bruk da kommer lukten bedre frem.

Vips da har du dine ekne små vidduner som er bra og fiske med.

Lykke til med produksjonen, og husk det er bare og sende en mail om du lure på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?pid=91058

Finnes mange som er i samme klasse med volum +/-100 liter. Blir mye bo(l)ledeig av slikt... <_<

Ser for meg at deigen vil klistre seg fast alle mulige steder i sementblanderen og ikke bli blandet skikkelig...?

Edit, et spørsmål til: Hvor kjøper dere sojamel og pastamel? Dette er rimelig dyrt i dagligvarebutikken.

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ei 72 eggs blanding for ikke så lenge siden. Blei ca 10 kg ferdig mix.

Brukte da blandestav for betong på drillen.

Funket helt greit til mixen ble for tjukk. Da var det å brette opp armene. smile.gif

Hvordan man har tenkt å tørke 100 kg boilies skulle vært interessant å se. smile.gif

har tenkt tanken på "betongblander drill", men ser for meg at den streiker når mixen blir tjukk..

tørking av store mengder boilies kan nok bli et problem, men vi får ta fryseren ibruk.. unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke andbefale og lage mer en 50 egg av gangen med vanlig stort rulle bord og lufttrykks pølsepistol. Dejen tørker og suger og blir fott hård pga.mye fiskemel ca.30%. Jeg bruker en gammeldags kjøttkvern med pølse ende til og lage pølser men klart en luftrykks pistol er rasker. Klart det krever god plass og tørke mye boilies, men har du en ramme med fint hønsenett kan de ligge i 2 lag da blir det fott mye du kan ha, og det kan man jo bare bygge i højden med. Forøvrig sånn koker men og mye boilies på :withstupid: Bare husk vannet må ALDRI gå av kokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke andbefale og lage mer en 50 egg av gangen med vanlig stort rulle bord og lufttrykks pølsepistol. Dejen tørker og suger og blir fott hård pga.mye fiskemel ca.30%. Jeg bruker en gammeldags kjøttkvern med pølse ende til og lage pølser men klart en luftrykks pistol er rasker. Klart det krever god plass og tørke mye boilies, men har du en ramme med fint hønsenett kan de ligge i 2 lag da blir det fott mye du kan ha, og det kan man jo bare bygge i højden med. Forøvrig sånn koker men og mye boilies på smile.gif Bare husk vannet må ALDRI gå av kokk.

vi vestlendinger liker å gjøre det skikkelig når vi først lager noethumbsup.gif ....

så vi har to luftdrevne mix "gunner" som tar hennholdsvis 10kg mix og 5kg mix...

rullebordet er av denne typen:

bow.gif

103738_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.n...1671/103738.jpg

derfor er "blandemaskinen" flaskehalsen for øyeblikketcool.gif

tøysete å bare bruke 50 egglolu.gif

desuten har vi 10kg eggalbuin (eller hva det heter), er nok til 200kg mixcool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det nok ikke, men det er sapler bra og fiske med. Jeg har nå den oppfatelse. Har fisken nok tilgang på dens vanliger matt så spiser den vel kun det som er bra for den. men nå er jeg ute på tyn is her, det er noe jeg tro. Igjen er der jo utallige forsøkk med boilies hvor en dårlig kvalitet nesten kan ligge urørt og en god kvalitet er bute så noe er der jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg å ha lett tilgang på råstoffer, men det finnes flere måter å få ned kostnaden.

Jeg bruker ei litt større mandelkvern for å lage mel av forskjellige ting.

Frolic kan kvernes opp i mel. Kan med fordel tørkes før kverning da det er 20% vann i den.

Har sett en frolicmix med 50% frolic. Dessuten kan man fore med frolic rett fra posen.

Det samme gjelder pellets. Kanskje litt dyrere, men man bruker kanskje ikke like mye som i frolicmixen.

Tørrmat til katter har jeg ikke prøvd, men funker helt sikkert.

Fordelen slik jeg ser det med å tilsette egenprodusert meltyper, er at man får med mange vitaminer/fiber som

kan gjøre boilien til en mer HNV-boilie(high nutrient value) enn en proteinboilie.

Noen oljer er i butikken til en fornuftig pris. Tran og peanøttolje er 2 bra alternativer.

Mais,raps og solsikkeolje er sikkert bra til å trimmes med essenser/krydder. Olivenolje synes jeg smaker litt kunstig.

Egg er ikke alt for dyrt. Har ikke prøvd, men egg som er over datoen med et par dager kan sikkert fåes noe billigere i

butikken hvis man spør.

Fordelen med egg er at man får litt crunch i boilien hvis man kjører hele egget i mixen. Her er blandestaven fin.

For rullebrett kan mixen være litt hard/tørr bare den ruller bra. Ikke moro når man skal rulle mye og boilien

etterlater seg mix på rullebrettet. Dette setter også en stopper for at boilien ruller ut av brettet når det er skråstillt.

Dessuten er det lett å gjøre rent etter at man er ferdig.

Har smurt vaselin i styresporene på brettet for å minske slitasje og friksjon. (mulig overkill)

Ei sprayflaske formfett kan brukes til å smøre rullebrettet der hvor boilien blir formet.

Fikk tips om sprayflaske med vann også. Har ikke testet selv.

Store kjeler kan kjøpes meget billig på loppis. Kjøpte senest igår en kjele på 20L til 5 kr. ((høyang) :lolu:

Ei stor sil som plasseres i kjelen før bolien tømmes i, gjør det lett å løfte ut alle boliene med en gang.

Det samme gjelder store runde plastkar. Ypperlig til å blande mixen i.

For at det hele skal skli best mulig trenger man litt gjennomkjøring før man blander enorme mengder mix.

Mixen kan godt stå over natten i en plastpose ol på et kjølig sted for å absorbere all fuktighet.

Husk at et par "bjørneunger" gjør det litt mer sosialt selv om man er alene. :)

En rullekveld starter alltid med et "Pchsssh"! :)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd denne, men jeg snublet over en 50/50 basemix på ei engelsk side.

Tok meg friheten å regne ut alternativer.

Basemix er i utgangspunktet billig, men selvgjort

er som regel velgjort. :dribble:

Antall egg kan variere, så ta det med en klype salt.

Husk å ha extra egg tilgjengelig hvis du føler at mixen blir for tørr.

Aner ikke hvor bra den ruller, men basemix tåler litt trimming,

så jeg antar at den ruller bra uten trimming.

Kom gjerne med tilbakemeldinger hvis du prøver.

170gr Semolina

113gr Soya mel

57gr Melkepulver

57gr Rismel

57gr Mais mel

454 gr mix.

4 egg.

340gr Semolina

226gr Soya mel

114gr Melkepulver

114gr Rismel

114gr Mais mel

908 gr mix.

8 egg.

680gr Semolina

452gr Soya mel

228gr Melkepulver

228gr Rismel

228gr Mais mel

1816 gr mix.

16 egg.

1360gr Semolina

904gr Soya mel

456gr Melkepulver

456gr Rismel

456gr Mais mel

3632 gr mix.

32 egg.

2720gr Semolina

1808gr Soya mel

912gr Melkepulver

912gr Rismel

912gr Mais mel

7264 gr mix.

64 egg.

5440gr Semolina

3616gr Soya mel

1824gr Melkepulver

1824gr Rismel

1824gr Mais mel

14528 gr mix.

128 egg.

Roll on! ;)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd denne, men jeg snublet over en 50/50 basemix på ei engelsk side.

Tok meg friheten å regne ut alternativer.

Basemix er i utgangspunktet billig, men selvgjort

er som regel velgjort. :)

Antall egg kan variere, så ta det med en klype salt.

Husk å ha extra egg tilgjengelig hvis du føler at mixen blir for tørr.

Aner ikke hvor bra den ruller, men basemix tåler litt trimming,

så jeg antar at den ruller bra uten trimming.

Kom gjerne med tilbakemeldinger hvis du prøver.

170gr Semolina

113gr Soya mel

57gr Melkepulver

57gr Rismel

57gr Mais mel

454 gr mix.

4 egg.

340gr Semolina

226gr Soya mel

114gr Melkepulver

114gr Rismel

114gr Mais mel

908 gr mix.

8 egg.

680gr Semolina

452gr Soya mel

228gr Melkepulver

228gr Rismel

228gr Mais mel

1816 gr mix.

16 egg.

1360gr Semolina

904gr Soya mel

456gr Melkepulver

456gr Rismel

456gr Mais mel

3632 gr mix.

32 egg.

2720gr Semolina

1808gr Soya mel

912gr Melkepulver

912gr Rismel

912gr Mais mel

7264 gr mix.

64 egg.

5440gr Semolina

3616gr Soya mel

1824gr Melkepulver

1824gr Rismel

1824gr Mais mel

14528 gr mix.

128 egg.

Roll on! B)

Stiller meg nok litt tvilne til akurat dette mix da rismel og mais mel bare er nøtteløs fyld i en boilies. Riktig nok så er det et veldig billig mix, men men. .Sånne mix fisker noe dårliger det er testet mye og mange gange før :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 50/50 mix. Basemix som danner grunnlaget i en boilie.

Ønsker man en mer fiskemelsboilie, så tilsetter man dette.

Ønsker man en birdseedboilie, så tilsetter man dette.

Hva som binder eller ikke er viktig når man skal sjonglere med basemixen.

50% binder er noe man kan ha i hodet når man sjonglerer litt.

Pass på at man ikke bruker for mye olje. Jo mer olje som forsvinner under koking, jo mer vann kommer den til å trekke vann+smak fra bunnen.

Lukter boilien dritt når du har fisket med den, så er det pga av at den har trukket for mye vann. Er du usikker om den har trukket for mye vann er det bare å se på diameteren.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.