Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av stang, snelle og snøre


Hanumana
 Share

Recommended Posts

Heisann, nykommer her :)

Trenger råd fra dere erfarne om valg av stang, snøre og snelle for havfiske. Har søkt gjennom tråder men av mylderet av forskjellige produkter blir jeg ikke klokere. Tidligere har jeg stort sett fisket med snøre og billige g-sport stenger men lyst på noe bedre utstyr nå. Veldig lyst til å prøve ut en passende type multiplikator snelle.

Fisket vil stort sett foregå på 20 til 80 meters dyp men vil også fiske på dybder 150 meter. Hva jeg skal fiske? Tja, alt mulig og fisk over 10-15 kg hadde vært artig. Min pers er torsk på 7,2 kg så håper sommeren kan bringe meg over 10 kg. Fisket vil foregå strekningen mellom Risør og Kragerø hvor det ofte er mye vind og sjø. Ser for meg stang og snelle inntil 2000kr.

Takknemlig for alle som gidder å ta seg tid for råd og tips. Bor i utlandet men kommer fra Kragerø og blir en etterlengtet tur til sensommeren som i hovedsak skal bestå av fiske i ca en måned. Skal ta med kamera og poste det her hvis det skulle være av interesse. Ellers må jeg si at dette forumet er veldig innholdsrikt og blir jo nesten helt avhengig her. :)

Hilsen Hanumana (amatør på stangfiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet

Det er ikke akkurat lett å velge i utstyrsmylderet, men et par ting bør kunne styre valget litt.

Snøret for det første, gå for multi ca 0.28 og du bør helst ha 3-4-500 meter selv om du skal fiske mye grunnere.

Stanga bør ikke være for kraftig, men den må ha nok rygg til en og annen storfisk. Jeg ville gått for en 20-30 stang, men det kan være du greier deg fint med noe lettere. Blir jo en smakssak. Det lureste er nok å gå innom en sjappe og holde litt på forskjellige typer. Selvom det ikke har noe å si på fisket betyr det også litt at du liker utseende.

Valg av snelle kan ikke jeg hjelpe med, har prøvd for få, men det er nok her mesteparten av pengene bør gå.

Ellers blir du neppe lurt hvis du kjøper et ferdig sett fra Campelen, skittfiske, avkroken el.l.

Lykke til, og det skal bli morsomt å lese nye rapporter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært interessant å høre hvor mye du skal fiske. Grunnen til at jeg spør er at det finnes billige og robuste sneller som egner seg godt for "sporadisk feriefisking" (ett eksempel er Penn Seaboy).

Men skal man fiske mye, vil man få mer glede av å legge i litt mer penger i en snelle som er litt mer forseggjort (høyere utveksling, jevnere brems, etc).

Det samme gjelder selvfølgelig stanga, der vekt og aksjon ofte er det som skiller (i tillegg til kvalitet på snellefeste, skjøter, og ringer).

Og ikke minst, så kan man fort spare en tusenlapp eller mer på å vente på det riktige tilbudet. Og tilbud er det mange av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttige svar :)

Jeg får desverre kun en måneds ferie i august men det blir rett fra gardermoen til hytta mellom Risør og Kragerø og feiren er basert på fisking og atter fisking. Jeg regner med at stang og snelle blir flittig brukt av min far etter jeg reiser og at det blir hyppigere ferieturer etterhvert.

Så jeg står da mellom å kjøpe et combo sett som f. eks Shimano Havfiskecombo NO 1 http://www.sportsbutikken.no/index.html?lang=no&target=d38.html&lmd=39939.319491 eller kjøpe stang og snelle hver for seg. Hvis jeg skal gå for sistnevnte ønsker jeg noe holdbart og av god kvalitet. Mulig jeg må litt opp i pris men det får heller gå. Det som er viktig at jeg vil ha en best mulig fiske opplevelse med godt utstyr den tiden jeg er hjemme.

Ønsker å bestille over internett så stanga ligger i bilen til faren min på gardermoen når jeg kommer, ja så gira er jeg nå. Noen formeninger om f. eks Shimano Havfiskecombo NO 1 er godt nok eller eventuelt tips om andre comboer. Eventuelt kjøpe snelle og stang hver for seg.

Rapporter skal bli! :)

Eller kanskje Beastmaster AX 7`/150-300gr/GTR-2- speed http://fid.no/vis/67413459/Beastmaster.html

Vel, jeg har jo ikke peiling på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke opp den komboen du linker til....

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54426

Stenger som er delbare på midten som passer perfekt til det lettere pilke og agnfisket fra båt i sjøen. Utviklet i Biofibre for å gi ekstrem styrke og lav vekt. Stengene kan brukes både med haspel og multiplikatorsneller.

Spesifikasjoner:

- Lengde: 7`

- Sluk-/pilkevekt: 150-300gr.

- Antall ringer: 6+toppring

- Vekt: 338gr.

Vi introduserer her havfiskesnelle for norske forhold. GTR-2- speed har utveksling 1:3,8 og 1: 1,5. Høygir er glimrende under vanlig fiske, mens lavgiret kommer til sin rett når det skal pumpes opp tunge fisk fra store dyp. Dette gir også mindre belastninger på drivverket. GTR-2- speed har silkemyk spakbrems for frikopling og fighting med stor fisk. Dette er en snelle helt på høyde med feks Shimano TLD 20 II A

Spesifikasjoner:

- Tigtline GTR 20 2-Speed m / ører 270m. 0,45mm.

- Ører for seletøy på den største størrelsen

- Låsebøyle for sikkert feste til stanga på den største størrelsen

- Lav vekt gjør aktivt fiske mindre anstrengende

- 4 rustfrie kulelagre

- Ergonomisk utformet sveiv for sikkert grep for glatte fingre i kaldt vær

- Flyttbar sveiv for ønsket lengde på de engirede

- Lett justerbar spakbrems med jevn brems fra frikoplet spole til låst spole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, den andre linken... :)

Men hadde ikke kjøpt billig 2-speed. Tror jeg skal tørre å påstå at du ikke kommer til å trenge eller savne 2-speed. Dermed blir det bare ekstra leamikk som kan gå i stykker, og det kompliserer vedlikeholdet. Legg heller penga i en idiotsikker single-speed.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Har maken, og det er en solid og helt ok stang. men ikke den mest følsomme, og litt for kraftig og klumpete. Men en nok en gang en bra stang.

Jeg ville kanskje sett på denne. Smekker og fin med stort anvendelses område http://www.seeberg.no/index.php/stenger/havfiskestenger?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=1740&category_id=684 Inshore varaianten.

Snakker du med Tom Ole på avkroken som er annonsør har han denne til 850.-

Denen kjøpte jeg for ett par år siden, og er en utrolig lett og følsom stang, men desverre kun i en del.

Excalibur Bodø 6'6", 15 lbs[bodo15] Kr.1.499,- Kr.699,- En god stang å fiske med.

Avkroken har også denne inne. Skal du kjøpe komplett sett så be om pris og forslag. Skitt fiske har jo mange kobmbier til gode priser, men kan hende du ender opp med noe enda bedre om en spør litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for god respons.

Slår fra meg Bestmasteren foreløpig og skal sjekke ut tips fra potbelly.

Klikket meg inn på fisketid og fant denne til en rimelig pris men vet ikke om den er brukans http://www.fisketid.no/shimano-stang-snelle-sett-havfiske-p-1713.html Som regel får man det man betaler for..

Ellers fant jeg denne på skittfiske http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=51042#

Tja, ikke lett men får lete videre :)

Sorry, den andre linken... :)

Men hadde ikke kjøpt billig 2-speed. Tror jeg skal tørre å påstå at du ikke kommer til å trenge eller savne 2-speed. Dermed blir det bare ekstra leamikk som kan gå i stykker, og det kompliserer vedlikeholdet. Legg heller penga i en idiotsikker single-speed.

Noe kødd med den linken men leter videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for god respons.

Slår fra meg Bestmasteren foreløpig og skal sjekke ut tips fra potbelly.

Klikket meg inn på fisketid og fant denne til en rimelig pris men vet ikke om den er brukans http://www.fisketid.no/shimano-stang-snelle-sett-havfiske-p-1713.html Som regel får man det man betaler for..

Ellers fant jeg denne på skittfiske http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=51042#

Tja, ikke lett men får lete videre :)

Noe kødd med den linken men leter videre :)

Ikke dårlig utstyr den siste der med Powerjiggeren og Daiwa snella. Bra saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig utstyr den siste der med Powerjiggeren og Daiwa snella. Bra saker

Powerjiggeren er bra. Seascape er normalt solide greier, men jeg har kjennskap til at 4-5 av dem røk under fiske her oppe på vinteren. (Det virker som de ikke tåler minusgrader særlig godt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte dette settet i vinter, og har dratt noen 100kg fisk på det i vinter og må si jeg er kanonfornøyd. Litt tungt og kraftig men det tåler en støyt også! Supplerte med nesten 1km pp fra ebay

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bir det nok Powerjigger og Seascape på meg og regner med bestillingen blir gjort til uka. Passer meg bra at utstyret er kraftig og tåler en støyt da det blåser som værst der ute noen ganger. Satser på mange timers glede i august med mye fisk :growl:

Da gjenstår det å finne gode kniver, sluker og annet. Det meste står nok nedrustet i boden der ute etter ikke å ha vært i bruk på over tre år. Tidligere fisket jeg bare med hjemmelagde sluker men det funka det også, dog med agn.

Takk for hjelpen til dere som bidro!

Hanumana

Som gjerne skulle bytta vekk pluss 37 grader med en gammel Rana på åpent hav akkurat nå!

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en feil i linken min kom jo bare til powerjiggern :growl: den er nu fixet. Har ei daiwa sealine på min stang og den er bunnsolid i motsetning til hva jeg har hørt om Seascape

se for øvrig denne tråden

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har mange gode tilbud på skittfiske nu (tips)

Mustad Lofoten 7' 30lb/GTR-2- speed

powerjigger og gtr 2 speed

Okuma Solterra Boat / Daiwa Sealine 400H

Technium Boat 7,6'20-30lbs/Daiwa Sealine

Hva du velger til slutt handler mye om hvor mye du skal bruke utstyret og hvor mye kronasje du kan avse til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har mange gode tilbud på skittfiske nu (tips)

Mustad Lofoten 7' 30lb/GTR-2- speed

powerjigger og gtr 2 speed

Okuma Solterra Boat / Daiwa Sealine 400H

Technium Boat 7,6'20-30lbs/Daiwa Sealine

Hva du velger til slutt handler mye om hvor mye du skal bruke utstyret og hvor mye kronasje du kan avse til det.

Takker for linker og spørsmålet blir jo hvor mye jeg kommer til å bruke utstyret men jeg må jo starte en plass og slutt blir det nok aldri. Vil ha flere stenger etterhvert men en god begynner stang med snelle er å foretrukke, dog noe kraftig.

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bir det nok Powerjigger og Seascape på meg og regner med bestillingen blir gjort til uka. Passer meg bra at utstyret er kraftig og tåler en støyt da det blåser som værst der ute noen ganger. Satser på mange timers glede i august med mye fisk :D

......

Med mindre du satser på dypt og tungt fiske i norskerenna, tror jeg du bør satse på litt lettere utstyr til ditt bruk i sommer. F.eks. en TLD 15 + en Beastmaster 12-20lbs stang (alt. en av de stengene potbelly nevner). Mye lettere i bruk, større følsomhet, og morsommere å kjøre fisk på.

Ikke noe tvil om at utstyret må tåle en støyt når det skal brukes til havfiske, men viktig å ikke bruke for tungt utstyr.

Vil dessuten anbefale deg en tur med Martin Lopez i løpet av ferien din. Det er veldig inspirerende og lærerikt å se hvordan proffene gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du satser på dypt og tungt fiske i norskerenna, tror jeg du bør satse på litt lettere utstyr til ditt bruk i sommer. F.eks. en TLD 15 + en Beastmaster 12-20lbs stang (alt. en av de stengene potbelly nevner). Mye lettere i bruk, større følsomhet, og morsommere å kjøre fisk på.

Ikke noe tvil om at utstyret må tåle en støyt når det skal brukes til havfiske, men viktig å ikke bruke for tungt utstyr.

Vil dessuten anbefale deg en tur med Martin Lopez i løpet av ferien din. Det er veldig inspirerende og lærerikt å se hvordan proffene gjør det.

Har bestemt meg for stang men takk likevel for tips. Kommer til å satse på dypvannsfiske fra 100 til 400 meter med tunge rigger. For lettere fiske innaskjærs får jeg helt sikkert lånt meg en lettere grei stang med haspelsnelle. Klikka meg inn på Lopez siden og hadde vært artig å vært med på en sånn tur men vil heller bruke 2400kr på utstyr denne gangen. Skal forhøre meg litt med de lokale fiskerne der ute og kanskje får man lov å bli med en tur som ikke koster altfor mye. Bommer jeg på stang får det være en lærepenge da det helt sikkert ikke bli min siste stang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for stang men takk likevel for tips. Kommer til å satse på dypvannsfiske fra 100 til 400 meter med tunge rigger. For lettere fiske innaskjærs får jeg helt sikkert lånt meg en lettere grei stang med haspelsnelle. Klikka meg inn på Lopez siden og hadde vært artig å vært med på en sånn tur men vil heller bruke 2400kr på utstyr denne gangen. Skal forhøre meg litt med de lokale fiskerne der ute og kanskje får man lov å bli med en tur som ikke koster altfor mye. Bommer jeg på stang får det være en lærepenge da det helt sikkert ikke bli min siste stang :D

Ja, jeg så først etterpå den andre tråden din, der du skriver at du heller vil satse på litt dypere og tyngre fiske. Og da har du helt klart funnet en passende stang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.