Gå til innhold
Fiskersiden

Vanna i sol og vind


cb
 Share

Recommended Posts

Gratulerer med fine kveiter!

Har ikke belegg for å si om agnfisk er mere givende enn plastikk eller ei, men i år har kun agnfisk gitt resultater i de tilfellene vi har testet begge delene.

I fjor hadde jeg kun kontakt når jeg brukte shads, mens Ørud tok alle sine på hel sei...

Tror også agnfisk er bedre når det fiskes litt dypere. Fart på agnet må det nesten være. En halv knop eller mere virker å fungere utmerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida palkr,ikke så mange som lurer så mye ang gummidyra.

Var en lignende guttegjeng som testet ut gulp dyrene når de ble innført i sortimentet her til lands.

Grattis med flotte spisebord,blir vel til at jeg svir av noen spenn på aof når testfisket kommer på trykk.

Var ikke så mye tvil her i gården heller, med tanke på hvem det er som rapporterer. Måtte bare være litt morsom. Men må si at det var en litt artig tilfeldighet :rolleyes:

Info som dette er gull verdt, siden jeg også faller i kategorien som får noen få dager pr år til slikt fiske. Skulle jeg funnet ut av alt dette selv i løpet av de få turene jeg får til, hadde gått 15 år til før jeg fikk den første kveita. Så jeg er ytterst takknemlig for at ekspertisen deler av sin innsikt og erfaring her på forumet. Og i bokform :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er noe PR-jippo. Mitt inntrykk er at enkelte dager tar ho jig og andre dager (perioder) tar ho agn. Videre har jeg inntrykk av at det kan lønne seg med agn (baithead/sei) når man fisker dypt (over 20 meter) eller det er lite drift.

Naturligvis passet det godt at kveitene tok på gummi, men det er definitivt ikke noe "arrangert" opplegg. Og vi fisket med begge deler, det var bare det at denne gangen fungerte gummi best. Og jeg er i det store og det hele enig med deg i dine vurderinger og erfaringer vedrørende når ulike agn fungerer best. Det stemmer også godt med egne begrensede erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen var det gummi som leverte, men en annen tur jeg var der tok alle kveitene min på sei. Det samme gjelder den ene turen vi var på Røst. Da ble 8 av 9 kveiter tatt på sei, så dette varierer tydeligvis. En annen tur på Vannøya hogg forsåvidt kveita seien, men slukte den aldri, bare holdt den i kjeften slik at den ikke satt ved tilslaget. Da var gummi løsningen. Moralen er vel å være forberedt på begge deler. Plusset med gummi er at man slipper å bruke tid på å fiske agnfisken først. Fordelen med agnfisk er at det ikke koster noe, samt at ingen gummietterlikning kan bli mer naturtro enn the real thing. Helgarder! Har fått kveite på relativt stor agnsei (1-1,5 kilo) og jeg tror kanskje stor agnfisk kan være greia dersom man skal fiske mer målrettet etter de største. Problemet oppstår ved mye avdrift. Og er det lite eller ingen drift er aktiv kasting med shad ofte det eneste saliggjørende. Å spisse med en Gulp har jeg dessuten stor tro på. Keskis er jo ikke i tvil, og han har jo erfaring fra flere hundre kveiter, så ingen grunn til å tvile der.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det detter inn noen SMS'er i løpet av natta ja.

Da blir det nachspiel, lås inn konjakken og katta!

I mai 2007 på Røst fikk vel CB et al. alle på småsei, vi var der uka etter, og da fikk vi bare på shad. Det varierer, og man bør være forsiktig med å generalisere ved å si at det ene eller det andre er klart best. Blir kanskje fort slik at selv om man varierer mye i starten av en tur, så skifter de fleste til det som først viser seg å fungere, og da kommer naturligvis kveitene på det man fisker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nachspiel, lås inn konjakken og katta!

I mai 2007 på Røst fikk vel CB et al. alle på småsei, vi var der uka etter, og da fikk vi bare på shad. Det varierer, og man bør være forsiktig med å generalisere ved å si at det ene eller det andre er klart best. Blir kanskje fort slik at selv om man varierer mye i starten av en tur, så skifter de fleste til det som først viser seg å fungere, og da kommer naturligvis kveitene på det man fisker med.

Det ligger nok en god del sannhet i det ja, med selvoppfyllende profeti og alt det der. Uansett må jeg få tillegge for egen regning at vi på den omtalte turen til Røst begynte med shad, og fikk en liten en på bare 2-3 kilo ganske kjapt. Samme kveld fikk AAB en på drøyt ti kilo på sei. De neste dagene testet vi en blandet meny uten resultat før de neste hoggene kom på sei. Resten av fisken ble tatt på sei den uka. Likeså var vi 6 mann på Vannøya året etter. Jeg kjørte på sei, og fikk 3 av totalt 5 kveiter den turen. Sist uke testet vi både sei og shad, men denne gangen hadde vi alle hogg på shad, og tro meg; vi ga sei mange sjanser. Jeg regner med at SMS's poeng er at ting kan endre seg i løpet av dagen, at den ene metoden kan være best egnet på en plass mens den andre metoden kan være bedre egnet en annen plass, men i praksis blir det ofte slik at man opplever at fisken responderer på en metode, og deretter fortsetter man med den. Kanskje kunne man opplevd bedre resultater om man midt i en hoggbonanza hadde skiftet metode, men med tanke på hvor sjeldne egentlig kveitehogg tross alt er blir vel dette mer en teoretisk tanke. Sportsfiskere kan kanskje kalles enkle sjeler, men all den tid antall hogg i løpet av en uke er fåtallige velger man tross alt gjerne det som funket sist, og holder seg til det. Å snu på flisa kan fort vise seg å være et tveegget sverd. Det KAN selvsagt vise seg å være det rette, men like ofte feil metode. Endelig skal det tillegges at jeg den ene turen på Vannøya rigget ei stang for den ene fiskekompisen med shad mens jeg fisket med sei. Jeg fikk 3, han 0. Sist tur rigget journalisten et Baithead med sei mens jeg og Rune brukte shad. Han fikk 0, jeg og Rune 2, samt at Rune hadde flere kontakter. Ikke lett å konkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var i hvertfall storyen på trykk i Aftenposten samt også noe på nett: http://www.aftenposten.no/reise/article3689188.ece

Ble vel litt feilsitert ang meite, refererte til at linefiskere pr krok får mindre kveite enn sportsfiskere, men totalt sett får selvsagt linefiskerne mer da de setter lange liner med mange kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var i hvertfall storyen på trykk i Aftenposten samt også noe på nett: http://www.aftenposten.no/reise/article3689188.ece

Ble vel litt feilsitert ang meite, refererte til at linefiskere pr krok får mindre kveite enn sportsfiskere, men totalt sett får selvsagt linefiskerne mer da de setter lange liner med mange kroker.

Jøss, ikke ofte man blir feilsitert av journalister :withstupid:

Artig sak i nettutgaven, likte godt at visdomsordene om c/r og overfiske fikk såpass mye spalteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.