Gå til innhold
Fiskersiden

Flott sjøørretstrand ødelagt


tyvfiskeren
 Share

Recommended Posts

For å bruke de instalasjonene som er plantet på stranda så må du være høyst funksjonell. Den ene rampen ned i sjøen for de mindre bevegelsesfrie er klassisk rullestolvennlig og åpner for et bad også for denne gruppen.

Jeg vil understreke at jeg er helt for å la folk med forskjellige funksjonelle problemer skal få muligheter, men samtidig er noen blinde også....Er ikke mulig å få folk i rullestol til å komme til overalt uansett. Dessuten så er det kanskje litt stigmatiserende å sitte der omgitt av lekeapparater de andre funksjonelle bruker.....Er man døv så kan man ikke skru på en bryter for å la denne gruppen også høre fuglesangen.

Jeg mener uansett at inngrepet estetisk og miljømessig ikke er helt i min ånd. Det er jeg ikke alene om.

Om barna skal oppleve naturen så er det å utvikle kontakt med omgivelser det handler om, jeg tror barn har mye mer igjen for å studere krabber og strandreker enn å lokkes ut i naturen fordi det er lekeapparater der.

Men det er sånn jeg opplever det og for meg var og er naturen et sted man stimulerer sansene og kjenner nærværet med noe større og fantastisk.

Alle vet hvor få ungdommer som fisker nå kontra tidligere, jeg ser veldig få unge fluefiskere fks....Hva skyldes det.?

Det vet man jo selvsagt, og selv om et virker pussig så er nettopp det å ødelegge en strand med på å gjøre naturen enda fjernere!!

"Mamma jeg kjeder meg, det er jo ingen kiosker eller noenting her, jeg kjeder meg på kanelstranda, jeg vil tilbake til Lillebanken!"

"Jeg også kjære venn, jeg tror vi går tilbake til lekeapparatene så slipper du å føle deg anderledes"

"Er jeg anderledes?"

"Nei, men jeg klarer ikke å få deg til å trives uten hjelpemidler, statiske underholdinger, samt jeg trenger å spraytane lårene mine, de er så bleke"

Et fiktivt med høyst sannsynlig hendelsesforløp en dag i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

asmund aa, du prater bare dritt

Denne stranda er også verdifull akkurat som alle andre naturområder, argumenter av typen: det er ikke en god fiskeplass(noe det er!)er helt håpløse og når det begrunnes med monoton biotopi så reiser nakkehårene mine seg..

Jeg er opptatt av ungdom og barn, men skal vi ikke få de til å verdsette naturen? Skulle ikke være nødvendig å ødelegge den for å få de bor fra spillkonsolene.

Jeg ser en trend i mentaliteten som er meget skremmende.

Også er det litt trist for oss som har vokst på disse strende og blitt glad i områdene at "innflyttere" uttaler seg så skråsikkert og ugjennomtenkt.

Og aasmund reiser jo hit nettopp for å fiske blant annet. Ikke vet jeg....Det virker ikke som vedkommende ser hvor viktig det er å ta vare på de unike områdene vi fremdeles har noe igjen av. Du kommer ikke hit for å sole deg...., det er en sjøørret fra Mandalselva du holder på det bildet. Hvor tror du kommer fra, hvor vokste den opp.

Er egentlig folk kunnskapsrike nok naturetisk og naturfilosofisk. Hva med å vise litt ydmykhet overfor folk som kjenner disse områdene fra langt tilbake. Dine uttalelser er meget kalde og argumentene dine er som en representant fra unge høyre..

Jeg har følelser og opplevelder knyttet til hver bukt og vik og bekk og elv her nede, og derfor ofrer jeg også tid til å verne om disse praktfulle bevissthetsutvidende områdene. Det burde alle som liker naturen gjøre. Ikke sant?

Eller stikker det ikke så dypt.

E

Takk for den Kenneth..

Om du tror at jeg reiser til Mandal for å fiske så tar du feil, jeg er på familiebesøk, og bruker like mye tid på badestrendene (ja faktisk lillebanken) og sjærgården med småungene ,som jeg bruker i elva eller i vannene rundt.

Hvorfor skal vi som sportsfiskere ha større rett til å påberope oss "retten" til ei badestrand som igjennom året blir brukt i mye større grad av badenede unger enn sportsfiskere luskenede med ei fiske stang.

jeg har bare ett ord for dette og det er: EGOISME!

Mine følelser stikker nok like dypt som dine når det gjelder naturen, men når det gjelder lillebanken så er mine varme følelser for badeliv og soling :blush: og lek med barn 1000 ganger sterkere enn opplevelsene jeg har hatt med fiskestang der (og ja, jeg har fisket der mange ganger på vei til og fra banken og kanelen..)

Sjøørreten som er avbildet i min avatar er en Mandalsfisk, men å tro at den har vokst opp på lillebanken eller i det hele tatt i nærheten av skogsfjorden ville være latterlig å tro. Dette er en fisk som vokser opp langt ute i sjærgården/havet og det veit du.

Om du synes at lillebanken er en "god fiskeplass" så stiller du relativt lave krav..

Kjenner du/dere historien bak furulunden og strendene? jeg tviler nesten på det når jeg leser holdningene dine/deres.

Om ikke Salvesen hadde gitt dette området til "folket" hvordan tror du området hadde sett ut idag?... Området ble gitt til allmenheten så de kunne forlyste seg der, jeg tror ikke han tenkte på en håndfull innbarka sjøørretfiskere skulle påberope seg råderetten over noen av strendene..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var vi tute meg på den samma tralten en gang til, og det man kan si er vel at vi er enige om å være uenige.

Sånn til sakens realiteter regner jeg med at alle som uttaler seg er klar over at hele Furulund-området er regulert til friområde? Og at dette langt fra er et vern, som noen later til å tro. Innenfor denne reguleringen så ligger det at Furulunden skal kunne benyttes av HELE byens befolkning, det være seg døve/blinde/funksjonshemmede/barn/voksne/mørke/lyse osvosvosv...., herunder tillates oppført tiltak som "[...]etter bygningsrådets skjønn er nødvendige for friområdets bruk og drift som sådant".

Så istedet for å sitte å sutre her på et fiskeforum over et helt suverent tiltak til allmennhetens beste, som attpåtil er helt i tråd med reguleringsplanen (som forøvrig er fattet av bystyret etter en omfattende planprosess der alle har muligheter til å komme med innspill) anbefaler jeg dere å ta kontakt med kommunens planavdeling for en omregulering av området. (Selv om jeg ikke skulle mene at dere kommer så langt med det. Men den som ikke prøver får jo jaffal ikke til noe...)

Jeg er HELT enig i at rasering av urørt natur og den stadige nedbygginga av strandsonen til private lekeplasser er fysj og skam, men i mine øyne har allmennyttige tiltak i regulerte friområder INGENTING med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom en stemmer imot et tiltak for de svake blir han /hun "mobbet".

Fornuften må seire ikke paragrafryyterne. området er i ferd med å bli freda som landskapsvernområde, kjempebra.

Og for å kaste en brannfakkel inn her vil jeg si at folk som har brukt område lenge vet best, de fleste er mot forandringer i området, det må få ligge i fred. absolutt totalfredning.

Til slutt lillebanken har en stor verdi i seg selv, uavhengig av fisking, men dette er jo et fiskeforum. Jeg mener stranda ikke burde blitt rørt, har mange minner der fra barndom og ungdomstid. Husker min bestefar stupte fra brygga som ligger rett bort for stranda mot sydvest. Han hadde nok blitt skuffa, hadde han sett det nye anlegget-Det gjør meg fortsatt trist at noen vil prøve å "tukle" med område.Desverre tror jeg ikke det spiller det noe rolle om mandal er høyre eller venstrestyrt, politikerene i mandal er desverre kunnskapsløse i forhold til naturforhold.

Takker alle for interessen, men hva er egentlig deres personlige mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingrepet her er av relativt ubetydelig karakter kommer jo klart frem på bildene, men for hylekoret er dette en prinsippsak. Kvaliteten plassen har som friområde og hva slags reguleringsregime det er underlagt er ikke det som er interessant, men om tiltaket er NØDVENDIG. Jeg ser ikke for meg at dette tiltaket har kommet som et brukerkrav, heller som et øremerket prosjekt som noen kommer til å tjene noen kroner på. Det er en ukultur her til lands og skulle lage noe nytt til enhver tid, uten å tenke på vedlikehold og utvikling av allerede eksisterende utbyginger/inngrep.

Det er flott at funksjonshemmede får tilgang til å kunne bruke naturen, men det er nok mange med funskjonshemninger som også ser verdien i urørt natur. Og med de moderne hjelpemidler som finnes idag (terrengrullestoler o.l.) så har mange funskjonshemmede muligheten til å oppleve denne naturen uten tilrettelegging i form av utbygninger i betong.

Så da burde vi kanskje heller tenke sånn at vi prøver å spare de områdene som ennå er lett tilgjengelige for videre utbygning, slik at de som ikke har mulighet til å flytte seg uavhengig av hjelpemidler fortsatt har sjansen til å få oppleve litt natur uten større inngrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingrepet her er av relativt ubetydelig karakter kommer jo klart frem på bildene, men for hylekoret er dette en prinsippsak. Kvaliteten plassen har som friområde og hva slags reguleringsregime det er underlagt er ikke det som er interessant, men om tiltaket er NØDVENDIG. Jeg ser ikke for meg at dette tiltaket har kommet som et brukerkrav, heller som et øremerket prosjekt som noen kommer til å tjene noen kroner på. Det er en ukultur her til lands og skulle lage noe nytt til enhver tid, uten å tenke på vedlikehold og utvikling av allerede eksisterende utbyginger/inngrep.

Det er flott at funksjonshemmede får tilgang til å kunne bruke naturen, men det er nok mange med funskjonshemninger som også ser verdien i urørt natur. Og med de moderne hjelpemidler som finnes idag (terrengrullestoler o.l.) så har mange funskjonshemmede muligheten til å oppleve denne naturen uten tilrettelegging i form av utbygninger i betong.

Så da burde vi kanskje heller tenke sånn at vi prøver å spare de områdene som ennå er lett tilgjengelige for videre utbygning, slik at de som ikke har mulighet til å flytte seg uavhengig av hjelpemidler fortsatt har sjansen til å få oppleve litt natur uten større inngrep?

Bildene viser ikke oppdatert situasjon, noen som tør å legge inn bilder ev betongen? Da vil folk se hvor ille dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom en stemmer imot et tiltak for de svake blir han /hun "mobbet".

Fornuften må seire ikke paragrafryyterne. området er i ferd med å bli freda som landskapsvernområde, kjempebra.

Og for å kaste en brannfakkel inn her vil jeg si at folk som har brukt område lenge vet best, de fleste er mot forandringer i området, det må få ligge i fred. absolutt totalfredning.

Til slutt lillebanken har en stor verdi i seg selv, uavhengig av fisking, men dette er jo et fiskeforum. Jeg mener stranda ikke burde blitt rørt, har mange minner der fra barndom og ungdomstid. Husker min bestefar stupte fra brygga som ligger rett bort for stranda mot sydvest. Han hadde nok blitt skuffa, hadde han sett det nye anlegget-Det gjør meg fortsatt trist at noen vil prøve å "tukle" med område.Desverre tror jeg ikke det spiller det noe rolle om mandal er høyre eller venstrestyrt, politikerene i mandal er desverre kunnskapsløse i forhold til naturforhold.

Takker alle for interessen, men hva er egentlig deres personlige mening?

Du er ikke sann! Jeg ler meg snart fillete... argumentene er så latterlige og barnslige at det er flaut, og når du på toppen av det hele klarer å dra inn bestefaren din som stupte fra brygga på sørsia... At han stupte fra ei menneskeskapt brygge/konstruksjon ved den samme stranda og ville blitt skuffa idag er jo rett å slett komisk :) forstår du at argumentene blir litt syltynne?..Og om du tror å helle noen tonn med betong på ei sandstrand er et ikkereversibelt tiltak så er du heller dårlig opplyst om hvilke verktøy/maskiner som eksisterer idag for å fjerne noe man vil ha bort en gang i framtida... Gleder meg virkelig til å ta en tur på lillebanken om 3-4 uker for å se hvor FINT det er blitt.God sommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så unikt med furulunden er at den er tilgjengelig for alle, det er vi enige om.

Man kan fiske uten å bli jaget bort av hyttefolket, det er unikt for Norge å ha slike steder uten at noe av strandlinjen er privatisert.

Strendene i seg selv er også spesielle, de er i sin tid dannet av Mandalselvas løsmasser og området er egentlig en del av et gammelt elvedelta.

Strendene er ikke så værharde som strender på Lista og Jæren, og er derfor de mest badevennlige i hele Norge.

Gikk forbi der idag og syntes området er fratatt sin skjønnhet. Tenk å støpe betong på stranda, de har fjernet marehalmen og erstattet det med grunnmurblokker for å lage en slags taubanelignende installasjon.

Problemet er kjeden av slike inngrep i Mandal for tiden, men det setter stort sett folk seg ikke inn i. Kunnskap om natur er fraværende og Havtrytas tillit til politikere er jo helt naiv. Akkurat som om alt som blir vedtatt er i orden. Ikke noe å utsette på det så lenge det blir godkjent.

Den sjørreten Asmund du poserer med tror jeg jeg kjenner livsløpet til bedre enn deg. Hvor mye tid bruker du på egentlig på å studere den fisken utenom å fange den. Skogsfjorden og Sponga er blant de viktigste overvintrings og oppvekstområdene for sjøørret i regionen. Den sjøørreten du fikk kan ha gytt tidligere og nettopp vært et av de slipsa du snakker sånn om! De vassdragene som munner ut i brakkvannsområdene er meget produktive og legger grunnlaget for det rike sjøørretfisket vi har her nede. Problemet er at det hele tiden er små trusler som dukker opp. Godkjent av politiker eller ikke. Hva slags grunnlag har de for å vurdere hvorvidt et inngrep er skadelig eller ikke? Stort sett kjenner folk lite til hvor viktig det er å ta vare de forskjellige biotoper. En kantsone bli hugget ned, en bakk lagt i rør, en gytebanke gravd bort osv.

Dette tilsynelatende flotte anlegget på Lillebanken er et symptom på hva vi gjør feil, det er som å pisse i buksa eller drite i eget reir.

Heller burde det satses knallhardt på å barn og unge ut i naturen, lære de historien. Lære de hva det er å være menneske, og hvor berikende det er å kunne knytte "jeg et" opp mot naturen. Jeg rydder opp etter pøbler i skauen hver dag her ute. Og lillebanken er dessverre blitt enda en sukkerspinnmaskin i øyekroken til konfektgenerasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så unikt med furulunden er at den er tilgjengelig for alle, det er vi enige om.

Man kan fiske uten å bli jaget bort av hyttefolket, det er unikt for Norge å ha slike steder uten at noe av strandlinjen er privatisert.

Strendene i seg selv er også spesielle, de er i sin tid dannet av Mandalselvas løsmasser og området er egentlig en del av et gammelt elvedelta.

Strendene er ikke så værharde som strender på Lista og Jæren, og er derfor de mest badevennlige i hele Norge.

Gikk forbi der idag og syntes området er fratatt sin skjønnhet. Tenk å støpe betong på stranda, de har fjernet marehalmen og erstattet det med grunnmurblokker for å lage en slags taubanelignende installasjon.

Problemet er kjeden av slike inngrep i Mandal for tiden, men det setter stort sett folk seg ikke inn i. Kunnskap om natur er fraværende og Havtrytas tillit til politikere er jo helt naiv. Akkurat som om alt som blir vedtatt er i orden. Ikke noe å utsette på det så lenge det blir godkjent.

Den sjørreten Asmund du poserer med tror jeg jeg kjenner livsløpet til bedre enn deg. Hvor mye tid bruker du på egentlig på å studere den fisken utenom å fange den. Skogsfjorden og Sponga er blant de viktigste overvintrings og oppvekstområdene for sjøørret i regionen. Den sjøørreten du fikk kan ha gytt tidligere og nettopp vært et av de slipsa du snakker sånn om! De vassdragene som munner ut i brakkvannsområdene er meget produktive og legger grunnlaget for det rike sjøørretfisket vi har her nede. Problemet er at det hele tiden er små trusler som dukker opp. Godkjent av politiker eller ikke. Hva slags grunnlag har de for å vurdere hvorvidt et inngrep er skadelig eller ikke? Stort sett kjenner folk lite til hvor viktig det er å ta vare de forskjellige biotoper. En kantsone bli hugget ned, en bakk lagt i rør, en gytebanke gravd bort osv.

Dette tilsynelatende flotte anlegget på Lillebanken er et symptom på hva vi gjør feil, det er som å pisse i buksa eller drite i eget reir.

Heller burde det satses knallhardt på å barn og unge ut i naturen, lære de historien. Lære de hva det er å være menneske, og hvor berikende det er å kunne knytte "jeg et" opp mot naturen. Jeg rydder opp etter pøbler i skauen hver dag her ute. Og lillebanken er dessverre blitt enda en sukkerspinnmaskin i øyekroken til konfektgenerasjonen.

:closedeyes:

unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner overhodet ikke til dette stedet men utifra bilder ser ikke forandringene ut som en katastrofe. Jeg respekterer de "innfødte" sine syn men synes likevel andre hensyn bør ivaretas. Dersom dette området er gitt til allmennligheten gjelder det også de som er beveglighetshemmet. Dermed bør området også være åpnet for disse menneskene. Om det er betong eller sand på denne stranden så forandrer vel ikke det trivselen så mye som noen synes å hevde. Den beste trivselen vil vel være at alle har tilgang til denne stranden sammen?

At det er kapitalisme som herjer her har jeg vanskelig for å forstå. At det kan knyttes opp mot pøbler i naturen har jeg heller ingen forståelse for. Området ser heller ikke urørt ut ifra før så jeg ser ikke helt problemet her selv om jeg prøver å forstå. Jeg er "fan" av urørt natur men vi lever i 2010 og de elementer som medfølger.

Hvis en person i rullestol kunne hatt gleden av dette området og jeg heller måtte fiske et annet sted hadde jeg gjort det med et smil. Til og med hvis jeg måtte bade et annet sted fordi jeg av en eller annen grunn ikke klarte forholdene så hadde smilet vært der. For ordens skyld - jeg stemmer ikke SV...

Nå heller jeg kanskje bensin på bålet i en unødvendig tråd men klarte ikke helt å la være.

Hanumana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fin også da Kenneth...

Jeg har ikke påstått at alt politikere vedtar er rett, at alle reguleringsplaner er bra eller at man uten videre skal godta ting som er/blir/har blitt vedtatt. Det jeg ville ha fram er at Furulunden ikke er et naturvernområde eller landskapsvernområde "fredet" for inngrep slik noen synes å tro. I friområdet er det som jeg sa tillatt med tiltak for bruk og drift. Tiltaket på Lillebanken er tydeligvis i tråd med dette.

Og å tilrettelegge stranden nærmest parkering for barn/unge/funksjonshemmede er jo knall, da dette er ekstremt lett tilgjengelig for alle. Men på den annen side er vel dette med på å ytterligere forsterke det fysiske forfall og den synkende interessen for naturen blant barn og unge og blablabla....

Det er artig å se en som er så interessert i å ta vare på natur, fisk, dyr osv. som deg, men noen ganger blander du kortene så voldsomt at det er vanskelig å forstå opp og ned. For at dette tiltaket på noen måte kan være skadelig for sjøørret (eller annen fisk) tror jeg du har rimelig store problemer med å forklare. At mange andre inngrep (du nevnte selv bekker i rør, gytebanke gravd bort, kantvegetasjon rasert) har negative effekter er vi alle enige om, men i DENNE diskusjonen, om det minimale inngrepet på Lillebanken har det overhodet ingen relevans.

Forøvrig er vel tida inne for å fiske litt i områdene der nede på strendene, kanskje vi møtes en kveld også kan vi heller diskutere litt over en kaffekopp og en sjokoladebit. Høres vel triveligere ut det enn å sitte på detta internettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever da i 2010......Hva så? er det ensbetydende med aksept for inngrep? Skulle vi ikke heller ha lært?

Joda havtryta, en fisketur er hyggeligere enn nettprat. Jeg forstår hva dere mener dere som er for. Problemet er at så mange steder taper sin verdi disse dager, det er plutselig helt vilt her i Mandal. Overalt er det aktivitet og det medfører endel tap av områder. Det er fakta. Jo mere man ser og forstår jo mere er det man reagerer på som negativt der andre tenker: oj så flott- Men sånn har det alltid vært. Først mange år etterpå ser majoriteten også at det ikke var så lurt.

Mennesket er et aggressivt flokkdyr og lar seg lede av det mest iøynefallende og av raske kalorier. Vi er tross alt aper.

Det er sinnsvake mengder sjøørret i fjorden for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever da i 2010......Hva så? er det ensbetydende med aksept for inngrep? Skulle vi ikke heller ha lært?

Joda havtryta, en fisketur er hyggeligere enn nettprat. Jeg forstår hva dere mener dere som er for. Problemet er at så mange steder taper sin verdi disse dager, det er plutselig helt vilt her i Mandal. Overalt er det aktivitet og det medfører endel tap av områder. Det er fakta. Jo mere man ser og forstår jo mere er det man reagerer på som negativt der andre tenker: oj så flott- Men sånn har det alltid vært. Først mange år etterpå ser majoriteten også at det ikke var så lurt.

Mennesket er et aggressivt flokkdyr og lar seg lede av det mest iøynefallende og av raske kalorier. Vi er tross alt aper.

Det er sinnsvake mengder sjøørret i fjorden for tiden...

Godt de har fått seg en fredet plett på lillebanken da.. :D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det hele i fvn.no nå, dere tror ikke søen venner seg til plaskinga da? de bryr seg jo katta om båtmotorer i havnene, men for å si det mildt har jeg lite peiling på søen sine eksakte vandringer..så kaldt som det er i vannet her så blir det vell lite bading :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det i avisa i dag ja. Vært nede å sett det endelige resultatet eller?

Løpte forbi i går, og anlegget var i full bruk. Småtroll overalt, og må ærlig si jeg var noe missunligdribble.gif

Jeg kan se for meg at denne stranda kommer til bli bruk MYE av både store og små fremover enn det har blitt brukt tidligere. Nå hvor var mine badebukse.....thumbsup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.