Gå til innhold
Fiskersiden

Flott sjøørretstrand ødelagt


tyvfiskeren
 Share

Recommended Posts

Lillebanken i mandal har alltid vært et ok sted og gå tur, og ta noen kast etter ørreten. Nå har de lagt betong på stranda med velsignelse fra fylkeskommunen, furulundens venner og fått spillemidler..pga stranda skal bygges ut til universiell utforming, for bevegelseshemmede(fint det å hjelpe handicappa men man ødelegger ikke en flott strand, kan vel legge det et annet sted)

--Det skal da ikke være mulig å ødelegge stranda, er veldig trist. Må nok gå tur et annet sted. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, herregud! Det holder vel at de handikapede har tilgang til ca 15% av alle butikker og offentlige bygg her i landet, men når de nå driver å krever å få bade også, ja da blir det litt for vilt her! Vi burde heller betale 1% mere i skatt slik at de kan få gratis vannbasseng av staten i stedet... Så kan de holde seg hjemme å bade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyvfiskeren, har vi møtt hverandre før lolu.gif

Flott at kommunen tar hensyn til de som er så uheldig i at de er funksjonshemmed. Burde ha vært mer.

Og lillebanken har aldri vært noe super strand når det gjelder fiske heller. Heller det motsatte. Det høres ut at tyvfiskeren bør utforske andre plaser.....særlig når alle 'disse' rullestol brukere kommer på besøk fish.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyvfiskeren, har vi møtt hverandre før lolu.gif

Flott at kommunen tar hensyn til de som er så uheldig i at de er funksjonshemmed. Burde ha vært mer.

Og lillebanken har aldri vært noe super strand når det gjelder fiske heller. Heller det motsatte. Det høres ut at tyvfiskeren bør utforske andre plaser.....særlig når alle 'disse' rullestol brukere kommer på besøk fish.gif

HELT ENIG med Wiggy!goodjob.gif , lillebanken er stedet du går om du vil ha et dusin 2-300 grammere med brune slips på ei økt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har vel ikke fjerna sjøen? Da betyr det jo at mulighten for sø fortsatt er til stede?

Ellers synes jeg det er helt kanon med økt fokus på universell utforming, og vi kan heller se gleden i at flere får oppleve en deilig dag på stranda enn at vi må gå de 50 meterne til Storebanken for å fiske. Og i likhet med øvrige talere ser jeg ikke dette som et tap for min fiskehverdag, da Lillebanken i mine øyne ikke er noe supersted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebanken er en av de relativt få naturlige strenden i vest agder, Mandal er som mange vet velsignet med en helt unik kystnatur.

Bit for bit av naturen blir ødelagt og manipulert til det ugjennkjennelige, det er en kollektiv psykose dessverre. Markedskrefter og pengehaier som styrer dette. Konsekvensene er fatale da svært få forstår verdien av natur.

Rent fiskemessig har det ikke noe å si. Fisken er i vannet, dessuten vader man jo på den stranda.......

At det er bare er småfisk der. He he.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebanken er en av de relativt få naturlige strenden i vest agder, Mandal er som mange vet velsignet med en helt unik kystnatur.

Bit for bit av naturen blir ødelagt og manipulert til det ugjennkjennelige, det er en kollektiv psykose dessverre. Markedskrefter og pengehaier som styrer dette. Konsekvensene er fatale da svært få forstår verdien av natur.

Rent fiskemessig har det ikke noe å si. Fisken er i vannet, dessuten vader man jo på den stranda.......

At det er bare er småfisk der. He he.....

Så du mener altså at å tilrettelegge Lillebanken for barn og funksjonshemmede er styrt av markedskrefter og pengehaier? Og at konsekvensene av å gjøre disse ganske små inngrepene på stranda er fatale?

Til ettertanke Kenneth: Tenk over hvor lite kalorier det koster å tenke før man skriver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebanken er en av de relativt få naturlige strenden i vest agder, Mandal er som mange vet velsignet med en helt unik kystnatur.

Bit for bit av naturen blir ødelagt og manipulert til det ugjennkjennelige, det er en kollektiv psykose dessverre. Markedskrefter og pengehaier som styrer dette. Konsekvensene er fatale da svært få forstår verdien av natur.

Rent fiskemessig har det ikke noe å si. Fisken er i vannet, dessuten vader man jo på den stranda.......

At det er bare er småfisk der. He he.....

"Markedskrefter og pengehaier"lolu.gif .....

Gi meg en lyd idet dette "prosjektet" har tjent en krone, så spanderer jeg en øl (eller hel kasse når jeg tenker meg om) på degsmile.gif

At det bare er småfisk der er det vel ingen som har sagt, jeg har fått et par fisk som har vært fine der, men som sagt et dusin småfisk imellom hver brukbare fisk. Men ellers så har du rett, fisken er i vannetsmile.gif

(Btw, Har du vært i elva å prøvd deg?)

Edit: fixet skriveleif

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at bak mange av de naturødeleggende prosjekter som blir satt igang er det kapitalkrefter bak. Det vet du også.

Tror ingen er uenige med deg der, men hvis vi holder oss til denne konkrete saken har det du sier overhodet ikke noen relevans.

Men vi er vel uansett enige om at sjøørreten er i sjøen, vadebukser er oppfunnet, og at dette neppe vil gjøre noe fra eller til mtp utøvelsen av sjøørretfiske for noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mens jeg var ut å jogge traff jeg en av de som utføre arbeidet på lillebanken. Her kommer det et lekeanlegg ut i vannet og taubane til småtroll og tilrettelegging til funksjonshemmede.

Selv synes jeg at det er positivt at de som sitter i kommunen tenker åpent og utvikler mandal til en spennende by. Slike tiltak gjører mandal mer tiltrekkende til turister samt tilbyr mange aktiviteter til beboende i kommunen. Noe som betyr mer penger i kassa, bedre levestandard til de i mandal og økt midler til diverse lag og krets som arbeider med mange viktige saker.

Og det er flott at de i kommunen har valgt en 'mindre' viktig strand av de å velge mellom.

Står på mandal kommune, og jeg ser frem til flere positive utviklinger i byen.

Jeg tror jeg skal trekke meg her, og ser frem til andres fremtidige innlegg thumbsup.gif

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kort fortalt ei vanlig strand med en pir i midten som strekker seg 20-30 meter ut. mot Bankebroa ligger det også et flytebryggeannlegg. stranda er en dårlig(elendig) biotop for sjøørret, helt fin sand uten noen tangklaser eller stein, men med mye brakkvann. ¨Fikk ikke til å linke til bildene, men de som er intresert kan sjekk disse linkene:'Hvor er det forresten blitt av "Tyvfiskeren" som startet tråden? :rolleyes:

201032015113610_3.jpg

Skogsfjorden_(Mandal)._Bankebroa.jpg

1233883520_004701da8f.jpg?v=0

3820162184_3c604a307a.jpg

Endret av Martin S
Fikset bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om denne stranda: http://kart.gulesider.no/m/pO3Vo

Kjapp prosjektbeskrivelse: http://www.mandal.kommune.no/getfile.aspx/document/epcx_id/2338/epdd_id/4267

Situasjonskart: http://www.mandal.kommune.no/getfile.aspx/document/epcx_id/2784/epdd_id/4737

Det var overhodet ikke meningen å ta glansen fra din flotte opplysningstjeneste Asmund...... Beklager.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen som står for byggingen og når jeg pratet med han i sted var det kun en, som han beskrev det,"litt merkelig fyr" som hadde vært der og snakket litt rart om det de holdt på med, ut over dette hadde alle vært udelt positive.

Synes det så flott ut jeg, de tegninger han viste og ut fra de forklaringer han kom med virket dette veldig bra. Spesielt tatt i betraktning hvordan det har sett ut der. Mulig de med de aller minste barna kommer til å savne"plaskedammen" litt, i og med at de skal grave ut litt. Som nevnt blir det jo både taubane, rullestolrampe, ulike lekestativer ute i vannet osv. Blir nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet iallefall at jeg hadde blitt veldig forbanna om noen hadde bygd om en flott strand i ørretvannene mine, eller på min favorittstrand for sjøørret.

Enig med trådstarter at det bygges ut alt for mye på områder som helt klart burde stått ifred. Jeg har ikke fisket så mye på den aktuelle stranda dere diskuterer og kan derfor ikke si om jeg mener fisket er bra akkurat her eller ikke. Men det var fint der som det var.

Jeg kjenner meg også veldig igjen i at markedskrefter styrer utbygging og ødelegger naturen. Kraftutbygging og hytteområder er jo 2 eksempler på hvordan naturen ødelegges og forandres for alltid. Brygger og slikt skjemmer jo helt klart ut naturen etter min mening.

Når det er sagt, så synes jeg det er bra at handikappede får tilrettelagte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør oppmerksom på at jeg ikke er kenbri. finnes flere enn ham som ikke vil miste det spesielle, en god del faktisk. Er helt sikker på at en kan finne andre gode steder i Mandal som kan være bedre og legge til rette for handicappede. En må heller ikke glemme at det allerede er gjort tiltak på Storebanken og Lillebanken fra før, det på storebanken er ok, det på lillebanken har blitt tålt. Den siste hendelsen med betong på stranda vil jeg si er et overgrep i forhold til disse strendene.

Vil også si at samfunnet skyver de "svake" forran seg for å få gjennomført diverse tiltak. Sannheten er at furulunden med strendene fortjener et varig vern også mot handicaptiltak, belysning, overdreven fjerning av vegetasjon les: trær bankevegen, båtplasser, flytebrygger, mobilmaster, overvåkingskamera ++. Alt dette til sammen vil ødelegge området i forhold til hvordan det er idag. Ikke ødelegg fiskegleden min, dette er et rop fra en natur og fiskeglad bruker av området.

Bra og se at folk viser interesse for innlegget.

--------------------------------------------------------Området må vernes siden det er unikt.---------------------------------------------------barna etter oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør oppmerksom på at jeg ikke er kenbri. finnes flere enn ham som ikke vil miste det spesielle, en god del faktisk. Er helt sikker på at en kan finne andre gode steder i Mandal som kan være bedre og legge til rette for handicappede. En må heller ikke glemme at det allerede er gjort tiltak på Storebanken og Lillebanken fra før, det på storebanken er ok, det på lillebanken har blitt tålt. Den siste hendelsen med betong på stranda vil jeg si er et overgrep i forhold til disse strendene.

Vil også si at samfunnet skyver de "svake" forran seg for å få gjennomført diverse tiltak. Sannheten er at furulunden med strendene fortjener et varig vern også mot handicaptiltak, belysning, overdreven fjerning av vegetasjon les: trær bankevegen, båtplasser, flytebrygger, mobilmaster, overvåkingskamera ++. Alt dette til sammen vil ødelegge området i forhold til hvordan det er idag. Ikke ødelegg fiskegleden min, dette er et rop fra en natur og fiskeglad bruker av området.

Bra og se at folk viser interesse for innlegget.

--------------------------------------------------------Området må vernes siden det er unikt.---------------------------------------------------barna etter oss

Må beklage at jeg tok feil på hvem som stod bak "Tyvfiskeren", men holdningen var likeunsure.gif

Må si at jeg er sjokkert over holdningen dine, om du mener det du sier her så hadde lord Salvesen vridd seg i grava, det var hele intensjonen den gangen han gav dette området til Mandal kommune, at dett skulle være et rekreasjonsområde for ALLE innbygerne i kommunen. At du er en STOR egoist som kunn tenker på deg sjøl lyser lang vei.

Jeg fisker mye i Mandalsområdet og for meg er furulunden og strendene rundt bare rekreasjon og bading for små og store.

Du vil vel helst grave bort grusveiene å fylle på jord og plante til hele furulunden?

og gudbedre den forferdelige bankebroa!! riv den også i samme slengen, det går jo vei rundt Skogsfjorden allikevel fish.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må beklage at jeg tok feil på hvem som stod bak "Tyvfiskeren", men holdningen var likeunsure.gif

Må si at jeg er sjokkert over holdningen dine, om du mener det du sier her så hadde lord Salvesen vridd seg i grava, det var hele intensjonen den gangen han gav dette området til Mandal kommune, at dett skulle være et rekreasjonsområde for ALLE innbygerne i kommunen. At du er en STOR egoist som kunn tenker på deg sjøl lyser lang vei.

Jeg fisker mye i Mandalsområdet og for meg er furulunden og strendene rundt bare rekreasjon og bading for små og store.

Du vil vel helst grave bort grusveiene å fylle på jord og plante til hele furulunden?

og gudbedre den forferdelige bankebroa!! riv den også i samme slengen, det går jo vei rundt Skogsfjorden allikevel fish.gif

Enig med deg. Synes egentlig byen burde tvangsflyttes også. Jevn husene med jorden så kan de to eller tre som er avhengig av denne stranden (7 eller 8 strender til i furulunden) kose seg mutters alene.

Med dagens utfordringer hvor laks og sjøørret er utrydningstruet synes jeg det er snodig at en slik fillesak skaper så masse reaksjoner. Åpner man øynene vil man trolig se at mandalsskjærgården byr på hundrevis av kilometer med kyst, som stort sett er uberørt og øde, hvor førlige sjøørretfiskere kan boltre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tredje siste talar her. Norsk natur vert bygd ned bit for bit. Kvar dag vert eit uberørt område berørt. Grunnane kan vera gode eller dårlege, men naturen taper likevel :whistle: .

Nå har det seg nå engang sånn at vi må ha et sted å leve, arbeide, kjøre bil, dyrke mat osv...Har svært vanskelig for å forstå hvordan noen av disse tingene skulle være mulig, om ikke vi hadde tatt ansvar å forvaltet naturen rundt oss til vårt eget beste. Som sagt så er stranda det her er snakk om ei strand med svært begrensede kvaliteter som fiskeplass, at den blir tilrettelagt for barn og funksjonshemmede er helt topp i mine øyne. At andre mener noe annet får være deres sak... Ha en fin kveld i jordhula! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk natur vert bygd ned bit for bit. Kvar dag vert eit uberørt område berørt. Grunnane kan vera gode eller dårlege, men naturen taper likevel smile.gif .

Vi er også en del av naturen, vi, og vi blir flere. Siden livet begynte å vise seg på vår klode har alltid noen arter og biotoper blitt enten forandret, fortrengt eller utslettet av nykommere. Allikevel må vi gjøre vår beste for å leve i pakt og på en balansert måte, alle vi som er en del av naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.