Gå til innhold
Fiskersiden

Huggtabell 2010/2011


jon2
 Share

Recommended Posts

Her kan dere planlegge fisketuren ut etter Napp&Nytt sin napp kalender, den er basert på månens posisjoner. Dette er en kalender som har vært utgitt siden 1953 og viser når fisken tilsynelatene er ekstra bitevillig.

Selv så får jeg mindre fisk under Hvite dager, og sverger til dette stemmer.

Røde Dager = Bra Fiske! :P

Blåe dager = Medium fiske :goodjob:

hvite dager = dårlig fiske :dribble:

17051.jpg

Napp&nytt 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gjelder dette i havet også eller kun i vanlige fjellvann`?

Spelar det nokon rolle? Fisk kvar dag du har anledning, anten det er blå, raud eller kvit dag! :) Er så vidt eg sjekkar værmeldinga eller tidevasstabell eingong lenger, mistar all tru på turen om eg ser at noko er "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggtabellar er eg tvilsom til. Presenterer man de rette fram for fisken, tek den uansett. Sikkert store forskjeller både artsmessig og ikkje minst geografisk. Fisker ofte på 2 plasser der flo/fjøre/strøm er ganske like. Eine plassen er best på fjørande sjø, medan den andre er best på flødande sjø. For enkelte sære fiskearter har det sikkert betydning, men for den gemene almugen truleg lite

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok å ha snøret i vannet. Får nok mer fisk der enn i sofaen hjemme...

Men når det er sagt så har faktisk månefasene ganske stor innvirkning på svært mange levende vesen, og også fiskene. Det er uten tvil noe i den kalenderen som stemmer. Jeg kikker mer eller mindre aldri på den før jeg tar turen ut. Men kikker gjerne på den de dagene fisket har vært rææævaaa. Da stemmer den stort sett bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.