Gå til innhold
Fiskersiden

Billedrapport fra åpninga i Gaula 2010.


Helge S
 Share

Recommended Posts

Ikkje rart det, veg, han vert bombadert med pmer frå laksekåte fiskarer kvar sesongstart. :thumbsup:

Ja du må ikke snakk ! Lurer på om laksefiskere egentlig er helt rett i kålen ? :) Jeg har funnet ut at de (jeg) absolutt ikke er det. Så jeg må nok bare si til alle at jeg synes det er greit å dele mine opplevelser med andre (på FS), men gjerne la det være på det nivået. Jeg er nok ikke ansatt som guide oppi Gaula, og er heller ikke noe orakel som skal hjelpe alle å få laks, så er det sagt :thumbsup:

Men jeg tar det med et smil, jeg gir råd i bøtter og spann til de som er der og som jeg ser fisker totalt gæli. Men å stå og jabbe i mobilen dagen lang når jeg sover/fisker, det er historie, he he.

Legg merke til stangføringen på de fleste på toppen (køen) på det ene bildet. Der er det mange feil ja må jeg si. Ikke for å være arrogant, men slik skal man IKKE fiske med mark i Gaula på slik vannstand :thumbsup: Og Even, du husker hva jeg prøvde å innprente til Gunnar og Jakob ifjor da de brukte haspel på toppen. I år stilte de opp med ambiss :)

Så få nå vekk denne forferdelige haspelsnella på markstanga neste gang du fisker i Gaula, ellers blir det karantene !!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Even, du husker hva jeg prøvde å innprente til Gunnar og Jakob ifjor da de brukte haspel på toppen. I år stilte de opp med ambiss :rolleyes:

Så få nå vekk denne forferdelige haspelsnella på markstanga neste gang du fisker i Gaula, ellers blir det karantene !!!!!!!

:rolleyes: Men eg fisker ikkje i galskapen på toppen, og haspelen er min måte å fiska på. Koder er til for å knekkast, med eller uten Ambiss. PS! Eg har ei flott Ambissnelle, og kan kanskje nytta det om det er heilt tomt for dansker, finner, svensker osv. på toppen neste gang. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Men eg fisker ikkje i galskapen på toppen, og haspelen er min måte å fiska på. Koder er til for å knekkast, med eller uten Ambiss. PS! Eg har ei flott Ambissnelle, og kan kanskje nytta det om det er heilt tomt for dansker, finner, svensker osv. på toppen neste gang. :P

Neineinei det skjærer i mine øgon. Man skal alltid fiske i hard strøm og la søkket/opphenget gå inn i litt svakere og tung strøm og kjøre det rett nedstrøms, der står laksen. Spesielt når tempen kommer på 8-10 grader ! Og når elva blir mindre skal man fortsatt søke plasser der det er slik strøm. Laksens hvileplasser er konstant og forflytter seg til andre plasser på valdet etter hvert som elva synker. Bare tempen skiller laksens hvileplasser. Så alltid 70-100 gram bly uansett vannstand inntil et visst punkt eller lavt nivå :blush: Med unntak av iskald elv når laksen står grunnere og på svakere strøm. Men jeg vil påstå det er best med 50-80 grams søkker da også for å få opphenget til å gli mot laksen rett nedstrøms på brekk etc. Så hvordan i huleste får du til å rakle perfekt og med følelse rett nedstrøms mot laksen med haspel med et forholdsvis tungt søkke i ganske så tung strøm ? Man kan ikke stå og holde i lina i ene hånda heller og slippe etter så touchy som med en ambiss ! Ikke med slike vekter. Vil jo skjære opp fingrene så det holder ! Det er når elva blir varmere og meget stor og farget at haspelen kan ha en fordel :hot: Eller ved flytemark uten søkke på flom eller mokkaelv. Eller ved pesselv ! Har sett at alle som bruker haspel nå i juni på stor elv låser snella etter kastet. Vil jo fiske i bue opphenget da som en sluk, og ikke mot laksen. Man tar laks med dette også selvsagt, men det er på langt nær like effektivt. Så nå blir det karantene Even ! Man kan slippe etter med haspel men da må søkkene være "lette", men det blir for pinglete synes jeg i lengden i Gaula når man vet at storlaks og mellomlaks søker mot hardere strøm. Ihvertfall fra nå av og utover.

Gaula er bamseelv og bamser liker å stå i de verste hardstrømmene, med litt svakere strøm på bunnen. Helst inntil en mikroskopisk svakere strømkant. Og der skal man bruke vinsj og ambiss, ferdig med det :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei det skjærer i mine øgon. Man skal alltid fiske i hard strøm og la søkket/opphenget gå inn i litt svakere og tung strøm og kjøre det rett nedstrøms, der står laksen. Spesielt når tempen kommer på 8-10 grader ! Og når elva blir mindre skal man fortsatt søke plasser der det er slik strøm. Laksens hvileplasser er konstant og forflytter seg til andre plasser på valdet etter hvert som elva synker. Bare tempen skiller laksens hvileplasser. Så alltid 70-100 gram bly uansett vannstand inntil et visst punkt eller lavt nivå :hot: Med unntak av iskald elv når laksen står grunnere og på svakere strøm. Men jeg vil påstå det er best med 50-80 grams søkker da også for å få opphenget til å gli mot laksen rett nedstrøms på brekk etc. Så hvordan i huleste får du til å rakle perfekt og med følelse rett nedstrøms mot laksen med haspel med et forholdsvis tungt søkke i ganske så tung strøm ? Man kan ikke stå og holde i lina i ene hånda heller og slippe etter så touchy som med en ambiss ! Ikke med slike vekter. Vil jo skjære opp fingrene så det holder ! Det er når elva blir varmere og meget stor og farget at haspelen kan ha en fordel :) Eller ved flytemark uten søkke på flom eller mokkaelv. Eller ved pesselv ! Har sett at alle som bruker haspel nå i juni på stor elv låser snella etter kastet. Vil jo fiske i bue opphenget da som en sluk, og ikke mot laksen. Man tar laks med dette også selvsagt, men det er på langt nær like effektivt. Så nå blir det karantene Even ! Man kan slippe etter med haspel men da må søkkene være "lette", men det blir for pinglete synes jeg i lengden i Gaula når man vet at storlaks og mellomlaks søker mot hardere strøm. Ihvertfall fra nå av og utover.

Gaula er bamseelv og bamser liker å stå i de verste hardstrømmene, med litt svakere strøm på bunnen. Helst inntil en mikroskopisk svakere strømkant. Og der skal man bruke vinsj og ambiss, ferdig med det :D

Jai bruker ambiss på sluk :P Kastinga ser litt surfcvasting ut :blush: (pendle litt, 3 skritt og full gass med løs brems og tommelen skal ikke røre spolen, bare være nær nok til å gripeinn når noe skjer :) funker for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jai bruker ambiss på sluk :D Kastinga ser litt surfcvasting ut :P (pendle litt, 3 skritt og full gass med løs brems og tommelen skal ikke røre spolen, bare være nær nok til å gripeinn når noe skjer :) funker for meg ;)

Og jeg har gått over til haspel på sluk :P Er ikke noen kløpper med ambiss kombinert med lange kast og 30 grams sluker. Og 0.50 line på ambiss 7000. Bruker jo bare 7000.

Har forbarmet meg på at sluken kommer ikke langt nok ut med ambiss, og på grensen til backclash på hvert kast, ihvertfall når jeg bruker sluk (Trønderskeia) i litt motvind !

Så nå går det mye lettere, bare et lite vipp med stanga og sluken går som et prosjektil uti elva uten for mye energi og irritasjon :blush: 0.25 fireline, og en halvmeter mono 0.57 mot sluken, festet på svirvel. Det går som smurt. Aldri mere ambiss på slukfiske for meg nei. Lange kast Veg, bruk så tung sluk at du kommer ned, men samtidig aldri kommer i kontakt med bunn. Men helst 1 meter over bunn. Tilpass sluken etter dette, og fisk kun der strømmen er slik at du kan bruke 30 eller 40 gram. For tung strøm og for dypt (stor elv), glem sluk, bare mark. Strømmen skal være seig, men ikke hard. Sluken skal seile rolig over laksen, det oppnår du ved lange kast når den går inn og over laksen. Stor radius ! Spesielt der laksen står et stykke uti elva. Men glem nå for all del ikke en eneste meter uti elva, fisk over strekket 100%, og kast gjerne 2 kast for hver radius. Laksen kan ofte kakke såvidt borti sluken på det første kastet. Og gå en meter eller to og kast nøyaktig like langt ut !!!

Vær sikker på at du fisker over en evt. laks der ute. Småkjapt, ikke stå på en plass og denge og vent på en evt. laks. Gå mot laksen, og la sluken seile rolig, that`s the clue :D

Enkelt egentlig, men like forbaska er det få som gjør det av en eller annen grunn ! Spesielt viktig å få sluken til å seile rolig over laksen på kald elv (Nidelva). Når sluken nærmer deg land, løft opp stanga høyt og lina må være stram, og sveiv rolig inn hvis du føler sluken nærmer seg grunnere parti mot land. Ikke gå glipp av grunnere parti (1-2 meter). Laks kan godt stå der. Irriterende å sette sluken fast eller ødelegge finishen på sluken hver gang sluken kommer inn mot grunnere vann ! De alle fleste setter fast slukene hver bidige gang når den kommer inn, eller river og sliter for å få løs sluk.

Aldri bunnkontakt, men føl at du er i nærheten av bunn Veg, da fisker du effektivt. Og beveg deg når du vet at kastet er perfekt :D Kast 80-90 grader ut. Er strømmen for tung vil sluken gå for hurtig, da strømmen tar tak i lina i vannet. Bra når elva blir varmere, mere fart på laksen. Men ikke bra på kaldere elv og laksen står på roligere strøm og grunnere parti. Og du må ute i hovedstrømmen (hardere strøm) på kald elv, for å få sluken til å gå perfekt på roligere strøm mot land. Men jeg får vise deg dette når du kommer oppover :hot: Ikke enkelt å forklare med ord.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nydelige bilder. Jeg kjenner stemninga fra elva merkbart når jeg ser bildene. Fisket B/L, Saugen og øvre deler av Gaula i fjor og det er ei fantastisk elv. har aldri i mitt liv sett så mange storlaks på land på så kort tid oppe på apeberget, Fikk selv en på sandøra på nedsiden på 8,6. Skal også tilbake, men ikke i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush:

Og jeg har gått over til haspel på sluk :) Er ikke noen kløpper med ambiss kombinert med lange kast og 30 grams sluker. Og 0.50 line på ambiss 7000. Bruker jo bare 7000.

Har forbarmet meg på at sluken kommer ikke langt nok ut med ambiss, og på grensen til backclash på hvert kast, ihvertfall når jeg bruker sluk (Trønderskeia) i litt motvind !

Så nå går det mye lettere, bare et lite vipp med stanga og sluken går som et prosjektil uti elva uten for mye energi og irritasjon :) 0.25 fireline, og en halvmeter mono 0.57 mot sluken, festet på svirvel. Det går som smurt. Aldri mere ambiss på slukfiske for meg nei. Lange kast Veg, bruk så tung sluk at du kommer ned, men samtidig aldri kommer i kontakt med bunn. Men helst 1 meter over bunn. Tilpass sluken etter dette, og fisk kun der strømmen er slik at du kan bruke 30 eller 40 gram. For tung strøm og for dypt (stor elv), glem sluk, bare mark. Strømmen skal være seig, men ikke hard. Sluken skal seile rolig over laksen, det oppnår du ved lange kast når den går inn og over laksen. Stor radius ! Spesielt der laksen står et stykke uti elva. Men glem nå for all del ikke en eneste meter uti elva, fisk over strekket 100%, og kast gjerne 2 kast for hver radius. Laksen kan ofte kakke såvidt borti sluken på det første kastet. Og gå en meter eller to og kast nøyaktig like langt ut !!!

Vær sikker på at du fisker over en evt. laks der ute. Småkjapt, ikke stå på en plass og denge og vent på en evt. laks. Gå mot laksen, og la sluken seile rolig, that`s the clue :D

Enkelt egentlig, men like forbaska er det få som gjør det av en eller annen grunn ! Spesielt viktig å få sluken til å seile rolig over laksen på kald elv (Nidelva). Når sluken nærmer deg land, løft opp stanga høyt og lina må være stram, og sveiv rolig inn hvis du føler sluken nærmer seg grunnere parti mot land. Ikke gå glipp av grunnere parti (1-2 meter). Laks kan godt stå der. Irriterende å sette sluken fast eller ødelegge finishen på sluken hver gang sluken kommer inn mot grunnere vann ! De alle fleste setter fast slukene hver bidige gang når den kommer inn, eller river og sliter for å få løs sluk.

Aldri bunnkontakt, men føl at du er i nærheten av bunn Veg, da fisker du effektivt. Og beveg deg når du vet at kastet er perfekt :) Kast 80-90 grader ut. Er strømmen for tung vil sluken gå for hurtig, da strømmen tar tak i lina i vannet. Bra når elva blir varmere, mere fart på laksen. Men ikke bra på kaldere elv og laksen står på roligere strøm og grunnere parti. Og du må ute i hovedstrømmen (hardere strøm) på kald elv, for å få sluken til å gå perfekt på roligere strøm mot land. Men jeg får vise deg dette når du kommer oppover ;) Ikke enkelt å forklare med ord.

Jeg kaster sluken på skrått nedstrøms slik at jeg kjenner den vibrerer i stangtuppen på stram line hele veien :) da går den ikke så fort og jeg unngår bunnkontakt da det er veldig grundt der jeg fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.