Gå til innhold
Fiskersiden

Tilslag


gjeddefiskern84
 Share

Recommended Posts

Lurer på om noen kan gi meg noen tips/erfaringer til når tilslag bør settes.

Har 3 senarioer som ofte skjer. Det første er at duppen blir dratt bortover, da

setter jeg tilslaget når duppen stopper. Dette pleier å være vellykket. Andre ganger

går duppen direkte under, her har jeg hørt både at man skal vente litt og ta direkte tilslag,

så her lurer jeg veldig på hva som er lurt. Det tredje som hender ofte er at duppen

blir dratt bortover, men i stedet for å stoppe opp, blir duppen dratt direkte under. Her pleier

jeg å ta direkte tilslag med bra resultater. Bruker support med owner tackel.

Noen som kunne gi litt tips og erfaringer ang tilslag og når de skal settes så er jeg takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det du fisker?

Husk at fisken ikke har noe annet enn kjeften å flytte agnet med! Går duppen under er det bare å klaske til mens duppen er på vei ned. Blir duppen dratt bortover kan det selvsagt være fisk som svømmer på sena eller småfisk som bare dytter på agnet.

Er det karpefisk du er ute etter gir det ingen mening å vente til duppen stopper hvis du først har bestemt deg for å gi tilslag. Er det rovfisk risikerer du dyp kroking hvis du venter til fisken stopper for å snu agnfisken og stappe den lenger ned i svelget.

Edit: Eh... kremt... Brukernavnet ditt gir kanskje et hint om hva du fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) raske tilslag er nok en fordel for mitt fiske siden jeg kun fisker C&R. Har enda ikke opplevd å måtte kakke ei gjedde på grunn av alt for dyp kroking, har nok vært heldig, men har flere ganger måtte bruke lang tid for å avkroke etter vanskelige krokinger, men man skal gjøre alt for å redde fisken.

Det er gjedde det går i, men er gøy å få abbor og gjørs å :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med tilslag jeg, mistet 4 gjedder i bondivann nå nettopp, brukte dupp og stor mort (ca 18-19 cm) festet i ryggen. dyppen seilte under, telte til 5 og dro til.. men ikke i kveld gitt..

Har du ellers noen gjedde tips, gjeddefiskeren84? event agn, plasser i oslo, når på døgnet? jeg er helt fersk ser du, har bare fisket i en uke

ha en fin kveld videre folkens

ps gjedde fiske i bondivann i morgen vist folk e higen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen plasser i oslo dessverre. Meiter gjerne hele dagen når jeg har mulighet, men grytidlig morgen til rundt 10 er veldig bra og fra 16 til 22 har gitt meg mye gjedde. Men dette er vel veldig forskjellig fra sted til sted. Har meitet etter 22.00 å fått ut over kvelden/natta, men for meg har ikke det vært da jeg har fått mest.

Tips jeg har til meite er å ha skikkelig kroker, Owner, størrelse kan vel kanskje være en smakssak, men de skal ikke være for store. En annen viktig ting når du får napp, er å huske på å ha stram line ved tilslaget. Jeg ser alltid litt an situasjonen for når jeg skal ta tilslaget, men jeg har relativt raske tilslag. Hvordan du fester agnet kan være viktig, prøv å tenk hvordan gjedda hugger, sånn at du ikke gjemmer bort eller har krokene i en dårlig posisjon. Sikkert flere tips på forumet om hvordan man skal feste på best måte, jeg prøver meg litt frem.

Fisket tidlig i dag og fikk en 4-5 små gjedder, tilslagene var raske. Hadde også på et par til som glapp, den ene var veldig sur, for den var fast ved tilslag og slapp dessverre raskt(dårlig kroking). Var størrelse på den gjedda, så utrolig surt. Men jeg prøver igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.