Gå til innhold
Fiskersiden

Harvefangst i Oslomarka


rogna
 Share

Recommended Posts

Torsdagskvelden ble benyttet til oppsyn og søppelpukking. Det er noe helt inn i hel.... mye søppel som ligger igjen etter folk. Lurer på om de har det like jævlig hjemme hos seg sjøl som det de klarer å få til i marka. Makan til søpplegjøker!

Men sånn er altså enkelte typer. Vel, det ble altså et par søplesekker med avfall etter markabrukerne med hjem for levering på søpledynga.

Når jobben var gjort hadde mørket begynt å senke seg over marka. Det var tid for harvefiske. Tidligere på dagen hadde jeg gjort unna markplukkinga. Det var enkelt å finne mark. Og det ble mange blånakker og andre feite ormer. Og blant disse noen av de små røde løvmarkene. Greit å ha litt å velge i. Klokka var nå blitt 21.00 og dagslyset var i ferd med å avta. Det var tid for første forsøk. Det var ingen vind og vannet var speilblankt. For meg er dette ikke optimale forhold. Jeg liker best litt vind som gjør at det klukker litt langs land. Men det var klarvær og fint lys over himmelen, så det var egentlig ikke så galt. Teleskopstanga på 3,90 m ble trukket ut i sin fulle lengde. Sena, 0.30 ble trukket ut gjennom stangringene og kroken i str.2 ble ladet med en saftig doggis. Kastet ble lagt ut og der var den på direkten. ørreten dro ut, men slapp med det samme. Jeg fortsatte draget uten å løfte marken ut av vannet. Og jammen kom den igjen. Rett foran beina mine tok den tak. Stanga ble senket og fiskefanten dro avgårde med marken utover vannet. Litt etter stoppet den opp og tilslaget ble satt. Stor bue på stanga og den første kom på land. En fin ørret på rundt 400 gram. Og slik fortsatte det. Den ene etter den andre gikk på og kom på land. Når mørket hadde lagt seg skikkelig ble det mer fart i sakene. Enkelte av ørretene tok så hardt at jeg ved et par tilfelle holdt på å miste stanga. Ved ett tilfelle tok fisken så hardt at stangtoppen slo i vannet. Ettersom jeg ikke rakk å gi etter og fisken kjente motstand forsvant den med det samme. Inn i mellem prøvde jeg med noen mindre mark, men det var åpenbart de store som fristet mest. Etter hvert ble det lenger mellom nappene og det var på tide og avslutte her. Da hadde jeg 10 fisk mellom 250 og 450 gram. Det var på tide å skifte beite.

Ny plass, nye muligheter. En stor feit doggis ble tredd på kroken og lempet ut i vannet. Og jammen tok den ikke på direkten igjen. Og det ble 4 nye ørret i posen. Men nå var klokka blitt 01.30, så det var på tide å komme seg hjemmover. Totalt ble fangsten 14 ørret. Morgendagens middag var sikret.

Karer, det er harvetid. kom dere ut i marka.

106856_s.jpg

foreløpig 10 stykker. Etter hvert ble det 4 stk. til

106857_s.jpg

Harveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin fangst på land og til vanns. Du gjorde en god jobb og fikk belønning etter på :D

Er det en lakse teleskop du bruker? Har en lakseteleskop på denne lengden, men lurer på om den blir for tung til å harve med. Høres vertfall intr og artig ut.

Nei det er ingen lakseteleskop. Har en sånn en også, men det blir for tungt å gå med. Det har etter hvert blitt ganske vanlig blant den "yngre garde" å bruke haspelutstyr til harvefiske. Mange bruker da en 10 fot stang med haspelsnelle. De kaster så langt de klarer og sveiver langsomt inn mot land. Hører mange av de mister mye fisk på dette oppsettet. Sjøl foretrekker jeg "gamlemetoden" men teleskopstang, lukket haspelsnelle eller en vanlig marksnelle. Når jeg harvefisker trekker jeg ut litt lenger sene enn det stanga er lang, svinger stanga mot land og trekker i sena og slipper, nesten som når man skyter ut fluesnøret. Da har jeg stanglengden+ca 4,5 m sene. Tilsammen blir dette 8,5 - 9,0 meter som dekker ganske mye vann. Jeg legger gjerne kastene til høyre eller venstre for meg og trekker marken langsomt i en bue. Noen ganger lar jeg den gå rykkvis like under vannflata, andre ganger lar jeg marken stripe. Ofte stopper jeg trekket og lar marken synke litt før jeg fortsetter trekket. Det er ofte ørreten tar i det marken synker.

Du burde prøve harvefiske. Det er ganske så artig.

Bra uttelling! Høres ut som en topp tur!

Men det du forteller om tidspunktet du avsluttet fisket er det som er skummelt med harving - man blir grusomt trøtt på jobben dagen etterpå :D

Bra uttelling! Høres ut som en topp tur!

Men det du forteller om tidspunktet du avsluttet fisket er det som er skummelt med harving - man blir grusomt trøtt på jobben dagen etterpå :dribble:

Ja Svein, det ble en grei uttelling. Og det blir gjerne seint. Dette er jo som du vet en fiske for nattens kardinaler :P Nå trenger ikke jeg bekymre meg for å bli trøtt på jobben da. Jeg sover til jeg våkner, spiser frokost og kanskje jeg tar en liten lur til eller tar en ny runde i marka. :)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har etter hvert blitt ganske vanlig blant den "yngre garde" å bruke haspelutstyr til harvefiske. Mange bruker da en 10 fot stang med haspelsnelle. De kaster så langt de klarer og sveiver langsomt inn mot land. Hører mange av de mister mye fisk på dette oppsettet. Sjøl foretrekker jeg "gamlemetoden" men teleskopstang, lukket haspelsnelle eller en vanlig marksnelle.

Har du noen forklaring på hvorfor de mister mere fisk på haspelutstyr?

Hvorfor foretrekker du lukket haspel eller marksnelle framfor en haspelsnelle?

Dette er en interessant fiskemetode jeg sant å si aldri har prøvd og lurer da på disse tingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal huske på at under harvefiske har man ingen annen kastevekt enn en real marketugge som enten består av flere mindre mark eller en stor doggis. Dette betyr at fisken trenger tid til å svelge. Den vil også gjerne ut på dypere vann.

Jeg tror at årsaken til at en del mister fisk med haspelutstyr ligger her. Jeg tror at at mange som bruker haspelutstyr glemmer nettopp dette og gjør tilslag på direkten så fort de kjenner at fisken er bortpå og drar marketugga ut av kjeften på fisken før den har svelget og kun henger i marken. Når fisken tar, er det altså viktig å gi etter. Kjenner fisken motstand, slipper den som regel med en gang.

Når man fisker med "langstang" og f.eks. lukket haspel eller marksnelle går man gjerne med sena mellom snella og første stangring i den ene hånda og kjenner med en gang at fisken tar. Da får man noe bedre tid til å trykke på utløserknappen på den lukkede haspensnella eller å gi etter på marksnella. Her ligger forklaringen på hvorfor jeg foretrekker lukket haspel eller marksnelle fremfor åpen haspel. Med åpen haspel har du hele tiden stramt snøre mot agnet og du trenger du noen sekunder mer for å få slått over bøylen for å gi fisken slakk, slik at den kan gå ut på dypere vann. Da har ofte fisken allerede sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harving er noe av det mest spennende fiske jeg vet om. Får som regel større fisk enn ved trad. meite.

Jeg liker å gå med en 6m toppknytt. Den er lettere og gå med i terrenget enn en med snelle. Ikke så lett å hekte skikkelig fast i greiner. Ulempen er hvis fisken vil gå langt før den stopper.

En teori jeg har om hvorfor en fisker bedre med langstang er at en får gitt raskere slakk og at snøret gir mindre motstand. 

Bruk mono snøre. Fisken spytter fort ut kroken ved bruk av muli. Virker som den merker det mye bedre enn mono.

Trekker marken i/rett under overflaten med rykkvis bevegelse. Får vesentlig mindre slag hvis trekket er jevnt. 

Best fiske er ved mørk himmel og litt krus på vannet. Kan godt regne. Er det vindstille og/eller lys måne er det nesten ingen vits å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utstyr du bruker er kun en vanesak,teleskop,haspel eller toppknytt funker fint.Et spennende fiske som du også kan ta endel abbor på(skjer som regel før det blir mørkt nok).

Det er nok sikkert som du skriver, en vanesak med hensyn til redskapsvalg. Men nå er saken altså den at det ble stile et spørsmål til meg om hva jeg foretrekker. Og det er det jeg har svart på. Så får det være opp til andre hva de vil bruke. Jeg har drevet med harvefiske i over 30 år og har forsøkt en del forskjellig. Men jeg kommer alltid tilbake til langstanga med lukket haspel og synes dette fungerer best for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert som du skriver, en vanesak med hensyn til redskapsvalg. Men nå er saken altså den at det ble stile et spørsmål til meg om hva jeg foretrekker. Og det er det jeg har svart på. Så får det være opp til andre hva de vil bruke. Jeg har drevet med harvefiske i over 30 år og har forsøkt en del forskjellig. Men jeg kommer alltid tilbake til langstanga med lukket haspel og synes dette fungerer best for meg. :blush:

Mente ikke å rote til tråden din rogna,ble bare litt ivrig jeg.Fort gjort å bli det når det er snakk om fiske :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.