Gå til innhold
Fiskersiden

Snorre's fisketurer 2010


Snorre
 Share

Recommended Posts

Så har endelig bestemt meg for å lage en slik tråd. Kommer til å komme rapporter fra alle fisketurer jeg er på fra imorgen til 31 Desember. Vet at jeg har starta relativt seint på året, men dette blir fortsatt en stor rapport. Skal prøve å få med bilder så ofte som mulig.

Skal en tur i fjorden imorgen rundt halv syv tiden for å teste Sjøørreten, så det kommer rapport om dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for sein rapport, men fant ikke kablene til kamera. :rolleyes:

På Lørdag dro jeg ned til fjorden i halv 7 tiden. Vannet var blankt og stille, noe jeg har hatt gode erfaringer med før.

Idag var derimot et unntak, for utenom to vak og et napp av en "forfølger" var det helt dødt til tross for perfekte forhold. Det gikk mot flo, og ble en liten bris etterhvert... Har ennå ikke merket noe til den mindre vanskelige høstsjøørreten, men det kommer vel snart.

Den første timen prøvde jeg meg med to opphengerfluer, og en intermidate ørretbombe før jeg byttet til sluk (Denne også med en opphengerflue). Det var på det første kastet med sluken som ga et napp.

Ble alikevel en fin tur med flott vær til tross for blankinga.

107072_s.jpg

Morgenstemning!

Senere den dagen dro jeg ned til fjorden igjen. Denne gangen med kystmeiteutstyr.

Da jeg kom ned bestemte jeg meg for å fiske innerst i ei vik. Her er forholdene litt annerledes enn der jeg vanligvis fisker. Blant annet er det sandbunn, litt grunnere og mye mindre småtorsk så det er muligheter for litt andre arter og.

Målet var gapeflyndra som er en ganske vanlig fisk akkurat på dettte stedet.

Da jeg kom ned satt jeg på en pillet reke, og kastet ut. Uheldigvis blåste det sterkt så det ble vanskelig å holde snøret stramt men alikevel etter omtrent to minutter lå den første fisken på land. En torsk på ca 200 gram <_<

Etter dette begynte det å regne kraftig, og etter en times fisking uten et napp pakket jeg sammen å dro hjem.

Idag skulle det igjen kystmeites etter Gapeflyndra, og forholdene var bedre men det blåste fortsatt veldig.

Det samme som hadde skjedd dagen før skjedde igjen. Etter et par minutter kom det opp en småtorsk på ca samme størrelse som den jeg fikk dagen før.

Men på det andre kastet skjedde det noe mer interesangt. Jeg presterte å få min nest minste fisk i saltvann noensinne. En torsk på omtrent 9 cm som hadde bitt på en hel pillet reke på en 2/O krok. Var ikke mye fight i denne nei... ^_^

Etter den kom det ikke opp en fisk på en stund. Jeg fikk napp hver gang jeg kastet ut, men fisken satt ikke og for å få den til å bite på nytt måtte jeg sveive opp og bytte agn. Typisk gapeflyndre...!

Da bet en annen fisk på, og igjen kom det opp en torsk. Denne var derimot på ca halvkiloen.

Det som var rart ved denne var at den var helt stiv når den kom opp. Det virket som den var lam i tilegg til at den var veldig mager. Kan dette ha vært en sykdom?

107073_s.jpg

Denne fikk desverre ikke svømme videre, men mest fordi den rett og slett ikke klarte å svømme. Prøvde å få liv i den i ca fem minutter men den var fortsatt like stiv som når den kom opp av vannet.

Var egentlig ikke så fornøyd med denne helga som jeg kunne vært, men jaja. Blanking skjer (Småtorsk er ikke fangst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin helgerapport, fikk en bergnebb igår som var akkurat som den torsken din. Kroket pent i leppa, lurer på om den fikk infarkt eller noe. Stein dau og stiv som en pinne :P Kanskje i slekt med

:P

Fisken kan være i sjokktilstand,et triks er rett og slett å slenge den ut i vannet igjen med et plask ,slik at den "våkner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken kan være i sjokktilstand,et triks er rett og slett å slenge den ut i vannet igjen med et plask ,slik at den "våkner".

Bare så ikke dette skal missoppfattes. Den slippes da ned med hodet/munnen først. Fungerer utmerket på en del sjokkskadet fisk. Jeg kom først i kontakt med metoden på noe "tungstartet" gjørs og det har fungert utmerket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare en liten tur idag. Planen var å kystmeite på gapeflyndrestedet, men det ga bare en veldig liten torsk, og en torsk rundt kiloen. Flyttet meg til plassen der jeg har tatt mye lyr og sei. Nå prøvde jeg aktivt bunnmeite med ørretbombe, og reke som agn, men dette ga bare en torsk til rundt kiloen. Var jo litt fint at ingen av dem er magre, alle var i god form. Så snart trekker vel torsk med litt størrelse innover mot land.

I morgen skal jeg ganske så sikkert prøve meg i Tista etter buk, stam og gullbust så da kommer en litt mer utfyllende rapport med bilder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen ble desverre ikke helt som forventet, og jeg dro senere enn planlagt så det ble for mørkt til å få tatt bilder av de få fiskene jeg fikk idag.

Jaja, her er rapporten uansett -

Jeg dro ned til tistaelva i fire tiden idag. Hovedmålet var egentlig gullbust, men fisket jo etter stam og buk også. Tistaelva er byelva i Halden, en fin og relativt fiskerik elv med mye buk og stam i grei størrelse.

Da jeg kom ned bestemte jeg meg for å fiske lenger nedstrøms i elva enn jeg noen gang har gjort før p.g.a alle folka som går rundt på bryggene en lørdag ettermiddag... Dagen startet ikke akkurat bra da det viste seg at noen drev å bygde en bro over elva så mye av den delen av elva jeg skulle fiske på var gjerda inn. Heldigvis fant jeg en åpning, og kom til en grei fiskeplass som så lovende ut. Jeg startet med duppmeite og brukte en mais / brød combo som agn. Så satte jeg fra meg stanga, og begynte å fore. Foret akkurat passe med flytebrød og mais men det gikk en time uten at jeg observerte en fisk (noe som er veldig uvanlig!). Tenkte at bunnmeite kanskje ville fungere bedre så knøt et nytt takkel, og agnet dette med bare mais. Denne gangen gikk det to og en halv time før jeg bestemte meg for å bytte plass. Jeg gikk bort til den plassen som jeg vanligvis fisker på. Det er et sted som ligger litt i ly for vinden, og det pleier å være mye buk der. Tok vel omtrent et kvarter før jeg byttet til duppmeite med brød igjen, og da begynte det endelig å skje ting. Dette var derimot en masse smålaue som for en eller annen grunn klarte å stjele brødbiten selvom jeg brukte en krok i størrelse 12, og et veldig lite agn. Men etter en halvtime så jeg endelig noe som vaka på flytebrødet. Da satt jeg på en større brodbit, og det tok ikke fem sekunder før tilslaget var gjort, og en vederbuk på ca 250 gram var på land. Føltes deilig bare det å få fisk for en gangs skyld. Etter den ene fisken ble det ikke aktivitet før mørket kom. Da observerte jeg stor buk og noe stam som tok flytebrødet, men de tok ikke min brødbit som hang under duppen. Da vuderte jeg å bytte til flytebrød, men de nesten bokstavlig talt femti endene som plaget livet av meg kunne jo komme til å ta den :rolleyes:

Etter tjue minutter var all fisken forduftet, men da var det så seint at jeg bestemte meg for å prøve rett utenfor tistasenteret. Dette er nok den desidert beste plassen i elva, spesiellt etter stam. Dette er fordi mange "mater" de der.

Nå skulle jeg prøve med flytebrød, så jeg heiv ut et par brødbiter og det tok ikke lang tid før det plasket noe voldsomt. Jeg var ikke langt ifra av å dette ut i vannet da jeg hørte det første plasket. Her var det stam!

Heiv ut brødbiten og lot den drive helt til den kom til det stedet dër fisken vaket.

Tok ikke lang tid før jeg så en av dem stige opp, og snappe til seg brødbiten. Etter en kort fight landet jeg det jeg håpet var stam, men som viste seg å være enda en buk. Denne var mye større en den forrige jeg fikk, omtrent 1,5 kg.

Var alikevel denne fisken som reddet turen i min mening. Prøvde meg på samme sted i ca en time før jeg ga opp og dro hjem. Stammen ville bare ha de brødbitene som ikke satt på en krok, og buken forduftet. Er alikevel ganaske førnøyd med dagen idag men jeg kunne ha hatt et mye bedre fiske. Mistenker at det gikk som det gikk fordi det er ganske seint på buksesongen. <_<

Imorgen skal det fiskes etter gjedda så da kommer det en rapport om det, og denne gangen MED bilder :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 19. September: Idag skulle det prøves etter gjedda i nedre kjølasjøen på en plass helt nord i vannet som hadde levert mye fisk to uker tidligere. Jeg hadde en anelse om at det skulle være et flott bet, men utenom en miniatyr abbor som nappet en halv meter fra land (på en skul som var halvparten på stor som den!), og å miste en fisk som kan ha vært mye rart helt i starten var det helt dødt. Den vakende ørreten nektet også å komme i nærheten av mine tørrfluer. Har derimot ikke mistet troen på den plassen, og neste gang blir agnfiskduppene med på turen! :closed:

Tirsdag 21. September: Denne dagen skulle det kystmeites på "min" vanlige plass ved fjorden. I fem tiden var jeg ferdig rigget opp. Idag skulle jeg prøve noe nytt. Jeg skulle prøve å bruke så store agn at jeg unngikk småtorsken, og at jeg kunne få noen litt finere Torsker (som jeg ikke var sikker på fantes der). En kamerat av meg har også tatt en mini steinbit der, så den sto også høyt på lista mi. Denne gangen gikk det en halvtime før jeg kjente noen rykk i stanga, og jeg strammet opp snøret altfor fort. Heldigvis var fisken kroket, og jeg kjente at den var betydelig tyngre en Torsk under halvkiloen. Etter en kort fight senere ser jeg en torsk i overflaten, og skjønner straks at dette er ny iddefjordpers.

107477_s.jpg

Torsken veide 1,6 kg, og er en latterlig ny pers på kystmeite generellt. Jeg var alikevel strålende fornøyd og selvom dette var en fin middagstorsk ville jeg heller at denne skulle svømme videre og forhåpentligvis fjerne litt av "tusenbrødrebestanden av småtorsk" på denne plassen.

Dette var takkelet som leverte torsken. Er mitt spesiallagde "Torsketakkel" :thumbsup:

107478_s.jpg

Lørdag 25. September: Idag blåste det mye, og været var veldig grått. Det hadde regnet kraftig på morgenen, og planen var egentlig ikke å fiske men man kan da ikke kaste bort en lørdag sånn?

Planen var egentlig å prøve meg etter Sjøørret og Havabbor pga rufseværet men skjønte fort at det ikke gikk siden vinden gjorde det umulig å kaste mer en fem meter med alt som veide under 20 gram. Da gikk planen over til å denge med sluk etter sei for å slippe å kjøpe agn. Satte på en stingsild på 25 gram som ga overaskende gode kastelengder i all den vinden samt en hvit sildeimitasjonsflue som opphenger. På det sjette kastet ble det en diger floke akkurat der multisnøret er knyttet sammen med monobackingen og løste tilslutt problemet med å kutte bort floken, og skjøte det sammen igjen.

Dette tok meg omtrent tjue minutter, og sluken med flueopphengeren hadde ligget på bunnen hele tiden. Da jeg sveiva opp kjentes det unormalt tungt ut, og flua kommer til overflaten ser jeg at det sitter en torsk på omtrent 7 hekto på flua. Den hadde derimot blitt kroket i kjøttet rett overfor halen, men den virket i fin form. Begynner nå å skjønne hvor tjukt det er med småtorsk nede på bunnen her. :)

Det ble verken sei eller lyr, men derimot en taretorsk på halvkiloen som var den eneste fisken som faktisk beit på sluken.

Noen kast etter det presterte jeg å slite av halve multisnøret mot en stein. Da ga jeg opp, og gikk hjem.

Får ikke byttet ut snøre før på mandagen så imorgen blir det mest sannsynlig bunnmeite nær land, og evt duppmeite etter seien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.