Gå til innhold
Fiskersiden

Pentax K-5


Helge S
 Share

Recommended Posts

Pentax K-5 endelig offisiell!

Pentax K-5 announced and previewed

Etterfølgeren til Pentax K-7 er klar. Håper Pentax har lært og leverer ein kraftig forbedring av toppmodellen sin. På papiret ser det slik ut og det blir spennande å sjå kva testane seier. Hastigheten ser veldig bra ut men for meg er det støyegenskapene ved høg ISO som betyr mest.

http://www.youtube.com/watch?v=d4nv2QGktbw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for at K-7 bildet har fått tilført mykje mindre lys enn K-5 bildet... då taper det garantert, synes dog ikkje det var nevneverdig støy på nokon av dei, kornete blir det uannsett oppe i dei ISO verdiane. har vel snaut vore over 2500 ved "normalt" bruk med mitt apparat, og ser ikkje behovet for ISO 50000 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for at K-7 bildet har fått tilført mykje mindre lys enn K-5 bildet... då taper det garantert, synes dog ikkje det var nevneverdig støy på nokon av dei, kornete blir det uannsett oppe i dei ISO verdiane. har vel snaut vore over 2500 ved "normalt" bruk med mitt apparat, og ser ikkje behovet for ISO 50000

nei, medmindre man kan levere ISO 50000 støyfritt er det neppe noe behov for dette. Så dette er kanskje mer et jippo enn en reell fordel? Når det er sagt, så KAN det jo hende at et kamera som kan presses til ISO 50000 også leverer bedre enn andre kameraer på moderate ISO verdier, i det mer "normale" områder 1000-3200, der de fleste kameraer begynner å merke støyproblemer.

For øvrig er sikkert dette Pentax kameraet bra det, men ut fra bildene ser det på meg ut som man har vært nødt til å skvise knappene sammen på en tilsynelatende "ulogisk" måte for å få plass til alt (en relativt stor skjerm inkludert) samtidig som man holder størrelsen på huset nede. Vet ikke om jeg ville vært komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Idag kom endelig K-5en i hus. Har ikkje fått prøvd det så mykje enda men her er nokre bilder av katta tatt med ISO 6400:

0311201006587452516690e74d5c91.jpg?57

50mm f/3,5 1/250sek.

031120100602fc7510705f1f44e7ae.jpg?53

50mm f/5 1/125sek.

03112010065995e9721f75ca4ae181.jpg?35

50mm F3,5 1/200sek.

Ser ut til at ISO 6400 gir fullt brukbare bilder og har mindre støy enn ISO 1600 hos K-7 og K20D. Bildene er konvertert fra RAW med elements 7 og med et program som er bedre på støyfjerning vil nok bildene bli nesten støyfrie og beholde detaljane bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyfrie blir de nok ikke + at støyfjerning gir andre skavaker og minsker detaljer, men det er fullt brukbart på 6400 ISO ja...

Ikke minst betyr det at det er tilnærmet støyfritt på 1600 ISO og det er kanon - ser f.eks hvilke fordeler Lars foreløpig har i forhold til meg (Canon 30D kontra 5D mk II) når det gjelder korte eksponeringstider på f.eks nordlys - 400 ISO og oppover hos meg gir solide støydefekter...

Så nå er det bare å komme seg ut og utnytte dine nye fordeler !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.